Violência escolar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5795 |
Resumo: | The object of study of this research is school violence. Our objective was to investigate what types of violence have been identified in the school environment through scientific research, as well as what alternatives to overcome this problem, presented by the researchers. We carried out a study with a qualitative approach based on the methodology known as State of the Art, State of Knowledge or Review of Literature, associated with bibliographical research in which we deepen the theoretical knowledge of Pierre Bourdieu's ideas on symbolic violence. We analyzed fifty surveys (7 theses and 43 dissertations) and identified the absence of a theory that investigates more deeply the causes of school violence. By not seeking the root of the problem some schools end up destined to fail. Opening the space reserved for dialogue was the solution most pointed in the research. In this sense, we highlight the importance of Pierre Bourdieu's theory that analyzes the social field from a symbolic domination and violence logic that permeates all social relations, anchored in the inequality of possession of cultural, economic and social capital. |
id |
UFAL_f8fbdbf2734814d18c597dcae3f05322 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.repositorio.ufal.br:riufal/5795 |
network_acronym_str |
UFAL |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository_id_str |
|
spelling |
Violência escolarAmbiente escolarViolência escolarViolência simbólicaCombate à violênciaEducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOThe object of study of this research is school violence. Our objective was to investigate what types of violence have been identified in the school environment through scientific research, as well as what alternatives to overcome this problem, presented by the researchers. We carried out a study with a qualitative approach based on the methodology known as State of the Art, State of Knowledge or Review of Literature, associated with bibliographical research in which we deepen the theoretical knowledge of Pierre Bourdieu's ideas on symbolic violence. We analyzed fifty surveys (7 theses and 43 dissertations) and identified the absence of a theory that investigates more deeply the causes of school violence. By not seeking the root of the problem some schools end up destined to fail. Opening the space reserved for dialogue was the solution most pointed in the research. In this sense, we highlight the importance of Pierre Bourdieu's theory that analyzes the social field from a symbolic domination and violence logic that permeates all social relations, anchored in the inequality of possession of cultural, economic and social capital.O objeto de estudo desta pesquisa é a violência escolar. Nosso objetivo foi averiguar quais tipos de violências vêm sendo identificadas no ambiente escolar por meio da pesquisa científica, bem como, quais as alternativas de superação deste problema, apresentadas pelos pesquisadores. Realizamos um estudo com abordagem qualitativa a partir da metodologia conhecida como Estado da Arte, Estado do Conhecimento ou Revisão de Literatura, associada à pesquisa bibliográfica em que aprofundamos o conhecimento teórico das ideias de Pierre Bourdieu sobre violência simbólica. Analisamos cinquenta pesquisas (7 teses e 43 dissertações) e identificamos a ausência de uma teoria que investigue mais profundamente as causas da violência escolar. Por não buscar a raiz do problema algumas escolas terminam destinadas ao fracasso. A abertura de espaço reservado ao diálogo foi a solução mais apontada nas pesquisas. Neste sentido, destacamos a importância da teoria de Pierre Bourdieu que analisa o campo social a partir de uma lógica de dominação e violência simbólicas que permeiam todas as relações sociais, ancoradas na desigualdade de posse de capital cultural, econômico e social.Universidade Federal de AlagoasBrasilCurso de PedagogiaUFALPavezi, Marilzahttp://lattes.cnpq.br/0029682565822157Santos, Ana Cristina ConceiçãoBijagó, Vagner GomesSilva, Lidiane Maria da2019-08-28T16:51:33Z2019-08-282019-08-28T16:51:33Z2019-08-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSILVA, Lidiane Maria da. Violência escolar. 2019. 51 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Unidade Delmiro Gouveia-Campus do Sertão, Universidade Federal de Alagoas, Delmiro Gouveia, 2019.http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5795porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2021-09-09T16:07:35Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/5795Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2021-09-09T16:07:35Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Violência escolar |
title |
Violência escolar |
spellingShingle |
Violência escolar Silva, Lidiane Maria da Ambiente escolar Violência escolar Violência simbólica Combate à violência Educação CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
title_short |
Violência escolar |
title_full |
Violência escolar |
title_fullStr |
Violência escolar |
title_full_unstemmed |
Violência escolar |
title_sort |
Violência escolar |
author |
Silva, Lidiane Maria da |
author_facet |
Silva, Lidiane Maria da |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Pavezi, Marilza http://lattes.cnpq.br/0029682565822157 Santos, Ana Cristina Conceição Bijagó, Vagner Gomes |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Lidiane Maria da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ambiente escolar Violência escolar Violência simbólica Combate à violência Educação CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
topic |
Ambiente escolar Violência escolar Violência simbólica Combate à violência Educação CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
description |
The object of study of this research is school violence. Our objective was to investigate what types of violence have been identified in the school environment through scientific research, as well as what alternatives to overcome this problem, presented by the researchers. We carried out a study with a qualitative approach based on the methodology known as State of the Art, State of Knowledge or Review of Literature, associated with bibliographical research in which we deepen the theoretical knowledge of Pierre Bourdieu's ideas on symbolic violence. We analyzed fifty surveys (7 theses and 43 dissertations) and identified the absence of a theory that investigates more deeply the causes of school violence. By not seeking the root of the problem some schools end up destined to fail. Opening the space reserved for dialogue was the solution most pointed in the research. In this sense, we highlight the importance of Pierre Bourdieu's theory that analyzes the social field from a symbolic domination and violence logic that permeates all social relations, anchored in the inequality of possession of cultural, economic and social capital. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-08-28T16:51:33Z 2019-08-28 2019-08-28T16:51:33Z 2019-08-22 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SILVA, Lidiane Maria da. Violência escolar. 2019. 51 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Unidade Delmiro Gouveia-Campus do Sertão, Universidade Federal de Alagoas, Delmiro Gouveia, 2019. http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5795 |
identifier_str_mv |
SILVA, Lidiane Maria da. Violência escolar. 2019. 51 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Unidade Delmiro Gouveia-Campus do Sertão, Universidade Federal de Alagoas, Delmiro Gouveia, 2019. |
url |
http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5795 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Alagoas Brasil Curso de Pedagogia UFAL |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Alagoas Brasil Curso de Pedagogia UFAL |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL) instacron:UFAL |
instname_str |
Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
instacron_str |
UFAL |
institution |
UFAL |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository.mail.fl_str_mv |
ri@sibi.ufal.br |
_version_ |
1748233738867703808 |