Ter/haver existenciais na escrita de alunos dos ensinos fundamental e médio da cidade de Maceió/AL.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vitório, Elyne Giselle de Santana Lima Aguiar
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
Texto Completo: http://repositorio.ufal.br/handle/riufal/449
Resumo: This research main goal is to analyze the variable behavior of the Portuguese verbs ter and haver existentials in the written language of secondary school children in the city of Maceió. For this purpose, we take as basis the theoretical fundamentals of the Linguistic Variation Theory (LABOV, 1983), that attempts to investigate, explain and describe the degree of variation of the variable linguistic elements, establishing the relationship between linguistic and social factors and language use. The data for this study were collected in a State School of the capital of the state of Alagoas in Brazil. It comprises of 160 textual productions stratified according to informers' schooling. As we were dealing with mathematical methods, the software package VARBRUL was used for quantitative analysis of the data. Thence linguistic analysis was carried out based on linguistic and social variables, namely, textual theme, textual type, verb tense, animacity of the NS object, nature of the NS object, informers' schooling and gender. Based on the results obtained, we found out that not only is there the variation of ter/haver existentials in the analyzed corpus and that the verb ter is much more extensively used verb haver , but also that such variation is conditioned by schooling and verb tense.
id UFAL_12c5a75d2f8903ec88c43335aa53ef74
oai_identifier_str oai:www.repositorio.ufal.br:riufal/449
network_acronym_str UFAL
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository_id_str
spelling Ter/haver existenciais na escrita de alunos dos ensinos fundamental e médio da cidade de Maceió/AL.Ter/haver existencials in the written language of secondary school children in the city of Maceió/AL.Portuguese LanguageLinguistic variationWritten languageTer/haver existentialsLíngua PortuguesaVariação lingüísticaLíngua escritaTer/haver existenciaisCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICAThis research main goal is to analyze the variable behavior of the Portuguese verbs ter and haver existentials in the written language of secondary school children in the city of Maceió. For this purpose, we take as basis the theoretical fundamentals of the Linguistic Variation Theory (LABOV, 1983), that attempts to investigate, explain and describe the degree of variation of the variable linguistic elements, establishing the relationship between linguistic and social factors and language use. The data for this study were collected in a State School of the capital of the state of Alagoas in Brazil. It comprises of 160 textual productions stratified according to informers' schooling. As we were dealing with mathematical methods, the software package VARBRUL was used for quantitative analysis of the data. Thence linguistic analysis was carried out based on linguistic and social variables, namely, textual theme, textual type, verb tense, animacity of the NS object, nature of the NS object, informers' schooling and gender. Based on the results obtained, we found out that not only is there the variation of ter/haver existentials in the analyzed corpus and that the verb ter is much more extensively used verb haver , but also that such variation is conditioned by schooling and verb tense.Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e TecnológicoA presente pesquisa tem como principal objetivo analisar o comportamento variável dos verbos ter e haver existenciais na língua escrita de alunos dos ensinos fundamental e médio da cidade de Maceió. Para tanto, tomamos como base os pressupostos teóricos da Teoria da Variação Lingüística (LABOV, 1983), que procura investigar, explicar e descrever o grau de variação de elementos lingüísticos variáveis, estabelecendo a relação entre fatores lingüísticos e sociais e o uso da língua. O corpus utilizado foi coletado numa escola estadual da rede pública de ensino do estado de Alagoas, localizada na cidade de Maceió e é constituído de 160 produções textuais, estratificadas de acordo com a escolaridade e o sexo dos informantes. Por trabalhar com modelos matemáticos, utilizamos o pacote de programas VARBRUL, responsável pela análise quantitativa dos dados e a partir daí, fizemos a análise lingüística com base em variáveis lingüísticas e sociais, a saber, tema textual, tipo textual, tempo verbal, animacidade do SN objeto, natureza do SN objeto, escolaridade e sexo. De acordo com os resultados obtidos, constatamos não só que há variação ter e haver existenciais no corpus analisado e que o uso de ter é bem maior do que o de haver, como também que tal variação é condicionada pelos fatores escolaridade e tempo verbal.Universidade Federal de AlagoasBRLinguística; Literatura BrasileiraPrograma de Pós-Graduação em Letras e LinguísticaUFALPaula, Aldir Santos dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4723388Y2Faria, Núbia Rabelo Bakkerhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4795619Y6Cavalcante, Maria Auxiliadora da Silvahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4791373Y3Vitório, Elyne Giselle de Santana Lima Aguiar2015-08-25T18:29:41Z2009-01-062015-08-25T18:29:41Z2008-11-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfVITÓRIO, Elyne Giselle de Santana Lima Aguiar. Ter/haver existencials in the written language of secondary school children in the city of Maceió/AL.. 2008. 121 f. Dissertação (Mestrado em Linguística; Literatura Brasileira) - Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2008.http://repositorio.ufal.br/handle/riufal/449porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2019-01-08T18:30:07Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/449Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2019-01-08T18:30:07Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false
dc.title.none.fl_str_mv Ter/haver existenciais na escrita de alunos dos ensinos fundamental e médio da cidade de Maceió/AL.
