Written argumentation practices in two Argentinian undergraduate courses: multidimensionality and epistemic potentials

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Molina, María Elena
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Padilla, Constanza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
Texto Completo: http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3109
Resumo: This paper states that the epistemic potentialities of writing and arguing are largely derived from the interweaving of four dimensions. Three of them are constitutive (the logical, rhetorical, and dialectical dimensions), and one is integrative (the epistemic dimension). Thus, we characterize how these four distinct dimensions operate in texts produced by first-year university students in two disciplines (Linguistics and Biology) and how those students reflect on their processes of writing and arguing. The results belong to qualitative research designed as a multiple case study, which focused on teaching practices that intertwine disciplinary contents, writing, and argumentation in Argentinian university classrooms. These results deepen the academic literacies’ lines of research regarding the role that argumentation plays in academic writing. We analyze texts produced by students and interviews with them to characterize the dimensions that such students deploy when writing and arguing to learn in their disciplines.
id UESC-1_55178ba8bf02c2927d69dd73d509f09c
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3109
network_acronym_str UESC-1
network_name_str EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
repository_id_str
spelling Written argumentation practices in two Argentinian undergraduate courses: multidimensionality and epistemic potentialsPrácticas de argumentación escrita en dos cursos universitarios argentinos: multidimensionalidad y potencialidades epistémicasWritten argumentation practices in two Argentinian undergraduate courses: multidimensionality and epistemic potentialsThis paper states that the epistemic potentialities of writing and arguing are largely derived from the interweaving of four dimensions. Three of them are constitutive (the logical, rhetorical, and dialectical dimensions), and one is integrative (the epistemic dimension). Thus, we characterize how these four distinct dimensions operate in texts produced by first-year university students in two disciplines (Linguistics and Biology) and how those students reflect on their processes of writing and arguing. The results belong to qualitative research designed as a multiple case study, which focused on teaching practices that intertwine disciplinary contents, writing, and argumentation in Argentinian university classrooms. These results deepen the academic literacies’ lines of research regarding the role that argumentation plays in academic writing. We analyze texts produced by students and interviews with them to characterize the dimensions that such students deploy when writing and arguing to learn in their disciplines.Este artículo plantea que las potencialidades epistémicas de la escritura y la argumentación derivan en gran medida del entrelazamiento de cuatro dimensiones. Tres de ellas son constitutivas (dimensiones lógica, retórica y dialéctica) y una es integradora (dimensión epistémica). Caracterizamos cómo operan estas cuatro dimensiones distintas en textos producidos por estudiantes universitarios de primer año de dos disciplinas (Lingüística y Biología) y cómo dichos estudiantes reflexionan sobre sus procesos de escritura y argumentación. Los resultados pertenecen a una investigación cualitativa diseñada como un estudio de casos múltiples y centrada en las prácticas de enseñanza que entrelazan contenidos disciplinares, escritura y argumentación en aulas universitarias argentinas. Estos resultados profundizan las investigaciones sobre alfabetizaciones académicas acerca del papel de la argumentación en la escritura académica. Así, analizamos textos producidos por los estudiantes y entrevistas con ellos para caracterizar las dimensiones que estos despliegan cuando escriben y argumentan para aprender en sus disciplinas.Este artigo argumenta que as potencialidades epistêmicas da escrita e da argumentação derivam, em grande medida, do entrelaçamento de quatro dimensões. Três destas são constitutivas (dimensões lógica, retórica e dialética) e uma é integrativa (dimensão epistêmica). Caracterizamos como estas quatro diferentes dimensões funcionam em textos produzidos por estudantes universitários do primeiro ano em duas disciplinas (Letras e Biologia) e como estes estudantes refletem sobre os seus processos de escrita e argumentação. Os resultados pertencem a uma investigação qualitativa concebida como um estudo de caso múltiplo e centrada em práticas de ensino que entrelaçam conteúdo disciplinar, escrita e argumentação em salas de aula universitárias argentinas. Estes resultados aprofundam a investigação sobre o papel da argumentação na escrita acadêmica. Assim, analisamos textos produzidos por estudantes e entrevistas com eles, a fim de caracterizar as dimensões qu e utilizam quando