A cartografia no livro didático - Centro Territorial de Educação Profissional de Itaparica - CETEPI-I - Paulo Afonso - BA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5841 |
Resumo: | This research seeks a qualitative and quantitative analysis of the cartographic contents contained in the 3rd year high school Geography textbook of the Itaparica I-CETEPI I Territorial Center for Vocational Education, in the city of Paulo Afonso-BA. The book of the Geography discipline of Rogério Martinez and Wanessa Garcia was investigated, seeking to identify the importance of cartographic products inserted in the material, dialoguing with any content to be addressed. The data collection was made from the quantification of cartographic products along the 10 units of the textbook of the teacher of the referred series, based on the readings and the theoretical reference contained in the research, emphasizing the maps, graphs and illustrations (photos and figures). that were present at each stage of the material. The results of the research could conclude that the textbook is consistent with the contents covered and the cartographic products contained in them, but that the importance of the teacher is crucial for this fact to be effective, in order to demonstrate that the cartography is inserted in all the stages of the book, and at the end of the work globally to express that cartography is not a subject seen in a specific unit, but that its contribution relates to other contents. |
id |
UFAL_fc9693d8882acf64ba77308752ce959a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.repositorio.ufal.br:riufal/5841 |
network_acronym_str |
UFAL |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository_id_str |
|
spelling |
A cartografia no livro didático - Centro Territorial de Educação Profissional de Itaparica - CETEPI-I - Paulo Afonso - BAGeografiaCartografiaLivro didáticoEnsino e aprendizagemCentro Territorial de Educação Profissional de Itaparica - CETEPI-IEnsino médioCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA::GEOGRAFIA REGIONAL::ANALISE REGIONALThis research seeks a qualitative and quantitative analysis of the cartographic contents contained in the 3rd year high school Geography textbook of the Itaparica I-CETEPI I Territorial Center for Vocational Education, in the city of Paulo Afonso-BA. The book of the Geography discipline of Rogério Martinez and Wanessa Garcia was investigated, seeking to identify the importance of cartographic products inserted in the material, dialoguing with any content to be addressed. The data collection was made from the quantification of cartographic products along the 10 units of the textbook of the teacher of the referred series, based on the readings and the theoretical reference contained in the research, emphasizing the maps, graphs and illustrations (photos and figures). that were present at each stage of the material. The results of the research could conclude that the textbook is consistent with the contents covered and the cartographic products contained in them, but that the importance of the teacher is crucial for this fact to be effective, in order to demonstrate that the cartography is inserted in all the stages of the book, and at the end of the work globally to express that cartography is not a subject seen in a specific unit, but that its contribution relates to other contents.A presente pesquisa busca uma análise qualitativa e quantitativa dos conteúdos cartográficos contidos no livro didático de Geografia do 3º ano do ensino médio do Centro Territorial de Educação Profissional de Itaparica I- CETEPI I, na cidade de Paulo Afonso-BA. Investigou-se o livro da disciplina de Geografia de Rogério Martinez e Wanessa Garcia, buscando identificar a importância dos produtos cartográficos inseridos no material, dialogando com qualquer conteúdo a ser abordado. A coleta de dados foi feita a partir da quantificação dos produtos cartográficos ao longo das 10 unidades do livro didático do professor da referida série, baseado nas leituras e no referencial teórico contido na pesquisa, dando ênfase aos mapas, gráficos e ilustrações (fotos e figuras) que foram presentes em cada etapa do material. Os resultados da pesquisa puderam concluir que o livro didático está em coerência com os conteúdos abordados e os produtos cartográficos contido neles, mas que a importância do docente é crucial para que esse fato se efetive, a fim de demostrar que a cartografia está inserida em todas as etapas do livro, e ao final do trabalho de modo global para expressar que a cartografia não é um assunto visto em uma unidade especifica, mas que sua contribuição de relaciona com outros conteúdos.Universidade Federal de AlagoasBrasilCurso de GeografiaUFALFechine, José Alegnoberto Leitehttp://lattes.cnpq.br/0122734956600182Lima, Roberval Felippe Pereira dePereira, Thiago Alberto da SilvaSilva, Elton Rocha Moraes da2019-09-02T15:04:28Z2019-09-022019-09-02T15:04:28Z2019-08-26info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfA cartografia no livro didático - Centro Territorial de Educação Profissional de Itaparica - CETEPI-I - Paulo Afonso – BA. 2019. 59 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Geografia) - Unidade Delmiro Gouveia-Campus do Sertão, Universidade Federal de Alagoas, Delmiro Gouveia, 2019.http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5841porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2021-09-09T16:03:56Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/5841Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2021-09-09T16:03:56Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A cartografia no livro didático - Centro Territorial de Educação Profissional de Itaparica - CETEPI-I - Paulo Afonso - BA |
