A cartografia no livro didático - Centro Territorial de Educação Profissional de Itaparica - CETEPI-I - Paulo Afonso - BA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Elton Rocha Moraes da
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5841
Resumo: This research seeks a qualitative and quantitative analysis of the cartographic contents contained in the 3rd year high school Geography textbook of the Itaparica I-CETEPI I Territorial Center for Vocational Education, in the city of Paulo Afonso-BA. The book of the Geography discipline of Rogério Martinez and Wanessa Garcia was investigated, seeking to identify the importance of cartographic products inserted in the material, dialoguing with any content to be addressed. The data collection was made from the quantification of cartographic products along the 10 units of the textbook of the teacher of the referred series, based on the readings and the theoretical reference contained in the research, emphasizing the maps, graphs and illustrations (photos and figures). that were present at each stage of the material. The results of the research could conclude that the textbook is consistent with the contents covered and the cartographic products contained in them, but that the importance of the teacher is crucial for this fact to be effective, in order to demonstrate that the cartography is inserted in all the stages of the book, and at the end of the work globally to express that cartography is not a subject seen in a specific unit, but that its contribution relates to other contents.
id UFAL_fc9693d8882acf64ba77308752ce959a
oai_identifier_str oai:www.repositorio.ufal.br:riufal/5841
network_acronym_str UFAL
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository_id_str
spelling A cartografia no livro didático - Centro Territorial de Educação Profissional de Itaparica - CETEPI-I - Paulo Afonso - BAGeografiaCartografiaLivro didáticoEnsino e aprendizagemCentro Territorial de Educação Profissional de Itaparica - CETEPI-IEnsino médioCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA::GEOGRAFIA REGIONAL::ANALISE REGIONALThis research seeks a qualitative and quantitative analysis of the cartographic contents contained in the 3rd year high school Geography textbook of the Itaparica I-CETEPI I Territorial Center for Vocational Education, in the city of Paulo Afonso-BA. The book of the Geography discipline of Rogério Martinez and Wanessa Garcia was investigated, seeking to identify the importance of cartographic products inserted in the material, dialoguing with any content to be addressed. The data collection was made from the quantification of cartographic products along the 10 units of the textbook of the teacher of the referred series, based on the readings and the theoretical reference contained in the research, emphasizing the maps, graphs and illustrations (photos and figures). that were present at each stage of the material. The results of the research could conclude that the textbook is consistent with the contents covered and the cartographic products contained in them, but that the importance of the teacher is crucial for this fact to be effective, in order to demonstrate that the cartography is inserted in all the stages of the book, and at the end of the work globally to express that cartography is not a subject seen in a specific unit, but that its contribution relates to other contents.A presente pesquisa busca uma análise qualitativa e quantitativa dos conteúdos cartográficos contidos no livro didático de Geografia do 3º ano do ensino médio do Centro Territorial de Educação Profissional de Itaparica I- CETEPI I, na cidade de Paulo Afonso-BA. Investigou-se o livro da disciplina de Geografia de Rogério Martinez e Wanessa Garcia, buscando identificar a importância dos produtos cartográficos inseridos no material, dialogando com qualquer conteúdo a ser abordado. A coleta de dados foi feita a partir da quantificação dos produtos cartográficos ao longo das 10 unidades do livro didático do professor da referida série, baseado nas leituras e no referencial teórico contido na pesquisa, dando ênfase aos mapas, gráficos e ilustrações (fotos e figuras) que foram presentes em cada etapa do material. Os resultados da pesquisa puderam concluir que o livro didático está em coerência com os conteúdos abordados e os produtos cartográficos contido neles, mas que a importância do docente é crucial para que esse fato se efetive, a fim de demostrar que a cartografia está inserida em todas as etapas do livro, e ao final do trabalho de modo global para expressar que a cartografia não é um assunto visto em uma unidade especifica, mas que sua contribuição de relaciona com outros conteúdos.Universidade Federal de AlagoasBrasilCurso de GeografiaUFALFechine, José Alegnoberto Leitehttp://lattes.cnpq.br/0122734956600182Lima, Roberval Felippe Pereira dePereira, Thiago Alberto da SilvaSilva, Elton Rocha Moraes da2019-09-02T15:04:28Z2019-09-022019-09-02T15:04:28Z2019-08-26info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfA cartografia no livro didático - Centro Territorial de Educação Profissional de Itaparica - CETEPI-I - Paulo Afonso – BA. 2019. 59 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Geografia) - Unidade Delmiro Gouveia-Campus do Sertão, Universidade Federal de Alagoas, Delmiro Gouveia, 2019.http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5841porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2021-09-09T16:03:56Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/5841Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2021-09-09T16:03:56Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false
