Centro de educação escolar indígena Wakenai Anumareith

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Trindade, Tainá de Oliveira
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFAM
Texto Completo: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7319
Resumo: The present work addresses the study and development of the project of an Indigenous School Center, located in the Parque das Tribos community, in the Tarumã-Açu neighborhood, aiming at an architecture capable of being part of the educational process of indigenous people, in order to incorporate the traditions and knowledge of these peoples and what is meant by indigenous school education. The vulnerability of indigenous people in urban situations, regarding access to urban equipment, the continuity of their traditions, recognition and belonging, justifies the research and guides the objectives of the architectural project. This, in turn, for its implementation, required studies relating to Indigenous School Education, Indigenous Architecture and School Architecture, as well as carrying out a diagnosis of the chosen lot and case studies. Thus, a needs program is created, parallel to the conceptualization, based on the analyzes and bibliography carried out previously. In the end, a design proposal emerges that aims to be an active component in the learning process of its users, while at the same time offering a space for the community to enjoy. The incorporation of forms of indigenous spatial appropriation in the project brings a sense of belonging to its target users, in addition to automatically providing a bioclimatic architecture.
id UFAM-1_2bbb86b3e8215164a39b797c2d23559a
oai_identifier_str oai:localhost:prefix/7319
network_acronym_str UFAM-1
network_name_str Repositório Institucional da UFAM
repository_id_str
spelling Centro de educação escolar indígena Wakenai AnumareithCentro Escolar IndígenaEducação Escolar IndígenaParque das TribosEducação IndígenaArquitetura EscolarOUTROSEducação indígena - Projetos e plantasArquitetura - Projetos e plantasEscolas indígenas - Projetos e plantasThe present work addresses the study and development of the project of an Indigenous School Center, located in the Parque das Tribos community, in the Tarumã-Açu neighborhood, aiming at an architecture capable of being part of the educational process of indigenous people, in order to incorporate the traditions and knowledge of these peoples and what is meant by indigenous school education. The vulnerability of indigenous people in urban situations, regarding access to urban equipment, the continuity of their traditions, recognition and belonging, justifies the research and guides the objectives of the architectural project. This, in turn, for its implementation, required studies relating to Indigenous School Education, Indigenous Architecture and School Architecture, as well as carrying out a diagnosis of the chosen lot and case studies. Thus, a needs program is created, parallel to the conceptualization, based on the analyzes and bibliography carried out previously. In the end, a design proposal emerges that aims to be an active component in the learning process of its users, while at the same time offering a space for the community to enjoy. The incorporation of forms of indigenous spatial appropriation in the project brings a sense of belonging to its target users, in addition to automatically providing a bioclimatic architecture.O presente trabalho aborda o estudo e desenvolvimento do projeto de um Centro Escolar Indígena, localizado na comunidade Parque das Tribos, no bairro Tarumã-Açu, visando a uma arquitetura capaz de fazer parte do processo educativo de indígenas, de maneira a incorporar as tradições e saberes desses povos e o que se entende por educação escolar indígena. A vulnerabilidade de indígenas em situação urbana, referente ao acesso a equipamentos urbanos, à continuidade de suas tradições, ao reconhecimento e ao pertencimento, justifica a realização da pesquisa e norteia os objetivos do projeto arquitetônico. Este, por sua vez, para sua concretização, necessitou de estudos referentes à Educação Escolar Indígena, à Arquitetura Indígena e à Arquitetura Escolar, bem foi necessário realizar o diagnóstico do lote escolhido e os estudos de caso. Assim, monta-se um programa de necessidades, paralelo à conceituação, com base nas análises e bibliografia realizadas anteriormente. Ao final, manifesta-se uma proposta projetual que visa ser um componente ativo no processo de aprendizagem de seus usuários, ao mesmo tempo que oferece um espaço para a