Análise crítica da proposta curricular pedagógica da Educação de Jovens e Adultos – EJA do estado do Amazonas sob a perspectiva freiriana na concepção da emancipação do cidadão

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Willians Douglas Santos de
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFAM
Texto Completo: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7389
Resumo: The objective of the research is to understand how the Education for Youth and Adults (EJA) in the State of Amazonas is being executed and developed in the schools of the Department of Education and Sports (SEDUC-AM). The study took into account the following theorists: Arroyo (2012), Brandão (2006), Di Pierro (2001), Fávero (1983), Freire (2001), Freire (1981), Soares (2011), e others. Based on this assumption, we understand the Federal Constitution of 1988 as the landmark that supports access to basic education for all, regardless of the citizen's level of education. Thus, the state is responsible for implementing effective policies that serve those who may have left their studies aside or any individual who is interested in returning to their studies. Based on this, a resolution is sought through the explanation not only of the critical view of the EJA guidelines and curricular proposal under the aegis of Paulo Freire, but also of the multiple methodologies adopted by teachers in the face of classroom challenges in line with the individual reality of each student to overcome their own difficulties from the perspective of promoting their autonomy, as emphasized by FREIRE (2004). Starting, therefore, from the historical perspective of Youth and Adult Education (EJA), bringing to light the approach of the guidelines and the current pedagogical proposal of EJA in the state of Amazonas.
id UFAM-1_6562271e608c27aa8ed683604558788d
oai_identifier_str oai:localhost:prefix/7389
network_acronym_str UFAM-1
network_name_str Repositório Institucional da UFAM
repository_id_str
spelling Análise crítica da proposta curricular pedagógica da Educação de Jovens e Adultos – EJA do estado do Amazonas sob a perspectiva freiriana na concepção da emancipação do cidadãoEducação de Jovens e AdultosImplementação da EJAPolítica PúblicaLegislaçãoCIENCIAS HUMANASEducação de jovens e adultos - LegislaçãoThe objective of the research is to understand how the Education for Youth and Adults (EJA) in the State of Amazonas is being executed and developed in the schools of the Department of Education and Sports (SEDUC-AM). The study took into account the following theorists: Arroyo (2012), Brandão (2006), Di Pierro (2001), Fávero (1983), Freire (2001), Freire (1981), Soares (2011), e others. Based on this assumption, we understand the Federal Constitution of 1988 as the landmark that supports access to basic education for all, regardless of the citizen's level of education. Thus, the state is responsible for implementing effective policies that serve those who may have left their studies aside or any individual who is interested in returning to their studies. Based on this, a resolution is sought through the explanation not only of the critical view of the EJA guidelines and curricular proposal under the aegis of Paulo Freire, but also of the multiple methodologies adopted by teachers in the face of classroom challenges in line with the individual reality of each student to overcome their own difficulties from the perspective of promoting their autonomy, as emphasized by FREIRE (2004). Starting, therefore, from the historical perspective of Youth and Adult Education (EJA), bringing to light the approach of the guidelines and the current pedagogical proposal of EJA in the state of Amazonas.O objetivo da pesquisa é compreender como a política de Educação de Jovens e Adultos (EJA) do Estado do Amazonas está sendo executada e desenvolvida nas escolas da Secretaria de Educação e Desporto (SEDUC-AM). O estudo levou em consideração os seguintes teóricos: Arroyo (2012), Brandão (2006), Di Pierro (2001), Fávero (1983), Freire (2001), Freire (1981), Soares (2011), e outros. Partindo do pressuposto, compreendemos a Constituição Federal de 1988 como o marco em que ampara o acesso à educação básica a todos, independentemente do nível de escolarização do cidadão. Assim, o estado tem em sua incumbência a responsabilidade por implementar políticas efetivas que vão ao encontro daquele que por ventura tenham deixado os estudos de lado ou por qualquer indivíduo que tenha interesse em retornar os estudos. Partindo disso, busca-se a resolução através da explanação não apenas do olhar crítico das diretrizes e da proposta curricular da EJA sob a égide de Paulo Freire, mas também das múltiplas metodologias adotadas pelos docentes frente aos desafios da sala de aula em compasso com a realidade individual de cada educando para a superação de suas próprias dificuldades na perspectiva da promoção de sua autonomia, conforme enfatiza FREIRE (2004). Partindo, assim, do recorte histórico da Educação de Jovens e Adultos (EJA), trazendo a luz a abordagem das diretrizes e da atual proposta pedagógica da EJA no estado do Amazonas.3SimBrasilFACED - Faculdade de EducaçãoManaus (AM)Pedagogia - Licenciatura - ManausNogueira, Jocélia Barbosahttp://lattes.cnpq.br/0459825752592236Feitoza, Ronney da SilvaLima, Willians Douglas Santos de2024-02-07T23:40:08Z2024-02-07T23:40:08Z2023-11-08info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7389porhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2024-02-07T23:41:18Zoai:localhost:prefix/7389Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2024-02-07T23:41:18Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false
