O brincar: a produção acadêmica do GT da ANPED
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFAM |
Texto Completo: | http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6187 |
Resumo: | This research aimed to map and analyze the productions on playing in the annals of GT 07 of ANPEd in the last ten years (2011-2021). To conduct this investigation, we worked with a qualitative approach and with the methodology of bibliographic research and descriptive analysis. We used as methodological procedures the search in the GT annals from the descriptor “brincar” and later the reading of the abstracts. Eight (8) works were mapped. We found in the investigations the importance of playing for early childhood from the perspective of different fields of studies, pedagogy, anthropology, psychology and sociology of childhood, using as theoretical reference Tizuko Kishimoto, Lev Vygotsky, Gilles Brougére, and Wiliam Corsaro, scholars and theorists already consolidated in the area of childhood and play studies. . It also highlights in the analysis of these productions the breadth of research on the theme of play, as each author emphasizes in an analysis perspective that firstly contemplates the playful as a primordial axis for the teaching and learning process, however the titles of the research are very different from each other. |
id |
UFAM-1_7a0376a9c29149f8d8d913e6e16cff63 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:prefix/6187 |
network_acronym_str |
UFAM-1 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFAM |
repository_id_str |
|
spelling |
O brincar: a produção acadêmica do GT da ANPEDBrincarImportânciaProduções acadêmicasAnpedCIENCIAS HUMANASAtividades criativas na sala de aulaJogos infantis simbólicosThis research aimed to map and analyze the productions on playing in the annals of GT 07 of ANPEd in the last ten years (2011-2021). To conduct this investigation, we worked with a qualitative approach and with the methodology of bibliographic research and descriptive analysis. We used as methodological procedures the search in the GT annals from the descriptor “brincar” and later the reading of the abstracts. Eight (8) works were mapped. We found in the investigations the importance of playing for early childhood from the perspective of different fields of studies, pedagogy, anthropology, psychology and sociology of childhood, using as theoretical reference Tizuko Kishimoto, Lev Vygotsky, Gilles Brougére, and Wiliam Corsaro, scholars and theorists already consolidated in the area of childhood and play studies. . It also highlights in the analysis of these productions the breadth of research on the theme of play, as each author emphasizes in an analysis perspective that firstly contemplates the playful as a primordial axis for the teaching and learning process, however the titles of the research are very different from each other.Esta pesquisa objetivou mapear e analisar as produções sobre o brincar nos anais do GT 07 da ANPEd nos últimos dez anos (2011-2021).Para conduzir essa investigação, trabalhamos com a abordagem qualitativa e com a metodologia da pesquisa bibliográfica e análise descritiva . Utilizamos como procedimentos metodológicos a busca nos anais do GT a partir do descritor “brincar” e posteriormente a leitura dos resumos. Foram mapeados 8 (oito) trabalhos. Constatamos nas investigações a importância do brincar para primeira infância a partir da ótica de diferentes campos de estudos: pedagogia, antropologia, psicologia e sociologia da infância, utilizando como referencial teórico Tizuko Kishimoto, Lev Vygotsky, Gilles Brougére, e Wiliam Corsaro, estudiosos e teóricos já consolidados na área dos estudos da infância e do brincar. Destaca ainda na análise destas produções a amplitude as pesquisas sobre a temática do brincar, pois cada autor frisa em uma perspectiva de análise que primeiramente contempla o lúdico como um eixo primordial para o processo de ensino e aprendizagem, no entanto os títulos das pesquisas são muito diferentes um do outro.4SimBrasilIEAA - Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (Humaitá)Humaitá (AM)Pedagogia - Licenciatura - HumaitáMedeiros, Adriana Francisca dehttp://lattes.cnpq.br/5650581779742116Vieira, Terezinha DuarteSouza, Anne Mariette Alves CostaSilva, Náira Shelda Aquino2022-05-06T13:00:36Z2022-05-052022-05-06T13:00:36Z2022-04-26info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6187porAn error occurred getting the license - uri.info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2022-05-06T13:01:19Zoai:localhost:prefix/6187Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2022-05-06T13:01:19Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O brincar: a produção acadêmica do GT da ANPED |
title |
O brincar: a produção acadêmica do GT da ANPED |
spellingShingle |
O brincar: a produção acadêmica do GT da ANPED Silva, Náira Shelda Aquino Brincar Importância Produções acadêmicas Anped CIENCIAS HUMANAS Atividades criativas na sala de aula Jogos infantis simbólicos |
title_short |
O brincar: a produção acadêmica do GT da ANPED |
title_full |
O brincar: a produção acadêmica do GT da ANPED |
title_fullStr |
O brincar: a produção acadêmica do GT da ANPED |
title_full_unstemmed |
O brincar: a produção acadêmica do GT da ANPED |
title_sort |
O brincar: a produção acadêmica do GT da ANPED |
author |
Silva, Náira Shelda Aquino |
author_facet |
Silva, Náira Shelda Aquino |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Medeiros, Adriana Francisca de http://lattes.cnpq.br/5650581779742116 Vieira, Terezinha Duarte Souza, Anne Mariette Alves Costa |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Náira Shelda Aquino |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Brincar Importância Produções acadêmicas Anped CIENCIAS HUMANAS Atividades criativas na sala de aula Jogos infantis simbólicos |
topic |
Brincar Importância Produções acadêmicas Anped CIENCIAS HUMANAS Atividades criativas na sala de aula Jogos infantis simbólicos |
description |
This research aimed to map and analyze the productions on playing in the annals of GT 07 of ANPEd in the last ten years (2011-2021). To conduct this investigation, we worked with a qualitative approach and with the methodology of bibliographic research and descriptive analysis. We used as methodological procedures the search in the GT annals from the descriptor “brincar” and later the reading of the abstracts. Eight (8) works were mapped. We found in the investigations the importance of playing for early childhood from the perspective of different fields of studies, pedagogy, anthropology, psychology and sociology of childhood, using as theoretical reference Tizuko Kishimoto, Lev Vygotsky, Gilles Brougére, and Wiliam Corsaro, scholars and theorists already consolidated in the area of childhood and play studies. . It also highlights in the analysis of these productions the breadth of research on the theme of play, as each author emphasizes in an analysis perspective that firstly contemplates the playful as a primordial axis for the teaching and learning process, however the titles of the research are very different from each other. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-05-06T13:00:36Z 2022-05-05 2022-05-06T13:00:36Z 2022-04-26 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6187 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6187 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
An error occurred getting the license - uri. info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
An error occurred getting the license - uri. |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Brasil IEAA - Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (Humaitá) Humaitá (AM) Pedagogia - Licenciatura - Humaitá |
publisher.none.fl_str_mv |
Brasil IEAA - Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (Humaitá) Humaitá (AM) Pedagogia - Licenciatura - Humaitá |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFAM instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM) instacron:UFAM |
instname_str |
Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
instacron_str |
UFAM |
institution |
UFAM |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFAM |
collection |
Repositório Institucional da UFAM |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798061057810366464 |