Procrastinação acadêmica em estudantes universitários de psicologia em Manaus

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Mylena Chaves Muniz dos
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFAM
Texto Completo: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7325
Resumo: Procrastinating in the educational context refers to postponing the beginning or completion of the course of action or decision aimed at studying. Often, university students need to deal with countless academic and study tasks, both simple and complex, which often have simultaneous and competing deadlines. The objective of this work is to identify and characterize academic procrastination in Psychology university students, as well as to compare the level of procrastination in relation to age and gender. The method adopted is quantitative, transversal, descriptive and correlational. 123 students from Psychology courses in the city of Manaus/AM participated in this study. Data were collected using the Academic Procrastination Scale (APS) adapted for Brazil and an economic level questionnaire. The data were analyzed using central tendency statistics (mean and standard deviation) and correlation between gender and course periods, such as exams and assessments. The results demonstrate that Procrastination is a behavior that is related to gender and the period of tests and assessments. It is hoped that the study will help academic coordinators to understand how procrastination behavior occurs and the moments at higher levels, contributing to the reflection on teaching methods, health strategies and reception in the academic environment.
id UFAM-1_a15d89f391b4ab89f8a4589b96ae4f28
oai_identifier_str oai:localhost:prefix/7325
network_acronym_str UFAM-1
network_name_str Repositório Institucional da UFAM
repository_id_str
spelling Procrastinação acadêmica em estudantes universitários de psicologia em ManausProcrastinação acadêmicaPsicologiaAvaliação psicológicaAcademic procrastinationPsychologyPsychological assessmentCIENCIAS HUMANAS: PSICOLOGIAProcrastinaçãoEstudantes de psicologia - Administração do tempoEstudantes universitários - AvaliaçãoProcrastinating in the educational context refers to postponing the beginning or completion of the course of action or decision aimed at studying. Often, university students need to deal with countless academic and study tasks, both simple and complex, which often have simultaneous and competing deadlines. The objective of this work is to identify and characterize academic procrastination in Psychology university students, as well as to compare the level of procrastination in relation to age and gender. The method adopted is quantitative, transversal, descriptive and correlational. 123 students from Psychology courses in the city of Manaus/AM participated in this study. Data were collected using the Academic Procrastination Scale (APS) adapted for Brazil and an economic level questionnaire. The data were analyzed using central tendency statistics (mean and standard deviation) and correlation between gender and course periods, such as exams and assessments. The results demonstrate that Procrastination is a behavior that is related to gender and the period of tests and assessments. It is hoped that the study will help academic coordinators to understand how procrastination behavior occurs and the moments at higher levels, contributing to the reflection on teaching methods, health strategies and reception in the academic environment.Procrastinar no contexto educacional alude em protelar o início ou a conclusão do curso de ação ou decisão voltada ao estudo. Frequentemente, os universitários precisam lidar com inúmeras tarefas acadêmicas e de estudo, simples e complexas, que, muitas vezes, apresentam prazos simultâneos e concorrentes entre si. O objetivo deste trabalho é identificar e caracterizar a procrastinação acadêmica em estudantes universitários de Psicologia, bem como comparar o nível de procrastinação em relação a idade e ao gênero. O método adotado é quantitativo, transversal, descritivo e correlacional. Participaram deste estudo, 123 estudantes de cursos de Psicologia na cidade de Manaus/AM. Os dados foram coletados por meio da Escala de Procrastinação Acadêmica (APS) adaptada para o Brasil e questionário de nível econômico. Os dados foram analisados por estatísticas de tendência central (média e desvio padrão) e correlação entre gênero e períodos do curso, como os de provas e avaliações. Os resultados demonstram que a Procrastinação é um comportamento que tem relação com o gênero e o período de provas e avaliações. Espera-se que o estudo auxilie as coordenações acadêmicas a perceberem como o comportamento de procrastinação acontece e os momentos de níveis mais elevados contribuindo para a reflexão de métodos de ensino, estratégias de saúde e acolhimento no ambiente acadêmico.3Seria interessante possuir menos etapas, mas entendo que todas são válidas. E o