Argumentative techniques and wildcard arguments: analysis of an essay from the Portal Brasil Escola

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Letícia
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Mariano, Marcia Regina Pereira Curado
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
Texto Completo: http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3497
Resumo: The study aims at analyzing the argumentative techniques used in an essay taken from the Brasil Escola website, in order to investigate how the author of the text builds his argumentation and if there is a relationship with the wildcard arguments, released in a handbook by the youtuber Poxa Lulu. To do so, we drew on studies by Perelman and Olbrechts-Tyteca (2005) and by Ferreira (2015). Firstly, we selected an essay written by an unidentified student taken from the Brasil Escola website and from a writing production handbook marketed online. After that, we compared the argumentative techniques used by him with those in a sample essay from the handbook. After the comparative analysis, the results indicate that there is a relationship between the two sources and that this may compromise the construction of the students' arguments.
id UESC-1_6337b9fe0e6f8ae743c66b9ef642f2f5
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3497
network_acronym_str UESC-1
network_name_str EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
repository_id_str
spelling Argumentative techniques and wildcard arguments: analysis of an essay from the Portal Brasil EscolaTécnicas argumentativas y argumentos comodín: análisis de un ensayo del Portal Brasil EscolaTécnicas argumentativas e argumentos coringas: análise de uma redação do Portal Brasil EscolaThe study aims at analyzing the argumentative techniques used in an essay taken from the Brasil Escola website, in order to investigate how the author of the text builds his argumentation and if there is a relationship with the wildcard arguments, released in a handbook by the youtuber Poxa Lulu. To do so, we drew on studies by Perelman and Olbrechts-Tyteca (2005) and by Ferreira (2015). Firstly, we selected an essay written by an unidentified student taken from the Brasil Escola website and from a writing production handbook marketed online. After that, we compared the argumentative techniques used by him with those in a sample essay from the handbook. After the comparative analysis, the results indicate that there is a relationship between the two sources and that this may compromise the construction of the students' arguments.El trabajo pretende analizar las técnicas argumentativas utilizadas en un ensayo tomado del Portal Brasil Escola, con el fin de investigar como el autor del texto domina la argumentación y si existe una relación con los argumentos comodines, divulgados en un manual de la youtuber Poxa Lulu.Para ello, utilizamos estudios de Perelman y Olbrechts-Tyteca (2005) y de Ferreira (2015). En la primera fase, hubo la selección de un ensayo de un estudiante no identificado, tomado del Portal Brasil Escola y de un manual de producción textual comercializado en línea. Luego, las técnicas argumentativas utilizadas por él fueron comparadas con las de un modelo de ensayo del manual. Los resultados indican que existe relación entre los dos materiales, lo que puede comprometer la construcción de argumentos por los estudiantes.L'étude vise à analyser les techniques argumentatives utilisées dans un essai tiré du site Web Brasil Escola, afin d'étudier comment l'auteur du texte adopte l'argumentation et s'il existe une relation avec les arguments génériques, publiés dans un manuel par le youtuber Poxa Lulu. Pour cela, nous avons utilisé les études de Perelman et Tyeca (2005) et de Ferreira (2015). De plus, nous avons discuté de l'évaluation des essais dans Enem, des arguments génériques et de l'influence des youtubeurs sur l'éducation des individus. Tout d'abord, il y a eu la sélection d'un essai d'un étudiant non identifié tiré du site Web de Brasil Escola. Après cela, il y avait une comparaison des techniques argumentatives utilisées par lui avec celles d'un exemple d'essai du manuel. Les résultats indiquent qu'il existe une relation entre les deux sources, et que cela peut compromettre la construction des arguments des étudiants.O trabalho tem como objetivo fazer uma análise das técnicas argumentativas utilizadas em uma redação do tipo dissertativo-argumentativo retirada do Portal Brasil Escola, a fim de investigar como o autor do texto desenvolve sua argumentação e se há uma relação com os argumentos coringas, divulgados em um Manual da youtuber Poxa Lulu. Para isso, utilizamos os estudos de Perelman e Olbrechts-Tyteca (2005) e de Ferreira (2015). Na primeira fase da pesquisa, houve a seleção de uma redação de um aluno sem identificação, retirada do Portal Brasil Escola e de um manual de produção de texto comercializado pela internet. Em seguida, fizemos