Ter/haver existenciais na escrita de alunos dos ensinos fundamental e médio da cidade de Maceió/AL.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
Texto Completo: | http://repositorio.ufal.br/handle/riufal/449 |
Resumo: | This research main goal is to analyze the variable behavior of the Portuguese verbs ter and haver existentials in the written language of secondary school children in the city of Maceió. For this purpose, we take as basis the theoretical fundamentals of the Linguistic Variation Theory (LABOV, 1983), that attempts to investigate, explain and describe the degree of variation of the variable linguistic elements, establishing the relationship between linguistic and social factors and language use. The data for this study were collected in a State School of the capital of the state of Alagoas in Brazil. It comprises of 160 textual productions stratified according to informers' schooling. As we were dealing with mathematical methods, the software package VARBRUL was used for quantitative analysis of the data. Thence linguistic analysis was carried out based on linguistic and social variables, namely, textual theme, textual type, verb tense, animacity of the NS object, nature of the NS object, informers' schooling and gender. Based on the results obtained, we found out that not only is there the variation of ter/haver existentials in the analyzed corpus and that the verb ter is much more extensively used verb haver , but also that such variation is conditioned by schooling and verb tense. |
id |
UFAL_12c5a75d2f8903ec88c43335aa53ef74 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.repositorio.ufal.br:riufal/449 |
network_acronym_str |
UFAL |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository_id_str |
|
spelling |
Ter/haver existenciais na escrita de alunos dos ensinos fundamental e médio da cidade de Maceió/AL.Ter/haver existencials in the written language of secondary school children in the city of Maceió/AL.Portuguese LanguageLinguistic variationWritten languageTer/haver existentialsLíngua PortuguesaVariação lingüísticaLíngua escritaTer/haver existenciaisCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICAThis research main goal is to analyze the variable behavior of the Portuguese verbs ter and haver existentials in the written language of secondary school children in the city of Maceió. For this purpose, we take as basis the theoretical fundamentals of the Linguistic Variation Theory (LABOV, 1983), that attempts to investigate, explain and describe the degree of variation of the variable linguistic elements, establishing the relationship between linguistic and social factors and language use. The data for this study were collected in a State School of the capital of the state of Alagoas in Brazil. It comprises of 160 textual productions stratified according to informers' schooling. As we were dealing with mathematical methods, the software package VARBRUL was used for quantitative analysis of the data. Thence linguistic analysis was carried out based on linguistic and social variables, namely, textual theme, textual type, verb tense, animacity of the NS object, nature of the NS object, informers' schooling and gender. Based on the results obtained, we found out that not only is there the variation of ter/haver existentials in the analyzed corpus and that the verb ter is much more extensively used verb haver , but also that such variation is conditioned by schooling and verb tense.Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e TecnológicoA presente pesquisa tem como principal objetivo analisar o comportamento variável dos verbos ter e haver existenciais na língua escrita de alunos dos ensinos fundamental e médio da cidade de Maceió. Para tanto, tomamos como base os pressupostos teóricos da Teoria da Variação Lingüística (LABOV, 1983), que procura investigar, explicar e descrever o grau de variação de elementos lingüísticos variáveis, estabelecendo a relação entre fatores lingüísticos e sociais e o uso da língua. O corpus utilizado foi coletado numa escola estadual da rede pública de ensino do estado de Alagoas, localizada na cidade de Maceió e é constituído de 160 produções textuais, estratificadas de acordo com a escolaridade e o sexo dos informantes. Por trabalhar com modelos matemáticos, utilizamos o pacote de programas VARBRUL, responsável pela análise quantitativa dos dados e a partir daí, fizemos a análise lingüística com base em variáveis lingüísticas e sociais, a saber, tema textual, tipo textual, tempo verbal, animacidade do SN objeto, natureza do SN objeto, escolaridade e sexo. De acordo com os resultados obtidos, constatamos não só que há variação ter e haver existenciais no corpus analisado e que o uso de ter é bem maior do que o de haver, como também que tal variação é condicionada pelos fatores escolaridade e tempo verbal.Universidade Federal de AlagoasBRLinguística; Literatura BrasileiraPrograma de Pós-Graduação em Letras e LinguísticaUFALPaula, Aldir Santos dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4723388Y2Faria, Núbia Rabelo Bakkerhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4795619Y6Cavalcante, Maria Auxiliadora da Silvahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4791373Y3Vitório, Elyne Giselle de Santana Lima Aguiar2015-08-25T18:29:41Z2009-01-062015-08-25T18:29:41Z2008-11-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfVITÓRIO, Elyne Giselle de Santana Lima Aguiar. Ter/haver existencials in the written language of secondary school children in the city of Maceió/AL.. 2008. 121 f. Dissertação (Mestrado em Linguística; Literatura Brasileira) - Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2008.http://repositorio.ufal.br/handle/riufal/449porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2019-01-08T18:30:07Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/449Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2019-01-08T18:30:07Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ter/haver existenciais na escrita de alunos dos ensinos fundamental e médio da cidade de Maceió/AL. Ter/haver existencials in the written language of secondary school children in the city of Maceió/AL. |
