A contação de história e o incentivo à leitura na Educação Infantil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFAM |
Texto Completo: | http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6993 |
Resumo: | In this study entitled "Storytelling and reading encouragement in Early Childhood Education" the purpose is to understand what are the main didactic-pedagogical elements that can contribute to arouse the child's interest in reading through storytelling in Early Childhood Education. That's because, at this stage, the orality is evident at all times in the child's learning, strengthening communication and the voice of young children, which is beneficial in the most several social situations. Schools are an environment where children are socially involved and gain influences for their education throughout their early years. In field research at a County Center for Early Childhood Education, data collection for this study took place through a semi-structured interview with the reference room teacher and participant observation of activities involving storytelling in a class aged 4 and 5 years old, also being made the documental analysis of the Political and Pedagogical Project of the institution. |
id |
UFAM-1_8207b99020a7d21968034e43fe820942 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:prefix/6993 |
network_acronym_str |
UFAM-1 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFAM |
repository_id_str |
|
spelling |
A contação de história e o incentivo à leitura na Educação InfantilEducação InfantilEarly Childhood EducationContação de históriaElementos didáticos/pedagógicosAprendizagem e leituraStorytellingDidactic/pedagogical elementsLearning and readingCIENCIAS HUMANASIncentivo à leituraCrianças - Livros e leituraIn this study entitled "Storytelling and reading encouragement in Early Childhood Education" the purpose is to understand what are the main didactic-pedagogical elements that can contribute to arouse the child's interest in reading through storytelling in Early Childhood Education. That's because, at this stage, the orality is evident at all times in the child's learning, strengthening communication and the voice of young children, which is beneficial in the most several social situations. Schools are an environment where children are socially involved and gain influences for their education throughout their early years. In field research at a County Center for Early Childhood Education, data collection for this study took place through a semi-structured interview with the reference room teacher and participant observation of activities involving storytelling in a class aged 4 and 5 years old, also being made the documental analysis of the Political and Pedagogical Project of the institution.Neste estudo intitulado de “A contação de história e o incentivo à leitura na Educação Infantil” a finalidade é compreender quais são os principais elementos didáticos-pedagógicos que podem contribuir para despertar o interesse da criança pela leitura através da contação de histórias na Educação Infantil. Isso porque, nessa etapa, a oralidade é evidente em todos os momentos na aprendizagem da criança, fortalecendo a comunicação e a voz das crianças pequenas, o que é benéfico nas mais diversas situações sociais. As escolas são um ambiente onde as crianças se envolvem socialmente e ganham influências para sua educação ao longo de seus primeiros anos. Na pesquisa de campo em um Centro Municipal de Educação Infantil, a coleta de dados deste estudo se deu por meio de entrevista semiestruturada com o professor da sala de referência e a observação participante das atividades envolvendo contação de história em uma turma com crianças de 4 e 5 anos de idade, também sendo feita a análise documental do Projeto Político e Pedagógico da instituição.1NãoBrasilFACED - Faculdade de EducaçãoManaus (AM)Pedagogia - Licenciatura - ManausBelém, Maria de Jesus Campos de Souzahttp://lattes.cnpq.br/5209162424763641Cavalcanti, Francisca Maria CoelhoFerreira, Mirian Karina Brito2023-10-04T13:30:35Z2023-10-04T13:30:35Z2023-06-26info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6993porAn error occurred getting the license - uri.info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2023-10-04T13:31:05Zoai:localhost:prefix/6993Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2023-10-04T13:31:05Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A contação de história e o incentivo à leitura na Educação Infantil |
title |
A contação de história e o incentivo à leitura na Educação Infantil |
spellingShingle |
A contação de história e o incentivo à leitura na Educação Infantil Ferreira, Mirian Karina Brito Educação Infantil Early Childhood Education Contação de história Elementos didáticos/pedagógicos Aprendizagem e leitura Storytelling Didactic/pedagogical elements Learning and reading CIENCIAS HUMANAS Incentivo à leitura Crianças - Livros e leitura |
title_short |
A contação de história e o incentivo à leitura na Educação Infantil |
title_full |
A contação de história e o incentivo à leitura na Educação Infantil |
title_fullStr |
A contação de história e o incentivo à leitura na Educação Infantil |
title_full_unstemmed |
A contação de história e o incentivo à leitura na Educação Infantil |
title_sort |
A contação de história e o incentivo à leitura na Educação Infantil |
author |
Ferreira, Mirian Karina Brito |
author_facet |
Ferreira, Mirian Karina Brito |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Belém, Maria de Jesus Campos de Souza http://lattes.cnpq.br/5209162424763641 Cavalcanti, Francisca Maria Coelho |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Mirian Karina Brito |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Infantil Early Childhood Education Contação de história Elementos didáticos/pedagógicos Aprendizagem e leitura Storytelling Didactic/pedagogical elements Learning and reading CIENCIAS HUMANAS Incentivo à leitura Crianças - Livros e leitura |
topic |
Educação Infantil Early Childhood Education Contação de história Elementos didáticos/pedagógicos Aprendizagem e leitura Storytelling Didactic/pedagogical elements Learning and reading CIENCIAS HUMANAS Incentivo à leitura Crianças - Livros e leitura |
description |
In this study entitled "Storytelling and reading encouragement in Early Childhood Education" the purpose is to understand what are the main didactic-pedagogical elements that can contribute to arouse the child's interest in reading through storytelling in Early Childhood Education. That's because, at this stage, the orality is evident at all times in the child's learning, strengthening communication and the voice of young children, which is beneficial in the most several social situations. Schools are an environment where children are socially involved and gain influences for their education throughout their early years. In field research at a County Center for Early Childhood Education, data collection for this study took place through a semi-structured interview with the reference room teacher and participant observation of activities involving storytelling in a class aged 4 and 5 years old, also being made the documental analysis of the Political and Pedagogical Project of the institution. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-10-04T13:30:35Z 2023-10-04T13:30:35Z 2023-06-26 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6993 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6993 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
An error occurred getting the license - uri. info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
An error occurred getting the license - uri. |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Brasil FACED - Faculdade de Educação Manaus (AM) Pedagogia - Licenciatura - Manaus |
publisher.none.fl_str_mv |
Brasil FACED - Faculdade de Educação Manaus (AM) Pedagogia - Licenciatura - Manaus |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFAM instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM) instacron:UFAM |
instname_str |
Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
instacron_str |
UFAM |
institution |
UFAM |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFAM |
collection |
Repositório Institucional da UFAM |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813274322751455232 |