A construção da autonomia de bebês e crianças bem pequenas segundo a abordagem de Emmi Pikler

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Ana Vitória Batista da
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFAM
Texto Completo: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6992
Resumo: This research aims to discuss some aspects of the Hungarian pediatrician Emmi Pikler's approach to building the autonomy of babies and very young children. The pediatrician believed that the child should explore the world by himself, in this way he would be able to develop his autonomy and self-confidence. Among the various aspects of the aforementioned reference, Pikler directs us to the concept of free movement, the value of autonomous activities and free play. For this, a bibliographical research was carried out based on studies on autonomy, by authors such as: CHOKLER (2014), FALK (2011), KALLÓ; BALOG (2017), TARDOS (1992) and FOCHI; KNIGHT; DRECHLE (2016). A documental analysis of the National Curriculum Guidelines for Early Childhood Education (BRASIL, 2010), the Law of Guidelines and Bases of National Education (BRASIL, 1996), Federal Constitution (BRASIL, 1988) and observations of the daily life of a kindergarten class was also carried out. in a school located in the city of Manaus, which works with Emmi Pikler's approach. In this sense, in its results, the research allowed us to reflect on the ways in which institutions and parents are working to build autonomy with those who have just arrived in the world, recognizing the value of freedom of movement and autonomous activities and the richness of games of babies and very young children as conditions for their integral development.
id UFAM-1_83c875d14e3086936cae1430877a4897
oai_identifier_str oai:localhost:prefix/6992
network_acronym_str UFAM-1
network_name_str Repositório Institucional da UFAM
repository_id_str
spelling A construção da autonomia de bebês e crianças bem pequenas segundo a abordagem de Emmi PiklerAutonomiaBebêsAbordagem PiklerCrianças bem pequenasCIENCIAS HUMANASAutonomia em criançasCrianças - FormaçãoThis research aims to discuss some aspects of the Hungarian pediatrician Emmi Pikler's approach to building the autonomy of babies and very young children. The pediatrician believed that the child should explore the world by himself, in this way he would be able to develop his autonomy and self-confidence. Among the various aspects of the aforementioned reference, Pikler directs us to the concept of free movement, the value of autonomous activities and free play. For this, a bibliographical research was carried out based on studies on autonomy, by authors such as: CHOKLER (2014), FALK (2011), KALLÓ; BALOG (2017), TARDOS (1992) and FOCHI; KNIGHT; DRECHLE (2016). A documental analysis of the National Curriculum Guidelines for Early Childhood Education (BRASIL, 2010), the Law of Guidelines and Bases of National Education (BRASIL, 1996), Federal Constitution (BRASIL, 1988) and observations of the daily life of a kindergarten class was also carried out. in a school located in the city of Manaus, which works with Emmi Pikler's approach. In this sense, in its results, the research allowed us to reflect on the ways in which institutions and parents are working to build autonomy with those who have just arrived in the world, recognizing the value of freedom of movement and autonomous activities and the richness of games of babies and very young children as conditions for their integral development.Esta pesquisa tem como objetivo discutir alguns pressupostos da abordagem da pediatra húngara Emmi Pikler para a construção da autonomia do bebê e da criança bem pequena. A pediatra acreditava que a criança deveria explorar o mundo por ela mesma, assim conseguiria desenvolver sua autonomia e autoconfiança. Dentre os diversos aspectos do referencial citado, Pikler nos direciona ao conceito de movimento livre, ao valor das atividades autônomas e ao brincar livre. Para isso, realizou-se pesquisa bibliográfica alicerçada nos estudos sobre autonomia, de autores como: CHOKLER (2014), FALK (2011), KALLÓ; BALOG (2017), TARDOS (1992) e FOCHI; CAVALHEIRO; DRECHLE (2016). Também foi realizada a análise documental das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil (BRASIL, 2010), Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (BRASIL, 1996), Constituição Federal (BRASIL, 1988) e observações do cotidiano de uma turma de maternal em uma escola localizada na cidade de Manaus, que trabalha com a abordagem de Emmi Pikler. Neste sentido, em seus resultados, a pesquisa nos permitiu refletir sobre os modos como as instituições e educadores estão trabalhando a construção da autonomia com aqueles que recém chegaram ao mundo, reconhecendo o valor da liberdade de movimentos e das atividades autônomas e a riqueza das brincadeiras de bebês e crianças bem pequenas como condições para seu desenvolvimento integral.5SimBrasilFACED - Faculdade de EducaçãoManaus (AM)Pedagogia - Licenciatura - ManausBissoli, Michelle de Freitashttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4769817Y4&tokenCaptchar=03AAYGu2T7EevqMHUHKDU7N_o3JZPUmQy44RgkQWHgibVBxCnUEMVLS8hMdFSkfZqBBmjrUJMlt-LrtA-RFQFLCeVQLo5SHV1Vi1JG-Y7-9B-YVEbjVcnM_96Wc8UvmQpah5giv4UEQOY6RZgOZo9lKRf0TjWoUsbmGIQs_WKLBtKY3ps4SWmAH3SKz3rMmX8WybCAXV5nLuwV-SMn7bsfZPlxGoP2iXNwZaZSNCgRHJBP1IUonX28KUZCxEq7CTWB4bq-SI1gVCkU-yTU2ZlUHzSpA8K5v-Zq9HqcSzEupcMNQn1kQGVLR8-3KbCEgmsIieh2OpAJXokMlWKOl8TUT8UinRDNinvZYVFq_mjJRxtfLciHxNyobZm7oqvdOngCP8O3M78v1lpCaf7MYLXWpZ1zbyBLifwVF48abxJiQMUhC7IAD4jYHfuS7vTedAVDdl6rq36FsBre6X5WxOm_74pCNweVkYs0hKLq2jmSuiLshEukTLzkhaAnlBzVCEZQJN_7_x8SAlbxPJAlTnS8bOKE7s_imR-RRvIJjHOxMLH2WA5kHjAFZ_hH5In4Azjdlc67naONDbzDvhe-HdkhgPRUDO8wO6FSY7KaY29yzAPkEpD3AmF9F1fLlhlQhSmXbnmwuvoIzCpOSantos, Ellen MarquesSilva, Ana Vitória Batista da2023-10-04T13:09:32Z2023-10-04T13:09:32Z2023-07-04info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6992porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2023-10-04T13:09:51Zoai:localhost:prefix/6992Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2023-10-04T13:09:51Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false
dc.title.none.fl_str_mv A construção da autonomia de bebês e crianças bem pequenas segundo a abordagem de Emmi Pikler
title A construção da autonomia de bebês e crianças bem pequenas segundo a abordagem de Emmi Pikler
spellingShingle A construção da autonomia de bebês e crianças bem pequenas segundo a abordagem de Emmi Pikler
Silva, Ana Vitória Batista da
Autonomia
Bebês
Abordagem Pikler
Crianças bem pequenas
CIENCIAS HUMANAS
Autonomia em crianças
Crianças - Formação
title_short A construção da autonomia de bebês e crianças bem pequenas segundo a abordagem de Emmi Pikler
title_full A construção da autonomia de bebês e crianças bem pequenas segundo a abordagem de Emmi Pikler
title_fullStr A construção da autonomia de bebês e crianças bem pequenas segundo a abordagem de Emmi Pikler
title_full_unstemmed A construção da autonomia de bebês e crianças bem pequenas segundo a abordagem de Emmi Pikler
title_sort A construção da autonomia de bebês e crianças bem pequenas segundo a abordagem de Emmi Pikler
author Silva, Ana Vitória Batista da
author_facet Silva, Ana Vitória Batista da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Bissoli, Michelle de Freitas
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4769817Y4&tokenCaptchar=03AAYGu2T7EevqMHUHKDU7N_o3JZPUmQy44RgkQWHgibVBxCnUEMVLS8hMdFSkfZqBBmjrUJMlt-LrtA-RFQFLCeVQLo5SHV1Vi1JG-Y7-9B-YVEbjVcnM_96Wc8UvmQpah5giv4UEQOY6RZgOZo9lKRf0TjWoUsbmGIQs_WKLBtKY3ps4SWmAH3SKz3rMmX8WybCAXV5nLuwV-SMn7bsfZPlxGoP2iXNwZaZSNCgRHJBP1IUonX28KUZCxEq7CTWB4bq-SI1gVCkU-yTU2ZlUHzSpA8K5v-Zq9HqcSzEupcMNQn1kQGVLR8-3KbCEgmsIieh2OpAJXokMlWKOl8TUT8UinRDNinvZYVFq_mjJRxtfLciHxNyobZm7oqvdOngCP8O3M78v1lpCaf7MYLXWpZ1zbyBLifwVF48abxJiQMUhC7IAD4jYHfuS7vTedAVDdl6rq36FsBre6X5WxOm_74pCNweVkYs0hKLq2jmSuiLshEukTLzkhaAnlBzVCEZQJN_7_x8SAlbxPJAlTnS8bOKE7s_imR-RRvIJjHOxMLH2WA5kHjAFZ_hH5In4Azjdlc67naONDbzDvhe-HdkhgPRUDO8wO6FSY7KaY29yzAPkEpD3AmF9F1fLlhlQhSmXbnmwuvoIzCpO
Santos, Ellen Marques
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Ana Vitória Batista da
dc.subject.por.fl_str_mv Autonomia
Bebês
Abordagem Pikler
Crianças bem pequenas
CIENCIAS HUMANAS
Autonomia em crianças
Crianças - Formação
topic Autonomia
Bebês
Abordagem Pikler
Crianças bem pequenas
CIENCIAS HUMANAS
Autonomia em crianças
Crianças - Formação
description This research aims to discuss some aspects of the Hungarian pediatrician Emmi Pikler's approach to building the autonomy of babies and very young children. The pediatrician believed that the child should explore the world by himself, in this way he would be able to develop his autonomy and self-confidence. Among the various aspects of the aforementioned reference, Pikler directs us to the concept of free movement, the value of autonomous activities and free play. For this, a bibliographical research was carried out based on studies on autonomy, by authors such as: CHOKLER (2014), FALK (2011), KALLÓ; BALOG (2017), TARDOS (1992) and FOCHI; KNIGHT; DRECHLE (2016). A documental analysis of the National Curriculum Guidelines for Early Childhood Education (BRASIL, 2010), the Law of Guidelines and Bases of National Education (BRASIL, 1996), Federal Constitution (BRASIL, 1988) and observations of the daily life of a kindergarten class was also carried out. in a school located in the city of Manaus, which works with Emmi Pikler's approach. In this sense, in its results, the research allowed us to reflect on the ways in which institutions and parents are working to build autonomy with those who have just arrived in the world, recognizing the value of freedom of movement and autonomous activities and the richness of games of babies and very young children as conditions for their integral development.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-04T13:09:32Z
2023-10-04T13:09:32Z
2023-07-04
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6992
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6992
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Brasil
FACED - Faculdade de Educação
Manaus (AM)
Pedagogia - Licenciatura - Manaus
publisher.none.fl_str_mv Brasil
FACED - Faculdade de Educação
Manaus (AM)
Pedagogia - Licenciatura - Manaus
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFAM
instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron:UFAM
instname_str Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron_str UFAM
institution UFAM
reponame_str Repositório Institucional da UFAM
collection Repositório Institucional da UFAM
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798061063164395520