Análise preliminar do impacto da pandemia na Educação Especial pela ótica de professores da Sala de Recursos Multifuncionais em Parintins no Baixo Amazonas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFAM |
Texto Completo: | http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7342 |
Resumo: | From the contemporaneity, Special Education gains prominence, leading to a change of paradigms regarding the true inclusion process and guaranteeing the learning of all students in regular school, strengthening the training of teachers and creating a support network among students, teachers, school managers, families and health professionals from the pandemic period that the world experienced with COVID-19. This Course Completion Work originates from a problem that directly affected historical and social issues, within the scope of public schools in the municipality of Parintins in the Lower Amazon, through observations, conversations, and informal dialogues with teachers from Salas of Multifunctional Resources. A bibliographical survey was carried out of the legislation and important milestones for the field of Special Education, highlighting the Specialized Educational Service (AEE) in SRM and the impacts of COVID-19 on them, based on the authors Diniz (2021 and 2022), Marquezini, Tanaka, Bust (2013), Soares and Carvalho (2012), Figueira (2016). The results point to the importance of AEE in the SRM for the adequate monitoring of students in need, pointing to the relevance of this service in a pandemic period. |
id |
UFAM-1_237b6a384e9b6fd63762ae0f1ae62114 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:prefix/7342 |
network_acronym_str |
UFAM-1 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFAM |
repository_id_str |
|
spelling |
Análise preliminar do impacto da pandemia na Educação Especial pela ótica de professores da Sala de Recursos Multifuncionais em Parintins no Baixo AmazonasPandemiaEducação EspecialSala de Recurso MultifuncionalCIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO: ENSINO-APRENDIZAGEM: METODOS E TECNICAS DE ENSINOInclusão escolarEducação inclusivaEducação - Métodos de ensinoCOVID-19, Pandemia de, 2020-From the contemporaneity, Special Education gains prominence, leading to a change of paradigms regarding the true inclusion process and guaranteeing the learning of all students in regular school, strengthening the training of teachers and creating a support network among students, teachers, school managers, families and health professionals from the pandemic period that the world experienced with COVID-19. This Course Completion Work originates from a problem that directly affected historical and social issues, within the scope of public schools in the municipality of Parintins in the Lower Amazon, through observations, conversations, and informal dialogues with teachers from Salas of Multifunctional Resources. A bibliographical survey was carried out of the legislation and important milestones for the field of Special Education, highlighting the Specialized Educational Service (AEE) in SRM and the impacts of COVID-19 on them, based on the authors Diniz (2021 and 2022), Marquezini, Tanaka, Bust (2013), Soares and Carvalho (2012), Figueira (2016). The results point to the importance of AEE in the SRM for the adequate monitoring of students in need, pointing to the relevance of this service in a pandemic period.A partir da contemporaneidade a Educação Especial ganha destaque acarretando mudança de paradigmas no que concerne o processo de inclusão de verdade e garantir a aprendizagem de todos os alunos na escola regular, fortalecendo a formação dos professores e criando uma rede de apoio entre alunos, docentes, gestores escolares, famílias e profissionais de saúde a partir do período pandêmico que o mundo vivenciou com a COVID-19. Este Trabalho de Conclusão de Curso, origina-se a partir de um problema que atingiu diretamente questões histórico-sociais, no âmbito das escolas públicas do município de Parintins no Baixo Amazonas, por meio de observações, conversas e diálogos informais com os professores de Salas de Recursos Multifuncionais. Realizou-se um levantamento bibliográfico das legislações e marcos importantes para o campo da Educação Especial, dando destaque ao Atendimento Educacional Especializados (AEE) em SRM e os impactados da COVID-19 nas mesmas, baseado nos autores Diniz (2021 e 2022), Marquezini, Tanaka, Busto (2013), Soares e Carvalho (2012), Figueira (2016). Os resultados apontam para a importância do AEE na SRM para o acompanhamento adequado dos alunos que necessitam, apontando a relevância desse atendimento em período pandêmico.1NãoBrasilICSEZ - Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia (Parintins)Parintins (AM)Pedagogia - Licenciatura - ParintinsPereira, Denilson Dinizhttp://lattes.cnpq.br/3069772994964210Pinto, Mariê Augusta de SouzaNascimento Filho, Virgílio Bandeira dohttp://lattes.cnpq.br/0430956097030345https://orcid.org/0000-0003-3807-8885https://orcid.org/0000-0001-5722-2729NEPPD - Núcleo de Estudos e Pesquisas em Psicopedagogia DiferencialSantos, Beatriz Souza de Sena dos2024-01-26T15:31:43Z2024-01-26T15:31:43Z2023-02-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7342porhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2024-01-26T15:32:59Zoai:localhost:prefix/7342Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2024-01-26T15:32:59Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Análise preliminar do impacto da pandemia na Educação Especial pela ótica de professores da Sala de Recursos Multifuncionais em Parintins no Baixo Amazonas |
