O papel do professor de Educação Física nas séries iniciais do Ensino Fundamental
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFAM |
Texto Completo: | http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7372 |
Resumo: | This course completion work (TCC) aimed to investigate the role of the Physical Education teacher in the training of students in the early years of elementary school in public schools in Parintins, AM. Field research was carried out with a qualitative approach with nine Physical Education teachers who work in state and municipal schools. As a data collection instrument, a semi-structured interview with eleven open questions was used. The importance of the teacher and physical education as a mandatory subject in the school curriculum was identified, which contributes to the physical, motor and affective-social development of students, through practices and methods adopted in classes. It is concluded that this study contributes to expanding the understanding of the role of the Physical Education teacher in the training of students, promoting discussions about their reality, pointing out ways to improve the discipline in the early years of elementary school. |
id |
UFAM-1_d1d42bda9014cd0addb5151bb095bef2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:prefix/7372 |
network_acronym_str |
UFAM-1 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFAM |
repository_id_str |
|
spelling |
O papel do professor de Educação Física nas séries iniciais do Ensino FundamentalEducação FísicaProfessorAnos IniciaisEnsino FundamentalCIÊNCIAS HUMANASEducação física para criançasEducação pelo movimentoProfessores de educação físicaThis course completion work (TCC) aimed to investigate the role of the Physical Education teacher in the training of students in the early years of elementary school in public schools in Parintins, AM. Field research was carried out with a qualitative approach with nine Physical Education teachers who work in state and municipal schools. As a data collection instrument, a semi-structured interview with eleven open questions was used. The importance of the teacher and physical education as a mandatory subject in the school curriculum was identified, which contributes to the physical, motor and affective-social development of students, through practices and methods adopted in classes. It is concluded that this study contributes to expanding the understanding of the role of the Physical Education teacher in the training of students, promoting discussions about their reality, pointing out ways to improve the discipline in the early years of elementary school.Este trabalho de conclusão de curso (TCC ) teve como objetivo investigar o papel do professor de Educação Física na formação dos alunos dos anos iniciais do ensino fundamental, nas escolas públicas de Parintins, AM. Realizou-se uma pesquisa de campo com abordagem qualitativa, com nove professores de Educação Física que atuam em escolas Estaduais e Municipais. Como instrumento de coleta de dados utilizou-se uma entrevista semiestruturada com onze perguntas abertas. Identificou-se a importância do professor e da Educação Física como disciplina obrigatória no currículo escolar, que contribui para o desenvolvimento físico, motor e afetivo- social dos estudantes, por meio de práticas e métodos adotados nas aulas. Conclui-se que este estudo contribui para ampliar a compreensão do papel do professor de Educação Física na formação dos alunos, promovendo discussões sobre sua realidade, apontando caminhos para o aprimoramento da disciplina nos anos iniciais do ensino fundamental.2NãoBRASILICSEZ - Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia (Parintins)Parintins (AM)Educação Física - Licenciatura - ParintinsTrindade, Patrícia dos Santoshttp://lattes.cnpq.br/6392103990726162Pinto, Raimundo Inácio da CostaSantos, Raymara Fonseca dosSantos, Geovane Pinheiro dosPio, Inês dos ReisTavares, Noriele dos Santos2024-02-06T22:37:44Z2024-02-06T22:37:44Z2023-10-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7372porhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2024-02-06T22:38:48Zoai:localhost:prefix/7372Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2024-02-06T22:38:48Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O papel do professor de Educação Física nas séries iniciais do Ensino Fundamental |
title |
O papel do professor de Educação Física nas séries iniciais do Ensino Fundamental |
spellingShingle |
O papel do professor de Educação Física nas séries iniciais do Ensino Fundamental Santos, Geovane Pinheiro dos Educação Física Professor Anos Iniciais Ensino Fundamental CIÊNCIAS HUMANAS Educação física para crianças Educação pelo movimento Professores de educação física |
title_short |
O papel do professor de Educação Física nas séries iniciais do Ensino Fundamental |
title_full |
O papel do professor de Educação Física nas séries iniciais do Ensino Fundamental |
title_fullStr |
O papel do professor de Educação Física nas séries iniciais do Ensino Fundamental |
title_full_unstemmed |
O papel do professor de Educação Física nas séries iniciais do Ensino Fundamental |
title_sort |
O papel do professor de Educação Física nas séries iniciais do Ensino Fundamental |
author |
Santos, Geovane Pinheiro dos |
author_facet |
Santos, Geovane Pinheiro dos Pio, Inês dos Reis Tavares, Noriele dos Santos |
author_role |
author |
author2 |
Pio, Inês dos Reis Tavares, Noriele dos Santos |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Trindade, Patrícia dos Santos http://lattes.cnpq.br/6392103990726162 Pinto, Raimundo Inácio da Costa Santos, Raymara Fonseca dos |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Geovane Pinheiro dos Pio, Inês dos Reis Tavares, Noriele dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Física Professor Anos Iniciais Ensino Fundamental CIÊNCIAS HUMANAS Educação física para crianças Educação pelo movimento Professores de educação física |
topic |
Educação Física Professor Anos Iniciais Ensino Fundamental CIÊNCIAS HUMANAS Educação física para crianças Educação pelo movimento Professores de educação física |
description |
This course completion work (TCC) aimed to investigate the role of the Physical Education teacher in the training of students in the early years of elementary school in public schools in Parintins, AM. Field research was carried out with a qualitative approach with nine Physical Education teachers who work in state and municipal schools. As a data collection instrument, a semi-structured interview with eleven open questions was used. The importance of the teacher and physical education as a mandatory subject in the school curriculum was identified, which contributes to the physical, motor and affective-social development of students, through practices and methods adopted in classes. It is concluded that this study contributes to expanding the understanding of the role of the Physical Education teacher in the training of students, promoting discussions about their reality, pointing out ways to improve the discipline in the early years of elementary school. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-10-30 2024-02-06T22:37:44Z 2024-02-06T22:37:44Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7372 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7372 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
BRASIL ICSEZ - Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia (Parintins) Parintins (AM) Educação Física - Licenciatura - Parintins |
publisher.none.fl_str_mv |
BRASIL ICSEZ - Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia (Parintins) Parintins (AM) Educação Física - Licenciatura - Parintins |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFAM instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM) instacron:UFAM |
instname_str |
Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
instacron_str |
UFAM |
institution |
UFAM |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFAM |
collection |
Repositório Institucional da UFAM |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813274326361702400 |