a comparação das técnicas argumentativas utilizadas por ele com as de um modelo de redação do Manual. Após a análise interpretativa e comparativa, os resultados apontaram que há uma relação entre os dois materiais e que isso pode comprometer a construção da argumentação dos vestibulandos. EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação2022-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/349710.47369/eidea-22-3-3497Revista Eletrónica de Estudios Integrados en Discurso y Argumentación; Vol. 22 Núm. 3 (2022); 38-58Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação; v. 22 n. 3 (2022); 38-582237-698410.47369/eidea-22-3reponame:EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentaçãoinstname:Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)instacron:UESCporhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3497/2326Copyright (c) 2022 Autor e Revista EID&Ahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, LetíciaMariano, Marcia Regina Pereira Curado2022-12-28T21:30:08Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3497Revistahttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/indexPUBhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/oaiperiodicos@uesc.br||revista.eidea@gmail.com2237-69842237-6984opendoar:2022-12-28T21:30:08EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação - Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Argumentative techniques and wildcard arguments: analysis of an essay from the Portal Brasil Escola
Técnicas argumentativas y argumentos comodín: análisis de un ensayo del Portal Brasil Escola
Técnicas argumentativas e argumentos coringas: análise de uma redação do Portal Brasil Escola
title Argumentative techniques and wildcard arguments: analysis of an essay from the Portal Brasil Escola
spellingShingle Argumentative techniques and wildcard arguments: analysis of an essay from the Portal Brasil Escola
Santos, Letícia
title_short Argumentative techniques and wildcard arguments: analysis of an essay from the Portal Brasil Escola
title_full Argumentative techniques and wildcard arguments: analysis of an essay from the Portal Brasil Escola
title_fullStr Argumentative techniques and wildcard arguments: analysis of an essay from the Portal Brasil Escola
title_full_unstemmed Argumentative techniques and wildcard arguments: analysis of an essay from the Portal Brasil Escola
title_sort Argumentative techniques and wildcard arguments: analysis of an essay from the Portal Brasil Escola
author Santos, Letícia
author_facet Santos, Letícia
Mariano, Marcia Regina Pereira Curado
author_role author
author2 Mariano, Marcia Regina Pereira Curado
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Letícia
Mariano, Marcia Regina Pereira Curado
description The study aims at analyzing the argumentative techniques used in an essay taken from the Brasil Escola website, in order to investigate how the author of the text builds his argumentation and if there is a relationship with the wildcard arguments, released in a handbook by the youtuber Poxa Lulu. To do so, we drew on studies by Perelman and Olbrechts-Tyteca (2005) and by Ferreira (2015). Firstly, we selected an essay written by an unidentified student taken from the Brasil Escola website and from a writing production handbook marketed online. After that, we compared the argumentative techniques used by him with those in a sample essay from the handbook. After the comparative analysis, the results indicate that there is a relationship between the two sources and that this may compromise the construction of the students' arguments.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3497
10.47369/eidea-22-3-3497
url http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3497
identifier_str_mv 10.47369/eidea-22-3-3497
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3497/2326
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Autor e Revista EID&A
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Autor e Revista EID&A
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
publisher.none.fl_str_mv EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrónica de Estudios Integrados en Discurso y Argumentación; Vol. 22 Núm. 3 (2022); 38-58
Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação; v. 22 n. 3 (2022); 38-58
2237-6984
10.47369/eidea-22-3
reponame:EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
instname:Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)
instacron:UESC
instname_str Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)
instacron_str UESC
institution UESC
reponame_str EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
collection EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
repository.name.fl_str_mv EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação - Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)
repository.mail.fl_str_mv periodicos@uesc.br||revista.eidea@gmail.com
_version_ 1809284433213128704