Práticas docentes na educação online: a tutoria no Programa de Formação Continuada em Mídia na Educação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Carmen Lúcia de Araújo Paiva
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
Texto Completo: http://repositorio.ufal.br/handle/riufal/325
Resumo: Among the teachers functions in online education, the tutoring plays an important role. The tutor establishes the closest relations with the student, mediating the pedagogical actions which are developed in the online course, with in order to achieve the principles of autonomy and learning, contributing to the creation of collaborative learning spaces, permeated by the interactivity and affection. This research focuses on the role of tutors in the Continued Training Programme for Educational Media searching for the improvement in the practice of tutoring since the studies of practice and the individuals who practice them can contribute to understanding and better structuring of this expanding area. This study aimed to verify the contribution of tutors to promote interactivity and building emotional bonds through the forum interface, as constitutive elements of learning communities in the basic cycle of the Media in Education Programme, in its first offer in Alagoas. The methodology used was case study, and data collecting involved multiple sources of evidence such as questionnaires, interviews and consultations. In the research achieved revise of literature, procedures for data collection, tabulation and analysis of data collected. The results showed that the performance of the tutors was very positive, but there are aspects that need improvement in order to have a truly interactive feature of a learning community, and reach the goal of collaborative learning in online education.
id UFAL_250626568058baa64cae681034e34574
oai_identifier_str oai:www.repositorio.ufal.br:riufal/325
network_acronym_str UFAL
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository_id_str
spelling Práticas docentes na educação online: a tutoria no Programa de Formação Continuada em Mídia na EducaçãoTeaching practices in online education : tutoring Program of Continuing Formation in Media in EducationOnline educationTutoringMedia in educationInteractivityDiscussion forumsEducação onlineTutoriaMídias na EducaçãoInteratividadeFóruns de discussãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOAmong the teachers functions in online education, the tutoring plays an important role. The tutor establishes the closest relations with the student, mediating the pedagogical actions which are developed in the online course, with in order to achieve the principles of autonomy and learning, contributing to the creation of collaborative learning spaces, permeated by the interactivity and affection. This research focuses on the role of tutors in the Continued Training Programme for Educational Media searching for the improvement in the practice of tutoring since the studies of practice and the individuals who practice them can contribute to understanding and better structuring of this expanding area. This study aimed to verify the contribution of tutors to promote interactivity and building emotional bonds through the forum interface, as constitutive elements of learning communities in the basic cycle of the Media in Education Programme, in its first offer in Alagoas. The methodology used was case study, and data collecting involved multiple sources of evidence such as questionnaires, interviews and consultations. In the research achieved revise of literature, procedures for data collection, tabulation and analysis of data collected. The results showed that the performance of the tutors was very positive, but there are aspects that need improvement in order to have a truly interactive feature of a learning community, and reach the goal of collaborative learning in online education.Entre as funções docentes na educação online, a tutoria ocupa um lugar importante. O tutor estabelece as relações mais próximas com o aluno, mediando as ações pedagógicas que se desenvolvem no curso online, tendo em vista a concretização dos princípios da autonomia e da aprendizagem, contribuindo para a criação de espaços colaborativos de aprendizagem, permeados pela interatividade e afetividade. Esta pesquisa enfoca a atuação dos tutores no Programa de Formação Continuada em Mídias na Educação tendo em vista a busca de subsídios para a melhoria da prática da tutoria, uma vez que os estudos sobre as práticas e os sujeitos que as exercem podem contribuir para a compreensão e melhor estruturação dessa área em expansão. Teve como objetivo verificar qual a contribuição dos tutores na promoção da interatividade e da construção de vínculos afetivos, através da interface fórum, como elementos constitutivos de comunidades de aprendizagem no ciclo básico do Mídias na Educação, em sua primeira oferta em Alagoas. A metodologia utilizada foi o estudo de caso, envolvendo várias fontes de evidências como questionários, entrevistas e consultas para coleta de dados. Na pesquisa realizou-se revisão de literatura, procedimentos de coleta de dados, tabulação e análise dos dados coletados. Os resultados demonstraram que a atuação dos tutores foi bastante positiva, mas há aspectos que precisam melhorar para que se tenha de fato a interatividade característica de uma comunidade de aprendizagem, e se alcance o objetivo da aprendizagem colaborativa na educação online.Universidade Federal de AlagoasBRPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFALMercado, Luis Paulo Leopoldohttp://lattes.cnpq.br/5780536667755396Santos, Mercedes Bêtta Quintano de Carvalho Pereira dosCarvalho, MercedesAlmeida, Maria Elizabeth Bianconcini Trindade Morato Pinto dehttp://lattes.cnpq.br/7485134644744641Oliveira, Carmen Lúcia de Araújo Paiva2015-08-25T18:16:50Z2010-02-062015-08-25T18:16:50Z2009-10-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfOLIVEIRA, Carmen Lúcia de Araújo Paiva. Práticas docentes na educação online: a tutoria no Programa de Formação Continuada em Mídia na Educação. 2009. 174 f. Dissertação (Mestrado em Educação Brasileira) - Centro de Educação, Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2009.http://repositorio.ufal.br/handle/riufal/325porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2018-03-27T00:16:32Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/325Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2018-03-27T00:16:32Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false
