The training of the scientific article reviewer: a case study
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
Texto Completo: | http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3181 |
Resumo: | This paper aims to describe a case study on the training of the reviewer of scientific articles through participation in writing groups. To achieve this goal, there was a comparison between ethé constructed in two reviews produced by a PhD student in Languages and Literature in two different moments. The analyses drew on Rhetorical Studies and Argumentative Semantics. The analyses show evolution in the ethos construction strategies incorporated by the doctoral student, who displayed characteristics of a reviewer that collaborates with both the authors and the journal in the second review. |
id |
UESC-1_78e6f3cb35265e0b82a788fea4c193c8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3181 |
network_acronym_str |
UESC-1 |
network_name_str |
EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
repository_id_str |
|
spelling |
The training of the scientific article reviewer: a case studyLa formación del revisor de artículos científicos: un estudio de casoA formação do parecerista de artigos científicos: um estudo de casoThis paper aims to describe a case study on the training of the reviewer of scientific articles through participation in writing groups. To achieve this goal, there was a comparison between ethé constructed in two reviews produced by a PhD student in Languages and Literature in two different moments. The analyses drew on Rhetorical Studies and Argumentative Semantics. The analyses show evolution in the ethos construction strategies incorporated by the doctoral student, who displayed characteristics of a reviewer that collaborates with both the authors and the journal in the second review.Este artículo visa describir un estudio de caso sobre la formación de revisores para artículos científicos a través de la participación en grupos de escritura. Se realizó una comparación entre los ethé construidos a partir de dos revisiones por pares producidas por un estudiante de doctorado en Letras en dos momentos diferentes: el inicio de su participación en un taller de escritura realizado en 2020 y a lo largo de su participación en otro grupo en 2021. Para fundamentar los análisis, se utilizaron los estudios de Retórica y Semántica Argumentativa. Los análisis muestran una evolución en las estrategias de construcción del ethos incorporadas por el doctorando, que presentó características de revisor colaborador de los autores y de la revista en la segunda revisión. El estudio también demuestra la importancia de las estrategias de elocución retórica para la construcción del ethos en el género, especialmente operadores argumentativos y modalizadores.Este artigo objetiva descrever um estudo de caso sobre a formação do parecerista de artigos científicos por meio da participação em grupos de escrita. Para o cumprimento deste propósito, houve comparação entre os ethé construídos em dois pareceres produzidos por um doutorando em Letras em dois momentos distintos: ao início de sua participação em um clube de escrita realizado em 2020 e ao longo de sua participação em outro grupo em 2021. Para a fundamentação das análises, utilizaram-se, como escopo teórico, estudos inseridos na Retórica e na Semântica Argumentativa, entre outras perspectivas complementares. As análises evidenciam evolução nas estratégias de construção do ethos incorporadas pelo doutorando, que apresentou características de parecerista colaborador dos autores e da revista no segundo parecer. O estudo também demonstra a importância de estratégias retóricas de elocução para a construção do ethos no gênero parecer, especialmente, operadores argumentativos e modalizadores.EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação2021-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/318110.47369/eidea-21-3-3181Revista Eletrónica de Estudios Integrados en Discurso y Argumentación; EID&A, n. 21, v. 3, set./dez. 2021; 17 - 37Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação; EID&A, n. 21, v. 3, set./dez. 2021; 17 - 372237-698410.47369/eidea-21-3reponame:EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentaçãoinstname:Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)instacron:UESCporhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3181/2214Copyright (c) 2022 Autor e Revista EID&Ahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBini, Renan PauloSeide, Márcia Sipavicius2022-02-02T22:17:28Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3181Revistahttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/indexPUBhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/oaiperiodicos@uesc.br||revista.eidea@gmail.com2237-69842237-6984opendoar:2022-02-02T22:17:28EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação - Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The training of the scientific article reviewer: a case study La formación del revisor de artículos científicos: un estudio de caso A formação do parecerista de artigos científicos: um estudo de caso |
title |
The training of the scientific article reviewer: a case study |
spellingShingle |
The training of the scientific article reviewer: a case study Bini, Renan Paulo |
title_short |
The training of the scientific article reviewer: a case study |
title_full |
The training of the scientific article reviewer: a case study |
title_fullStr |
The training of the scientific article reviewer: a case study |
title_full_unstemmed |
The training of the scientific article reviewer: a case study |
title_sort |
The training of the scientific article reviewer: a case study |
author |
Bini, Renan Paulo |
author_facet |
Bini, Renan Paulo Seide, Márcia Sipavicius |
author_role |
author |
author2 |
Seide, Márcia Sipavicius |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bini, Renan Paulo Seide, Márcia Sipavicius |
description |
This paper aims to describe a case study on the training of the reviewer of scientific articles through participation in writing groups. To achieve this goal, there was a comparison between ethé constructed in two reviews produced by a PhD student in Languages and Literature in two different moments. The analyses drew on Rhetorical Studies and Argumentative Semantics. The analyses show evolution in the ethos construction strategies incorporated by the doctoral student, who displayed characteristics of a reviewer that collaborates with both the authors and the journal in the second review. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3181 10.47369/eidea-21-3-3181 |
url |
http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3181 |
identifier_str_mv |
10.47369/eidea-21-3-3181 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3181/2214 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Autor e Revista EID&A http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Autor e Revista EID&A http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
publisher.none.fl_str_mv |
EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrónica de Estudios Integrados en Discurso y Argumentación; EID&A, n. 21, v. 3, set./dez. 2021; 17 - 37 Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação; EID&A, n. 21, v. 3, set./dez. 2021; 17 - 37 2237-6984 10.47369/eidea-21-3 reponame:EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação instname:Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC) instacron:UESC |
instname_str |
Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC) |
instacron_str |
UESC |
institution |
UESC |
reponame_str |
EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
collection |
EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
repository.name.fl_str_mv |
EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação - Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
periodicos@uesc.br||revista.eidea@gmail.com |
_version_ |
1809284433126096896 |