O significado do Pibid na trajetória acadêmica dos bolsistas e voluntários de iniciação à docência de um curso de ciências biológicas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Portela, Ellen Maria Santos
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Nascimento, Júlia Izadora Gonçalves, Silva, Larissa Santana da, Coswosk, Édila Dalmaso, Dionor, Grégory Alves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Iniciação à Docência
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/8444
Resumo: ABSTRACT This study aims to analyze the contributions of PIBID in the training of scholarship holders and volunteers for the teaching of biological sciences on campus X at UNEB. The methodological approach chosen, considered appropriate for this investigation, was documentary research. According to Gil (2002), this research method is relevant because it is dealing with a rich source of data, eliminating the need for direct contact with the research subjects. Thus, the study is based on a qualitative and interpretative analysis of the perceptions that the subjects expressed in relation to the actions developed in the Teaching Initiation Program. From this survey, three contributions emerged that were considered, in this study, as the categories that guided the analysis of the portfolios (i list of social inequalities that affect the entire educational system, ii) collective actions for the benefit of students' learning iii) teaching action in the construction of knowledge. In possession of the analysis, it was found, among other things, that the initial actions contributed to the approximation of the theory taught at the university, with the practice of basic education in the public education system, and that this experience can collaborate to minimize the shock with the reality experienced in the first years of professional practice.   Keywords: PIBID. Teaching; University; Basic education
id UESB-8_e28ac7f85a24c6f53af0552c3f135195
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/8444
network_acronym_str UESB-8
network_name_str Revista de Iniciação à Docência
repository_id_str
spelling O significado do Pibid na trajetória acadêmica dos bolsistas e voluntários de iniciação à docência de um curso de ciências biológicasEnsino de BiologiaUniversidadeEducação BásicaABSTRACT This study aims to analyze the contributions of PIBID in the training of scholarship holders and volunteers for the teaching of biological sciences on campus X at UNEB. The methodological approach chosen, considered appropriate for this investigation, was documentary research. According to Gil (2002), this research method is relevant because it is dealing with a rich source of data, eliminating the need for direct contact with the research subjects. Thus, the study is based on a qualitative and interpretative analysis of the perceptions that the subjects expressed in relation to the actions developed in the Teaching Initiation Program. From this survey, three contributions emerged that were considered, in this study, as the categories that guided the analysis of the portfolios (i list of social inequalities that affect the entire educational system, ii) collective actions for the benefit of students' learning iii) teaching action in the construction of knowledge. In possession of the analysis, it was found, among other things, that the initial actions contributed to the approximation of the theory taught at the university, with the practice of basic education in the public education system, and that this experience can collaborate to minimize the shock with the reality experienced in the first years of professional practice.   Keywords: PIBID. Teaching; University; Basic educationEste estudo tem por objetivo analisar as contribuições do Pibid na formação dos bolsistas e voluntários de iniciação à docência do curso de Ciências Biológicas do campus X da Uneb. A abordagem metodológica escolhida foi a pesquisa documental. O estudo baseia-se numa análise qualitativa e interpretativa das percepções que os sujeitos manifestaram em relação a sua trajetória no programa. Foram analisados 21 portfólios. Emergiram quatro categorias que direcionaram as análises dos portfólios: i) afeto e arte de sonhar; ii) as ações coletivas em benefício da aprendizagem dos educandos; iii) ação docente na construção do conhecimento; e iv) educação e transformação social. De posse da análise, constatouse, dentre outras coisas, que as ações iniciais contribuíram para a aproximação da teoria ensinada na universidade com a prática da Educação Básica do sistema público de ensino, e que esta vivência pode colaborar para a minimização do choque com a realidade vivenciada nos primeiros anos da atuação profissional.Edições UESB2021-07-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/844410.22481/riduesb.v6i1.8444Revista de Iniciação à Docência; v. 6 n. 1 (2021): V. 6 