Probabilidade: propostas para os anos iniciais a partir da BNCC
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/7212 |
Resumo: | This article proposes an analysis of probability teaching in the early years of Basic Education from the Common National Curriculum Base (BNCC). This work is justified by the need for continuous teacher education, considering the need for curricular innovation due to the study of probability - from ideas about randomness, through the concepts of sample space and quantification of probabilities, to the notion of risk. The theme of this article is to observe the activities proposed by the textbook regarding the teaching on probability, making a counterpoint to the theory of Bryant and Nunes (2012). The problem arises: is it difficult for students to assimilate the content proposed by mathematics, with probability being one of them? To solve this problem, an identification is made of the guidelines defined in the current literature regarding teaching and learning of probability in the early years of education, covering what the BNCC proposes for the educational process in Brazil. It is concluded that the list of observed activities commits to meaningful approaches in the classroom, since it is a procedural construction of probabilistic knowledge in the early years of Basic Education. |
id |
UFAL_ca4d1e24cdfc7180ac27b2081d40aa2f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.repositorio.ufal.br:riufal/7212 |
network_acronym_str |
UFAL |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository_id_str |
|
spelling |
Probabilidade: propostas para os anos iniciais a partir da BNCCTCC Artigo graduaçãoProbabilidadeEducação BásicaAnos iniciaisEnsino e Aprendizagem de ProbabilidadeProbabilityBasic educationEarly yearsTeaching and Learning of ProbabilityCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis article proposes an analysis of probability teaching in the early years of Basic Education from the Common National Curriculum Base (BNCC). This work is justified by the need for continuous teacher education, considering the need for curricular innovation due to the study of probability - from ideas about randomness, through the concepts of sample space and quantification of probabilities, to the notion of risk. The theme of this article is to observe the activities proposed by the textbook regarding the teaching on probability, making a counterpoint to the theory of Bryant and Nunes (2012). The problem arises: is it difficult for students to assimilate the content proposed by mathematics, with probability being one of them? To solve this problem, an identification is made of the guidelines defined in the current literature regarding teaching and learning of probability in the early years of education, covering what the BNCC proposes for the educational process in Brazil. It is concluded that the list of observed activities commits to meaningful approaches in the classroom, since it is a procedural construction of probabilistic knowledge in the early years of Basic Education.Este artigo propõe-se a uma análise sobre o ensino de probabilidade nos anos inicias da Educação Básica a partir da Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Este trabalho justifica-se pela necessidade da formação contínua de professores, haja vista a necessidade de inovações curriculares em razão do estudo sobre probabilidade – desde as ideias sobre aleatoriedade, perpassando pelos conceitos de espaço amostral e quantificação de probabilidades, até a noção de risco. Assim, o objetivo deste artigo é observar atividades propostas pelo livro didático quanto ao ensino sobre probabilidade, realizando um contraponto com a teoria de Bryant e Nunes (2012). Levanta-se como problema se há dificuldade dos alunos em assimilar os conteúdos propostos pela matemática, sendo a probabilidade um deles? Como metodologia optou-se por uma revisão de literatura por meio de uma pesquisa qualitativa com abordagem explicativa. Este trabalho resultou na identificação das diretrizes definidas pela literatura atual no tocante ao ensino e à aprendizagem da probabilidade nos anos iniciais de escolaridade, conforme a BNCC para o processo educacional no Brasil. Conclui-se que o conjunto de atividades observadas se compromete com abordagens significativas em sala de aula, haja vista ser uma construção processual do conhecimento probabilístico nos anos iniciais da Educação Básica.Universidade Federal de AlagoasBrasilCurso de Pedagogia Ensino a DistânciaUFALFireman, Elton Casadohttp://lattes.cnpq.br/8569068916474005Oliveira, Maria do Socorro Dias dehttp://lattes.cnpq.br/0348337623890143Lira, Tatiane Hilário dehttp://lattes.cnpq.br/0116845229877831Souza, Maria Lucia Ferreira de2020-09-18T19:04:44Z2020-09-18T19:04:44Z2020-06-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSOUZA, Maria Lucia Ferreira de. Probabilidade: propostas para os anos iniciais a partir da BNCC. 2020. 18 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura Plena em Pedagogia) - Centro de Educação, Núcleo de Educação a Distância/NEAD, Curso de Pedagogia - Pólo Maceió, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2020.http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/7212porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2020-09-18T19:04:44Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/7212Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2020-09-18T19:04:44Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Probabilidade: propostas para os anos iniciais a partir da BNCC TCC Artigo graduação |
