Memóricas: o jogo numérico de cartas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Allen Kinsen Soares Luz da
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/7825
Resumo: This work aims to present “Memóricas: the numerical card game”, to evaluate and teach students based on the comparison and association of the symbols of the Egyptian, Roman, and Hindu-Arabic numerical systems. Students have difficulty understanding and finding mathematics in their daily lives, and other school subjects. Deficient education contributes to these imbalances that are also social and family. So, through the history of mathematics, it was developed by the extension project “Without more nor less”, from the Federal University of Alagoas (Ufal), a card game that makes the association of these numerical symbols, so that the players, with a history or not from contact with the content at school, they can, from this tool, observe if their knowledge is sufficient to understand the logic in the transpositions of the cards. It was observed that even interacting with classmates of the sixth grade, the game is not enough for students to learn or remember, without the intervention of the teacher, even if they have had classes on the subject. They must receive instructions on the symbols and history of these civilizations at a time close to what they are going to play.
id UFAL_1e0026c1ce90f3056eb113303c8d0a6e
oai_identifier_str oai:www.repositorio.ufal.br:riufal/7825
network_acronym_str UFAL
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository_id_str
spelling Memóricas: o jogo numérico de cartasMemóricas: the numerical card gameJogo de cartasMemória eficiente (jogo)Sistemas numéricosMatemática - históriaCards gameEfficient memoryNumeral systemsHistory of mathematicsCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAThis work aims to present “Memóricas: the numerical card game”, to evaluate and teach students based on the comparison and association of the symbols of the Egyptian, Roman, and Hindu-Arabic numerical systems. Students have difficulty understanding and finding mathematics in their daily lives, and other school subjects. Deficient education contributes to these imbalances that are also social and family. So, through the history of mathematics, it was developed by the extension project “Without more nor less”, from the Federal University of Alagoas (Ufal), a card game that makes the association of these numerical symbols, so that the players, with a history or not from contact with the content at school, they can, from this tool, observe if their knowledge is sufficient to understand the logic in the transpositions of the cards. It was observed that even interacting with classmates of the sixth grade, the game is not enough for students to learn or remember, without the intervention of the teacher, even if they have had classes on the subject. They must receive instructions on the symbols and history of these civilizations at a time close to what they are going to play.Esse trabalho tem o intuito de apresentar “Memóricas: o jogo numérico de cartas”, com o objetivo de avaliar e ensinar os estudantes com base na comparação e associação dos símbolos dos sistemas numéricos egípcios, romanos e hindu-arábicos. Os estudantes possuem dificuldades de perceber e encontrar a matemática no seu dia a dia, e em outras disciplinas da escola. O ensino deficitário contribui para esses desequilíbrios que também são sociais e familiares. Então, por meio da história da matemática foi desenvolvido pelo projeto de extensão “Sem mais nem menos”, da Universidade Federal de Alagoas (Ufal), um jogo de cartas que faz a associação desses símbolos numéricos, de modo que os jogadores, com histórico ou não de contato com o conteúdo na escola, possam, a partir dessa ferramenta, observar se seus conhecimentos são suficientes para compreensão da lógica nas transposições das cartas. Foi observado que mesmo interagindo com os colegas de classe do sexto ano fundamental, o jogo não é suficiente para que os estudantes aprendam ou relembrem, sem a intervenção do professor, ainda que eles tenham tido aulas sobre o assunto. É necessário que eles recebam instruções sobre os símbolos e a história dessas civilizações num momento próximo ao que forem jogar.Universidade Federal de AlagoasBrasilCurso de MatemáticaUFALSantos, Viviane de Oliveirahttp://lattes.cnpq.br/7168613854793428Silva, Elisa Fonseca Sena ehttp://lattes.cnpq.br/3333867842573866Lima, Juliana Roberta Theodoro dehttp://lattes.cnpq.br/7084405149962799Costa, Allen Kinsen Soares Luz da2021-05-12T02:36:05Z2021-05-112021-05-12T02:36:05Z2021-02-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfCOSTA, Allen Kinsen Soares Luz da. Memóricas : o jogo numérico de cartas. 2021. 38 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) - Instituto de Matemática, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2021.http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/7825porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2021-05-12T02:36:05Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/7825Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2021-05-12T02:36:05Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false
dc.title.none.fl_str_mv Memóricas: o jogo numérico de cartas
Memóricas: the numerical card game
title Memóricas: o jogo numérico de cartas
spellingShingle Memóricas: o jogo numérico de cartas
Costa, Allen Kinsen Soares Luz da
Jogo de cartas
Memória eficiente (jogo)
Sistemas numéricos
Matemática - história
Cards game
Efficient memory
Numeral systems
History of mathematics
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short Memóricas: o jogo numérico de cartas
title_full Memóricas: o jogo numérico de cartas
title_fullStr Memóricas: o jogo numérico de cartas
title_full_unstemmed Memóricas: o jogo numérico de cartas
title_sort Memóricas: o jogo numérico de cartas
author Costa, Allen Kinsen Soares Luz da
author_facet Costa, Allen Kinsen Soares Luz da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Santos, Viviane de Oliveira
http://lattes.cnpq.br/7168613854793428
Silva, Elisa Fonseca Sena e
http://lattes.cnpq.br/3333867842573866
Lima, Juliana Roberta Theodoro de
http://lattes.cnpq.br/7084405149962799
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Allen Kinsen Soares Luz da
dc.subject.por.fl_str_mv Jogo de cartas
Memória eficiente (jogo)
Sistemas numéricos
Matemática - história
Cards game
Efficient memory
Numeral systems
History of mathematics
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
topic Jogo de cartas
Memória eficiente (jogo)
Sistemas numéricos
Matemática - história
Cards game
Efficient memory
Numeral systems
History of mathematics
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description This work aims to present “Memóricas: the numerical card game”, to evaluate and teach students based on the comparison and association of the symbols of the Egyptian, Roman, and Hindu-Arabic numerical systems. Students have difficulty understanding and finding mathematics in their daily lives, and other school subjects. Deficient education contributes to these imbalances that are also social and family. So, through the history of mathematics, it was developed by the extension project “Without more nor less”, from the Federal University of Alagoas (Ufal), a card game that makes the association of these numerical symbols, so that the players, with a history or not from contact with the content at school, they can, from this tool, observe if their knowledge is sufficient to understand the logic in the transpositions of the cards. It was observed that even interacting with classmates of the sixth grade, the game is not enough for students to learn or remember, without the intervention of the teacher, even if they have had classes on the subject. They must receive instructions on the symbols and history of these civilizations at a time close to what they are going to play.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-12T02:36:05Z
2021-05-11
2021-05-12T02:36:05Z
2021-02-22
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv COSTA, Allen Kinsen Soares Luz da. Memóricas : o jogo numérico de cartas. 2021. 38 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) - Instituto de Matemática, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2021.
http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/7825
identifier_str_mv COSTA, Allen Kinsen Soares Luz da. Memóricas : o jogo numérico de cartas. 2021. 38 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) - Instituto de Matemática, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2021.
url http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/7825
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
Brasil
Curso de Matemática
UFAL
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
Brasil
Curso de Matemática
UFAL
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron:UFAL
instname_str Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron_str UFAL
institution UFAL
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.mail.fl_str_mv ri@sibi.ufal.br
_version_ 1748233741024624640