n. 1 (2021): (jan. - jun., 2021); 96-1082525-433210.22481/riduesb.v6i1reponame:Revista de Iniciação à Docênciainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/8444/6021Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docênciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPortela, Ellen Maria SantosNascimento, Júlia Izadora GonçalvesSilva, Larissa Santana daCoswosk, Édila DalmasoDionor, Grégory Alves2021-07-30T17:26:53Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/8444Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/ridPUBhttp://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/oairid.editoria@gmail.com2525-43322525-4332opendoar:2021-07-30T17:26:53Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv O significado do Pibid na trajetória acadêmica dos bolsistas e voluntários de iniciação à docência de um curso de ciências biológicas
title O significado do Pibid na trajetória acadêmica dos bolsistas e voluntários de iniciação à docência de um curso de ciências biológicas
spellingShingle O significado do Pibid na trajetória acadêmica dos bolsistas e voluntários de iniciação à docência de um curso de ciências biológicas
Portela, Ellen Maria Santos
Ensino de Biologia
Universidade
Educação Básica
title_short O significado do Pibid na trajetória acadêmica dos bolsistas e voluntários de iniciação à docência de um curso de ciências biológicas
title_full O significado do Pibid na trajetória acadêmica dos bolsistas e voluntários de iniciação à docência de um curso de ciências biológicas
title_fullStr O significado do Pibid na trajetória acadêmica dos bolsistas e voluntários de iniciação à docência de um curso de ciências biológicas
title_full_unstemmed O significado do Pibid na trajetória acadêmica dos bolsistas e voluntários de iniciação à docência de um curso de ciências biológicas
title_sort O significado do Pibid na trajetória acadêmica dos bolsistas e voluntários de iniciação à docência de um curso de ciências biológicas
author Portela, Ellen Maria Santos
author_facet Portela, Ellen Maria Santos
Nascimento, Júlia Izadora Gonçalves
Silva, Larissa Santana da
Coswosk, Édila Dalmaso
Dionor, Grégory Alves
author_role author
author2 Nascimento, Júlia Izadora Gonçalves
Silva, Larissa Santana da
Coswosk, Édila Dalmaso
Dionor, Grégory Alves
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Portela, Ellen Maria Santos
Nascimento, Júlia Izadora Gonçalves
Silva, Larissa Santana da
Coswosk, Édila Dalmaso
Dionor, Grégory Alves
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Biologia
Universidade
Educação Básica
topic Ensino de Biologia
Universidade
Educação Básica
description ABSTRACT This study aims to analyze the contributions of PIBID in the training of scholarship holders and volunteers for the teaching of biological sciences on campus X at UNEB. The methodological approach chosen, considered appropriate for this investigation, was documentary research. According to Gil (2002), this research method is relevant because it is dealing with a rich source of data, eliminating the need for direct contact with the research subjects. Thus, the study is based on a qualitative and interpretative analysis of the perceptions that the subjects expressed in relation to the actions developed in the Teaching Initiation Program. From this survey, three contributions emerged that were considered, in this study, as the categories that guided the analysis of the portfolios (i list of social inequalities that affect the entire educational system, ii) collective actions for the benefit of students' learning iii) teaching action in the construction of knowledge. In possession of the analysis, it was found, among other things, that the initial actions contributed to the approximation of the theory taught at the university, with the practice of basic education in the public education system, and that this experience can collaborate to minimize the shock with the reality experienced in the first years of professional practice.   Keywords: PIBID. Teaching; University; Basic education
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/8444
10.22481/riduesb.v6i1.8444
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/8444
identifier_str_mv 10.22481/riduesb.v6i1.8444
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/8444/6021
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docência
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docência
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Iniciação à Docência; v. 6 n. 1 (2021): V. 6 n. 1 (2021): (jan. - jun., 2021); 96-108
2525-4332
10.22481/riduesb.v6i1
reponame:Revista de Iniciação à Docência
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Revista de Iniciação à Docência
collection Revista de Iniciação à Docência
repository.name.fl_str_mv Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv rid.editoria@gmail.com
_version_ 1796798188015845376