A Matemática na Educação Infantil: um olhar para o Currículo Escolar Municipal de Manaus (AM)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFAM |
Texto Completo: | http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6859 |
Resumo: | The present study, with a qualitative and descriptive approach, had the objective of analyzing how mathematical notions are presented in the Municipal School Curriculum of Manaus (CEM) for children in Early Childhood Education (daycare and preschool), through a documentary analysis. The results point to the following mathematical notions present in the document: numbers, quantities and numerical sequence/numerical regularity; counting, recording and numerical notation; solving everyday mathematical problems; geometric shapes; colors; notions/spatial relationships (inside and outside; above and below; above and below; between and on the side); sense of direction; size, weight and thickness; notions about measurement units and magnitudes; and basic concepts of time (now, before, during, after, yesterday, today, tomorrow, slow, fast, fast, slow). However, our analyzes direct us towards a critical-reflexive exercise on the need to be explicit in all fields of Experiences, as mathematical notions in Early Childhood Education cannot be fragmented and disciplined, having as horizon the public policies in the area, the theoretical discussions and especially children as subjects of rights and who produce their own culture. |
id |
UFAM-1_d5878201a8f4e444dd5cc9cdd5777344 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:prefix/6859 |
network_acronym_str |
UFAM-1 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFAM |
repository_id_str |
|
spelling |
A Matemática na Educação Infantil: um olhar para o Currículo Escolar Municipal de Manaus (AM)CriançasCurrículoInfânciasNoções matemáticasCIENCIAS HUMANAS: EDUCACAOEducação infantil - MatemáticaMatemática - Estudo e ensinoThe present study, with a qualitative and descriptive approach, had the objective of analyzing how mathematical notions are presented in the Municipal School Curriculum of Manaus (CEM) for children in Early Childhood Education (daycare and preschool), through a documentary analysis. The results point to the following mathematical notions present in the document: numbers, quantities and numerical sequence/numerical regularity; counting, recording and numerical notation; solving everyday mathematical problems; geometric shapes; colors; notions/spatial relationships (inside and outside; above and below; above and below; between and on the side); sense of direction; size, weight and thickness; notions about measurement units and magnitudes; and basic concepts of time (now, before, during, after, yesterday, today, tomorrow, slow, fast, fast, slow). However, our analyzes direct us towards a critical-reflexive exercise on the need to be explicit in all fields of Experiences, as mathematical notions in Early Childhood Education cannot be fragmented and disciplined, having as horizon the public policies in the area, the theoretical discussions and especially children as subjects of rights and who produce their own culture.O presente estudo, de abordagem qualitativa e de cunho descritivo, teve o objetivo de analisar como as noções matemáticas são apresentadas no Currículo Escolar Municipal de Manaus (CEM) para as crianças da Educação Infantil (creche e pré-escola), mediante uma análise documental. Os resultados apontam as seguintes noções matemáticas presentes no documento: números, quantidades e sequência numérica/regularidade numérica; contagem, registro e notação numérica; resolução de problemas matemáticos cotidianos; formas geométricas; cores; noções/relações espaciais (dentro e fora; em cima e embaixo; acima e abaixo; entre e do lado); noção de direção; tamanho, peso e espessura; noções sobre unidade de medidas e grandezas; e conceitos básicos de tempo (agora, antes, durante, depois, ontem, hoje, amanhã, lento, rápido, depressa, devagar). Entretanto, nossas análises nos direcionam para o exercício crítico-reflexivo sobre a necessidade de estarem explícitas em todos os campos de Experiências, pois as noções matemáticas na Educação Infantil não podem ser fragmentadas e disciplinarizadas, tendo como horizonte as próprias políticas públicas da área, as discussões teóricas e principalmente as crianças enquanto sujeitos de direitos e que produzem a própria cultura.1NãoBRASILFACED - Faculdade de EducaçãoManaus (AM)Pedagogia - Licenciatura - ManausNegrão, Felipe da Costahttp://lattes.cnpq.br/8567946572619249Andrade, Alexandra Nascimento dehttp://lattes.cnpq.br/5280044643424044https://orcid.org/0000-0001-6840-6670https://orcid.org/0000-0002-9525-4585Mafra, Bianca Celestino2023-08-16T15:30:33Z2023-08-16T15:30:33Z2023-02-24info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6859porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2023-08-16T15:31:12Zoai:localhost:prefix/6859Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2023-08-16T15:31:12Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A Matemática na Educação Infantil: um olhar para o Currículo Escolar Municipal de Manaus (AM) |
