Academic argumentation: an analysis of the rhetoric action of the Practical guide to scientific writing
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
Texto Completo: | http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3228 |
Resumo: | In this paper, we interpret some writing orientations of the Practical guide for scientific writing, which is, according to Volpato (2015), a manual that supports researchers in composition of academic papers fitting an international pattern. The goals of this text are to analyze: 1) rhetorical strategies mentioned by the Practical Guide that involve the production of knowledge on scientific writing and (2) positions on scientific writing (and, implied in this, on science in general) present in such guidelines. As a theoretical-methodological framework, we dialogue with studies that conceive language as social action and, in this sense, they emphasize the rhetorical and performative dimension of human action, mainly the academic writing action. As a result, we offer subsidies for a better comprehension about dominant points of view concerning scientific writing and the needed respect to the diversity of disciplinary cultures (HYLAND, 2011). |
id |
UESC-1_e50b4ac8f9e9860d599f02a3597af4fb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3228 |
network_acronym_str |
UESC-1 |
network_name_str |
EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
repository_id_str |
|
spelling |
Academic argumentation: an analysis of the rhetoric action of the Practical guide to scientific writingArgumentación académica: análisis de la retórica de la Guía práctica para redacción científicaArgumentação acadêmica: análise da retórica do Guia prático para redação científicaIn this paper, we interpret some writing orientations of the Practical guide for scientific writing, which is, according to Volpato (2015), a manual that supports researchers in composition of academic papers fitting an international pattern. The goals of this text are to analyze: 1) rhetorical strategies mentioned by the Practical Guide that involve the production of knowledge on scientific writing and (2) positions on scientific writing (and, implied in this, on science in general) present in such guidelines. As a theoretical-methodological framework, we dialogue with studies that conceive language as social action and, in this sense, they emphasize the rhetorical and performative dimension of human action, mainly the academic writing action. As a result, we offer subsidies for a better comprehension about dominant points of view concerning scientific writing and the needed respect to the diversity of disciplinary cultures (HYLAND, 2011).Realizamos una interpretación de algunas orientaciones para escritura presentes en la Guía práctica para redacción científica (VOLPATO, 2015). Un manual, según su autor, destinado a ayudar a los investigadores a redactar artículos académicos siguiendo patrones internacionales. Nuestros objetivos son analizar: (1) las estrategias retóricas en la producción de conocimiento sobre escritura científica y (2) las posiciones sobre redacción científica (implicado, sobre ciencia en general) presentes en estas orientaciones. Como marco teórico-metodológico, establecemos un diálogo entre perspectivas de estudios que conciben el lenguaje como una acción y, en este sentido, enfatizan la dimensión retórica y performativa de la acción humana, especialmente la acción de la escritura académica (BAZERMAN, 2015; 2011; 2005; FIORIN, 2015; RAJAGOPALAN, 2014; 2008; 1998; HYLAND, 2011; 2000). Como resultado, esta investigación proporciona subsidios para una mejor comprensión de las visiones dominantes sobre escritura científica y sobre la necesidad de respetar la diversidad de culturas disciplinarias (HYLAND, 2011).Realizamos aqui uma interpretação de algumas orientações para escrita presentes no Guia prático para redação científica (VOLPATO, 2015). Um manual, segundo seu autor, destinado a auxiliar pesquisadores a redigir artigos acadêmicos em um padrão internacional. Nossos objetivos são analisar: (1) as estratégias retóricas na produção de conhecimento sobre escrita científica e (2) os posicionamentos sobre redação científica (implicado nisso, sobre ciência de maneira geral) presentes em tais orientações. Como referencial teórico-metodológico, estabelecemos um diálogo entre perspectivas de estudos que concebem a linguagem como uma ação e, nesse sentido, dão ênfase à dimensão retórica e performativa da ação humana, sobretudo a ação da escrita acadêmica (BAZERMAN, 2015; 2011; 2005; FIORIN, 2015; RAJAGOPALAN, 2014; 2008; 1998; HYLAND, 2011; 2000). Como resultados, a presente pesquisa oferece subsídios para uma melhor compreensão a respeito de visões dominantes sobre escrita científica e sobre a necessidade do respeito à diversidade de culturas disciplinares (HYLAND, 