dc.title.none.fl_str_mv Análise crítica da proposta curricular pedagógica da Educação de Jovens e Adultos – EJA do estado do Amazonas sob a perspectiva freiriana na concepção da emancipação do cidadão
title Análise crítica da proposta curricular pedagógica da Educação de Jovens e Adultos – EJA do estado do Amazonas sob a perspectiva freiriana na concepção da emancipação do cidadão
spellingShingle Análise crítica da proposta curricular pedagógica da Educação de Jovens e Adultos – EJA do estado do Amazonas sob a perspectiva freiriana na concepção da emancipação do cidadão
Lima, Willians Douglas Santos de
Educação de Jovens e Adultos
Implementação da EJA
Política Pública
Legislação
CIENCIAS HUMANAS
Educação de jovens e adultos - Legislação
title_short Análise crítica da proposta curricular pedagógica da Educação de Jovens e Adultos – EJA do estado do Amazonas sob a perspectiva freiriana na concepção da emancipação do cidadão
title_full Análise crítica da proposta curricular pedagógica da Educação de Jovens e Adultos – EJA do estado do Amazonas sob a perspectiva freiriana na concepção da emancipação do cidadão
title_fullStr Análise crítica da proposta curricular pedagógica da Educação de Jovens e Adultos – EJA do estado do Amazonas sob a perspectiva freiriana na concepção da emancipação do cidadão
title_full_unstemmed Análise crítica da proposta curricular pedagógica da Educação de Jovens e Adultos – EJA do estado do Amazonas sob a perspectiva freiriana na concepção da emancipação do cidadão
title_sort Análise crítica da proposta curricular pedagógica da Educação de Jovens e Adultos – EJA do estado do Amazonas sob a perspectiva freiriana na concepção da emancipação do cidadão
author Lima, Willians Douglas Santos de
author_facet Lima, Willians Douglas Santos de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Nogueira, Jocélia Barbosa
http://lattes.cnpq.br/0459825752592236
Feitoza, Ronney da Silva
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Willians Douglas Santos de
dc.subject.por.fl_str_mv Educação de Jovens e Adultos
Implementação da EJA
Política Pública
Legislação
CIENCIAS HUMANAS
Educação de jovens e adultos - Legislação
topic Educação de Jovens e Adultos
Implementação da EJA
Política Pública
Legislação
CIENCIAS HUMANAS
Educação de jovens e adultos - Legislação
description The objective of the research is to understand how the Education for Youth and Adults (EJA) in the State of Amazonas is being executed and developed in the schools of the Department of Education and Sports (SEDUC-AM). The study took into account the following theorists: Arroyo (2012), Brandão (2006), Di Pierro (2001), Fávero (1983), Freire (2001), Freire (1981), Soares (2011), e others. Based on this assumption, we understand the Federal Constitution of 1988 as the landmark that supports access to basic education for all, regardless of the citizen's level of education. Thus, the state is responsible for implementing effective policies that serve those who may have left their studies aside or any individual who is interested in returning to their studies. Based on this, a resolution is sought through the explanation not only of the critical view of the EJA guidelines and curricular proposal under the aegis of Paulo Freire, but also of the multiple methodologies adopted by teachers in the face of classroom challenges in line with the individual reality of each student to overcome their own difficulties from the perspective of promoting their autonomy, as emphasized by FREIRE (2004). Starting, therefore, from the historical perspective of Youth and Adult Education (EJA), bringing to light the approach of the guidelines and the current pedagogical proposal of EJA in the state of Amazonas.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-08
2024-02-07T23:40:08Z
2024-02-07T23:40:08Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7389
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7389
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Brasil
FACED - Faculdade de Educação
Manaus (AM)
Pedagogia - Licenciatura - Manaus
publisher.none.fl_str_mv Brasil
FACED - Faculdade de Educação
Manaus (AM)
Pedagogia - Licenciatura - Manaus
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFAM
instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron:UFAM
instname_str Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron_str UFAM
institution UFAM
reponame_str Repositório Institucional da UFAM
collection Repositório Institucional da UFAM
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798061065094823936