Estágio curricular supervisionado: um relato de experiência
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFAM |
Texto Completo: | http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6524 |
Resumo: | This is a course conclusion work, in the area of Degree in Physical Education characterized as descriptive and carried out through an experience report in a public school in Manaus. General Objective: to analyze through observations the effects of physical education classes on children's lives. Specific objectives: report the experience lived in the Supervised Curricular Internship; and to present a critical position regarding the role of school physical education in elementary education. Methodology: an intervention was carried out in 24 days, with 5 weekly sessions of 4 hours class, with three observation classes, three participation and seven conducting. The contents were based on the assumption of fundamental motor skills: locomotion, manipulation and stabilization. Results: it was observed that the number of classes provided opportunities for greater experiences for children, making the classes conducted by the interns more masterful and independent of activities. Final considerations: the school provides a considerable number of classes, giving children more opportunities to continue in the area of sports or physical exercises, and it also makes 90% of what is proposed by the World Health Organization viable. That leaves only 10% in activities that need to be done outside of school with the support of friends and family. |
id |
UFAM-1_1418198f496a92f85b68a187837648c1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:prefix/6524 |
network_acronym_str |
UFAM-1 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFAM |
repository_id_str |
|
spelling |
Estágio curricular supervisionado: um relato de experiênciaEscolaEnsino fundamentalCriançasEducação físicaCIENCIAS DA SAUDE: EDUCACAO FISICAEducação física (Ensino fundamental) - Estudo e ensinoThis is a course conclusion work, in the area of Degree in Physical Education characterized as descriptive and carried out through an experience report in a public school in Manaus. General Objective: to analyze through observations the effects of physical education classes on children's lives. Specific objectives: report the experience lived in the Supervised Curricular Internship; and to present a critical position regarding the role of school physical education in elementary education. Methodology: an intervention was carried out in 24 days, with 5 weekly sessions of 4 hours class, with three observation classes, three participation and seven conducting. The contents were based on the assumption of fundamental motor skills: locomotion, manipulation and stabilization. Results: it was observed that the number of classes provided opportunities for greater experiences for children, making the classes conducted by the interns more masterful and independent of activities. Final considerations: the school provides a considerable number of classes, giving children more opportunities to continue in the area of sports or physical exercises, and it also makes 90% of what is proposed by the World Health Organization viable. That leaves only 10% in activities that need to be done outside of school with the support of friends and family.Este é um trabalho de conclusão de curso, na área de Licenciatura em Educação Física caracterizado como descritivo e realizado por meio de relato de experiência em uma escola da rede pública de Manaus. Objetivo Geral: analisar por meio de observações os efeitos das aulas de educação física na vida das crianças. Objetivos específicos: relatar a experiência vivenciada no Estágio Curricular Supervisionado; e apresentar posicionamento crítico quanto o papel da educação física escolar no ensino fundamental. Metodologia: foi realizado uma intervenção em 24 dias, com 5 sessões semanais de 4 horas aula, sendo três aulas observação, três participação e sete regências. Os conteúdos partiam do pressuposto das habilidades motoras fundamentais: locomoção, manipulação e estabilização. Resultados: foi observado que o quantitativo de aulas oportunizava vivências maiores paras crianças, fazendo com que nas aulas regidas pelos estagiários, tivessem mais domínio e independência das atividades. Considerações finais: a escola propícia um número considerável de aulas, fazendo com que as crianças tenham mais oportunidades de continuar na área de esportes ou exercícios físicos, e ainda viabiliza 90% do que é proposto pelas Organização Mundial de Saúde. Assim resta apenas 10% em atividades que precisam ser feitas fora da escola com o apoio de amigos e familiares.2NãoBrasilFEFF - Faculdade de Educação Física e FisioterapiaManausEducação Física - Licenciatura - ManausFerreira, Lúcio Fernandes7202287374544773Street, Inês AmandaPonce, Keegan BezerraImbiriba, Carlos Eduardo Castro2022-10-26T19:29:48Z2022-10-222022-10-26T19:29:48Z2022-09-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6524porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2022-10-26T19:30:49Zoai:localhost:prefix/6524Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2022-10-26T19:30:49Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Estágio curricular supervisionado: um relato de experiência |
title |
Estágio curricular supervisionado: um relato de experiência |
spellingShingle |
Estágio curricular supervisionado: um relato de experiência Imbiriba, Carlos Eduardo Castro Escola Ensino fundamental Crianças Educação física CIENCIAS DA SAUDE: EDUCACAO FISICA Educação física (Ensino fundamental) - Estudo e ensino |
title_short |
Estágio curricular supervisionado: um relato de experiência |
title_full |
Estágio curricular supervisionado: um relato de experiência |
title_fullStr |
Estágio curricular supervisionado: um relato de experiência |
title_full_unstemmed |
Estágio curricular supervisionado: um relato de experiência |
title_sort |
Estágio curricular supervisionado: um relato de experiência |
author |
Imbiriba, Carlos Eduardo Castro |
author_facet |
Imbiriba, Carlos Eduardo Castro |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Ferreira, Lúcio Fernandes 7202287374544773 Street, Inês Amanda Ponce, Keegan Bezerra |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Imbiriba, Carlos Eduardo Castro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Escola Ensino fundamental Crianças Educação física CIENCIAS DA SAUDE: EDUCACAO FISICA Educação física (Ensino fundamental) - Estudo e ensino |
topic |
Escola Ensino fundamental Crianças Educação física CIENCIAS DA SAUDE: EDUCACAO FISICA Educação física (Ensino fundamental) - Estudo e ensino |
description |
This is a course conclusion work, in the area of Degree in Physical Education characterized as descriptive and carried out through an experience report in a public school in Manaus. General Objective: to analyze through observations the effects of physical education classes on children's lives. Specific objectives: report the experience lived in the Supervised Curricular Internship; and to present a critical position regarding the role of school physical education in elementary education. Methodology: an intervention was carried out in 24 days, with 5 weekly sessions of 4 hours class, with three observation classes, three participation and seven conducting. The contents were based on the assumption of fundamental motor skills: locomotion, manipulation and stabilization. Results: it was observed that the number of classes provided opportunities for greater experiences for children, making the classes conducted by the interns more masterful and independent of activities. Final considerations: the school provides a considerable number of classes, giving children more opportunities to continue in the area of sports or physical exercises, and it also makes 90% of what is proposed by the World Health Organization viable. That leaves only 10% in activities that need to be done outside of school with the support of friends and family. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-10-26T19:29:48Z 2022-10-22 2022-10-26T19:29:48Z 2022-09-29 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6524 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6524 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Brasil FEFF - Faculdade de Educação Física e Fisioterapia Manaus Educação Física - Licenciatura - Manaus |
publisher.none.fl_str_mv |
Brasil FEFF - Faculdade de Educação Física e Fisioterapia Manaus Educação Física - Licenciatura - Manaus |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFAM instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM) instacron:UFAM |
instname_str |
Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
instacron_str |
UFAM |
institution |
UFAM |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFAM |
collection |
Repositório Institucional da UFAM |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798061060205314048 |