Centro de educação escolar indígena Wakenai Anumareith
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFAM |
Texto Completo: | http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7319 |
Resumo: | The present work addresses the study and development of the project of an Indigenous School Center, located in the Parque das Tribos community, in the Tarumã-Açu neighborhood, aiming at an architecture capable of being part of the educational process of indigenous people, in order to incorporate the traditions and knowledge of these peoples and what is meant by indigenous school education. The vulnerability of indigenous people in urban situations, regarding access to urban equipment, the continuity of their traditions, recognition and belonging, justifies the research and guides the objectives of the architectural project. This, in turn, for its implementation, required studies relating to Indigenous School Education, Indigenous Architecture and School Architecture, as well as carrying out a diagnosis of the chosen lot and case studies. Thus, a needs program is created, parallel to the conceptualization, based on the analyzes and bibliography carried out previously. In the end, a design proposal emerges that aims to be an active component in the learning process of its users, while at the same time offering a space for the community to enjoy. The incorporation of forms of indigenous spatial appropriation in the project brings a sense of belonging to its target users, in addition to automatically providing a bioclimatic architecture. |
id |
UFAM-1_2bbb86b3e8215164a39b797c2d23559a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:prefix/7319 |
network_acronym_str |
UFAM-1 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFAM |
repository_id_str |
|
spelling |
Centro de educação escolar indígena Wakenai AnumareithCentro Escolar IndígenaEducação Escolar IndígenaParque das TribosEducação IndígenaArquitetura EscolarOUTROSEducação indígena - Projetos e plantasArquitetura - Projetos e plantasEscolas indígenas - Projetos e plantasThe present work addresses the study and development of the project of an Indigenous School Center, located in the Parque das Tribos community, in the Tarumã-Açu neighborhood, aiming at an architecture capable of being part of the educational process of indigenous people, in order to incorporate the traditions and knowledge of these peoples and what is meant by indigenous school education. The vulnerability of indigenous people in urban situations, regarding access to urban equipment, the continuity of their traditions, recognition and belonging, justifies the research and guides the objectives of the architectural project. This, in turn, for its implementation, required studies relating to Indigenous School Education, Indigenous Architecture and School Architecture, as well as carrying out a diagnosis of the chosen lot and case studies. Thus, a needs program is created, parallel to the conceptualization, based on the analyzes and bibliography carried out previously. In the end, a design proposal emerges that aims to be an active component in the learning process of its users, while at the same time offering a space for the community to enjoy. The incorporation of forms of indigenous spatial appropriation in the project brings a sense of belonging to its target users, in addition to automatically providing a bioclimatic architecture.O presente trabalho aborda o estudo e desenvolvimento do projeto de um Centro Escolar Indígena, localizado na comunidade Parque das Tribos, no bairro Tarumã-Açu, visando a uma arquitetura capaz de fazer parte do processo educativo de indígenas, de maneira a incorporar as tradições e saberes desses povos e o que se entende por educação escolar indígena. A vulnerabilidade de indígenas em situação urbana, referente ao acesso a equipamentos urbanos, à continuidade de suas tradições, ao reconhecimento e ao pertencimento, justifica a realização da pesquisa e norteia os objetivos do projeto arquitetônico. Este, por sua vez, para sua concretização, necessitou de estudos referentes à Educação Escolar Indígena, à Arquitetura Indígena e à Arquitetura Escolar, bem foi necessário realizar o diagnóstico do lote escolhido e os estudos de caso. Assim, monta-se um programa de necessidades, paralelo à conceituação, com base nas análises e bibliografia realizadas anteriormente. Ao final, manifesta-se uma proposta projetual que visa ser um componente ativo no processo de aprendizagem de seus usuários, ao mesmo tempo que oferece um espaço para a comunidade usufruir. A incorporação das formas de apropriação