Um modelo de explicação baseado em casos para jogos colaborativos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cunha, Marcelo Machado
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
Texto Completo: http://repositorio.ufal.br/handle/riufal/835
Resumo: With the advent of the technology, the electronic games with educational objectives had become a valuable resource to be used for educators in the teaching and learning process, being an excellent tool for the creation, practice and development of knowledge, facilitating the pleasant, interesting and challenging process of learning. With the artificial intelligence, specifically, the technique of case-based reasoning, is possible to index information that could be used to reach the objectives of the learning, specially, when working collaboratively, since Vygotsky says that the student acquires knowledge through internalizing the learning. This work presents architecture for development of electronic games with educational proposal, based on the process of explanation of contents, using the technique of case-based reasoning, and that promotes the collaboration between players. To validate the architecture proposal, an electronic game named Sea Life was developed, that aims teaching children the marine life-beings using collaborative and entertainment tools, images, videos, sounds and conceptual maps. Its development uses Flash technology, thus not demanding a sophisticated structure for its implementation, making possible to be used in different spaces of learning, becoming it an interesting tool of support the explanation of contents in the educational environment.
id UFAL_ed025a236eebf312f75f8cbc6237d144
oai_identifier_str oai:www.repositorio.ufal.br:riufal/835
network_acronym_str UFAL
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository_id_str
spelling Um modelo de explicação baseado em casos para jogos colaborativosA model of case-based explanation for collaborative games.GamesEducational TechnologyInteractive learning environmentJogos eletrônicosTecnologia EducacionalAmbiente Interativo de AprendizagemCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAOWith the advent of the technology, the electronic games with educational objectives had become a valuable resource to be used for educators in the teaching and learning process, being an excellent tool for the creation, practice and development of knowledge, facilitating the pleasant, interesting and challenging process of learning. With the artificial intelligence, specifically, the technique of case-based reasoning, is possible to index information that could be used to reach the objectives of the learning, specially, when working collaboratively, since Vygotsky says that the student acquires knowledge through internalizing the learning. This work presents architecture for development of electronic games with educational proposal, based on the process of explanation of contents, using the technique of case-based reasoning, and that promotes the collaboration between players. To validate the architecture proposal, an electronic game named Sea Life was developed, that aims teaching children the marine life-beings using collaborative and entertainment tools, images, videos, sounds and conceptual maps. Its development uses Flash technology, thus not demanding a sophisticated structure for its implementation, making possible to be used in different spaces of learning, becoming it an interesting tool of support the explanation of contents in the educational environment.Com o advento da tecnologia, os jogos eletrônicos com fins educacionais se tornaram mais uma opção de recurso a serem utilizados pelos educadores no processo de ensino, sendo um excelente recurso para a criação, desenvolvimento e prática do conhecimento, facilitando o processo de aprendizagem e ainda sendo prazerosos, interessantes e desafiantes. Com o surgimento da inteligência artificial, especificamente, a técnica de raciocí­nio baseado em casos é possí­vel recuperar informações que poderão ser utilizadas para atingir os objetivos da aprendizagem, principalmente se forem trabalhadas de forma colaborativa, já que conforme os pensamentos Vygotskyano o indiví­duo adquire conhecimento através da internalização durante a aprendizagem. Este trabalho propõe apresentar uma arquitetura para desenvolvimento de jogos eletrõnicos com fins educacionais que desenvolva o processo de explicação de conteúdos, utilizando a técnica de raciocí­nio baseado em casos, e que vise a colaboração entre os jogadores. Com o intuito de validar a arquitetura proposta foi desenvolvido um jogo eletrônico intitulado de Vida Marinha, que visa ensinar crianças conhecimentos referente aos seres marinhos de forma divertida e colaborativa, utilizando-se de recursos como imagens, ví­deos, sons e mapas conceituais presentes no jogo. O seu desenvolvimento foi utilizando a tecnologia Flash, não exigindo assim uma estrutura sofisticada para sua implantação, possibilitando ser utilizado em diferentes espaços de aprendizagem, tornando-o uma ferramenta interessante de apoio à explicação de conteúdos no meio educacional.Universidade Federal de AlagoasBRModelagem Computacional de ConhecimentoPrograma de Pós-Graduação em Modelagem Computacional de ConhecimentoUFALCosta, Fábio Paraguaçu Duarte dahttp://lattes.cnpq.br/5438107871273282Lopes, Roberta Vilhena Vieirahttp://lattes.cnpq.br/7000283790939630Moita, Filomena Maria Gonçalves da Silva Cordeirohttp://lattes.cnpq.br/6428823615325023Cunha, Marcelo Machado2015-08-25T18:46:24Z2011-05-022015-08-25T18:46:24Z2010-03-26info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfCUNHA, Marcelo Machado. Um modelo de explicação baseado em casos para jogos colaborativos. 2010. 138 f. Dissertação (Mestrado em Modelagem Computacional de Conhecimento) - Instituto de Computação, Programa de Pós Graduação em Modelagem Computacional de Conhecimento, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2010.http://repositorio.ufal.br/handle/riufal/835porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2020-07-21T02:53:39Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/835Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2020-07-21T02:53:39Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false
dc.title.none.fl_str_mv Um modelo de explicação baseado em casos para jogos colaborativos
A model of case-based explanation for collaborative games.