dc.title.none.fl_str_mv A cartografia no livro didático - Centro Territorial de Educação Profissional de Itaparica - CETEPI-I - Paulo Afonso - BA
title A cartografia no livro didático - Centro Territorial de Educação Profissional de Itaparica - CETEPI-I - Paulo Afonso - BA
spellingShingle A cartografia no livro didático - Centro Territorial de Educação Profissional de Itaparica - CETEPI-I - Paulo Afonso - BA
Silva, Elton Rocha Moraes da
Geografia
Cartografia
Livro didático
Ensino e aprendizagem
Centro Territorial de Educação Profissional de Itaparica - CETEPI-I
Ensino médio
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA::GEOGRAFIA REGIONAL::ANALISE REGIONAL
title_short A cartografia no livro didático - Centro Territorial de Educação Profissional de Itaparica - CETEPI-I - Paulo Afonso - BA
title_full A cartografia no livro didático - Centro Territorial de Educação Profissional de Itaparica - CETEPI-I - Paulo Afonso - BA
title_fullStr A cartografia no livro didático - Centro Territorial de Educação Profissional de Itaparica - CETEPI-I - Paulo Afonso - BA
title_full_unstemmed A cartografia no livro didático - Centro Territorial de Educação Profissional de Itaparica - CETEPI-I - Paulo Afonso - BA
title_sort A cartografia no livro didático - Centro Territorial de Educação Profissional de Itaparica - CETEPI-I - Paulo Afonso - BA
author Silva, Elton Rocha Moraes da
author_facet Silva, Elton Rocha Moraes da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Fechine, José Alegnoberto Leite
http://lattes.cnpq.br/0122734956600182
Lima, Roberval Felippe Pereira de
Pereira, Thiago Alberto da Silva
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Elton Rocha Moraes da
dc.subject.por.fl_str_mv Geografia
Cartografia
Livro didático
Ensino e aprendizagem
Centro Territorial de Educação Profissional de Itaparica - CETEPI-I
Ensino médio
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA::GEOGRAFIA REGIONAL::ANALISE REGIONAL
topic Geografia
Cartografia
Livro didático
Ensino e aprendizagem
Centro Territorial de Educação Profissional de Itaparica - CETEPI-I
Ensino médio
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA::GEOGRAFIA REGIONAL::ANALISE REGIONAL
description This research seeks a qualitative and quantitative analysis of the cartographic contents contained in the 3rd year high school Geography textbook of the Itaparica I-CETEPI I Territorial Center for Vocational Education, in the city of Paulo Afonso-BA. The book of the Geography discipline of Rogério Martinez and Wanessa Garcia was investigated, seeking to identify the importance of cartographic products inserted in the material, dialoguing with any content to be addressed. The data collection was made from the quantification of cartographic products along the 10 units of the textbook of the teacher of the referred series, based on the readings and the theoretical reference contained in the research, emphasizing the maps, graphs and illustrations (photos and figures). that were present at each stage of the material. The results of the research could conclude that the textbook is consistent with the contents covered and the cartographic products contained in them, but that the importance of the teacher is crucial for this fact to be effective, in order to demonstrate that the cartography is inserted in all the stages of the book, and at the end of the work globally to express that cartography is not a subject seen in a specific unit, but that its contribution relates to other contents.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-02T15:04:28Z
2019-09-02
2019-09-02T15:04:28Z
2019-08-26
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv A cartografia no livro didático - Centro Territorial de Educação Profissional de Itaparica - CETEPI-I - Paulo Afonso – BA. 2019. 59 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Geografia) - Unidade Delmiro Gouveia-Campus do Sertão, Universidade Federal de Alagoas, Delmiro Gouveia, 2019.
http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5841
identifier_str_mv A cartografia no livro didático - Centro Territorial de Educação Profissional de Itaparica - CETEPI-I - Paulo Afonso – BA. 2019. 59 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Geografia) - Unidade Delmiro Gouveia-Campus do Sertão, Universidade Federal de Alagoas, Delmiro Gouveia, 2019.
url http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5841
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
Brasil
Curso de Geografia
UFAL
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
Brasil
Curso de Geografia
UFAL
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron:UFAL
instname_str Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron_str UFAL
institution UFAL
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.mail.fl_str_mv ri@sibi.ufal.br
_version_ 1748233746557960192