espacial indígena no projeto carrega o sentimento de pertencimento em seus usuários-alvo, além de, automaticamente, proporcionar uma arquitetura bioclimática.2NãoBrasilFT - Faculdade de TecnologiaManaus (AM)Arquitetura e Urbanismo - Bacharelado - ManausMichels, Carenhttp://lattes.cnpq.br/8461410611417570Silva, Luana Castro daCereto, Marcos PauloTrindade, Tainá de Oliveira2024-01-24T12:41:59Z2024-01-24T12:41:59Z2023-10-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7319porhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2024-01-24T12:43:01Zoai:localhost:prefix/7319Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2024-01-24T12:43:01Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Centro de educação escolar indígena Wakenai Anumareith |
title |
Centro de educação escolar indígena Wakenai Anumareith |
spellingShingle |
Centro de educação escolar indígena Wakenai Anumareith Trindade, Tainá de Oliveira Centro Escolar Indígena Educação Escolar Indígena Parque das Tribos Educação Indígena Arquitetura Escolar OUTROS Educação indígena - Projetos e plantas Arquitetura - Projetos e plantas Escolas indígenas - Projetos e plantas |
title_short |
Centro de educação escolar indígena Wakenai Anumareith |
title_full |
Centro de educação escolar indígena Wakenai Anumareith |
title_fullStr |
Centro de educação escolar indígena Wakenai Anumareith |
title_full_unstemmed |
Centro de educação escolar indígena Wakenai Anumareith |
title_sort |
Centro de educação escolar indígena Wakenai Anumareith |
author |
Trindade, Tainá de Oliveira |
author_facet |
Trindade, Tainá de Oliveira |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Michels, Caren http://lattes.cnpq.br/8461410611417570 Silva, Luana Castro da Cereto, Marcos Paulo |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Trindade, Tainá de Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Centro Escolar Indígena Educação Escolar Indígena Parque das Tribos Educação Indígena Arquitetura Escolar OUTROS Educação indígena - Projetos e plantas Arquitetura - Projetos e plantas Escolas indígenas - Projetos e plantas |
topic |
Centro Escolar Indígena Educação Escolar Indígena Parque das Tribos Educação Indígena Arquitetura Escolar OUTROS Educação indígena - Projetos e plantas Arquitetura - Projetos e plantas Escolas indígenas - Projetos e plantas |
description |
The present work addresses the study and development of the project of an Indigenous School Center, located in the Parque das Tribos community, in the Tarumã-Açu neighborhood, aiming at an architecture capable of being part of the educational process of indigenous people, in order to incorporate the traditions and knowledge of these peoples and what is meant by indigenous school education. The vulnerability of indigenous people in urban situations, regarding access to urban equipment, the continuity of their traditions, recognition and belonging, justifies the research and guides the objectives of the architectural project. This, in turn, for its implementation, required studies relating to Indigenous School Education, Indigenous Architecture and School Architecture, as well as carrying out a diagnosis of the chosen lot and case studies. Thus, a needs program is created, parallel to the conceptualization, based on the analyzes and bibliography carried out previously. In the end, a design proposal emerges that aims to be an active component in the learning process of its users, while at the same time offering a space for the community to enjoy. The incorporation of forms of indigenous spatial appropriation in the project brings a sense of belonging to its target users, in addition to automatically providing a bioclimatic architecture. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-10-30 2024-01-24T12:41:59Z 2024-01-24T12:41:59Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7319 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7319 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Brasil FT - Faculdade de Tecnologia Manaus (AM) Arquitetura e Urbanismo - Bacharelado - Manaus |
publisher.none.fl_str_mv |
Brasil FT - Faculdade de Tecnologia Manaus (AM) Arquitetura e Urbanismo - Bacharelado - Manaus |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFAM instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM) instacron:UFAM |
instname_str |
Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
instacron_str |
UFAM |
institution |
UFAM |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFAM |
collection |
Repositório Institucional da UFAM |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813274325780791296 |