title |
Ter/haver existenciais na escrita de alunos dos ensinos fundamental e médio da cidade de Maceió/AL. |
spellingShingle |
Ter/haver existenciais na escrita de alunos dos ensinos fundamental e médio da cidade de Maceió/AL. Vitório, Elyne Giselle de Santana Lima Aguiar Portuguese Language Linguistic variation Written language Ter/haver existentials Língua Portuguesa Variação lingüística Língua escrita Ter/haver existenciais CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
title_short |
Ter/haver existenciais na escrita de alunos dos ensinos fundamental e médio da cidade de Maceió/AL. |
title_full |
Ter/haver existenciais na escrita de alunos dos ensinos fundamental e médio da cidade de Maceió/AL. |
title_fullStr |
Ter/haver existenciais na escrita de alunos dos ensinos fundamental e médio da cidade de Maceió/AL. |
title_full_unstemmed |
Ter/haver existenciais na escrita de alunos dos ensinos fundamental e médio da cidade de Maceió/AL. |
title_sort |
Ter/haver existenciais na escrita de alunos dos ensinos fundamental e médio da cidade de Maceió/AL. |
author |
Vitório, Elyne Giselle de Santana Lima Aguiar |
author_facet |
Vitório, Elyne Giselle de Santana Lima Aguiar |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Paula, Aldir Santos de http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4723388Y2 Faria, Núbia Rabelo Bakker http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4795619Y6 Cavalcante, Maria Auxiliadora da Silva http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4791373Y3 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vitório, Elyne Giselle de Santana Lima Aguiar |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Portuguese Language Linguistic variation Written language Ter/haver existentials Língua Portuguesa Variação lingüística Língua escrita Ter/haver existenciais CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
topic |
Portuguese Language Linguistic variation Written language Ter/haver existentials Língua Portuguesa Variação lingüística Língua escrita Ter/haver existenciais CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
description |
This research main goal is to analyze the variable behavior of the Portuguese verbs ter and haver existentials in the written language of secondary school children in the city of Maceió. For this purpose, we take as basis the theoretical fundamentals of the Linguistic Variation Theory (LABOV, 1983), that attempts to investigate, explain and describe the degree of variation of the variable linguistic elements, establishing the relationship between linguistic and social factors and language use. The data for this study were collected in a State School of the capital of the state of Alagoas in Brazil. It comprises of 160 textual productions stratified according to informers' schooling. As we were dealing with mathematical methods, the software package VARBRUL was used for quantitative analysis of the data. Thence linguistic analysis was carried out based on linguistic and social variables, namely, textual theme, textual type, verb tense, animacity of the NS object, nature of the NS object, informers' schooling and gender. Based on the results obtained, we found out that not only is there the variation of ter/haver existentials in the analyzed corpus and that the verb ter is much more extensively used verb haver , but also that such variation is conditioned by schooling and verb tense. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-11-19 2009-01-06 2015-08-25T18:29:41Z 2015-08-25T18:29:41Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
VITÓRIO, Elyne Giselle de Santana Lima Aguiar. Ter/haver existencials in the written language of secondary school children in the city of Maceió/AL.. 2008. 121 f. Dissertação (Mestrado em Linguística; Literatura Brasileira) - Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2008. http://repositorio.ufal.br/handle/riufal/449 |
identifier_str_mv |
VITÓRIO, Elyne Giselle de Santana Lima Aguiar. Ter/haver existencials in the written language of secondary school children in the city of Maceió/AL.. 2008. 121 f. Dissertação (Mestrado em Linguística; Literatura Brasileira) - Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2008. |
url |
http://repositorio.ufal.br/handle/riufal/449 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Alagoas BR Linguística; Literatura Brasileira Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística UFAL |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Alagoas BR Linguística; Literatura Brasileira Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística UFAL |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL) instacron:UFAL |
instname_str |
Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
instacron_str |
UFAL |
institution |
UFAL |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository.mail.fl_str_mv |
ri@sibi.ufal.br |
_version_ |
1748233744701980672 |