O significado do Pibid na trajetória acadêmica dos bolsistas e voluntários de iniciação à docência de um curso de ciências biológicas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Iniciação à Docência |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/8444 |
Resumo: | ABSTRACT This study aims to analyze the contributions of PIBID in the training of scholarship holders and volunteers for the teaching of biological sciences on campus X at UNEB. The methodological approach chosen, considered appropriate for this investigation, was documentary research. According to Gil (2002), this research method is relevant because it is dealing with a rich source of data, eliminating the need for direct contact with the research subjects. Thus, the study is based on a qualitative and interpretative analysis of the perceptions that the subjects expressed in relation to the actions developed in the Teaching Initiation Program. From this survey, three contributions emerged that were considered, in this study, as the categories that guided the analysis of the portfolios (i list of social inequalities that affect the entire educational system, ii) collective actions for the benefit of students' learning iii) teaching action in the construction of knowledge. In possession of the analysis, it was found, among other things, that the initial actions contributed to the approximation of the theory taught at the university, with the practice of basic education in the public education system, and that this experience can collaborate to minimize the shock with the reality experienced in the first years of professional practice. Keywords: PIBID. Teaching; University; Basic education |
id |
UESB-8_e28ac7f85a24c6f53af0552c3f135195 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/8444 |
network_acronym_str |
UESB-8 |
network_name_str |
Revista de Iniciação à Docência |
repository_id_str |
|
spelling |
O significado do Pibid na trajetória acadêmica dos bolsistas e voluntários de iniciação à docência de um curso de ciências biológicasEnsino de BiologiaUniversidadeEducação BásicaABSTRACT This study aims to analyze the contributions of PIBID in the training of scholarship holders and volunteers for the teaching of biological sciences on campus X at UNEB. The methodological approach chosen, considered appropriate for this investigation, was documentary research. According to Gil (2002), this research method is relevant because it is dealing with a rich source of data, eliminating the need for direct contact with the research subjects. Thus, the study is based on a qualitative and interpretative analysis of the perceptions that the subjects expressed in relation to the actions developed in the Teaching Initiation Program. From this survey, three contributions emerged that were considered, in this study, as the categories that guided the analysis of the portfolios (i list of social inequalities that affect the entire educational system, ii) collective actions for the benefit of students' learning iii) teaching action in the construction of knowledge. In possession of the analysis, it was found, among other things, that the initial actions contributed to the approximation of the theory taught at the university, with the practice of basic education in the public education system, and that this experience can collaborate to minimize the shock with the reality experienced in the first years of professional practice. Keywords: PIBID. Teaching; University; Basic educationEste estudo tem por objetivo analisar as contribuições do Pibid na formação dos bolsistas e voluntários de iniciação à docência do curso de Ciências Biológicas do campus X da Uneb. A abordagem metodológica escolhida foi a pesquisa documental. O estudo baseia-se numa análise qualitativa e interpretativa das percepções que os sujeitos manifestaram em relação a sua trajetória no programa. Foram analisados 21 portfólios. Emergiram quatro categorias que direcionaram as análises dos portfólios: i) afeto e arte de sonhar; ii) as ações coletivas em benefício da aprendizagem dos educandos; iii) ação docente na construção do conhecimento; e iv) educação e transformação social. De posse da análise, constatouse, dentre outras coisas, que as ações iniciais contribuíram para a aproximação da teoria ensinada na universidade com a prática da Educação Básica do sistema público de ensino, e que esta vivência pode colaborar para a minimização do choque com a realidade vivenciada nos primeiros anos da atuação profissional.Edições UESB2021-07-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/844410.22481/riduesb.v6i1.8444Revista de Iniciação à Docência; v. 6 n. 1 (2021): V. 6 n. 1 (2021): (jan. - jun., 2021); 96-1082525-433210.22481/riduesb.v6i1reponame:Revista de Iniciação à Docênciainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/8444/6021Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docênciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPortela, Ellen Maria SantosNascimento, Júlia Izadora GonçalvesSilva, Larissa Santana daCoswosk, Édila DalmasoDionor, Grégory Alves2021-07-30T17:26:53Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/8444Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/ridPUBhttp://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/oairid.editoria@gmail.com2525-43322525-4332opendoar:2021-07-30T17:26:53Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O significado do Pibid na trajetória acadêmica dos bolsistas e voluntários de iniciação à docência de um curso de ciências biológicas |