modelo que consta na página informa que a ata de defesa deve estar dentro do documento do tcc, o que deixa confuso.NãoBrasilFAPSI - Faculdade de PsicologiaManaus (AM)Psicologia – Formação de Psicólogo - Bacharelado - ManausResende, Gisele Cristinahttp://lattes.cnpq.br/0524959272545250Fonseca, Laimara Oliveira dahttp://lattes.cnpq.br/7967629511747812Torres, Marck de SouzaSilva, Rafaela Levinthal daSantos, Mylena Chaves Muniz dos2024-01-24T19:50:00Z2024-01-24T19:50:00Z2023-10-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7325porhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2024-01-24T19:51:16Zoai:localhost:prefix/7325Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2024-01-24T19:51:16Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false
dc.title.none.fl_str_mv Procrastinação acadêmica em estudantes universitários de psicologia em Manaus
title Procrastinação acadêmica em estudantes universitários de psicologia em Manaus
spellingShingle Procrastinação acadêmica em estudantes universitários de psicologia em Manaus
Santos, Mylena Chaves Muniz dos
Procrastinação acadêmica
Psicologia
Avaliação psicológica
Academic procrastination
Psychology
Psychological assessment
CIENCIAS HUMANAS: PSICOLOGIA
Procrastinação
Estudantes de psicologia - Administração do tempo
Estudantes universitários - Avaliação
title_short Procrastinação acadêmica em estudantes universitários de psicologia em Manaus
title_full Procrastinação acadêmica em estudantes universitários de psicologia em Manaus
title_fullStr Procrastinação acadêmica em estudantes universitários de psicologia em Manaus
title_full_unstemmed Procrastinação acadêmica em estudantes universitários de psicologia em Manaus
title_sort Procrastinação acadêmica em estudantes universitários de psicologia em Manaus
author Santos, Mylena Chaves Muniz dos
author_facet Santos, Mylena Chaves Muniz dos
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Resende, Gisele Cristina
http://lattes.cnpq.br/0524959272545250
Fonseca, Laimara Oliveira da
http://lattes.cnpq.br/7967629511747812
Torres, Marck de Souza
Silva, Rafaela Levinthal da
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Mylena Chaves Muniz dos
dc.subject.por.fl_str_mv Procrastinação acadêmica
Psicologia
Avaliação psicológica
Academic procrastination
Psychology
Psychological assessment
CIENCIAS HUMANAS: PSICOLOGIA
Procrastinação
Estudantes de psicologia - Administração do tempo
Estudantes universitários - Avaliação
topic Procrastinação acadêmica
Psicologia
Avaliação psicológica
Academic procrastination
Psychology
Psychological assessment
CIENCIAS HUMANAS: PSICOLOGIA
Procrastinação
Estudantes de psicologia - Administração do tempo
Estudantes universitários - Avaliação
description Procrastinating in the educational context refers to postponing the beginning or completion of the course of action or decision aimed at studying. Often, university students need to deal with countless academic and study tasks, both simple and complex, which often have simultaneous and competing deadlines. The objective of this work is to identify and characterize academic procrastination in Psychology university students, as well as to compare the level of procrastination in relation to age and gender. The method adopted is quantitative, transversal, descriptive and correlational. 123 students from Psychology courses in the city of Manaus/AM participated in this study. Data were collected using the Academic Procrastination Scale (APS) adapted for Brazil and an economic level questionnaire. The data were analyzed using central tendency statistics (mean and standard deviation) and correlation between gender and course periods, such as exams and assessments. The results demonstrate that Procrastination is a behavior that is related to gender and the period of tests and assessments. It is hoped that the study will help academic coordinators to understand how procrastination behavior occurs and the moments at higher levels, contributing to the reflection on teaching methods, health strategies and reception in the academic environment.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-31
2024-01-24T19:50:00Z
2024-01-24T19:50:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7325
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7325
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Brasil
FAPSI - Faculdade de Psicologia
Manaus (AM)
Psicologia – Formação de Psicólogo - Bacharelado - Manaus
publisher.none.fl_str_mv Brasil
FAPSI - Faculdade de Psicologia
Manaus (AM)
Psicologia – Formação de Psicólogo - Bacharelado - Manaus
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFAM
instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron:UFAM
instname_str Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron_str UFAM
institution UFAM
reponame_str Repositório Institucional da UFAM
collection Repositório Institucional da UFAM
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798061064596750336