dc.title.none.fl_str_mv Práticas docentes na educação online: a tutoria no Programa de Formação Continuada em Mídia na Educação
Teaching practices in online education : tutoring Program of Continuing Formation in Media in Education
title Práticas docentes na educação online: a tutoria no Programa de Formação Continuada em Mídia na Educação
spellingShingle Práticas docentes na educação online: a tutoria no Programa de Formação Continuada em Mídia na Educação
Oliveira, Carmen Lúcia de Araújo Paiva
Online education
Tutoring
Media in education
Interactivity
Discussion forums
Educação online
Tutoria
Mídias na Educação
Interatividade
Fóruns de discussão
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Práticas docentes na educação online: a tutoria no Programa de Formação Continuada em Mídia na Educação
title_full Práticas docentes na educação online: a tutoria no Programa de Formação Continuada em Mídia na Educação
title_fullStr Práticas docentes na educação online: a tutoria no Programa de Formação Continuada em Mídia na Educação
title_full_unstemmed Práticas docentes na educação online: a tutoria no Programa de Formação Continuada em Mídia na Educação
title_sort Práticas docentes na educação online: a tutoria no Programa de Formação Continuada em Mídia na Educação
author Oliveira, Carmen Lúcia de Araújo Paiva
author_facet Oliveira, Carmen Lúcia de Araújo Paiva
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Mercado, Luis Paulo Leopoldo
http://lattes.cnpq.br/5780536667755396
Santos, Mercedes Bêtta Quintano de Carvalho Pereira dos
Carvalho, Mercedes
Almeida, Maria Elizabeth Bianconcini Trindade Morato Pinto de
http://lattes.cnpq.br/7485134644744641
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Carmen Lúcia de Araújo Paiva
dc.subject.por.fl_str_mv Online education
Tutoring
Media in education
Interactivity
Discussion forums
Educação online
Tutoria
Mídias na Educação
Interatividade
Fóruns de discussão
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Online education
Tutoring
Media in education
Interactivity
Discussion forums
Educação online
Tutoria
Mídias na Educação
Interatividade
Fóruns de discussão
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description Among the teachers functions in online education, the tutoring plays an important role. The tutor establishes the closest relations with the student, mediating the pedagogical actions which are developed in the online course, with in order to achieve the principles of autonomy and learning, contributing to the creation of collaborative learning spaces, permeated by the interactivity and affection. This research focuses on the role of tutors in the Continued Training Programme for Educational Media searching for the improvement in the practice of tutoring since the studies of practice and the individuals who practice them can contribute to understanding and better structuring of this expanding area. This study aimed to verify the contribution of tutors to promote interactivity and building emotional bonds through the forum interface, as constitutive elements of learning communities in the basic cycle of the Media in Education Programme, in its first offer in Alagoas. The methodology used was case study, and data collecting involved multiple sources of evidence such as questionnaires, interviews and consultations. In the research achieved revise of literature, procedures for data collection, tabulation and analysis of data collected. The results showed that the performance of the tutors was very positive, but there are aspects that need improvement in order to have a truly interactive feature of a learning community, and reach the goal of collaborative learning in online education.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-10-31
2010-02-06
2015-08-25T18:16:50Z
2015-08-25T18:16:50Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv OLIVEIRA, Carmen Lúcia de Araújo Paiva. Práticas docentes na educação online: a tutoria no Programa de Formação Continuada em Mídia na Educação. 2009. 174 f. Dissertação (Mestrado em Educação Brasileira) - Centro de Educação, Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2009.
http://repositorio.ufal.br/handle/riufal/325
identifier_str_mv OLIVEIRA, Carmen Lúcia de Araújo Paiva. Práticas docentes na educação online: a tutoria no Programa de Formação Continuada em Mídia na Educação. 2009. 174 f. Dissertação (Mestrado em Educação Brasileira) - Centro de Educação, Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2009.
url http://repositorio.ufal.br/handle/riufal/325
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
BR
Programa de Pós-Graduação em Educação
UFAL
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
BR
Programa de Pós-Graduação em Educação
UFAL
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron:UFAL
instname_str Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron_str UFAL
institution UFAL
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.mail.fl_str_mv ri@sibi.ufal.br
_version_ 1748233733368971264