Aplicação do modelo de algoritmo genético baseado em tipos abstratos de dados (GAADT) na adaptação de cenários bidimensionais de MMORPGs
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/6015 |
Resumo: | The importance of using Artificial Intelligence in video games is growing in response to the need that videogames have of showing behaviors and other game elements in a closer regard to what is witnessed at the real world. This need combined with a high level of user interaction and a large variety of games offering different situations and behaviors in complex controlled environments, places the videogames as an invaluable exploring niche for the application of different artificial intelligence techniques. This was the initial concept that led to the idea of using a MMORPG as background for demonstrating the application of artificial intelligence techniques, a game genre which values a rich environment, full of interactivity and with significant events happening simultaneously, in a similar manner to what is witnessed at the real world. Taking advantage of the MMORPG context, this essay will demonstrate the application of the genetic algorithm based on abstract data type (GAADT) to provide the modification of a game map features due to the course of time, closely resembling what would happen at the real world. A concept that is thus far, little explored in videogames, particularly in MMORPGs. In addition, it is expected that the application created here for validating the GAADT’s algorithmic model for the problem presented here can be refined, thus, providing educators with a tool that allows them to use a MMORPG game scenario as a way to draw didactic parallels between the game environment and the content seen at the classroom. |
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Aplicação do modelo de algoritmo genético baseado em tipos abstratos de dados (GAADT) na adaptação de cenários bidimensionais de MMORPGsInteligência artificialGAADTMMORPGJogos interativosJogos digitais RPGArtificial IntelligenceInteractive gamesRole playing gamesCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAOThe importance of using Artificial Intelligence in video games is growing in response to the need that videogames have of showing behaviors and other game elements in a closer regard to what is witnessed at the real world. This need combined with a high level of user interaction and a large variety of games offering different situations and behaviors in complex controlled environments, places the videogames as an invaluable exploring niche for the application of different artificial intelligence techniques. This was the initial concept that led to the idea of using a MMORPG as background for demonstrating the application of artificial intelligence techniques, a game genre which values a rich environment, full of interactivity and with significant events happening simultaneously, in a similar manner to what is witnessed at the real world. Taking advantage of the MMORPG context, this essay will demonstrate the application of the genetic algorithm based on abstract data type (GAADT) to provide the modification of a game map features due to the course of time, closely resembling what would happen at the real world. A concept that is thus far, little explored in videogames, particularly in MMORPGs. In addition, it is expected that the application created here for validating the GAADT’s algorithmic model for the problem presented here can be refined, thus, providing educators with a tool that allows them to use a MMORPG game scenario as a way to draw didactic parallels between the game environment and the content seen at the classroom.A importância do uso de recursos de Inteligência Artificial em jogos eletrônicos cresce em resposta a necessidade de jogos que apresentem comportamentos e elementos mais próximos da realidade. Uma necessidade que aliada ao alto nível de interação com o usuário e uma grande variedade de jogos, que oferecem a possibilidade de simular diferentes situações e comportamentos em ambientes complexos controlados, caracteriza os jogos eletrônicos como um importante nicho a ser explorado para a aplicação de diferentes técnicas de inteligência artificial. Este foi o conceito inicial do qual partiu a idéia de utilizar um jogo de MMORPG como pano de fundo para demonstrar a aplicação de técnicas de inteligência artificial, um gênero de jogo que preza por um ambiente rico, interativo e com eventos significativos ocorrendo de forma simultânea, similarmente ao que ocorre no mundo real. Tomando proveito do contexto do MMORPG, esta dissertação irá demonstrar a aplicação do algoritmo genético baseado em tipos abstratos de dados (GAADT) para proporcionar a alteração das características de um mapa de jogo em razão da passagem do tempo, de forma similar ao que ocorreria no mundo real. Um conceito ainda pouco explorado em jogos eletrônicos, sobretudo em MMORPGs. Espera-se ainda que a aplicação criada aqui para a validação do modelo do GAADT a este problema possa ser refinada, de modo a proporcionar aos educadores uma ferramenta que lhes permitam utilizar o cenário de jogo de um MMORPG como um meio para traçar paralelos didáticos entre a ambientação do jogo e o conteúdo de sala de aula.Universidade Federal de AlagoasBrasilPrograma de Pós-Graduação em Modelagem Computacional de ConhecimentoUFALLopes, Roberta Vilhena Vieirahttp://lattes.cnpq.br/7000283790939630Costa, Fábio Paraguaçu Duarte dahttp://lattes.cnpq.br/5438107871273282Lopes, Manoel Agamemnonhttp://lattes.cnpq.br/2131331936609504Ramalho, Geber Lisboahttp://lattes.cnpq.br/9783292465422902Carvalho, Leonardo Filipe Batista Silva de2019-10-04T15:50:47Z2019-10-012019-10-04T15:50:47Z2011-03-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfCARVALHO, Leonardo Filipe Batista Silva de. Aplicação do modelo de algoritmo genético baseado em tipos abstratos de dados (GAADT) na adaptação de cenários bidimensionais de MMORPGs. 2019. 131 f. Dissertação (Mestrado em Modelagem Computacional de Conhecimento) – Instituto de Computação, Programa de Pós Graduação em Modelagem Computacional de Conhecimento, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2011.http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/6015porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2019-10-04T15:50:47Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/6015Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:46482019-10-04T15:50:47Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false |
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