Um modelo de explicação baseado em casos para jogos colaborativos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
Texto Completo: | http://repositorio.ufal.br/handle/riufal/835 |
Resumo: | With the advent of the technology, the electronic games with educational objectives had become a valuable resource to be used for educators in the teaching and learning process, being an excellent tool for the creation, practice and development of knowledge, facilitating the pleasant, interesting and challenging process of learning. With the artificial intelligence, specifically, the technique of case-based reasoning, is possible to index information that could be used to reach the objectives of the learning, specially, when working collaboratively, since Vygotsky says that the student acquires knowledge through internalizing the learning. This work presents architecture for development of electronic games with educational proposal, based on the process of explanation of contents, using the technique of case-based reasoning, and that promotes the collaboration between players. To validate the architecture proposal, an electronic game named Sea Life was developed, that aims teaching children the marine life-beings using collaborative and entertainment tools, images, videos, sounds and conceptual maps. Its development uses Flash technology, thus not demanding a sophisticated structure for its implementation, making possible to be used in different spaces of learning, becoming it an interesting tool of support the explanation of contents in the educational environment. |
id |
UFAL_ed025a236eebf312f75f8cbc6237d144 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.repositorio.ufal.br:riufal/835 |
network_acronym_str |
UFAL |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository_id_str |
|
spelling |
Um modelo de explicação baseado em casos para jogos colaborativosA model of case-based explanation for collaborative games.GamesEducational TechnologyInteractive learning environmentJogos eletrônicosTecnologia EducacionalAmbiente Interativo de AprendizagemCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAOWith the advent of the technology, the electronic games with educational objectives had become a valuable resource to be used for educators in the teaching and learning process, being an excellent tool for the creation, practice and development of knowledge, facilitating the pleasant, interesting and challenging process of learning. With the artificial intelligence, specifically, the technique of case-based reasoning, is possible to index information that could be used to reach the objectives of the learning, specially, when working collaboratively, since Vygotsky says that the student acquires knowledge through internalizing the learning. This work presents architecture for development of electronic games with educational proposal, based on the process of explanation of contents, using the technique of case-based reasoning, and that promotes the collaboration between players. To validate the architecture proposal, an electronic game named Sea Life was developed, that aims teaching children the marine life-beings using collaborative and entertainment tools, images, videos, sounds and conceptual maps. Its development uses Flash technology, thus not demanding a sophisticated structure for its implementation, making possible to be used in different spaces of learning, becoming it an interesting tool of support the explanation of contents in the educational environment.Com o advento da tecnologia, os jogos eletrônicos com fins educacionais se tornaram mais uma opção de recurso a serem utilizados pelos educadores no processo de ensino, sendo um excelente recurso para a criação, desenvolvimento e prática do conhecimento, facilitando o processo de aprendizagem e ainda sendo prazerosos, interessantes e desafiantes. Com o surgimento da inteligência artificial, especificamente, a técnica de raciocínio baseado em casos é possível recuperar informações que poderão ser utilizadas para atingir os objetivos da aprendizagem, principalmente se forem trabalhadas de forma colaborativa, já que conforme os pensamentos Vygotskyano o indivíduo adquire conhecimento através da internalização durante a aprendizagem. Este trabalho propõe apresentar uma arquitetura para desenvolvimento de jogos eletrõnicos com fins educacionais que desenvolva o processo de explicação de conteúdos, utilizando a técnica de raciocínio baseado em casos, e que vise a colaboração entre os jogadores. Com o intuito de validar a arquitetura proposta foi desenvolvido um jogo eletrônico intitulado de Vida Marinha, que visa ensinar crianças conhecimentos referente aos seres marinhos de forma divertida e colaborativa, utilizando-se de recursos como imagens, vídeos, sons e mapas conceituais presentes no jogo. O seu desenvolvimento foi utilizando a tecnologia Flash, não exigindo assim uma estrutura sofisticada para sua implantação, possibilitando ser utilizado em diferentes espaços de aprendizagem, tornando-o uma ferramenta interessante de apoio à explicação de conteúdos no meio educacional.Universidade Federal de AlagoasBRModelagem Computacional de ConhecimentoPrograma de Pós-Graduação em Modelagem Computacional de ConhecimentoUFALCosta, Fábio Paraguaçu Duarte dahttp://lattes.cnpq.br/5438107871273282Lopes, Roberta Vilhena Vieirahttp://lattes.cnpq.br/7000283790939630Moita, Filomena Maria Gonçalves da Silva Cordeirohttp://lattes.cnpq.br/6428823615325023Cunha, Marcelo Machado2015-08-25T18:46:24Z2011-05-022015-08-25T18:46:24Z2010-03-26info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfCUNHA, Marcelo Machado. Um modelo de explicação baseado em casos para jogos colaborativos. 