comunidade usufruir. A incorporação das formas de apropriação espacial indígena no projeto carrega o sentimento de pertencimento em seus usuários-alvo, além de, automaticamente, proporcionar uma arquitetura bioclimática.2NãoBrasilFT - Faculdade de TecnologiaManaus (AM)Arquitetura e Urbanismo - Bacharelado - ManausMichels, Carenhttp://lattes.cnpq.br/8461410611417570Silva, Luana Castro daCereto, Marcos PauloTrindade, Tainá de Oliveira2024-01-24T12:41:59Z2024-01-24T12:41:59Z2023-10-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7319porhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2024-01-24T12:43:01Zoai:localhost:prefix/7319Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2024-01-24T12:43:01Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false
dc.title.none.fl_str_mv Centro de educação escolar indígena Wakenai Anumareith
title Centro de educação escolar indígena Wakenai Anumareith
spellingShingle Centro de educação escolar indígena Wakenai Anumareith
Trindade, Tainá de Oliveira
Centro Escolar Indígena
Educação Escolar Indígena
Parque das Tribos
Educação Indígena
Arquitetura Escolar
OUTROS
Educação indígena - Projetos e plantas
Arquitetura - Projetos e plantas
Escolas indígenas - Projetos e plantas
title_short Centro de educação escolar indígena Wakenai Anumareith
title_full Centro de educação escolar indígena Wakenai Anumareith
title_fullStr Centro de educação escolar indígena Wakenai Anumareith
title_full_unstemmed Centro de educação escolar indígena Wakenai Anumareith
title_sort Centro de educação escolar indígena Wakenai Anumareith
author Trindade, Tainá de Oliveira
author_facet Trindade, Tainá de Oliveira
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Michels, Caren
http://lattes.cnpq.br/8461410611417570
Silva, Luana Castro da
Cereto, Marcos Paulo
dc.contributor.author.fl_str_mv Trindade, Tainá de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Centro Escolar Indígena
Educação Escolar Indígena
Parque das Tribos
Educação Indígena
Arquitetura Escolar
OUTROS
Educação indígena - Projetos e plantas
Arquitetura - Projetos e plantas
Escolas indígenas - Projetos e plantas
topic Centro Escolar Indígena
Educação Escolar Indígena
Parque das Tribos
Educação Indígena
Arquitetura Escolar
OUTROS
Educação indígena - Projetos e plantas
Arquitetura - Projetos e plantas
Escolas indígenas - Projetos e plantas
description The present work addresses the study and development of the project of an Indigenous School Center, located in the Parque das Tribos community, in the Tarumã-Açu neighborhood, aiming at an architecture capable of being part of the educational process of indigenous people, in order to incorporate the traditions and knowledge of these peoples and what is meant by indigenous school education. The vulnerability of indigenous people in urban situations, regarding access to urban equipment, the continuity of their traditions, recognition and belonging, justifies the research and guides the objectives of the architectural project. This, in turn, for its implementation, required studies relating to Indigenous School Education, Indigenous Architecture and School Architecture, as well as carrying out a diagnosis of the chosen lot and case studies. Thus, a needs program is created, parallel to the conceptualization, based on the analyzes and bibliography carried out previously. In the end, a design proposal emerges that aims to be an active component in the learning process of its users, while at the same time offering a space for the community to enjoy. The incorporation of forms of indigenous spatial appropriation in the project brings a sense of belonging to its target users, in addition to automatically providing a bioclimatic architecture.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-30
2024-01-24T12:41:59Z
2024-01-24T12:41:59Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7319
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7319
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Brasil
FT - Faculdade de Tecnologia
Manaus (AM)
Arquitetura e Urbanismo - Bacharelado - Manaus
publisher.none.fl_str_mv Brasil
FT - Faculdade de Tecnologia
Manaus (AM)
Arquitetura e Urbanismo - Bacharelado - Manaus
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFAM
instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron:UFAM
instname_str Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron_str UFAM
institution UFAM
reponame_str Repositório Institucional da UFAM
collection Repositório Institucional da UFAM
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798061065013035008