A Matemática na Educação Infantil: um olhar para o Currículo Escolar Municipal de Manaus (AM)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mafra, Bianca Celestino
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFAM
Texto Completo: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6859
Resumo: The present study, with a qualitative and descriptive approach, had the objective of analyzing how mathematical notions are presented in the Municipal School Curriculum of Manaus (CEM) for children in Early Childhood Education (daycare and preschool), through a documentary analysis. The results point to the following mathematical notions present in the document: numbers, quantities and numerical sequence/numerical regularity; counting, recording and numerical notation; solving everyday mathematical problems; geometric shapes; colors; notions/spatial relationships (inside and outside; above and below; above and below; between and on the side); sense of direction; size, weight and thickness; notions about measurement units and magnitudes; and basic concepts of time (now, before, during, after, yesterday, today, tomorrow, slow, fast, fast, slow). However, our analyzes direct us towards a critical-reflexive exercise on the need to be explicit in all fields of Experiences, as mathematical notions in Early Childhood Education cannot be fragmented and disciplined, having as horizon the public policies in the area, the theoretical discussions and especially children as subjects of rights and who produce their own culture.
id UFAM-1_d5878201a8f4e444dd5cc9cdd5777344
oai_identifier_str oai:localhost:prefix/6859
network_acronym_str UFAM-1
network_name_str Repositório Institucional da UFAM
repository_id_str
spelling A Matemática na Educação Infantil: um olhar para o Currículo Escolar Municipal de Manaus (AM)CriançasCurrículoInfânciasNoções matemáticasCIENCIAS HUMANAS: EDUCACAOEducação infantil - MatemáticaMatemática - Estudo e ensinoThe present study, with a qualitative and descriptive approach, had the objective of analyzing how mathematical notions are presented in the Municipal School Curriculum of Manaus (CEM) for children in Early Childhood Education (daycare and preschool), through a documentary analysis. The results point to the following mathematical notions present in the document: numbers, quantities and numerical sequence/numerical regularity; counting, recording and numerical notation; solving everyday mathematical problems; geometric shapes; colors; notions/spatial relationships (inside and outside; above and below; above and below; between and on the side); sense of direction; size, weight and thickness; notions about measurement units and magnitudes; and basic concepts of time (now, before, during, after, yesterday, today, tomorrow, slow, fast, fast, slow). However, our analyzes direct us towards a critical-reflexive exercise on the need to be explicit in all fields of Experiences, as mathematical notions in Early Childhood Education cannot be fragmented and disciplined, having as horizon the public policies in the area, the theoretical discussions and especially children as subjects of rights and who produce their own culture.O presente estudo, de abordagem qualitativa e de cunho descritivo, teve o objetivo de analisar como as noções matemáticas são apresentadas no Currículo Escolar Municipal de Manaus (CEM) para as crianças da Educação Infantil (creche e pré-escola), mediante uma análise documental. Os resultados apontam as seguintes noções matemáticas presentes no documento: números, quantidades e sequência numérica/regularidade numérica; contagem, registro e notação numérica; resolução de problemas matemáticos cotidianos; formas geométricas; cores; noções/relações espaciais (dentro e fora; em cima e embaixo; acima e abaixo; entre e do lado); noção de direção; tamanho, peso e espessura; noções sobre unidade de medidas e grandezas; e conceitos básicos de tempo (agora, antes, durante, depois, ontem, hoje, amanhã, lento, rápido, depressa, devagar). Entretanto, nossas análises nos direcionam para o exercício crítico-reflexivo sobre a necessidade de estarem explícitas em todos os campos de Experiências, pois as noções matemáticas na Educação Infantil não podem ser fragmentadas e disciplinarizadas, tendo como horizonte as próprias políticas públicas da área, as discussões teóricas e principalmente as crianças enquanto sujeitos de direitos e que produzem a própria cultura.1NãoBRASILFACED - Faculdade de EducaçãoManaus (AM)Pedagogia - Licenciatura - ManausNegrão, Felipe da Costahttp://lattes.cnpq.br/8567946572619249Andrade, Alexandra Nascimento dehttp://lattes.cnpq.br/5280044643424044https://orcid.org/0000-0001-6840-6670https://orcid.org/0000-0002-9525-4585Mafra, Bianca Celestino2023-08-16T15:30:33Z2023-08-16T15:30:33Z2023-02-24info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6859porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2023-08-16T15:31:12Zoai:localhost:prefix/6859Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2023-08-16T15:31:12Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false
