Violência escolar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Lidiane Maria da
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5795
Resumo: The object of study of this research is school violence. Our objective was to investigate what types of violence have been identified in the school environment through scientific research, as well as what alternatives to overcome this problem, presented by the researchers. We carried out a study with a qualitative approach based on the methodology known as State of the Art, State of Knowledge or Review of Literature, associated with bibliographical research in which we deepen the theoretical knowledge of Pierre Bourdieu's ideas on symbolic violence. We analyzed fifty surveys (7 theses and 43 dissertations) and identified the absence of a theory that investigates more deeply the causes of school violence. By not seeking the root of the problem some schools end up destined to fail. Opening the space reserved for dialogue was the solution most pointed in the research. In this sense, we highlight the importance of Pierre Bourdieu's theory that analyzes the social field from a symbolic domination and violence logic that permeates all social relations, anchored in the inequality of possession of cultural, economic and social capital.
id UFAL_f8fbdbf2734814d18c597dcae3f05322
oai_identifier_str oai:www.repositorio.ufal.br:riufal/5795
network_acronym_str UFAL
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository_id_str
spelling Violência escolarAmbiente escolarViolência escolarViolência simbólicaCombate à violênciaEducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOThe object of study of this research is school violence. Our objective was to investigate what types of violence have been identified in the school environment through scientific research, as well as what alternatives to overcome this problem, presented by the researchers. We carried out a study with a qualitative approach based on the methodology known as State of the Art, State of Knowledge or Review of Literature, associated with bibliographical research in which we deepen the theoretical knowledge of Pierre Bourdieu's ideas on symbolic violence. We analyzed fifty surveys (7 theses and 43 dissertations) and identified the absence of a theory that investigates more deeply the causes of school violence. By not seeking the root of the problem some schools end up destined to fail. Opening the space reserved for dialogue was the solution most pointed in the research. In this sense, we highlight the importance of Pierre Bourdieu's theory that analyzes the social field from a symbolic domination and violence logic that permeates all social relations, anchored in the inequality of possession of cultural, economic and social capital.O objeto de estudo desta pesquisa é a violência escolar. Nosso objetivo foi averiguar quais tipos de violências vêm sendo identificadas no ambiente escolar por meio da pesquisa científica, bem como, quais as alternativas de superação deste problema, apresentadas pelos pesquisadores. Realizamos um estudo com abordagem qualitativa a partir da metodologia conhecida como Estado da Arte, Estado do Conhecimento ou Revisão de Literatura, associada à pesquisa bibliográfica em que aprofundamos o conhecimento teórico das ideias de Pierre Bourdieu sobre violência simbólica. Analisamos cinquenta pesquisas (7 teses e 43 dissertações) e identificamos a ausência de uma teoria que investigue mais profundamente as causas da violência escolar. Por não buscar a raiz do problema algumas escolas terminam destinadas ao fracasso. A abertura de espaço reservado ao diálogo foi a solução mais apontada nas pesquisas. Neste sentido, destacamos a importância da teoria de Pierre Bourdieu que analisa o campo social a partir de uma lógica de dominação e violência simbólicas que permeiam todas as relações sociais, ancoradas na desigualdade de posse de capital cultural, econômico e social.Universidade Federal de AlagoasBrasilCurso de PedagogiaUFALPavezi, Marilzahttp://lattes.cnpq.br/0029682565822157Santos, Ana Cristina ConceiçãoBijagó, Vagner GomesSilva, Lidiane Maria da2019-08-28T16:51:33Z2019-08-282019-08-28T16:51:33Z2019-08-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSILVA, Lidiane Maria da. Violência escolar. 2019. 51 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Unidade Delmiro Gouveia-Campus do Sertão, Universidade Federal de Alagoas, Delmiro Gouveia, 2019.http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5795porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2021-09-09T16:07:35Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/5795Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2021-09-09T16:07:35Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false
dc.title.none.fl_str_mv Violência escolar
title Violência escolar
spellingShingle Violência escolar
Silva, Lidiane Maria da
Ambiente escolar
Violência escolar
Violência simbólica
Combate à violência
Educação
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
title_short Violência escolar
title_full Violência escolar
title_fullStr Violência escolar
title_full_unstemmed Violência escolar
title_sort Violência escolar
author Silva, Lidiane Maria da
author_facet Silva, Lidiane Maria da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Pavezi, Marilza
http://lattes.cnpq.br/0029682565822157
Santos, Ana Cristina Conceição
Bijagó, Vagner Gomes
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Lidiane Maria da
dc.subject.por.fl_str_mv Ambiente escolar
Violência escolar
Violência simbólica
Combate à violência
Educação
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
topic Ambiente escolar
Violência escolar
Violência simbólica
Combate à violência
Educação
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
description The object of study of this research is school violence. Our objective was to investigate what types of violence have been identified in the school environment through scientific research, as well as what alternatives to overcome this problem, presented by the researchers. We carried out a study with a qualitative approach based on the methodology known as State of the Art, State of Knowledge or Review of Literature, associated with bibliographical research in which we deepen the theoretical knowledge of Pierre Bourdieu's ideas on symbolic violence. We analyzed fifty surveys (7 theses and 43 dissertations) and identified the absence of a theory that investigates more deeply the causes of school violence. By not seeking the root of the problem some schools end up destined to fail. Opening the space reserved for dialogue was the solution most pointed in the research. In this sense, we highlight the importance of Pierre Bourdieu's theory that analyzes the social field from a symbolic domination and violence logic that permeates all social relations, anchored in the inequality of possession of cultural, economic and social capital.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-08-28T16:51:33Z
2019-08-28
2019-08-28T16:51:33Z
2019-08-22
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, Lidiane Maria da. Violência escolar. 2019. 51 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Unidade Delmiro Gouveia-Campus do Sertão, Universidade Federal de Alagoas, Delmiro Gouveia, 2019.
http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5795
identifier_str_mv SILVA, Lidiane Maria da. Violência escolar. 2019. 51 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Unidade Delmiro Gouveia-Campus do Sertão, Universidade Federal de Alagoas, Delmiro Gouveia, 2019.
url http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5795
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
Brasil
Curso de Pedagogia
UFAL
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
Brasil
Curso de Pedagogia
UFAL
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron:UFAL
instname_str Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron_str UFAL
institution UFAL
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.mail.fl_str_mv ri@sibi.ufal.br
_version_ 1748233738867703808