title |
Probabilidade: propostas para os anos iniciais a partir da BNCC |
spellingShingle |
Probabilidade: propostas para os anos iniciais a partir da BNCC Souza, Maria Lucia Ferreira de Probabilidade Educação Básica Anos iniciais Ensino e Aprendizagem de Probabilidade Probability Basic education Early years Teaching and Learning of Probability CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Probabilidade: propostas para os anos iniciais a partir da BNCC |
title_full |
Probabilidade: propostas para os anos iniciais a partir da BNCC |
title_fullStr |
Probabilidade: propostas para os anos iniciais a partir da BNCC |
title_full_unstemmed |
Probabilidade: propostas para os anos iniciais a partir da BNCC |
title_sort |
Probabilidade: propostas para os anos iniciais a partir da BNCC |
author |
Souza, Maria Lucia Ferreira de |
author_facet |
Souza, Maria Lucia Ferreira de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Fireman, Elton Casado http://lattes.cnpq.br/8569068916474005 Oliveira, Maria do Socorro Dias de http://lattes.cnpq.br/0348337623890143 Lira, Tatiane Hilário de http://lattes.cnpq.br/0116845229877831 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Maria Lucia Ferreira de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Probabilidade Educação Básica Anos iniciais Ensino e Aprendizagem de Probabilidade Probability Basic education Early years Teaching and Learning of Probability CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Probabilidade Educação Básica Anos iniciais Ensino e Aprendizagem de Probabilidade Probability Basic education Early years Teaching and Learning of Probability CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This article proposes an analysis of probability teaching in the early years of Basic Education from the Common National Curriculum Base (BNCC). This work is justified by the need for continuous teacher education, considering the need for curricular innovation due to the study of probability - from ideas about randomness, through the concepts of sample space and quantification of probabilities, to the notion of risk. The theme of this article is to observe the activities proposed by the textbook regarding the teaching on probability, making a counterpoint to the theory of Bryant and Nunes (2012). The problem arises: is it difficult for students to assimilate the content proposed by mathematics, with probability being one of them? To solve this problem, an identification is made of the guidelines defined in the current literature regarding teaching and learning of probability in the early years of education, covering what the BNCC proposes for the educational process in Brazil. It is concluded that the list of observed activities commits to meaningful approaches in the classroom, since it is a procedural construction of probabilistic knowledge in the early years of Basic Education. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-09-18T19:04:44Z 2020-09-18T19:04:44Z 2020-06-01 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SOUZA, Maria Lucia Ferreira de. Probabilidade: propostas para os anos iniciais a partir da BNCC. 2020. 18 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura Plena em Pedagogia) - Centro de Educação, Núcleo de Educação a Distância/NEAD, Curso de Pedagogia - Pólo Maceió, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2020. http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/7212 |
identifier_str_mv |
SOUZA, Maria Lucia Ferreira de. Probabilidade: propostas para os anos iniciais a partir da BNCC. 2020. 18 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura Plena em Pedagogia) - Centro de Educação, Núcleo de Educação a Distância/NEAD, Curso de Pedagogia - Pólo Maceió, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2020. |
url |
http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/7212 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Alagoas Brasil Curso de Pedagogia Ensino a Distância UFAL |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Alagoas Brasil Curso de Pedagogia Ensino a Distância UFAL |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL) instacron:UFAL |
instname_str |
Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
instacron_str |
UFAL |
institution |
UFAL |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository.mail.fl_str_mv |
ri@sibi.ufal.br |
_version_ |
1748233733424545792 |