dc.title.none.fl_str_mv A Matemática na Educação Infantil: um olhar para o Currículo Escolar Municipal de Manaus (AM)
title A Matemática na Educação Infantil: um olhar para o Currículo Escolar Municipal de Manaus (AM)
spellingShingle A Matemática na Educação Infantil: um olhar para o Currículo Escolar Municipal de Manaus (AM)
Mafra, Bianca Celestino
Crianças
Currículo
Infâncias
Noções matemáticas
CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO
Educação infantil - Matemática
Matemática - Estudo e ensino
title_short A Matemática na Educação Infantil: um olhar para o Currículo Escolar Municipal de Manaus (AM)
title_full A Matemática na Educação Infantil: um olhar para o Currículo Escolar Municipal de Manaus (AM)
title_fullStr A Matemática na Educação Infantil: um olhar para o Currículo Escolar Municipal de Manaus (AM)
title_full_unstemmed A Matemática na Educação Infantil: um olhar para o Currículo Escolar Municipal de Manaus (AM)
title_sort A Matemática na Educação Infantil: um olhar para o Currículo Escolar Municipal de Manaus (AM)
author Mafra, Bianca Celestino
author_facet Mafra, Bianca Celestino
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Negrão, Felipe da Costa
http://lattes.cnpq.br/8567946572619249
Andrade, Alexandra Nascimento de
http://lattes.cnpq.br/5280044643424044
https://orcid.org/0000-0001-6840-6670
https://orcid.org/0000-0002-9525-4585
dc.contributor.author.fl_str_mv Mafra, Bianca Celestino
dc.subject.por.fl_str_mv Crianças
Currículo
Infâncias
Noções matemáticas
CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO
Educação infantil - Matemática
Matemática - Estudo e ensino
topic Crianças
Currículo
Infâncias
Noções matemáticas
CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO
Educação infantil - Matemática
Matemática - Estudo e ensino
description The present study, with a qualitative and descriptive approach, had the objective of analyzing how mathematical notions are presented in the Municipal School Curriculum of Manaus (CEM) for children in Early Childhood Education (daycare and preschool), through a documentary analysis. The results point to the following mathematical notions present in the document: numbers, quantities and numerical sequence/numerical regularity; counting, recording and numerical notation; solving everyday mathematical problems; geometric shapes; colors; notions/spatial relationships (inside and outside; above and below; above and below; between and on the side); sense of direction; size, weight and thickness; notions about measurement units and magnitudes; and basic concepts of time (now, before, during, after, yesterday, today, tomorrow, slow, fast, fast, slow). However, our analyzes direct us towards a critical-reflexive exercise on the need to be explicit in all fields of Experiences, as mathematical notions in Early Childhood Education cannot be fragmented and disciplined, having as horizon the public policies in the area, the theoretical discussions and especially children as subjects of rights and who produce their own culture.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-16T15:30:33Z
2023-08-16T15:30:33Z
2023-02-24
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6859
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6859
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv BRASIL
FACED - Faculdade de Educação
Manaus (AM)
Pedagogia - Licenciatura - Manaus
publisher.none.fl_str_mv BRASIL
FACED - Faculdade de Educação
Manaus (AM)
Pedagogia - Licenciatura - Manaus
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFAM
instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron:UFAM
instname_str Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron_str UFAM
institution UFAM
reponame_str Repositório Institucional da UFAM
collection Repositório Institucional da UFAM
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798061062155665408