2010. 138 f. Dissertação (Mestrado em Modelagem Computacional de Conhecimento) - Instituto de Computação, Programa de Pós Graduação em Modelagem Computacional de Conhecimento, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2010.http://repositorio.ufal.br/handle/riufal/835porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2020-07-21T02:53:39Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/835Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2020-07-21T02:53:39Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Um modelo de explicação baseado em casos para jogos colaborativos A model of case-based explanation for collaborative games. |
title |
Um modelo de explicação baseado em casos para jogos colaborativos |
spellingShingle |
Um modelo de explicação baseado em casos para jogos colaborativos Cunha, Marcelo Machado Games Educational Technology Interactive learning environment Jogos eletrônicos Tecnologia Educacional Ambiente Interativo de Aprendizagem CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO |
title_short |
Um modelo de explicação baseado em casos para jogos colaborativos |
title_full |
Um modelo de explicação baseado em casos para jogos colaborativos |
title_fullStr |
Um modelo de explicação baseado em casos para jogos colaborativos |
title_full_unstemmed |
Um modelo de explicação baseado em casos para jogos colaborativos |
title_sort |
Um modelo de explicação baseado em casos para jogos colaborativos |
author |
Cunha, Marcelo Machado |
author_facet |
Cunha, Marcelo Machado |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Costa, Fábio Paraguaçu Duarte da http://lattes.cnpq.br/5438107871273282 Lopes, Roberta Vilhena Vieira http://lattes.cnpq.br/7000283790939630 Moita, Filomena Maria Gonçalves da Silva Cordeiro http://lattes.cnpq.br/6428823615325023 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cunha, Marcelo Machado |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Games Educational Technology Interactive learning environment Jogos eletrônicos Tecnologia Educacional Ambiente Interativo de Aprendizagem CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO |
topic |
Games Educational Technology Interactive learning environment Jogos eletrônicos Tecnologia Educacional Ambiente Interativo de Aprendizagem CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO |
description |
With the advent of the technology, the electronic games with educational objectives had become a valuable resource to be used for educators in the teaching and learning process, being an excellent tool for the creation, practice and development of knowledge, facilitating the pleasant, interesting and challenging process of learning. With the artificial intelligence, specifically, the technique of case-based reasoning, is possible to index information that could be used to reach the objectives of the learning, specially, when working collaboratively, since Vygotsky says that the student acquires knowledge through internalizing the learning. This work presents architecture for development of electronic games with educational proposal, based on the process of explanation of contents, using the technique of case-based reasoning, and that promotes the collaboration between players. To validate the architecture proposal, an electronic game named Sea Life was developed, that aims teaching children the marine life-beings using collaborative and entertainment tools, images, videos, sounds and conceptual maps. Its development uses Flash technology, thus not demanding a sophisticated structure for its implementation, making possible to be used in different spaces of learning, becoming it an interesting tool of support the explanation of contents in the educational environment. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-03-26 2011-05-02 2015-08-25T18:46:24Z 2015-08-25T18:46:24Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
CUNHA, Marcelo Machado. Um modelo de explicação baseado em casos para jogos colaborativos. 2010. 138 f. Dissertação (Mestrado em Modelagem Computacional de Conhecimento) - Instituto de Computação, Programa de Pós Graduação em Modelagem Computacional de Conhecimento, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2010. http://repositorio.ufal.br/handle/riufal/835 |
identifier_str_mv |
CUNHA, Marcelo Machado. Um modelo de explicação baseado em casos para jogos colaborativos. 2010. 138 f. Dissertação (Mestrado em Modelagem Computacional de Conhecimento) - Instituto de Computação, Programa de Pós Graduação em Modelagem Computacional de Conhecimento, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2010. |
url |
http://repositorio.ufal.br/handle/riufal/835 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Alagoas BR Modelagem Computacional de Conhecimento Programa de Pós-Graduação em Modelagem Computacional de Conhecimento UFAL |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Alagoas BR Modelagem Computacional de Conhecimento Programa de Pós-Graduação em Modelagem Computacional de Conhecimento UFAL |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL) instacron:UFAL |
instname_str |
Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
instacron_str |
UFAL |
institution |
UFAL |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository.mail.fl_str_mv |
ri@sibi.ufal.br |
_version_ |
1748233731271819264 |