A contação de história e o incentivo à leitura na Educação Infantil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Mirian Karina Brito
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFAM
Texto Completo: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6993
Resumo: In this study entitled "Storytelling and reading encouragement in Early Childhood Education" the purpose is to understand what are the main didactic-pedagogical elements that can contribute to arouse the child's interest in reading through storytelling in Early Childhood Education. That's because, at this stage, the orality is evident at all times in the child's learning, strengthening communication and the voice of young children, which is beneficial in the most several social situations. Schools are an environment where children are socially involved and gain influences for their education throughout their early years. In field research at a County Center for Early Childhood Education, data collection for this study took place through a semi-structured interview with the reference room teacher and participant observation of activities involving storytelling in a class aged 4 and 5 years old, also being made the documental analysis of the Political and Pedagogical Project of the institution.
id UFAM-1_8207b99020a7d21968034e43fe820942
oai_identifier_str oai:localhost:prefix/6993
network_acronym_str UFAM-1
network_name_str Repositório Institucional da UFAM
repository_id_str
spelling A contação de história e o incentivo à leitura na Educação InfantilEducação InfantilEarly Childhood EducationContação de históriaElementos didáticos/pedagógicosAprendizagem e leituraStorytellingDidactic/pedagogical elementsLearning and readingCIENCIAS HUMANASIncentivo à leituraCrianças - Livros e leituraIn this study entitled "Storytelling and reading encouragement in Early Childhood Education" the purpose is to understand what are the main didactic-pedagogical elements that can contribute to arouse the child's interest in reading through storytelling in Early Childhood Education. That's because, at this stage, the orality is evident at all times in the child's learning, strengthening communication and the voice of young children, which is beneficial in the most several social situations. Schools are an environment where children are socially involved and gain influences for their education throughout their early years. In field research at a County Center for Early Childhood Education, data collection for this study took place through a semi-structured interview with the reference room teacher and participant observation of activities involving storytelling in a class aged 4 and 5 years old, also being made the documental analysis of the Political and Pedagogical Project of the institution.Neste estudo intitulado de “A contação de história e o incentivo à leitura na Educação Infantil” a finalidade é compreender quais são os principais elementos didáticos-pedagógicos que podem contribuir para despertar o interesse da criança pela leitura através da contação de histórias na Educação Infantil. Isso porque, nessa etapa, a oralidade é evidente em todos os momentos na aprendizagem da criança, fortalecendo a comunicação e a voz das crianças pequenas, o que é benéfico nas mais diversas situações sociais. As escolas são um ambiente onde as crianças se envolvem socialmente e ganham influências para sua educação ao longo de seus primeiros anos. Na pesquisa de campo em um Centro Municipal de Educação Infantil, a coleta de dados deste estudo se deu por meio de entrevista semiestruturada com o professor da sala de referência e a observação participante das atividades envolvendo contação de história em uma turma com crianças de 4 e 5 anos de idade, também sendo feita a análise documental do Projeto Político e Pedagógico da instituição.1NãoBrasilFACED - Faculdade de EducaçãoManaus (AM)Pedagogia - Licenciatura - ManausBelém, Maria de Jesus Campos de Souzahttp://lattes.cnpq.br/5209162424763641Cavalcanti, Francisca Maria CoelhoFerreira, Mirian Karina Brito2023-10-04T13:30:35Z2023-10-04T13:30:35Z2023-06-26info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6993porAn error occurred getting the license - uri.info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2023-10-04T13:31:05Zoai:localhost:prefix/6993Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2023-10-04T13:31:05Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false
dc.title.none.fl_str_mv A contação de história e o incentivo à leitura na Educação Infantil
title A contação de história e o incentivo à leitura na Educação Infantil
spellingShingle A contação de história e o incentivo à leitura na Educação Infantil
Ferreira, Mirian Karina Brito
Educação Infantil
Early Childhood Education
Contação de história
Elementos didáticos/pedagógicos
Aprendizagem e leitura
Storytelling
Didactic/pedagogical elements
Learning and reading
CIENCIAS HUMANAS
Incentivo à leitura
Crianças - Livros e leitura
title_short A contação de história e o incentivo à leitura na Educação Infantil
title_full A contação de história e o incentivo à leitura na Educação Infantil
title_fullStr A contação de história e o incentivo à leitura na Educação Infantil
title_full_unstemmed A contação de história e o incentivo à leitura na Educação Infantil
title_sort A contação de história e o incentivo à leitura na Educação Infantil
author Ferreira, Mirian Karina Brito
author_facet Ferreira, Mirian Karina Brito
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Belém, Maria de Jesus Campos de Souza
http://lattes.cnpq.br/5209162424763641
Cavalcanti, Francisca Maria Coelho
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Mirian Karina Brito
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Infantil
Early Childhood Education
Contação de história
Elementos didáticos/pedagógicos
Aprendizagem e leitura
Storytelling
Didactic/pedagogical elements
Learning and reading
CIENCIAS HUMANAS
Incentivo à leitura
Crianças - Livros e leitura
topic Educação Infantil
Early Childhood Education
Contação de história
Elementos didáticos/pedagógicos
Aprendizagem e leitura
Storytelling
Didactic/pedagogical elements
Learning and reading
CIENCIAS HUMANAS
Incentivo à leitura
Crianças - Livros e leitura
description In this study entitled "Storytelling and reading encouragement in Early Childhood Education" the purpose is to understand what are the main didactic-pedagogical elements that can contribute to arouse the child's interest in reading through storytelling in Early Childhood Education. That's because, at this stage, the orality is evident at all times in the child's learning, strengthening communication and the voice of young children, which is beneficial in the most several social situations. Schools are an environment where children are socially involved and gain influences for their education throughout their early years. In field research at a County Center for Early Childhood Education, data collection for this study took place through a semi-structured interview with the reference room teacher and participant observation of activities involving storytelling in a class aged 4 and 5 years old, also being made the documental analysis of the Political and Pedagogical Project of the institution.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-04T13:30:35Z
2023-10-04T13:30:35Z
2023-06-26
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6993
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6993
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv An error occurred getting the license - uri.
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv An error occurred getting the license - uri.
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Brasil
FACED - Faculdade de Educação
Manaus (AM)
Pedagogia - Licenciatura - Manaus
publisher.none.fl_str_mv Brasil
FACED - Faculdade de Educação
Manaus (AM)
Pedagogia - Licenciatura - Manaus
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFAM
instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron:UFAM
instname_str Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron_str UFAM
institution UFAM
reponame_str Repositório Institucional da UFAM
collection Repositório Institucional da UFAM
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1813274322751455232