Academic argumentation: an analysis of the rhetoric action of the Practical guide to scientific writing

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pinheiro, Gustavo Cândido
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Araújo, Júlio César
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
Texto Completo: http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3228
Resumo: In this paper, we interpret some writing orientations of the Practical guide for scientific writing, which is, according to Volpato (2015), a manual that supports researchers in composition of academic papers fitting an international pattern. The goals of this text are to analyze: 1) rhetorical strategies mentioned by the Practical Guide that involve the production of knowledge on scientific writing and (2) positions on scientific writing (and, implied in this, on science in general) present in such guidelines. As a theoretical-methodological framework, we dialogue with studies that conceive language as social action and, in this sense, they emphasize the rhetorical and performative dimension of human action, mainly the academic writing action. As a result, we offer subsidies for a better comprehension about dominant points of view concerning scientific writing and the needed respect to the diversity of disciplinary cultures (HYLAND, 2011).
id UESC-1_e50b4ac8f9e9860d599f02a3597af4fb
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3228
network_acronym_str UESC-1
network_name_str EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
repository_id_str
spelling Academic argumentation: an analysis of the rhetoric action of the Practical guide to scientific writingArgumentación académica: análisis de la retórica de la Guía práctica para redacción científicaArgumentação acadêmica: análise da retórica do Guia prático para redação científicaIn this paper, we interpret some writing orientations of the Practical guide for scientific writing, which is, according to Volpato (2015), a manual that supports researchers in composition of academic papers fitting an international pattern. The goals of this text are to analyze: 1) rhetorical strategies mentioned by the Practical Guide that involve the production of knowledge on scientific writing and (2) positions on scientific writing (and, implied in this, on science in general) present in such guidelines. As a theoretical-methodological framework, we dialogue with studies that conceive language as social action and, in this sense, they emphasize the rhetorical and performative dimension of human action, mainly the academic writing action. As a result, we offer subsidies for a better comprehension about dominant points of view concerning scientific writing and the needed respect to the diversity of disciplinary cultures (HYLAND, 2011).Realizamos una interpretación de algunas orientaciones para escritura presentes en la Guía práctica para redacción científica (VOLPATO, 2015). Un manual, según su autor, destinado a ayudar a los investigadores a redactar artículos académicos siguiendo patrones internacionales. Nuestros objetivos son analizar: (1) las estrategias retóricas en la producción de conocimiento sobre escritura científica y (2) las posiciones sobre redacción científica (implicado, sobre ciencia en general) presentes en estas orientaciones. Como marco teórico-metodológico, establecemos un diálogo entre perspectivas de estudios que conciben el lenguaje como una acción y, en este sentido, enfatizan la dimensión retórica y performativa de la acción humana, especialmente la acción de la escritura académica (BAZERMAN, 2015; 2011; 2005; FIORIN, 2015; RAJAGOPALAN, 2014; 2008; 1998; HYLAND, 2011; 2000). Como resultado, esta investigación proporciona subsidios para una mejor comprensión de las visiones dominantes sobre escritura científica y sobre la necesidad de respetar la diversidad de culturas disciplinarias (HYLAND, 2011).Realizamos aqui uma interpretação de algumas orientações para escrita presentes no Guia prático para redação científica (VOLPATO, 2015). Um manual, segundo seu autor, destinado a auxiliar pesquisadores a redigir artigos acadêmicos em um padrão internacional. Nossos objetivos são analisar: (1) as estratégias retóricas na produção de conhecimento sobre escrita científica e (2) os posicionamentos sobre redação científica (implicado nisso, sobre ciência de maneira geral) presentes em tais orientações. Como referencial teórico-metodológico, estabelecemos um diálogo entre perspectivas de estudos que concebem a linguagem como uma ação e, nesse sentido, dão ênfase à dimensão retórica e performativa da ação humana, sobretudo a ação da escrita acadêmica (BAZERMAN, 2015; 2011; 2005; FIORIN, 2015; RAJAGOPALAN, 2014; 2008; 1998; HYLAND, 2011; 2000). Como resultados, a presente pesquisa oferece subsídios para uma melhor compreensão a respeito de visões dominantes sobre escrita científica e sobre a necessidade do respeito