title |
A cartografia no livro didático - Centro Territorial de Educação Profissional de Itaparica - CETEPI-I - Paulo Afonso - BA |
spellingShingle |
A cartografia no livro didático - Centro Territorial de Educação Profissional de Itaparica - CETEPI-I - Paulo Afonso - BA Silva, Elton Rocha Moraes da Geografia Cartografia Livro didático Ensino e aprendizagem Centro Territorial de Educação Profissional de Itaparica - CETEPI-I Ensino médio CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA::GEOGRAFIA REGIONAL::ANALISE REGIONAL |
title_short |
A cartografia no livro didático - Centro Territorial de Educação Profissional de Itaparica - CETEPI-I - Paulo Afonso - BA |
title_full |
A cartografia no livro didático - Centro Territorial de Educação Profissional de Itaparica - CETEPI-I - Paulo Afonso - BA |
title_fullStr |
A cartografia no livro didático - Centro Territorial de Educação Profissional de Itaparica - CETEPI-I - Paulo Afonso - BA |
title_full_unstemmed |
A cartografia no livro didático - Centro Territorial de Educação Profissional de Itaparica - CETEPI-I - Paulo Afonso - BA |
title_sort |
A cartografia no livro didático - Centro Territorial de Educação Profissional de Itaparica - CETEPI-I - Paulo Afonso - BA |
author |
Silva, Elton Rocha Moraes da |
author_facet |
Silva, Elton Rocha Moraes da |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Fechine, José Alegnoberto Leite http://lattes.cnpq.br/0122734956600182 Lima, Roberval Felippe Pereira de Pereira, Thiago Alberto da Silva |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Elton Rocha Moraes da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Geografia Cartografia Livro didático Ensino e aprendizagem Centro Territorial de Educação Profissional de Itaparica - CETEPI-I Ensino médio CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA::GEOGRAFIA REGIONAL::ANALISE REGIONAL |
topic |
Geografia Cartografia Livro didático Ensino e aprendizagem Centro Territorial de Educação Profissional de Itaparica - CETEPI-I Ensino médio CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA::GEOGRAFIA REGIONAL::ANALISE REGIONAL |
description |
This research seeks a qualitative and quantitative analysis of the cartographic contents contained in the 3rd year high school Geography textbook of the Itaparica I-CETEPI I Territorial Center for Vocational Education, in the city of Paulo Afonso-BA. The book of the Geography discipline of Rogério Martinez and Wanessa Garcia was investigated, seeking to identify the importance of cartographic products inserted in the material, dialoguing with any content to be addressed. The data collection was made from the quantification of cartographic products along the 10 units of the textbook of the teacher of the referred series, based on the readings and the theoretical reference contained in the research, emphasizing the maps, graphs and illustrations (photos and figures). that were present at each stage of the material. The results of the research could conclude that the textbook is consistent with the contents covered and the cartographic products contained in them, but that the importance of the teacher is crucial for this fact to be effective, in order to demonstrate that the cartography is inserted in all the stages of the book, and at the end of the work globally to express that cartography is not a subject seen in a specific unit, but that its contribution relates to other contents. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-09-02T15:04:28Z 2019-09-02 2019-09-02T15:04:28Z 2019-08-26 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
A cartografia no livro didático - Centro Territorial de Educação Profissional de Itaparica - CETEPI-I - Paulo Afonso – BA. 2019. 59 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Geografia) - Unidade Delmiro Gouveia-Campus do Sertão, Universidade Federal de Alagoas, Delmiro Gouveia, 2019. http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5841 |
identifier_str_mv |
A cartografia no livro didático - Centro Territorial de Educação Profissional de Itaparica - CETEPI-I - Paulo Afonso – BA. 2019. 59 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Geografia) - Unidade Delmiro Gouveia-Campus do Sertão, Universidade Federal de Alagoas, Delmiro Gouveia, 2019. |
url |
http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5841 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Alagoas Brasil Curso de Geografia UFAL |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Alagoas Brasil Curso de Geografia UFAL |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL) instacron:UFAL |
instname_str |
Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
instacron_str |
UFAL |
institution |
UFAL |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository.mail.fl_str_mv |
ri@sibi.ufal.br |
_version_ |
1748233746557960192 |