Potencializar o ensino de geometria através do software educacional sólidos RA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lucena, Luiz André Pontes de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Arcos, Neuziete Gonzaga da Mota
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFAM
Texto Completo: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6888
Resumo: This work explores the use of a mobile application called Solid AR – Augmented Reality, which works as a tool to aid in the students' teaching-learning process. For the execution of the work, a lesson plan was elaborated for application in the 1st year of high school, using the Solid AR application. Then, a collection of practical exercises aimed at building geometric solids were presented, aiming at greater and better understanding, perception and exploration of students' skills in the classroom. To prove the results, a qualitative method was used, where the behavioral analysis of the students throughout the activity was of great relevance, the resolutions of the activities and the students' curiosities were also analyzed. The result of the activity using the Solid AR application was beneficial in stimulating students' curiosity regarding mathematics, continuing with collaboration to promote new skills such as visualization, spatial perception and geometric concepts.
id UFAM-1_260ae96612b3682c9d2d670943c64042
oai_identifier_str oai:localhost:prefix/6888
network_acronym_str UFAM-1
network_name_str Repositório Institucional da UFAM
repository_id_str
spelling Potencializar o ensino de geometria através do software educacional sólidos RASólidos RAGeometriaEnsino aprendizagemCIENCIAS EXATAS E DA TERRA: MATEMATICAGeometria - Problemas, questões, exercíciosModelos geométricosGeometria - Estudo e ensinoThis work explores the use of a mobile application called Solid AR – Augmented Reality, which works as a tool to aid in the students' teaching-learning process. For the execution of the work, a lesson plan was elaborated for application in the 1st year of high school, using the Solid AR application. Then, a collection of practical exercises aimed at building geometric solids were presented, aiming at greater and better understanding, perception and exploration of students' skills in the classroom. To prove the results, a qualitative method was used, where the behavioral analysis of the students throughout the activity was of great relevance, the resolutions of the activities and the students' curiosities were also analyzed. The result of the activity using the Solid AR application was beneficial in stimulating students' curiosity regarding mathematics, continuing with collaboration to promote new skills such as visualization, spatial perception and geometric concepts.Este trabalho explora o uso de um aplicativo móvel chamado Sólidos RA – Realidade Aumentada, que funciona como um instrumento de auxílio no processo de ensino aprendizagem dos alunos. Para a execução do trabalho foi elaborado um plano de aula para aplicação na 1ª série do ensino médio, utilizando o aplicativo Sólidos RA. Em seguida, foi apresentada uma coleção de exercícios práticos voltados para a construção de sólidos geométricos, visando maior e melhor entendimento, percepção e exploração das habilidades dos alunos em sala de aula. Para a comprovação dos resultados, foi usado um método qualitativo, onde a análise comportamental dos alunos ao longo da atividade foi de grande relevância, também foram analisadas as resoluções das atividades e curiosidades dos alunos. O resultado da atividade com o uso do aplicativo Sólidos RA foi benéfico para estimular a curiosidade dos estudantes no que tange a matemática, seguindo com colaboração para promoção de novas habilidades como visualização, percepção espacial e de conceitos geométricos.3SimBrasilICE - Instituto de Ciências ExatasItacoatiara (AM)CapitalSantos, Maria Rosilene Barroso doshttp://lattes.cnpq.br/5772735504029374Lucena, Luiz André Pontes deArcos, Neuziete Gonzaga da Mota2023-08-25T13:36:50Z2023-08-25T13:36:50Z2023-04-10info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6888porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2023-08-25T13:37:50Zoai:localhost:prefix/6888Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2023-08-25T13:37:50Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false
dc.title.none.fl_str_mv Potencializar o ensino de geometria através do software educacional sólidos RA
title Potencializar o ensino de geometria através do software educacional sólidos RA
spellingShingle Potencializar o ensino de geometria através do software educacional sólidos RA
Lucena, Luiz André Pontes de
Sólidos RA
Geometria
Ensino aprendizagem
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA: MATEMATICA
Geometria - Problemas, questões, exercícios
Modelos geométricos
Geometria - Estudo e ensino
title_short Potencializar o ensino de geometria através do software educacional sólidos RA
title_full Potencializar o ensino de geometria através do software educacional sólidos RA
title_fullStr Potencializar o ensino de geometria através do software educacional sólidos RA
title_full_unstemmed Potencializar o ensino de geometria através do software educacional sólidos RA
title_sort Potencializar o ensino de geometria através do software educacional sólidos RA
author Lucena, Luiz André Pontes de
author_facet Lucena, Luiz André Pontes de
Arcos, Neuziete Gonzaga da Mota
author_role author
author2 Arcos, Neuziete Gonzaga da Mota
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Santos, Maria Rosilene Barroso dos
http://lattes.cnpq.br/5772735504029374
dc.contributor.author.fl_str_mv Lucena, Luiz André Pontes de
Arcos, Neuziete Gonzaga da Mota
dc.subject.por.fl_str_mv Sólidos RA
Geometria
Ensino aprendizagem
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA: MATEMATICA
Geometria - Problemas, questões, exercícios
Modelos geométricos
Geometria - Estudo e ensino
topic Sólidos RA
Geometria
Ensino aprendizagem
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA: MATEMATICA
Geometria - Problemas, questões, exercícios
Modelos geométricos
Geometria - Estudo e ensino
description This work explores the use of a mobile application called Solid AR – Augmented Reality, which works as a tool to aid in the students' teaching-learning process. For the execution of the work, a lesson plan was elaborated for application in the 1st year of high school, using the Solid AR application. Then, a collection of practical exercises aimed at building geometric solids were presented, aiming at greater and better understanding, perception and exploration of students' skills in the classroom. To prove the results, a qualitative method was used, where the behavioral analysis of the students throughout the activity was of great relevance, the resolutions of the activities and the students' curiosities were also analyzed. The result of the activity using the Solid AR application was beneficial in stimulating students' curiosity regarding mathematics, continuing with collaboration to promote new skills such as visualization, spatial perception and geometric concepts.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-25T13:36:50Z
2023-08-25T13:36:50Z
2023-04-10
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6888
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6888
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Brasil
ICE - Instituto de Ciências Exatas
Itacoatiara (AM)
Capital
publisher.none.fl_str_mv Brasil
ICE - Instituto de Ciências Exatas
Itacoatiara (AM)
Capital
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFAM
instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron:UFAM
instname_str Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron_str UFAM
institution UFAM
reponame_str Repositório Institucional da UFAM
collection Repositório Institucional da UFAM
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1813274321865408512