Uma jornada de memorias: celebrando conquistas e desafios

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Edilene Martins da
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFAM
Texto Completo: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7536
Resumo: This final course work aims to present the training memorial and reflections on the supervised internships in education. It is divided into two chapters that are organized as follows: in the first of them I bring narratives from my childhood, with emphasis on my first contact with the school, going through all the basic education teaching modalities, as well as my entry into the University, providing a reflection on my personal, professional and academic trajectory. Later, I will present observation of the supervised internship, exemplifying each stage with the knowledge acquired during theinternships in each topic. The first one refers to Early Childhood Education, where I will address playfulness and its benefits when applied as a teaching method, followed by a discussion on the relevance of the child's transition process to Elementary School, reflecting on the importance of our teachers are prepared to receive these students and finally in the Education Management internship, I will present the basic principles of democratic management in the school environment. Finally, I will conclude with final considerations, discussing my experience throughout this period of training as a professor in academia.
id UFAM-1_3d9b037458dc5dbbb2b0a87615368c65
oai_identifier_str oai:localhost:prefix/7536
network_acronym_str UFAM-1
network_name_str Repositório Institucional da UFAM
repository_id_str
spelling Uma jornada de memorias: celebrando conquistas e desafiosMemorialEstágio supervisionadoFormação docenteTrajetória pessoalCIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO..This final course work aims to present the training memorial and reflections on the supervised internships in education. It is divided into two chapters that are organized as follows: in the first of them I bring narratives from my childhood, with emphasis on my first contact with the school, going through all the basic education teaching modalities, as well as my entry into the University, providing a reflection on my personal, professional and academic trajectory. Later, I will present observation of the supervised internship, exemplifying each stage with the knowledge acquired during theinternships in each topic. The first one refers to Early Childhood Education, where I will address playfulness and its benefits when applied as a teaching method, followed by a discussion on the relevance of the child's transition process to Elementary School, reflecting on the importance of our teachers are prepared to receive these students and finally in the Education Management internship, I will present the basic principles of democratic management in the school environment. Finally, I will conclude with final considerations, discussing my experience throughout this period of training as a professor in academia.O presente trabalho final de curso tem como objetivo apresentar o memorial de formação e as reflexões dos estágios supervisionados na educação, o mesmo encontra-se dividido em dois capítulos que se organizam da seguinte maneira: no primeiro deles trago narrativas desde a minha infância, com ênfase no meu primeiro contato com a escola, passando por todas as modalidades de ensino da educação básica, como também o meu ingresso na Universidade, proporcionando uma reflexão sobre minha trajetória pessoal, profissional e acadêmica. Posteriormente, apresentarei observação do estágio supervisionado, exemplificando cada etapa com os conhecimentos adquiridos durante os estágios em cada tópico. O primeiro dele refere-se a Educação Infantil, onde irei abordar sobre a ludicidade e seus benefícios quando aplicada como método de ensino, em seguida será discutido sobre a relevância do processo de transição da criança para o Ensino Fundamental, fazendo uma reflexão da importância de nossos professores estarem preparados para receberem esses alunos e por último no estágio de Gestão da Educação, apresentarei sobre os princípios básicos de uma gestão democrática no ambiente escolar. Por fim, concluirei com as considerações finais, discutindo minha experiência ao longo deste período de formação como docente na academia.2SimBrasilFACED - Faculdade de EducaçãoItamarati (AM)Pedagogia - Licenciatura - Parfor - Itamarati/AMMachado, José Ronaipe das Neveshttps://lattes.cnpq.br/3944175066860793Lima, Fábio Souza CorrêaCosta, Edilene Martins da2024-08-15T00:37:37Z2024-08-15T00:37:37Z2024-07-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7536porhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2024-08-15T00:38:25Zoai:localhost:prefix/7536Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2024-08-15T00:38:25Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false
dc.title.none.fl_str_mv Uma jornada de memorias: celebrando conquistas e desafios
title Uma jornada de memorias: celebrando conquistas e desafios
spellingShingle Uma jornada de memorias: celebrando conquistas e desafios
Costa, Edilene Martins da
Memorial
Estágio supervisionado
Formação docente
Trajetória pessoal
CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO
.
.
title_short Uma jornada de memorias: celebrando conquistas e desafios
title_full Uma jornada de memorias: celebrando conquistas e desafios
title_fullStr Uma jornada de memorias: celebrando conquistas e desafios
title_full_unstemmed Uma jornada de memorias: celebrando conquistas e desafios
title_sort Uma jornada de memorias: celebrando conquistas e desafios
author Costa, Edilene Martins da
author_facet Costa, Edilene Martins da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Machado, José Ronaipe das Neves
https://lattes.cnpq.br/3944175066860793
Lima, Fábio Souza Corrêa
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Edilene Martins da
dc.subject.por.fl_str_mv Memorial
Estágio supervisionado
Formação docente
Trajetória pessoal
CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO
.
.
topic Memorial
Estágio supervisionado
Formação docente
Trajetória pessoal
CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO
.
.
description This final course work aims to present the training memorial and reflections on the supervised internships in education. It is divided into two chapters that are organized as follows: in the first of them I bring narratives from my childhood, with emphasis on my first contact with the school, going through all the basic education teaching modalities, as well as my entry into the University, providing a reflection on my personal, professional and academic trajectory. Later, I will present observation of the supervised internship, exemplifying each stage with the knowledge acquired during theinternships in each topic. The first one refers to Early Childhood Education, where I will address playfulness and its benefits when applied as a teaching method, followed by a discussion on the relevance of the child's transition process to Elementary School, reflecting on the importance of our teachers are prepared to receive these students and finally in the Education Management internship, I will present the basic principles of democratic management in the school environment. Finally, I will conclude with final considerations, discussing my experience throughout this period of training as a professor in academia.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-08-15T00:37:37Z
2024-08-15T00:37:37Z
2024-07-17
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7536
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7536
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Brasil
FACED - Faculdade de Educação
Itamarati (AM)
Pedagogia - Licenciatura - Parfor - Itamarati/AM
publisher.none.fl_str_mv Brasil
FACED - Faculdade de Educação
Itamarati (AM)
Pedagogia - Licenciatura - Parfor - Itamarati/AM
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFAM
instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron:UFAM
instname_str Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron_str UFAM
institution UFAM
reponame_str Repositório Institucional da UFAM
collection Repositório Institucional da UFAM
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1813274257420976128