à diversidade de culturas disciplinares (HYLAND, 2011).EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação2021-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/322810.47369/eidea-21-3-3228Revista Eletrónica de Estudios Integrados en Discurso y Argumentación; EID&A, n. 21, v. 3, set./dez. 2021; 100 - 117Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação; EID&A, n. 21, v. 3, set./dez. 2021; 100 - 1172237-698410.47369/eidea-21-3reponame:EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentaçãoinstname:Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)instacron:UESCporhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3228/2218Copyright (c) 2022 Autor e Revista EID&Ahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPinheiro, Gustavo CândidoAraújo, Júlio César2022-02-02T22:17:28Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3228Revistahttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/indexPUBhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/oaiperiodicos@uesc.br||revista.eidea@gmail.com2237-69842237-6984opendoar:2024-05-17T13:38:09.331844EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação - Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Academic argumentation: an analysis of the rhetoric action of the Practical guide to scientific writing
Argumentación académica: análisis de la retórica de la Guía práctica para redacción científica
Argumentação acadêmica: análise da retórica do Guia prático para redação científica
title Academic argumentation: an analysis of the rhetoric action of the Practical guide to scientific writing
spellingShingle Academic argumentation: an analysis of the rhetoric action of the Practical guide to scientific writing
Pinheiro, Gustavo Cândido
title_short Academic argumentation: an analysis of the rhetoric action of the Practical guide to scientific writing
title_full Academic argumentation: an analysis of the rhetoric action of the Practical guide to scientific writing
title_fullStr Academic argumentation: an analysis of the rhetoric action of the Practical guide to scientific writing
title_full_unstemmed Academic argumentation: an analysis of the rhetoric action of the Practical guide to scientific writing
title_sort Academic argumentation: an analysis of the rhetoric action of the Practical guide to scientific writing
author Pinheiro, Gustavo Cândido
author_facet Pinheiro, Gustavo Cândido
Araújo, Júlio César
author_role author
author2 Araújo, Júlio César
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pinheiro, Gustavo Cândido
Araújo, Júlio César
description In this paper, we interpret some writing orientations of the Practical guide for scientific writing, which is, according to Volpato (2015), a manual that supports researchers in composition of academic papers fitting an international pattern. The goals of this text are to analyze: 1) rhetorical strategies mentioned by the Practical Guide that involve the production of knowledge on scientific writing and (2) positions on scientific writing (and, implied in this, on science in general) present in such guidelines. As a theoretical-methodological framework, we dialogue with studies that conceive language as social action and, in this sense, they emphasize the rhetorical and performative dimension of human action, mainly the academic writing action. As a result, we offer subsidies for a better comprehension about dominant points of view concerning scientific writing and the needed respect to the diversity of disciplinary cultures (HYLAND, 2011).
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3228
10.47369/eidea-21-3-3228
url http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3228
identifier_str_mv 10.47369/eidea-21-3-3228
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3228/2218
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Autor e Revista EID&A
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Autor e Revista EID&A
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
publisher.none.fl_str_mv EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrónica de Estudios Integrados en Discurso y Argumentación; EID&A, n. 21, v. 3, set./dez. 2021; 100 - 117
Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação; EID&A, n. 21, v. 3, set./dez. 2021; 100 - 117
2237-6984
10.47369/eidea-21-3
reponame:EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
instname:Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)
instacron:UESC
instname_str Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)
instacron_str UESC
institution UESC
reponame_str EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
collection EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
repository.name.fl_str_mv EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação - Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)
repository.mail.fl_str_mv periodicos@uesc.br||revista.eidea@gmail.com
_version_ 1799319037822369792