The training of the scientific article reviewer: a case study

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bini, Renan Paulo
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Seide, Márcia Sipavicius
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
Texto Completo: http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3181
Resumo: This paper aims to describe a case study on the training of the reviewer of scientific articles through participation in writing groups. To achieve this goal, there was a comparison between ethé constructed in two reviews produced by a PhD student in Languages and Literature in two different moments. The analyses drew on Rhetorical Studies and Argumentative Semantics. The analyses show evolution in the ethos construction strategies incorporated by the doctoral student, who displayed characteristics of a reviewer that collaborates with both the authors and the journal in the second review.
id UESC-1_78e6f3cb35265e0b82a788fea4c193c8
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3181
network_acronym_str UESC-1
network_name_str EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
repository_id_str
spelling The training of the scientific article reviewer: a case studyLa formación del revisor de artículos científicos: un estudio de casoA formação do parecerista de artigos científicos: um estudo de casoThis paper aims to describe a case study on the training of the reviewer of scientific articles through participation in writing groups. To achieve this goal, there was a comparison between ethé constructed in two reviews produced by a PhD student in Languages and Literature in two different moments. The analyses drew on Rhetorical Studies and Argumentative Semantics. The analyses show evolution in the ethos construction strategies incorporated by the doctoral student, who displayed characteristics of a reviewer that collaborates with both the authors and the journal in the second review.Este artículo visa describir un estudio de caso sobre la formación de revisores para artículos científicos a través de la participación en grupos de escritura. Se realizó una comparación entre los ethé construidos a partir de dos revisiones por pares producidas por un estudiante de doctorado en Letras en dos momentos diferentes: el inicio de su participación en un taller de escritura realizado en 2020 y a lo largo de su participación en otro grupo en 2021. Para fundamentar los análisis, se utilizaron los estudios de Retórica y Semántica Argumentativa. Los análisis muestran una evolución en las estrategias de construcción del ethos incorporadas por el doctorando, que presentó características de revisor colaborador de los autores y de la revista en la segunda revisión. El estudio también demuestra la importancia de las estrategias de elocución retórica para la construcción del ethos en el género, especialmente operadores argumentativos y modalizadores.Este artigo objetiva descrever um estudo de caso sobre a formação do parecerista de artigos científicos por meio da participação em grupos de escrita. Para o cumprimento deste propósito, houve comparação entre os ethé construídos em dois pareceres produzidos por um doutorando em Letras em dois momentos distintos: ao início de sua participação em um clube de escrita realizado em 2020 e ao longo de sua participação em outro grupo em 2021. Para a fundamentação das análises, utilizaram-se, como escopo teórico, estudos inseridos na Retórica e na Semântica Argumentativa, entre outras perspectivas complementares. As análises evidenciam evolução nas estratégias de construção do ethos incorporadas pelo doutorando, que apresentou características de parecerista colaborador dos autores e da revista no segundo parecer. O estudo também demonstra a importância de estratégias retóricas de elocução para a construção do ethos no gênero parecer, especialmente, operadores argumentativos e modalizadores.EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação2021-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/318110.47369/eidea-21-3-3181Revista Eletrónica de Estudios Integrados en Discurso y Argumentación; EID&A, n. 21, v. 3, set./dez. 2021; 17 - 37Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação; EID&A, n. 21, v. 3, set./dez. 2021; 17 - 372237-698410.47369/eidea-21-3reponame:EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentaçãoinstname:Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)instacron:UESCporhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3181/2214Copyright (c) 2022 Autor e Revista EID&Ahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBini, Renan PauloSeide, Márcia Sipavicius2022-02-02T22:17:28Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3181Revistahttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/indexPUBhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/oaiperiodicos@uesc.br||revista.eidea@gmail.com2237-69842237-6984opendoar:2022-02-02T22:17:28EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação - Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)false
dc.title.none.fl_str_mv The training of the scientific article reviewer: a case study
La formación del revisor de artículos científicos: un estudio de caso
A formação do parecerista de artigos científicos: um estudo de caso
title The training of the scientific article reviewer: a case study
spellingShingle The training of the scientific article reviewer: a case study
Bini, Renan Paulo
title_short The training of the scientific article reviewer: a case study
title_full The training of the scientific article reviewer: a case study
title_fullStr The training of the scientific article reviewer: a case study
title_full_unstemmed The training of the scientific article reviewer: a case study
title_sort The training of the scientific article reviewer: a case study
author Bini, Renan Paulo
author_facet Bini, Renan Paulo
Seide, Márcia Sipavicius
author_role author
author2 Seide, Márcia Sipavicius
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bini, Renan Paulo
Seide, Márcia Sipavicius
description This paper aims to describe a case study on the training of the reviewer of scientific articles through participation in writing groups. To achieve this goal, there was a comparison between ethé constructed in two reviews produced by a PhD student in Languages and Literature in two different moments. The analyses drew on Rhetorical Studies and Argumentative Semantics. The analyses show evolution in the ethos construction strategies incorporated by the doctoral student, who displayed characteristics of a reviewer that collaborates with both the authors and the journal in the second review.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3181
10.47369/eidea-21-3-3181
url http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3181
identifier_str_mv 10.47369/eidea-21-3-3181
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3181/2214
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Autor e Revista EID&A
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Autor e Revista EID&A
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
publisher.none.fl_str_mv EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrónica de Estudios Integrados en Discurso y Argumentación; EID&A, n. 21, v. 3, set./dez. 2021; 17 - 37
Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação; EID&A, n. 21, v. 3, set./dez. 2021; 17 - 37
2237-6984
10.47369/eidea-21-3
reponame:EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
instname:Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)
instacron:UESC
instname_str Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)
instacron_str UESC
institution UESC
reponame_str EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
collection EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
repository.name.fl_str_mv EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação - Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)
repository.mail.fl_str_mv periodicos@uesc.br||revista.eidea@gmail.com
_version_ 1809284433126096896