O brincar: a produção acadêmica do GT da ANPED

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Náira Shelda Aquino
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFAM
Texto Completo: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6187
Resumo: This research aimed to map and analyze the productions on playing in the annals of GT 07 of ANPEd in the last ten years (2011-2021). To conduct this investigation, we worked with a qualitative approach and with the methodology of bibliographic research and descriptive analysis. We used as methodological procedures the search in the GT annals from the descriptor “brincar” and later the reading of the abstracts. Eight (8) works were mapped. We found in the investigations the importance of playing for early childhood from the perspective of different fields of studies, pedagogy, anthropology, psychology and sociology of childhood, using as theoretical reference Tizuko Kishimoto, Lev Vygotsky, Gilles Brougére, and Wiliam Corsaro, scholars and theorists already consolidated in the area of childhood and play studies. . It also highlights in the analysis of these productions the breadth of research on the theme of play, as each author emphasizes in an analysis perspective that firstly contemplates the playful as a primordial axis for the teaching and learning process, however the titles of the research are very different from each other.
id UFAM-1_7a0376a9c29149f8d8d913e6e16cff63
oai_identifier_str oai:localhost:prefix/6187
network_acronym_str UFAM-1
network_name_str Repositório Institucional da UFAM
repository_id_str
spelling O brincar: a produção acadêmica do GT da ANPEDBrincarImportânciaProduções acadêmicasAnpedCIENCIAS HUMANASAtividades criativas na sala de aulaJogos infantis simbólicosThis research aimed to map and analyze the productions on playing in the annals of GT 07 of ANPEd in the last ten years (2011-2021). To conduct this investigation, we worked with a qualitative approach and with the methodology of bibliographic research and descriptive analysis. We used as methodological procedures the search in the GT annals from the descriptor “brincar” and later the reading of the abstracts. Eight (8) works were mapped. We found in the investigations the importance of playing for early childhood from the perspective of different fields of studies, pedagogy, anthropology, psychology and sociology of childhood, using as theoretical reference Tizuko Kishimoto, Lev Vygotsky, Gilles Brougére, and Wiliam Corsaro, scholars and theorists already consolidated in the area of childhood and play studies. . It also highlights in the analysis of these productions the breadth of research on the theme of play, as each author emphasizes in an analysis perspective that firstly contemplates the playful as a primordial axis for the teaching and learning process, however the titles of the research are very different from each other.Esta pesquisa objetivou mapear e analisar as produções sobre o brincar nos anais do GT 07 da ANPEd nos últimos dez anos (2011-2021).Para conduzir essa investigação, trabalhamos com a abordagem qualitativa e com a metodologia da pesquisa bibliográfica e análise descritiva . Utilizamos como procedimentos metodológicos a busca nos anais do GT a partir do descritor “brincar” e posteriormente a leitura dos resumos. Foram mapeados 8 (oito) trabalhos. Constatamos nas investigações a importância do brincar para primeira infância a partir da ótica de diferentes campos de estudos: pedagogia, antropologia, psicologia e sociologia da infância, utilizando como referencial teórico Tizuko Kishimoto, Lev Vygotsky, Gilles Brougére, e Wiliam Corsaro, estudiosos e teóricos já consolidados na área dos estudos da infância e do brincar. Destaca ainda na análise destas produções a amplitude as pesquisas sobre a temática do brincar, pois cada autor frisa em uma perspectiva de análise que primeiramente contempla o lúdico como um eixo primordial para o processo de ensino e aprendizagem, no entanto os títulos das pesquisas são muito diferentes um do outro.4SimBrasilIEAA - Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (Humaitá)Humaitá (AM)Pedagogia - Licenciatura - HumaitáMedeiros, Adriana Francisca dehttp://lattes.cnpq.br/5650581779742116Vieira, Terezinha DuarteSouza, Anne Mariette Alves CostaSilva, Náira Shelda Aquino2022-05-06T13:00:36Z2022-05-052022-05-06T13:00:36Z2022-04-26info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6187porAn error occurred getting the license - uri.info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2022-05-06T13:01:19Zoai:localhost:prefix/6187Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2022-05-06T13:01:19Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false
dc.title.none.fl_str_mv O brincar: a produção acadêmica do GT da ANPED
title O brincar: a produção acadêmica do GT da ANPED
spellingShingle O brincar: a produção acadêmica do GT da ANPED
Silva, Náira Shelda Aquino
Brincar
Importância
Produções acadêmicas
Anped
CIENCIAS HUMANAS
Atividades criativas na sala de aula
Jogos infantis simbólicos
title_short O brincar: a produção acadêmica do GT da ANPED
title_full O brincar: a produção acadêmica do GT da ANPED
title_fullStr O brincar: a produção acadêmica do GT da ANPED
title_full_unstemmed O brincar: a produção acadêmica do GT da ANPED
title_sort O brincar: a produção acadêmica do GT da ANPED
author Silva, Náira Shelda Aquino
author_facet Silva, Náira Shelda Aquino
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Medeiros, Adriana Francisca de
http://lattes.cnpq.br/5650581779742116
Vieira, Terezinha Duarte
Souza, Anne Mariette Alves Costa
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Náira Shelda Aquino
dc.subject.por.fl_str_mv Brincar
Importância
Produções acadêmicas
Anped
CIENCIAS HUMANAS
Atividades criativas na sala de aula
Jogos infantis simbólicos
topic Brincar
Importância
Produções acadêmicas
Anped
CIENCIAS HUMANAS
Atividades criativas na sala de aula
Jogos infantis simbólicos
description This research aimed to map and analyze the productions on playing in the annals of GT 07 of ANPEd in the last ten years (2011-2021). To conduct this investigation, we worked with a qualitative approach and with the methodology of bibliographic research and descriptive analysis. We used as methodological procedures the search in the GT annals from the descriptor “brincar” and later the reading of the abstracts. Eight (8) works were mapped. We found in the investigations the importance of playing for early childhood from the perspective of different fields of studies, pedagogy, anthropology, psychology and sociology of childhood, using as theoretical reference Tizuko Kishimoto, Lev Vygotsky, Gilles Brougére, and Wiliam Corsaro, scholars and theorists already consolidated in the area of childhood and play studies. . It also highlights in the analysis of these productions the breadth of research on the theme of play, as each author emphasizes in an analysis perspective that firstly contemplates the playful as a primordial axis for the teaching and learning process, however the titles of the research are very different from each other.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-06T13:00:36Z
2022-05-05
2022-05-06T13:00:36Z
2022-04-26
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6187
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6187
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv An error occurred getting the license - uri.
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv An error occurred getting the license - uri.
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Brasil
IEAA - Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (Humaitá)
Humaitá (AM)
Pedagogia - Licenciatura - Humaitá
publisher.none.fl_str_mv Brasil
IEAA - Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (Humaitá)
Humaitá (AM)
Pedagogia - Licenciatura - Humaitá
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFAM
instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron:UFAM
instname_str Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron_str UFAM
institution UFAM
reponame_str Repositório Institucional da UFAM
collection Repositório Institucional da UFAM
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798061057810366464