Argumentative analysis of an essay with the highest score of the ENEM/2019
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
Texto Completo: | http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3463 |
Resumo: | This article presents an exploratory study to probe the argumentative skills mobilized in a full mark of ENEM/2019 essay, published as a model in the ENEM/2020 Participant’s Handbook. The theoretical foundation is based on the historical-cultural-discursive conception of argumentative capacity, and on the rhetorical, interactional and discursive perspectives of argumentation. The essay analysis focuses on the situational context of the monologal practice argumentation, the construction of the arguments and the enunciative strategies. The examination of the argumentative strategies mobilized in the writing reveals the mobilization of the argumentative capacity of support, but not of negotiation and refutation. It is hoped that this survey can spark a discussion on improving the teaching of argumentative skills in Brazilian basic education. |
id |
UESC-1_b05d75ace89e817261e76136e64d0fb2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3463 |
network_acronym_str |
UESC-1 |
network_name_str |
EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
repository_id_str |
|
spelling |
Argumentative analysis of an essay with the highest score of the ENEM/2019Análisis argumentativo de un ensayo de nota máxima del ENEM/2019Análise argumentativa de uma redação nota mil do ENEM/2019This article presents an exploratory study to probe the argumentative skills mobilized in a full mark of ENEM/2019 essay, published as a model in the ENEM/2020 Participant’s Handbook. The theoretical foundation is based on the historical-cultural-discursive conception of argumentative capacity, and on the rhetorical, interactional and discursive perspectives of argumentation. The essay analysis focuses on the situational context of the monologal practice argumentation, the construction of the arguments and the enunciative strategies. The examination of the argumentative strategies mobilized in the writing reveals the mobilization of the argumentative capacity of support, but not of negotiation and refutation. It is hoped that this survey can spark a discussion on improving the teaching of argumentative skills in Brazilian basic education.Este artículo presenta un estudio exploratorio para sondear las capacidades argumentativas movilizadas en un ensayo de nota máxima del ENEM/2019, publicado como modelo en el Manual del Participante del ENEM/2020. La fundamentación teórica se sustenta en la concepción histórico-cultural-discursiva de capacidad argumentativa y en las perspectivas retórica, interaccional y discursiva de la argumentación. El análisis del ensayo se centra en el contexto situacional de la argumentación práctica monologal, la construcción de los argumentos y las estrategias enunciativas. El examen de las estrategias argumentativas movilizadas en la escritura revela la movilización de la capacidad argumentativa de apoyo, pero no de negociación y refutación. Se espera que este sondeo pueda generar una discusión sobre la mejora de la enseñanza de capacidades argumentativas en la educación básica brasileña.Este artigo apresenta um estudo exploratório para sondar as capacidades argumentativas mobilizadas em uma redação “nota mil” do ENEM/2019, publicada como modelo na Cartilha do participante do ENEM/2020. A fundamentação teórica apoia-se na concepção histórico-cultural-discursiva de capacidade argumentativa e nas perspectivas retórica, interacional e discursiva da argumentação. A análise da redação focaliza o contexto situacional da argumentação prática monologal, a construção dos argumentos e as estratégias enunciativas. O exame das estratégias argumentativas mobilizadas na redação revela a mobilização da capacidade argumentativa de sustentação, mas não de negociação e refutação. Espera-se que essa sondagem possa suscitar uma discussão sobre o aprimoramento do ensino das capacidades argumentativas na educação básica brasileira.EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação2022-09-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/346310.47369/eidea-22-2-3463Revista Eletrónica de Estudios Integrados en Discurso y Argumentación; Vol. 22 Núm. 2 (2022); 131-153Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação; v. 22 n. 2 (2022); 131-1532237-698410.47369/eidea-22-2reponame:EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentaçãoinstname:Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)instacron:UESCporhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3463/2275Copyright (c) 2022 Autor e Revista EID&Ahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTavares Correia, Joelene2022-09-08T04:37:31Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3463Revistahttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/indexPUBhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/oaiperiodicos@uesc.br||revista.eidea@gmail.com2237-69842237-6984opendoar:2022-09-08T04:37:31EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação - Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Argumentative analysis of an essay with the highest score of the ENEM/2019 Análisis argumentativo de un ensayo de nota máxima del ENEM/2019 Análise argumentativa de uma redação nota mil do ENEM/2019 |
title |
Argumentative analysis of an essay with the highest score of the ENEM/2019 |
spellingShingle |
Argumentative analysis of an essay with the highest score of the ENEM/2019 Tavares Correia, Joelene |
title_short |
Argumentative analysis of an essay with the highest score of the ENEM/2019 |
title_full |
Argumentative analysis of an essay with the highest score of the ENEM/2019 |
title_fullStr |
Argumentative analysis of an essay with the highest score of the ENEM/2019 |
title_full_unstemmed |
Argumentative analysis of an essay with the highest score of the ENEM/2019 |
title_sort |
Argumentative analysis of an essay with the highest score of the ENEM/2019 |
author |
Tavares Correia, Joelene |
author_facet |
Tavares Correia, Joelene |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tavares Correia, Joelene |
description |
This article presents an exploratory study to probe the argumentative skills mobilized in a full mark of ENEM/2019 essay, published as a model in the ENEM/2020 Participant’s Handbook. The theoretical foundation is based on the historical-cultural-discursive conception of argumentative capacity, and on the rhetorical, interactional and discursive perspectives of argumentation. The essay analysis focuses on the situational context of the monologal practice argumentation, the construction of the arguments and the enunciative strategies. The examination of the argumentative strategies mobilized in the writing reveals the mobilization of the argumentative capacity of support, but not of negotiation and refutation. It is hoped that this survey can spark a discussion on improving the teaching of argumentative skills in Brazilian basic education. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-09-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3463 10.47369/eidea-22-2-3463 |
url |
http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3463 |
identifier_str_mv |
10.47369/eidea-22-2-3463 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3463/2275 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Autor e Revista EID&A http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Autor e Revista EID&A http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
publisher.none.fl_str_mv |
EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrónica de Estudios Integrados en Discurso y Argumentación; Vol. 22 Núm. 2 (2022); 131-153 Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação; v. 22 n. 2 (2022); 131-153 2237-6984 10.47369/eidea-22-2 reponame:EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação instname:Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC) instacron:UESC |
instname_str |
Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC) |
instacron_str |
UESC |
institution |
UESC |
reponame_str |
EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
collection |
EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
repository.name.fl_str_mv |
EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação - Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
periodicos@uesc.br||revista.eidea@gmail.com |
_version_ |
1809284433202642944 |