O uso da escrita de sinais Signwriting como ferramenta no processo de alfabetização e letramento de alunos surdos na educação básica em Manaus
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFAM |
Texto Completo: | http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6390 |
Resumo: | The present work has the proposal to present the graphic system of the writing of signs Brazilian Sign Language - Libras, and to analyze if there is effectiveness in the teaching-learning moment according to the theoretical postulates. The authors Alves; Lime; Stumpf (2018) state that sign language has its own spelling, although it is rarely used and that SignWriting meets all the parameters of Libras, making its representations meaningful to its users (deaf and hearing alike). For this, it is necessary for the student to have contact with this writing since the period of the initial series, so that the subjects involved can in the future master the writing of sign language, SignWriting, in this way they can have a good linguistic basis to learn another language. language, in the same way to register, produce, propagate ideas, develop cognitive skills, among others. Keywords: SignWriting; bilingualism; deaf education; Libras. |
id |
UFAM-1_1a56360c0be33742462904dba98d60d4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:prefix/6390 |
network_acronym_str |
UFAM-1 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFAM |
repository_id_str |
|
spelling |
O uso da escrita de sinais Signwriting como ferramenta no processo de alfabetização e letramento de alunos surdos na educação básica em ManausSignWriting Libras.SignWritingBilinguismoBilingualismEducação de surdosDeaf educationLibrasLibrasLINGUISTICA, LETRAS E ARTESLingua brasileira de sinaisSurdos - EducaçãoThe present work has the proposal to present the graphic system of the writing of signs Brazilian Sign Language - Libras, and to analyze if there is effectiveness in the teaching-learning moment according to the theoretical postulates. The authors Alves; Lime; Stumpf (2018) state that sign language has its own spelling, although it is rarely used and that SignWriting meets all the parameters of Libras, making its representations meaningful to its users (deaf and hearing alike). For this, it is necessary for the student to have contact with this writing since the period of the initial series, so that the subjects involved can in the future master the writing of sign language, SignWriting, in this way they can have a good linguistic basis to learn another language. language, in the same way to register, produce, propagate ideas, develop cognitive skills, among others. Keywords: SignWriting; bilingualism; deaf education; Libras.O presente trabalho tem como proposta apresentar o sistema gráfico da escrita de sinais Língua Brasileira de Sinais - Libras, e analisar se há eficácia no momento de ensino-aprendizagem de acordo com os postulados teóricos. As autoras Alves; Lima; Stumpf (2018) afirmam que a língua de sinais possui sua grafia própria, embora pouco usada e que o SignWriting atende a todos os parâmetros da Libras, tornando suas representações significativas para seus usuários (surdos e ouvintes afins). Para isso é necessário que o educando tenha o contato com essa escrita desde o período das séries iniciais, para que os sujeitos envolvidos possam futuramente ter domínio da escrita da língua de sinais, o SignWriting, dessa forma poderá ter uma boa base linguística para aprender outro idioma, do mesmo modo a se registrar, produzir, propagar ideias, desenvolver o cognitivo, entre outros. Palavras-chave: SignWriting; bilinguismo; educação de surdos; Libras.3SimBrasilFLET - Faculdade de LetrasManaus - AMLetras - Libras - Licenciatura - ManausStoller, Joana Angélica Ferreira Monteiro Cabralhttp://lattes.cnpq.br/0385777404370609Stumpf, Marianne Rossihttp://lattes.cnpq.br/4624844037162346Stoller, Fábio Tadeu Cabralhttp://lattes.cnpq.br/3366252047905020Castro Junior, Gláucio dehttp://lattes.cnpq.br/7201356664034117Xavier, Susan Karoline Barbosa Soares2022-09-30T20:18:03Z2022-09-302022-09-30T20:18:03Z2022-09-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6390porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2022-09-30T20:19:39Zoai:localhost:prefix/6390Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2022-09-30T20:19:39Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O uso da escrita de sinais Signwriting como ferramenta no processo de alfabetização e letramento de alunos surdos na educação básica em Manaus |
title |
O uso da escrita de sinais Signwriting como ferramenta no processo de alfabetização e letramento de alunos surdos na educação básica em Manaus |
spellingShingle |
O uso da escrita de sinais Signwriting como ferramenta no processo de alfabetização e letramento de alunos surdos na educação básica em Manaus Xavier, Susan Karoline Barbosa Soares SignWriting Libras. SignWriting Bilinguismo Bilingualism Educação de surdos Deaf education Libras Libras LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Lingua brasileira de sinais Surdos - Educação |
title_short |
O uso da escrita de sinais Signwriting como ferramenta no processo de alfabetização e letramento de alunos surdos na educação básica em Manaus |
title_full |
O uso da escrita de sinais Signwriting como ferramenta no processo de alfabetização e letramento de alunos surdos na educação básica em Manaus |
title_fullStr |
O uso da escrita de sinais Signwriting como ferramenta no processo de alfabetização e letramento de alunos surdos na educação básica em Manaus |
title_full_unstemmed |
O uso da escrita de sinais Signwriting como ferramenta no processo de alfabetização e letramento de alunos surdos na educação básica em Manaus |
title_sort |
O uso da escrita de sinais Signwriting como ferramenta no processo de alfabetização e letramento de alunos surdos na educação básica em Manaus |
author |
Xavier, Susan Karoline Barbosa Soares |
author_facet |
Xavier, Susan Karoline Barbosa Soares |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Stoller, Joana Angélica Ferreira Monteiro Cabral http://lattes.cnpq.br/0385777404370609 Stumpf, Marianne Rossi http://lattes.cnpq.br/4624844037162346 Stoller, Fábio Tadeu Cabral http://lattes.cnpq.br/3366252047905020 Castro Junior, Gláucio de http://lattes.cnpq.br/7201356664034117 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Xavier, Susan Karoline Barbosa Soares |
dc.subject.por.fl_str_mv |
SignWriting Libras. SignWriting Bilinguismo Bilingualism Educação de surdos Deaf education Libras Libras LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Lingua brasileira de sinais Surdos - Educação |
topic |
SignWriting Libras. SignWriting Bilinguismo Bilingualism Educação de surdos Deaf education Libras Libras LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Lingua brasileira de sinais Surdos - Educação |
description |
The present work has the proposal to present the graphic system of the writing of signs Brazilian Sign Language - Libras, and to analyze if there is effectiveness in the teaching-learning moment according to the theoretical postulates. The authors Alves; Lime; Stumpf (2018) state that sign language has its own spelling, although it is rarely used and that SignWriting meets all the parameters of Libras, making its representations meaningful to its users (deaf and hearing alike). For this, it is necessary for the student to have contact with this writing since the period of the initial series, so that the subjects involved can in the future master the writing of sign language, SignWriting, in this way they can have a good linguistic basis to learn another language. language, in the same way to register, produce, propagate ideas, develop cognitive skills, among others. Keywords: SignWriting; bilingualism; deaf education; Libras. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-09-30T20:18:03Z 2022-09-30 2022-09-30T20:18:03Z 2022-09-19 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6390 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6390 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Brasil FLET - Faculdade de Letras Manaus - AM Letras - Libras - Licenciatura - Manaus |
publisher.none.fl_str_mv |
Brasil FLET - Faculdade de Letras Manaus - AM Letras - Libras - Licenciatura - Manaus |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFAM instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM) instacron:UFAM |
instname_str |
Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
instacron_str |
UFAM |
institution |
UFAM |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFAM |
collection |
Repositório Institucional da UFAM |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813274317696270336 |