title |
A Matemática na Educação Infantil: um olhar para o Currículo Escolar Municipal de Manaus (AM) |
spellingShingle |
A Matemática na Educação Infantil: um olhar para o Currículo Escolar Municipal de Manaus (AM) Mafra, Bianca Celestino Crianças Currículo Infâncias Noções matemáticas CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO Educação infantil - Matemática Matemática - Estudo e ensino |
title_short |
A Matemática na Educação Infantil: um olhar para o Currículo Escolar Municipal de Manaus (AM) |
title_full |
A Matemática na Educação Infantil: um olhar para o Currículo Escolar Municipal de Manaus (AM) |
title_fullStr |
A Matemática na Educação Infantil: um olhar para o Currículo Escolar Municipal de Manaus (AM) |
title_full_unstemmed |
A Matemática na Educação Infantil: um olhar para o Currículo Escolar Municipal de Manaus (AM) |
title_sort |
A Matemática na Educação Infantil: um olhar para o Currículo Escolar Municipal de Manaus (AM) |
author |
Mafra, Bianca Celestino |
author_facet |
Mafra, Bianca Celestino |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Negrão, Felipe da Costa http://lattes.cnpq.br/8567946572619249 Andrade, Alexandra Nascimento de http://lattes.cnpq.br/5280044643424044 https://orcid.org/0000-0001-6840-6670 https://orcid.org/0000-0002-9525-4585 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mafra, Bianca Celestino |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Crianças Currículo Infâncias Noções matemáticas CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO Educação infantil - Matemática Matemática - Estudo e ensino |
topic |
Crianças Currículo Infâncias Noções matemáticas CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO Educação infantil - Matemática Matemática - Estudo e ensino |
description |
The present study, with a qualitative and descriptive approach, had the objective of analyzing how mathematical notions are presented in the Municipal School Curriculum of Manaus (CEM) for children in Early Childhood Education (daycare and preschool), through a documentary analysis. The results point to the following mathematical notions present in the document: numbers, quantities and numerical sequence/numerical regularity; counting, recording and numerical notation; solving everyday mathematical problems; geometric shapes; colors; notions/spatial relationships (inside and outside; above and below; above and below; between and on the side); sense of direction; size, weight and thickness; notions about measurement units and magnitudes; and basic concepts of time (now, before, during, after, yesterday, today, tomorrow, slow, fast, fast, slow). However, our analyzes direct us towards a critical-reflexive exercise on the need to be explicit in all fields of Experiences, as mathematical notions in Early Childhood Education cannot be fragmented and disciplined, having as horizon the public policies in the area, the theoretical discussions and especially children as subjects of rights and who produce their own culture. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-08-16T15:30:33Z 2023-08-16T15:30:33Z 2023-02-24 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6859 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6859 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
BRASIL FACED - Faculdade de Educação Manaus (AM) Pedagogia - Licenciatura - Manaus |
publisher.none.fl_str_mv |
BRASIL FACED - Faculdade de Educação Manaus (AM) Pedagogia - Licenciatura - Manaus |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFAM instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM) instacron:UFAM |
instname_str |
Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
instacron_str |
UFAM |
institution |
UFAM |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFAM |
collection |
Repositório Institucional da UFAM |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798061062155665408 |