title |
O significado do Pibid na trajetória acadêmica dos bolsistas e voluntários de iniciação à docência de um curso de ciências biológicas |
spellingShingle |
O significado do Pibid na trajetória acadêmica dos bolsistas e voluntários de iniciação à docência de um curso de ciências biológicas Portela, Ellen Maria Santos Ensino de Biologia Universidade Educação Básica |
title_short |
O significado do Pibid na trajetória acadêmica dos bolsistas e voluntários de iniciação à docência de um curso de ciências biológicas |
title_full |
O significado do Pibid na trajetória acadêmica dos bolsistas e voluntários de iniciação à docência de um curso de ciências biológicas |
title_fullStr |
O significado do Pibid na trajetória acadêmica dos bolsistas e voluntários de iniciação à docência de um curso de ciências biológicas |
title_full_unstemmed |
O significado do Pibid na trajetória acadêmica dos bolsistas e voluntários de iniciação à docência de um curso de ciências biológicas |
title_sort |
O significado do Pibid na trajetória acadêmica dos bolsistas e voluntários de iniciação à docência de um curso de ciências biológicas |
author |
Portela, Ellen Maria Santos |
author_facet |
Portela, Ellen Maria Santos Nascimento, Júlia Izadora Gonçalves Silva, Larissa Santana da Coswosk, Édila Dalmaso Dionor, Grégory Alves |
author_role |
author |
author2 |
Nascimento, Júlia Izadora Gonçalves Silva, Larissa Santana da Coswosk, Édila Dalmaso Dionor, Grégory Alves |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Portela, Ellen Maria Santos Nascimento, Júlia Izadora Gonçalves Silva, Larissa Santana da Coswosk, Édila Dalmaso Dionor, Grégory Alves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Biologia Universidade Educação Básica |
topic |
Ensino de Biologia Universidade Educação Básica |
description |
ABSTRACT This study aims to analyze the contributions of PIBID in the training of scholarship holders and volunteers for the teaching of biological sciences on campus X at UNEB. The methodological approach chosen, considered appropriate for this investigation, was documentary research. According to Gil (2002), this research method is relevant because it is dealing with a rich source of data, eliminating the need for direct contact with the research subjects. Thus, the study is based on a qualitative and interpretative analysis of the perceptions that the subjects expressed in relation to the actions developed in the Teaching Initiation Program. From this survey, three contributions emerged that were considered, in this study, as the categories that guided the analysis of the portfolios (i list of social inequalities that affect the entire educational system, ii) collective actions for the benefit of students' learning iii) teaching action in the construction of knowledge. In possession of the analysis, it was found, among other things, that the initial actions contributed to the approximation of the theory taught at the university, with the practice of basic education in the public education system, and that this experience can collaborate to minimize the shock with the reality experienced in the first years of professional practice. Keywords: PIBID. Teaching; University; Basic education |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-07-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/8444 10.22481/riduesb.v6i1.8444 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/8444 |
identifier_str_mv |
10.22481/riduesb.v6i1.8444 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/8444/6021 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docência https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docência https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Iniciação à Docência; v. 6 n. 1 (2021): V. 6 n. 1 (2021): (jan. - jun., 2021); 96-108 2525-4332 10.22481/riduesb.v6i1 reponame:Revista de Iniciação à Docência instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Revista de Iniciação à Docência |
collection |
Revista de Iniciação à Docência |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rid.editoria@gmail.com |
_version_ |
1796798188015845376 |