Estágio curricular supervisionado: um relato de experiência

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Imbiriba, Carlos Eduardo Castro
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFAM
Texto Completo: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6524
Resumo: This is a course conclusion work, in the area of Degree in Physical Education characterized as descriptive and carried out through an experience report in a public school in Manaus. General Objective: to analyze through observations the effects of physical education classes on children's lives. Specific objectives: report the experience lived in the Supervised Curricular Internship; and to present a critical position regarding the role of school physical education in elementary education. Methodology: an intervention was carried out in 24 days, with 5 weekly sessions of 4 hours class, with three observation classes, three participation and seven conducting. The contents were based on the assumption of fundamental motor skills: locomotion, manipulation and stabilization. Results: it was observed that the number of classes provided opportunities for greater experiences for children, making the classes conducted by the interns more masterful and independent of activities. Final considerations: the school provides a considerable number of classes, giving children more opportunities to continue in the area of sports or physical exercises, and it also makes 90% of what is proposed by the World Health Organization viable. That leaves only 10% in activities that need to be done outside of school with the support of friends and family.
id UFAM-1_1418198f496a92f85b68a187837648c1
oai_identifier_str oai:localhost:prefix/6524
network_acronym_str UFAM-1
network_name_str Repositório Institucional da UFAM
repository_id_str
spelling Estágio curricular supervisionado: um relato de experiênciaEscolaEnsino fundamentalCriançasEducação físicaCIENCIAS DA SAUDE: EDUCACAO FISICAEducação física (Ensino fundamental) - Estudo e ensinoThis is a course conclusion work, in the area of Degree in Physical Education characterized as descriptive and carried out through an experience report in a public school in Manaus. General Objective: to analyze through observations the effects of physical education classes on children's lives. Specific objectives: report the experience lived in the Supervised Curricular Internship; and to present a critical position regarding the role of school physical education in elementary education. Methodology: an intervention was carried out in 24 days, with 5 weekly sessions of 4 hours class, with three observation classes, three participation and seven conducting. The contents were based on the assumption of fundamental motor skills: locomotion, manipulation and stabilization. Results: it was observed that the number of classes provided opportunities for greater experiences for children, making the classes conducted by the interns more masterful and independent of activities. Final considerations: the school provides a considerable number of classes, giving children more opportunities to continue in the area of sports or physical exercises, and it also makes 90% of what is proposed by the World Health Organization viable. That leaves only 10% in activities that need to be done outside of school with the support of friends and family.Este é um trabalho de conclusão de curso, na área de Licenciatura em Educação Física caracterizado como descritivo e realizado por meio de relato de experiência em uma escola da rede pública de Manaus. Objetivo Geral: analisar por meio de observações os efeitos das aulas de educação física na vida das crianças. Objetivos específicos: relatar a experiência vivenciada no Estágio Curricular Supervisionado; e apresentar posicionamento crítico quanto o papel da educação física escolar no ensino fundamental. Metodologia: foi realizado uma intervenção em 24 dias, com 5 sessões semanais de 4 horas aula, sendo três aulas observação, três participação e sete regências. Os conteúdos partiam do pressuposto das habilidades motoras fundamentais: locomoção, manipulação e estabilização. Resultados: foi observado que o quantitativo de aulas oportunizava vivências maiores paras crianças, fazendo com que nas aulas regidas pelos estagiários, tivessem mais domínio e independência das atividades. Considerações finais: a escola propícia um número considerável de aulas, fazendo com que as crianças tenham mais oportunidades de continuar na área de esportes ou exercícios físicos, e ainda viabiliza 90% do que é proposto pelas Organização Mundial de Saúde. Assim resta apenas 10% em atividades que precisam ser feitas fora da escola com o apoio de amigos e familiares.2NãoBrasilFEFF - Faculdade de Educação Física e FisioterapiaManausEducação Física - Licenciatura - ManausFerreira, Lúcio Fernandes7202287374544773Street, Inês AmandaPonce, Keegan BezerraImbiriba, Carlos Eduardo Castro2022-10-26T19:29:48Z2022-10-222022-10-26T19:29:48Z2022-09-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6524porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2022-10-26T19:30:49Zoai:localhost:prefix/6524Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2022-10-26T19:30:49Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false
dc.title.none.fl_str_mv Estágio curricular supervisionado: um relato de experiência
title Estágio curricular supervisionado: um relato de experiência
spellingShingle Estágio curricular supervisionado: um relato de experiência
Imbiriba, Carlos Eduardo Castro
Escola
Ensino fundamental
Crianças
Educação física
CIENCIAS DA SAUDE: EDUCACAO FISICA
Educação física (Ensino fundamental) - Estudo e ensino
title_short Estágio curricular supervisionado: um relato de experiência
title_full Estágio curricular supervisionado: um relato de experiência
title_fullStr Estágio curricular supervisionado: um relato de experiência
title_full_unstemmed Estágio curricular supervisionado: um relato de experiência
title_sort Estágio curricular supervisionado: um relato de experiência
author Imbiriba, Carlos Eduardo Castro
author_facet Imbiriba, Carlos Eduardo Castro
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Ferreira, Lúcio Fernandes
7202287374544773
Street, Inês Amanda
Ponce, Keegan Bezerra
dc.contributor.author.fl_str_mv Imbiriba, Carlos Eduardo Castro
dc.subject.por.fl_str_mv Escola
Ensino fundamental
Crianças
Educação física
CIENCIAS DA SAUDE: EDUCACAO FISICA
Educação física (Ensino fundamental) - Estudo e ensino
topic Escola
Ensino fundamental
Crianças
Educação física
CIENCIAS DA SAUDE: EDUCACAO FISICA
Educação física (Ensino fundamental) - Estudo e ensino
description This is a course conclusion work, in the area of Degree in Physical Education characterized as descriptive and carried out through an experience report in a public school in Manaus. General Objective: to analyze through observations the effects of physical education classes on children's lives. Specific objectives: report the experience lived in the Supervised Curricular Internship; and to present a critical position regarding the role of school physical education in elementary education. Methodology: an intervention was carried out in 24 days, with 5 weekly sessions of 4 hours class, with three observation classes, three participation and seven conducting. The contents were based on the assumption of fundamental motor skills: locomotion, manipulation and stabilization. Results: it was observed that the number of classes provided opportunities for greater experiences for children, making the classes conducted by the interns more masterful and independent of activities. Final considerations: the school provides a considerable number of classes, giving children more opportunities to continue in the area of sports or physical exercises, and it also makes 90% of what is proposed by the World Health Organization viable. That leaves only 10% in activities that need to be done outside of school with the support of friends and family.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-10-26T19:29:48Z
2022-10-22
2022-10-26T19:29:48Z
2022-09-29
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6524
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6524
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Brasil
FEFF - Faculdade de Educação Física e Fisioterapia
Manaus
Educação Física - Licenciatura - Manaus
publisher.none.fl_str_mv Brasil
FEFF - Faculdade de Educação Física e Fisioterapia
Manaus
Educação Física - Licenciatura - Manaus
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFAM
instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron:UFAM
instname_str Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron_str UFAM
institution UFAM
reponame_str Repositório Institucional da UFAM
collection Repositório Institucional da UFAM
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798061060205314048