O papel do professor de Educação Física nas séries iniciais do Ensino Fundamental

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Geovane Pinheiro dos
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Pio, Inês dos Reis, Tavares, Noriele dos Santos
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFAM
Texto Completo: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7372
Resumo: This course completion work (TCC) aimed to investigate the role of the Physical Education teacher in the training of students in the early years of elementary school in public schools in Parintins, AM. Field research was carried out with a qualitative approach with nine Physical Education teachers who work in state and municipal schools. As a data collection instrument, a semi-structured interview with eleven open questions was used. The importance of the teacher and physical education as a mandatory subject in the school curriculum was identified, which contributes to the physical, motor and affective-social development of students, through practices and methods adopted in classes. It is concluded that this study contributes to expanding the understanding of the role of the Physical Education teacher in the training of students, promoting discussions about their reality, pointing out ways to improve the discipline in the early years of elementary school.
id UFAM-1_d1d42bda9014cd0addb5151bb095bef2
oai_identifier_str oai:localhost:prefix/7372
network_acronym_str UFAM-1
network_name_str Repositório Institucional da UFAM
repository_id_str
spelling O papel do professor de Educação Física nas séries iniciais do Ensino FundamentalEducação FísicaProfessorAnos IniciaisEnsino FundamentalCIÊNCIAS HUMANASEducação física para criançasEducação pelo movimentoProfessores de educação físicaThis course completion work (TCC) aimed to investigate the role of the Physical Education teacher in the training of students in the early years of elementary school in public schools in Parintins, AM. Field research was carried out with a qualitative approach with nine Physical Education teachers who work in state and municipal schools. As a data collection instrument, a semi-structured interview with eleven open questions was used. The importance of the teacher and physical education as a mandatory subject in the school curriculum was identified, which contributes to the physical, motor and affective-social development of students, through practices and methods adopted in classes. It is concluded that this study contributes to expanding the understanding of the role of the Physical Education teacher in the training of students, promoting discussions about their reality, pointing out ways to improve the discipline in the early years of elementary school.Este trabalho de conclusão de curso (TCC ) teve como objetivo investigar o papel do professor de Educação Física na formação dos alunos dos anos iniciais do ensino fundamental, nas escolas públicas de Parintins, AM. Realizou-se uma pesquisa de campo com abordagem qualitativa, com nove professores de Educação Física que atuam em escolas Estaduais e Municipais. Como instrumento de coleta de dados utilizou-se uma entrevista semiestruturada com onze perguntas abertas. Identificou-se a importância do professor e da Educação Física como disciplina obrigatória no currículo escolar, que contribui para o desenvolvimento físico, motor e afetivo- social dos estudantes, por meio de práticas e métodos adotados nas aulas. Conclui-se que este estudo contribui para ampliar a compreensão do papel do professor de Educação Física na formação dos alunos, promovendo discussões sobre sua realidade, apontando caminhos para o aprimoramento da disciplina nos anos iniciais do ensino fundamental.2NãoBRASILICSEZ - Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia (Parintins)Parintins (AM)Educação Física - Licenciatura - ParintinsTrindade, Patrícia dos Santoshttp://lattes.cnpq.br/6392103990726162Pinto, Raimundo Inácio da CostaSantos, Raymara Fonseca dosSantos, Geovane Pinheiro dosPio, Inês dos ReisTavares, Noriele dos Santos2024-02-06T22:37:44Z2024-02-06T22:37:44Z2023-10-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7372porhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2024-02-06T22:38:48Zoai:localhost:prefix/7372Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2024-02-06T22:38:48Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false
dc.title.none.fl_str_mv O papel do professor de Educação Física nas séries iniciais do Ensino Fundamental
title O papel do professor de Educação Física nas séries iniciais do Ensino Fundamental
spellingShingle O papel do professor de Educação Física nas séries iniciais do Ensino Fundamental
Santos, Geovane Pinheiro dos
Educação Física
Professor
Anos Iniciais
Ensino Fundamental
CIÊNCIAS HUMANAS
Educação física para crianças
Educação pelo movimento
Professores de educação física
title_short O papel do professor de Educação Física nas séries iniciais do Ensino Fundamental
title_full O papel do professor de Educação Física nas séries iniciais do Ensino Fundamental
title_fullStr O papel do professor de Educação Física nas séries iniciais do Ensino Fundamental
title_full_unstemmed O papel do professor de Educação Física nas séries iniciais do Ensino Fundamental
title_sort O papel do professor de Educação Física nas séries iniciais do Ensino Fundamental
author Santos, Geovane Pinheiro dos
author_facet Santos, Geovane Pinheiro dos
Pio, Inês dos Reis
Tavares, Noriele dos Santos
author_role author
author2 Pio, Inês dos Reis
Tavares, Noriele dos Santos
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Trindade, Patrícia dos Santos
http://lattes.cnpq.br/6392103990726162
Pinto, Raimundo Inácio da Costa
Santos, Raymara Fonseca dos
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Geovane Pinheiro dos
Pio, Inês dos Reis
Tavares, Noriele dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Física
Professor
Anos Iniciais
Ensino Fundamental
CIÊNCIAS HUMANAS
Educação física para crianças
Educação pelo movimento
Professores de educação física
topic Educação Física
Professor
Anos Iniciais
Ensino Fundamental
CIÊNCIAS HUMANAS
Educação física para crianças
Educação pelo movimento
Professores de educação física
description This course completion work (TCC) aimed to investigate the role of the Physical Education teacher in the training of students in the early years of elementary school in public schools in Parintins, AM. Field research was carried out with a qualitative approach with nine Physical Education teachers who work in state and municipal schools. As a data collection instrument, a semi-structured interview with eleven open questions was used. The importance of the teacher and physical education as a mandatory subject in the school curriculum was identified, which contributes to the physical, motor and affective-social development of students, through practices and methods adopted in classes. It is concluded that this study contributes to expanding the understanding of the role of the Physical Education teacher in the training of students, promoting discussions about their reality, pointing out ways to improve the discipline in the early years of elementary school.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-30
2024-02-06T22:37:44Z
2024-02-06T22:37:44Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7372
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7372
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv BRASIL
ICSEZ - Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia (Parintins)
Parintins (AM)
Educação Física - Licenciatura - Parintins
publisher.none.fl_str_mv BRASIL
ICSEZ - Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia (Parintins)
Parintins (AM)
Educação Física - Licenciatura - Parintins
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFAM
instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron:UFAM
instname_str Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron_str UFAM
institution UFAM
reponame_str Repositório Institucional da UFAM
collection Repositório Institucional da UFAM
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1813274326361702400