2011).EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação2021-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/322810.47369/eidea-21-3-3228Revista Eletrónica de Estudios Integrados en Discurso y Argumentación; EID&A, n. 21, v. 3, set./dez. 2021; 100 - 117Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação; EID&A, n. 21, v. 3, set./dez. 2021; 100 - 1172237-698410.47369/eidea-21-3reponame:EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentaçãoinstname:Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)instacron:UESCporhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3228/2218Copyright (c) 2022 Autor e Revista EID&Ahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPinheiro, Gustavo CândidoAraújo, Júlio César2022-02-02T22:17:28Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3228Revistahttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/indexPUBhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/oaiperiodicos@uesc.br||revista.eidea@gmail.com2237-69842237-6984opendoar:2022-02-02T22:17:28EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação - Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Academic argumentation: an analysis of the rhetoric action of the Practical guide to scientific writing Argumentación académica: análisis de la retórica de la Guía práctica para redacción científica Argumentação acadêmica: análise da retórica do Guia prático para redação científica |
title |
Academic argumentation: an analysis of the rhetoric action of the Practical guide to scientific writing |
spellingShingle |
Academic argumentation: an analysis of the rhetoric action of the Practical guide to scientific writing Pinheiro, Gustavo Cândido |
title_short |
Academic argumentation: an analysis of the rhetoric action of the Practical guide to scientific writing |
title_full |
Academic argumentation: an analysis of the rhetoric action of the Practical guide to scientific writing |
title_fullStr |
Academic argumentation: an analysis of the rhetoric action of the Practical guide to scientific writing |
title_full_unstemmed |
Academic argumentation: an analysis of the rhetoric action of the Practical guide to scientific writing |
title_sort |
Academic argumentation: an analysis of the rhetoric action of the Practical guide to scientific writing |
author |
Pinheiro, Gustavo Cândido |
author_facet |
Pinheiro, Gustavo Cândido Araújo, Júlio César |
author_role |
author |
author2 |
Araújo, Júlio César |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pinheiro, Gustavo Cândido Araújo, Júlio César |
description |
In this paper, we interpret some writing orientations of the Practical guide for scientific writing, which is, according to Volpato (2015), a manual that supports researchers in composition of academic papers fitting an international pattern. The goals of this text are to analyze: 1) rhetorical strategies mentioned by the Practical Guide that involve the production of knowledge on scientific writing and (2) positions on scientific writing (and, implied in this, on science in general) present in such guidelines. As a theoretical-methodological framework, we dialogue with studies that conceive language as social action and, in this sense, they emphasize the rhetorical and performative dimension of human action, mainly the academic writing action. As a result, we offer subsidies for a better comprehension about dominant points of view concerning scientific writing and the needed respect to the diversity of disciplinary cultures (HYLAND, 2011). |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3228 10.47369/eidea-21-3-3228 |
url |
http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3228 |
identifier_str_mv |
10.47369/eidea-21-3-3228 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3228/2218 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Autor e Revista EID&A http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Autor e Revista EID&A http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
publisher.none.fl_str_mv |
EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrónica de Estudios Integrados en Discurso y Argumentación; EID&A, n. 21, v. 3, set./dez. 2021; 100 - 117 Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação; EID&A, n. 21, v. 3, set./dez. 2021; 100 - 117 2237-6984 10.47369/eidea-21-3 reponame:EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação instname:Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC) instacron:UESC |
instname_str |
Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC) |
instacron_str |
UESC |
institution |
UESC |
reponame_str |
EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
collection |
EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
repository.name.fl_str_mv |
EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação - Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
periodicos@uesc.br||revista.eidea@gmail.com |
_version_ |
1809284433137631232 |