title |
Análise preliminar do impacto da pandemia na Educação Especial pela ótica de professores da Sala de Recursos Multifuncionais em Parintins no Baixo Amazonas |
spellingShingle |
Análise preliminar do impacto da pandemia na Educação Especial pela ótica de professores da Sala de Recursos Multifuncionais em Parintins no Baixo Amazonas Santos, Beatriz Souza de Sena dos Pandemia Educação Especial Sala de Recurso Multifuncional CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO: ENSINO-APRENDIZAGEM: METODOS E TECNICAS DE ENSINO Inclusão escolar Educação inclusiva Educação - Métodos de ensino COVID-19, Pandemia de, 2020- |
title_short |
Análise preliminar do impacto da pandemia na Educação Especial pela ótica de professores da Sala de Recursos Multifuncionais em Parintins no Baixo Amazonas |
title_full |
Análise preliminar do impacto da pandemia na Educação Especial pela ótica de professores da Sala de Recursos Multifuncionais em Parintins no Baixo Amazonas |
title_fullStr |
Análise preliminar do impacto da pandemia na Educação Especial pela ótica de professores da Sala de Recursos Multifuncionais em Parintins no Baixo Amazonas |
title_full_unstemmed |
Análise preliminar do impacto da pandemia na Educação Especial pela ótica de professores da Sala de Recursos Multifuncionais em Parintins no Baixo Amazonas |
title_sort |
Análise preliminar do impacto da pandemia na Educação Especial pela ótica de professores da Sala de Recursos Multifuncionais em Parintins no Baixo Amazonas |
author |
Santos, Beatriz Souza de Sena dos |
author_facet |
Santos, Beatriz Souza de Sena dos |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Pereira, Denilson Diniz http://lattes.cnpq.br/3069772994964210 Pinto, Mariê Augusta de Souza Nascimento Filho, Virgílio Bandeira do http://lattes.cnpq.br/0430956097030345 https://orcid.org/0000-0003-3807-8885 https://orcid.org/0000-0001-5722-2729 NEPPD - Núcleo de Estudos e Pesquisas em Psicopedagogia Diferencial |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Beatriz Souza de Sena dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pandemia Educação Especial Sala de Recurso Multifuncional CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO: ENSINO-APRENDIZAGEM: METODOS E TECNICAS DE ENSINO Inclusão escolar Educação inclusiva Educação - Métodos de ensino COVID-19, Pandemia de, 2020- |
topic |
Pandemia Educação Especial Sala de Recurso Multifuncional CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO: ENSINO-APRENDIZAGEM: METODOS E TECNICAS DE ENSINO Inclusão escolar Educação inclusiva Educação - Métodos de ensino COVID-19, Pandemia de, 2020- |
description |
From the contemporaneity, Special Education gains prominence, leading to a change of paradigms regarding the true inclusion process and guaranteeing the learning of all students in regular school, strengthening the training of teachers and creating a support network among students, teachers, school managers, families and health professionals from the pandemic period that the world experienced with COVID-19. This Course Completion Work originates from a problem that directly affected historical and social issues, within the scope of public schools in the municipality of Parintins in the Lower Amazon, through observations, conversations, and informal dialogues with teachers from Salas of Multifunctional Resources. A bibliographical survey was carried out of the legislation and important milestones for the field of Special Education, highlighting the Specialized Educational Service (AEE) in SRM and the impacts of COVID-19 on them, based on the authors Diniz (2021 and 2022), Marquezini, Tanaka, Bust (2013), Soares and Carvalho (2012), Figueira (2016). The results point to the importance of AEE in the SRM for the adequate monitoring of students in need, pointing to the relevance of this service in a pandemic period. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-02-20 2024-01-26T15:31:43Z 2024-01-26T15:31:43Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7342 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7342 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Brasil ICSEZ - Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia (Parintins) Parintins (AM) Pedagogia - Licenciatura - Parintins |
publisher.none.fl_str_mv |
Brasil ICSEZ - Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia (Parintins) Parintins (AM) Pedagogia - Licenciatura - Parintins |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFAM instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM) instacron:UFAM |
instname_str |
Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
instacron_str |
UFAM |
institution |
UFAM |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFAM |
collection |
Repositório Institucional da UFAM |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813274326349119488 |