Ter/haver existencials in the written language of secondary school children in the city of Maceió/AL.
title Ter/haver existenciais na escrita de alunos dos ensinos fundamental e médio da cidade de Maceió/AL.
spellingShingle Ter/haver existenciais na escrita de alunos dos ensinos fundamental e médio da cidade de Maceió/AL.
Vitório, Elyne Giselle de Santana Lima Aguiar
Portuguese Language
Linguistic variation
Written language
Ter/haver existentials
Língua Portuguesa
Variação lingüística
Língua escrita
Ter/haver existenciais
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
title_short Ter/haver existenciais na escrita de alunos dos ensinos fundamental e médio da cidade de Maceió/AL.
title_full Ter/haver existenciais na escrita de alunos dos ensinos fundamental e médio da cidade de Maceió/AL.
title_fullStr Ter/haver existenciais na escrita de alunos dos ensinos fundamental e médio da cidade de Maceió/AL.
title_full_unstemmed Ter/haver existenciais na escrita de alunos dos ensinos fundamental e médio da cidade de Maceió/AL.
title_sort Ter/haver existenciais na escrita de alunos dos ensinos fundamental e médio da cidade de Maceió/AL.
author Vitório, Elyne Giselle de Santana Lima Aguiar
author_facet Vitório, Elyne Giselle de Santana Lima Aguiar
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Paula, Aldir Santos de
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4723388Y2
Faria, Núbia Rabelo Bakker
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4795619Y6
Cavalcante, Maria Auxiliadora da Silva
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4791373Y3
dc.contributor.author.fl_str_mv Vitório, Elyne Giselle de Santana Lima Aguiar
dc.subject.por.fl_str_mv Portuguese Language
Linguistic variation
Written language
Ter/haver existentials
Língua Portuguesa
Variação lingüística
Língua escrita
Ter/haver existenciais
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
topic Portuguese Language
Linguistic variation
Written language
Ter/haver existentials
Língua Portuguesa
Variação lingüística
Língua escrita
Ter/haver existenciais
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
description This research main goal is to analyze the variable behavior of the Portuguese verbs ter and haver existentials in the written language of secondary school children in the city of Maceió. For this purpose, we take as basis the theoretical fundamentals of the Linguistic Variation Theory (LABOV, 1983), that attempts to investigate, explain and describe the degree of variation of the variable linguistic elements, establishing the relationship between linguistic and social factors and language use. The data for this study were collected in a State School of the capital of the state of Alagoas in Brazil. It comprises of 160 textual productions stratified according to informers' schooling. As we were dealing with mathematical methods, the software package VARBRUL was used for quantitative analysis of the data. Thence linguistic analysis was carried out based on linguistic and social variables, namely, textual theme, textual type, verb tense, animacity of the NS object, nature of the NS object, informers' schooling and gender. Based on the results obtained, we found out that not only is there the variation of ter/haver existentials in the analyzed corpus and that the verb ter is much more extensively used verb haver , but also that such variation is conditioned by schooling and verb tense.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-11-19
2009-01-06
2015-08-25T18:29:41Z
2015-08-25T18:29:41Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv VITÓRIO, Elyne Giselle de Santana Lima Aguiar. Ter/haver existencials in the written language of secondary school children in the city of Maceió/AL.. 2008. 121 f. Dissertação (Mestrado em Linguística; Literatura Brasileira) - Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2008.
http://repositorio.ufal.br/handle/riufal/449
identifier_str_mv VITÓRIO, Elyne Giselle de Santana Lima Aguiar. Ter/haver existencials in the written language of secondary school children in the city of Maceió/AL.. 2008. 121 f. Dissertação (Mestrado em Linguística; Literatura Brasileira) - Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2008.
url http://repositorio.ufal.br/handle/riufal/449
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
BR
Linguística; Literatura Brasileira
Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística
UFAL
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
BR
Linguística; Literatura Brasileira
Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística
UFAL
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron:UFAL
instname_str Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron_str UFAL
institution UFAL
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.mail.fl_str_mv ri@sibi.ufal.br
_version_ 1748233744701980672