Argumentative analysis of an essay with the highest score of the ENEM/2019

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tavares Correia, Joelene
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
Texto Completo: http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3463
Resumo: This article presents an exploratory study to probe the argumentative skills mobilized in a full mark of ENEM/2019 essay, published as a model in the ENEM/2020 Participant’s Handbook. The theoretical foundation is based on the historical-cultural-discursive conception of argumentative capacity, and on the rhetorical, interactional and discursive perspectives of argumentation. The essay analysis focuses on the situational context of the monologal practice argumentation, the construction of the arguments and the enunciative strategies. The examination of the argumentative strategies mobilized in the writing reveals the mobilization of the argumentative capacity of support, but not of negotiation and refutation. It is hoped that this survey can spark a discussion on improving the teaching of argumentative skills in Brazilian basic education.
id UESC-1_b05d75ace89e817261e76136e64d0fb2
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3463
network_acronym_str UESC-1
network_name_str EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
repository_id_str
spelling Argumentative analysis of an essay with the highest score of the ENEM/2019Análisis argumentativo de un ensayo de nota máxima del ENEM/2019Análise argumentativa de uma redação nota mil do ENEM/2019This article presents an exploratory study to probe the argumentative skills mobilized in a full mark of ENEM/2019 essay, published as a model in the ENEM/2020 Participant’s Handbook. The theoretical foundation is based on the historical-cultural-discursive conception of argumentative capacity, and on the rhetorical, interactional and discursive perspectives of argumentation. The essay analysis focuses on the situational context of the monologal practice argumentation, the construction of the arguments and the enunciative strategies. The examination of the argumentative strategies mobilized in the writing reveals the mobilization of the argumentative capacity of support, but not of negotiation and refutation. It is hoped that this survey can spark a discussion on improving the teaching of argumentative skills in Brazilian basic education.Este artículo presenta un estudio exploratorio para sondear las capacidades argumentativas movilizadas en un ensayo de nota máxima del ENEM/2019, publicado como modelo en el Manual del Participante del ENEM/2020. La fundamentación teórica se sustenta en la concepción histórico-cultural-discursiva de capacidad argumentativa y en las perspectivas retórica, interaccional y discursiva de la argumentación. El análisis del ensayo se centra en el contexto situacional de la argumentación práctica monologal, la construcción de los argumentos y las estrategias enunciativas. El examen de las estrategias argumentativas movilizadas en la escritura revela la movilización de la capacidad argumentativa de apoyo, pero no de negociación y refutación. Se espera que este sondeo pueda generar una discusión sobre la mejora de la enseñanza de capacidades argumentativas en la educación básica brasileña.Este artigo apresenta um estudo exploratório para sondar as capacidades argumentativas mobilizadas em uma redação “nota mil” do ENEM/2019, publicada como modelo na Cartilha do participante do ENEM/2020. A fundamentação teórica apoia-se na concepção histórico-cultural-discursiva de capacidade argumentativa e nas perspectivas retórica, interacional e discursiva da argumentação. A análise da redação focaliza o contexto situacional da argumentação prática monologal, a construção dos argumentos e as estratégias enunciativas. O exame das estratégias argumentativas mobilizadas na redação revela a mobilização da capacidade argumentativa de sustentação, mas não de negociação e refutação. Espera-se que essa sondagem possa suscitar uma discussão sobre o aprimoramento do ensino das capacidades argumentativas na educação básica brasileira.EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação2022-09-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/346310.47369/eidea-22-2-3463Revista Eletrónica de Estudios Integrados en Discurso y Argumentación; Vol. 22 Núm. 2 (2022); 131-153Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação; v. 22 n. 2 (2022); 131-1532237-698410.47369/eidea-22-2reponame:EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentaçãoinstname:Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)instacron:UESCporhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3463/2275Copyright (c) 2022 Autor e Revista EID&Ahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTavares Correia, Joelene2022-09-08T04:37:31Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3463Revistahttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/indexPUBhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/oaiperiodicos@uesc.br||revista.eidea@gmail.com2237-69842237-6984opendoar:2022-09-08T04:37:31EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação - Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Argumentative analysis of an essay with the highest score of the ENEM/2019
Análisis argumentativo de un ensayo de nota máxima del ENEM/2019
Análise argumentativa de uma redação nota mil do ENEM/2019
title Argumentative analysis of an essay with the highest score of the ENEM/2019
spellingShingle Argumentative analysis of an essay with the highest score of the ENEM/2019
Tavares Correia, Joelene
title_short Argumentative analysis of an essay with the highest score of the ENEM/2019
title_full Argumentative analysis of an essay with the highest score of the ENEM/2019
title_fullStr Argumentative analysis of an essay with the highest score of the ENEM/2019
title_full_unstemmed Argumentative analysis of an essay with the highest score of the ENEM/2019
title_sort Argumentative analysis of an essay with the highest score of the ENEM/2019
author Tavares Correia, Joelene
author_facet Tavares Correia, Joelene
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tavares Correia, Joelene
description This article presents an exploratory study to probe the argumentative skills mobilized in a full mark of ENEM/2019 essay, published as a model in the ENEM/2020 Participant’s Handbook. The theoretical foundation is based on the historical-cultural-discursive conception of argumentative capacity, and on the rhetorical, interactional and discursive perspectives of argumentation. The essay analysis focuses on the situational context of the monologal practice argumentation, the construction of the arguments and the enunciative strategies. The examination of the argumentative strategies mobilized in the writing reveals the mobilization of the argumentative capacity of support, but not of negotiation and refutation. It is hoped that this survey can spark a discussion on improving the teaching of argumentative skills in Brazilian basic education.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3463
10.47369/eidea-22-2-3463
url http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3463
identifier_str_mv 10.47369/eidea-22-2-3463
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3463/2275
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Autor e Revista EID&A
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Autor e Revista EID&A
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
publisher.none.fl_str_mv EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrónica de Estudios Integrados en Discurso y Argumentación; Vol. 22 Núm. 2 (2022); 131-153
Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação; v. 22 n. 2 (2022); 131-153
2237-6984
10.47369/eidea-22-2
reponame:EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
instname:Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)
instacron:UESC
instname_str Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)
instacron_str UESC
institution UESC
reponame_str EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
collection EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
repository.name.fl_str_mv EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação - Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)
repository.mail.fl_str_mv periodicos@uesc.br||revista.eidea@gmail.com
_version_ 1809284433202642944