escrevem e discutem para aprender nas suas disciplinas.EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação2021-10-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/310910.47369/eidea-21-2-3109Revista Eletrónica de Estudios Integrados en Discurso y Argumentación; EID&A, n. 21, v. 2, mai./ago.2021; 66 - 86Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação; EID&A, n. 21, v. 2, mai./ago.2021; 66 - 862237-698410.47369/eidea-21-2reponame:EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentaçãoinstname:Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)instacron:UESCenghttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3109/2135Copyright (c) 2021 Autor e Revista EID&Ahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMolina, María ElenaPadilla, Constanza2021-10-07T17:26:34Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3109Revistahttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/indexPUBhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/oaiperiodicos@uesc.br||revista.eidea@gmail.com2237-69842237-6984opendoar:2024-05-17T13:38:08.570941EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação - Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Written argumentation practices in two Argentinian undergraduate courses: multidimensionality and epistemic potentials
Prácticas de argumentación escrita en dos cursos universitarios argentinos: multidimensionalidad y potencialidades epistémicas
Written argumentation practices in two Argentinian undergraduate courses: multidimensionality and epistemic potentials
title Written argumentation practices in two Argentinian undergraduate courses: multidimensionality and epistemic potentials
spellingShingle Written argumentation practices in two Argentinian undergraduate courses: multidimensionality and epistemic potentials
Molina, María Elena
title_short Written argumentation practices in two Argentinian undergraduate courses: multidimensionality and epistemic potentials
title_full Written argumentation practices in two Argentinian undergraduate courses: multidimensionality and epistemic potentials
title_fullStr Written argumentation practices in two Argentinian undergraduate courses: multidimensionality and epistemic potentials
title_full_unstemmed Written argumentation practices in two Argentinian undergraduate courses: multidimensionality and epistemic potentials
title_sort Written argumentation practices in two Argentinian undergraduate courses: multidimensionality and epistemic potentials
author Molina, María Elena
author_facet Molina, María Elena
Padilla, Constanza
author_role author
author2 Padilla, Constanza
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Molina, María Elena
Padilla, Constanza
description This paper states that the epistemic potentialities of writing and arguing are largely derived from the interweaving of four dimensions. Three of them are constitutive (the logical, rhetorical, and dialectical dimensions), and one is integrative (the epistemic dimension). Thus, we characterize how these four distinct dimensions operate in texts produced by first-year university students in two disciplines (Linguistics and Biology) and how those students reflect on their processes of writing and arguing. The results belong to qualitative research designed as a multiple case study, which focused on teaching practices that intertwine disciplinary contents, writing, and argumentation in Argentinian university classrooms. These results deepen the academic literacies’ lines of research regarding the role that argumentation plays in academic writing. We analyze texts produced by students and interviews with them to characterize the dimensions that such students deploy when writing and arguing to learn in their disciplines.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3109
10.47369/eidea-21-2-3109
url http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3109
identifier_str_mv 10.47369/eidea-21-2-3109
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3109/2135
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Autor e Revista EID&A
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Autor e Revista EID&A
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
publisher.none.fl_str_mv EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrónica de Estudios Integrados en Discurso y Argumentación; EID&A, n. 21, v. 2, mai./ago.2021; 66 - 86
Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação; EID&A, n. 21, v. 2, mai./ago.2021; 66 - 86
2237-6984
10.47369/eidea-21-2
reponame:EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
instname:Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)
instacron:UESC
instname_str Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)
instacron_str UESC
institution UESC
reponame_str EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
collection EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
repository.name.fl_str_mv EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação - Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)
repository.mail.fl_str_mv periodicos@uesc.br||revista.eidea@gmail.com
_version_ 1799319037791961088