title Um modelo de explicação baseado em casos para jogos colaborativos
spellingShingle Um modelo de explicação baseado em casos para jogos colaborativos
Cunha, Marcelo Machado
Games
Educational Technology
Interactive learning environment
Jogos eletrônicos
Tecnologia Educacional
Ambiente Interativo de Aprendizagem
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
title_short Um modelo de explicação baseado em casos para jogos colaborativos
title_full Um modelo de explicação baseado em casos para jogos colaborativos
title_fullStr Um modelo de explicação baseado em casos para jogos colaborativos
title_full_unstemmed Um modelo de explicação baseado em casos para jogos colaborativos
title_sort Um modelo de explicação baseado em casos para jogos colaborativos
author Cunha, Marcelo Machado
author_facet Cunha, Marcelo Machado
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Costa, Fábio Paraguaçu Duarte da
http://lattes.cnpq.br/5438107871273282
Lopes, Roberta Vilhena Vieira
http://lattes.cnpq.br/7000283790939630
Moita, Filomena Maria Gonçalves da Silva Cordeiro
http://lattes.cnpq.br/6428823615325023
dc.contributor.author.fl_str_mv Cunha, Marcelo Machado
dc.subject.por.fl_str_mv Games
Educational Technology
Interactive learning environment
Jogos eletrônicos
Tecnologia Educacional
Ambiente Interativo de Aprendizagem
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
topic Games
Educational Technology
Interactive learning environment
Jogos eletrônicos
Tecnologia Educacional
Ambiente Interativo de Aprendizagem
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
description With the advent of the technology, the electronic games with educational objectives had become a valuable resource to be used for educators in the teaching and learning process, being an excellent tool for the creation, practice and development of knowledge, facilitating the pleasant, interesting and challenging process of learning. With the artificial intelligence, specifically, the technique of case-based reasoning, is possible to index information that could be used to reach the objectives of the learning, specially, when working collaboratively, since Vygotsky says that the student acquires knowledge through internalizing the learning. This work presents architecture for development of electronic games with educational proposal, based on the process of explanation of contents, using the technique of case-based reasoning, and that promotes the collaboration between players. To validate the architecture proposal, an electronic game named Sea Life was developed, that aims teaching children the marine life-beings using collaborative and entertainment tools, images, videos, sounds and conceptual maps. Its development uses Flash technology, thus not demanding a sophisticated structure for its implementation, making possible to be used in different spaces of learning, becoming it an interesting tool of support the explanation of contents in the educational environment.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-03-26
2011-05-02
2015-08-25T18:46:24Z
2015-08-25T18:46:24Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CUNHA, Marcelo Machado. Um modelo de explicação baseado em casos para jogos colaborativos. 2010. 138 f. Dissertação (Mestrado em Modelagem Computacional de Conhecimento) - Instituto de Computação, Programa de Pós Graduação em Modelagem Computacional de Conhecimento, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2010.
http://repositorio.ufal.br/handle/riufal/835
identifier_str_mv CUNHA, Marcelo Machado. Um modelo de explicação baseado em casos para jogos colaborativos. 2010. 138 f. Dissertação (Mestrado em Modelagem Computacional de Conhecimento) - Instituto de Computação, Programa de Pós Graduação em Modelagem Computacional de Conhecimento, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2010.
url http://repositorio.ufal.br/handle/riufal/835
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
BR
Modelagem Computacional de Conhecimento
Programa de Pós-Graduação em Modelagem Computacional de Conhecimento
UFAL
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
BR
Modelagem Computacional de Conhecimento
Programa de Pós-Graduação em Modelagem Computacional de Conhecimento
UFAL
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron:UFAL
instname_str Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron_str UFAL
institution UFAL
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.mail.fl_str_mv ri@sibi.ufal.br
_version_ 1748233731271819264