Educação do Campo: um estudo da Escola Municipal Profª Marluce de Carvalho Lobato de Souza

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento, Erilene Guerreiro
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFAM
Texto Completo: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5865
Resumo: This research aims to study the training of students and the appreciation in space of students in the context of a country school located in a settlement in the municipality of Humaitá-AM, in view of the pedagogical aspects, the challenges encountered by rural education professionals who work at this school in relation to the physical, pedagogical, administrative structure and how the environment is approached in classes. Our approach is to qualitative research, which was based on Minayo's studies (2009). The data collection instruments were records through photos, data documentary and interview via WhatsApp, because not only our municipality of Humaitá, but the country and the world is experiencing the effect of a pandemic of guest-19, it was also not possible to make the direct observations. The research participants were four (4) teachers and one (1) School pedagogue. Therefore, this theme came from the following question, in the need for analyze how the training of field students and the enhancement of their space works. In this In this sense, this research aimed to analyze the training of students in the field and in the valorization of its space in time and curriculum model that enables growth. Taking into account the importance of an education designed and practiced for children of the field in all respects. More specifically, we seek to understand the context of peasants; know their pedagogical practices and their relationship with the environment.
id UFAM-1_d94b914615af9bed44fa841d23e1754c
oai_identifier_str oai:localhost:prefix/5865
network_acronym_str UFAM-1
network_name_str Repositório Institucional da UFAM
repository_id_str
spelling Educação do Campo: um estudo da Escola Municipal Profª Marluce de Carvalho Lobato de SouzaEducação do CampoValorização do EspaçoPráticas PedagógicasEstudoCIÊNCIAS HUMANAS: EDUCAÇÃOFormação de alunosProfissionais da educaçãoEducação - Estudo e ensinoEscolas do campoComunidade escolarThis research aims to study the training of students and the appreciation in space of students in the context of a country school located in a settlement in the municipality of Humaitá-AM, in view of the pedagogical aspects, the challenges encountered by rural education professionals who work at this school in relation to the physical, pedagogical, administrative structure and how the environment is approached in classes. Our approach is to qualitative research, which was based on Minayo's studies (2009). The data collection instruments were records through photos, data documentary and interview via WhatsApp, because not only our municipality of Humaitá, but the country and the world is experiencing the effect of a pandemic of guest-19, it was also not possible to make the direct observations. The research participants were four (4) teachers and one (1) School pedagogue. Therefore, this theme came from the following question, in the need for analyze how the training of field students and the enhancement of their space works. In this In this sense, this research aimed to analyze the training of students in the field and in the valorization of its space in time and curriculum model that enables growth. Taking into account the importance of an education designed and practiced for children of the field in all respects. More specifically, we seek to understand the context of peasants; know their pedagogical practices and their relationship with the environment.Esta pesquisa tem por finalidade um estudo sobre a formação dos alunos e na valorização no espaço dos alunos no contexto de uma escola do campo que se encontra localizada em um assentamento no município de Humaitá-AM, tendo em vista os aspectos pedagógicos, os desafios encontrados pelos profissionais da educação do campo que atuam nessa escola em relação a estrutura física, pedagógica, administrativa e como é abordado o meio ambiente nas aulas. Temos como abordagem a pesquisa qualitativa, onde baseou-se nos estudos de Minayo (2009). Os instrumentos de coleta de dados foram a registros através de fotos, dados documentais e entrevista via WhatsApp, pois não só o nosso município de Humaitá, mas o país e o mundo vivem o efeito de uma pandemia de convid-19, também não foi possível fazer as observações diretas. Os participantes da pesquisa foram quatro (4) professores e uma (1) Pedagoga da escola. Portanto, essa temática partiu da seguinte questão, na necessidade de analisar como funciona a formação dos alunos do campo e a valorização do seu espaço. Neste sentido, essa pesquisa teve como objetivo geral analisar a formação dos alunos do campo e na valorização do seu espaço no tempo e modelo de currículo que possibilita o crescimento. Levando em consideração a importância de uma educação pensada e praticada para as crianças do campo em todos os aspectos. Mais especificamente buscamos, compreender o contexto dos camponeses; conhecer suas práticas pedagógica e sua relação com o meio ambiente.2NãoBrasilUniversidadeHumaitá-AMPedagogia - Licenciatura - HumaitáNogueira, Eulina Maria Leitehttp://lattes.cnpq.br/7518673342621764Oliveira, Angela Maria Gonçalves dehttp://lattes.cnpq.br/1047034055749049Mendonça, Maria de Fátima dos Santoshttp://lattes.cnpq.br/6205510913798802https://orcid.org/0000-0002-7725-6464https://orcid.org/0000-0002-7725-6464https://orcid.org/0000-0003-1619-8958https://orcid.org/0000-0003-1619-8958Nascimento, Erilene Guerreiro2021-06-22T00:29:43Z2021-06-162021-06-22T00:29:43Z2020-12-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5865porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2021-11-12T17:34:19Zoai:localhost:prefix/5865Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2021-11-12T17:34:19Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação do Campo: um estudo da Escola Municipal Profª Marluce de Carvalho Lobato de Souza
title Educação do Campo: um estudo da Escola Municipal Profª Marluce de Carvalho Lobato de Souza
spellingShingle Educação do Campo: um estudo da Escola Municipal Profª Marluce de Carvalho Lobato de Souza
Nascimento, Erilene Guerreiro
Educação do Campo
Valorização do Espaço
Práticas Pedagógicas
Estudo
CIÊNCIAS HUMANAS: EDUCAÇÃO
Formação de alunos
Profissionais da educação
Educação - Estudo e ensino
Escolas do campo
Comunidade escolar
title_short Educação do Campo: um estudo da Escola Municipal Profª Marluce de Carvalho Lobato de Souza
title_full Educação do Campo: um estudo da Escola Municipal Profª Marluce de Carvalho Lobato de Souza
title_fullStr Educação do Campo: um estudo da Escola Municipal Profª Marluce de Carvalho Lobato de Souza
title_full_unstemmed Educação do Campo: um estudo da Escola Municipal Profª Marluce de Carvalho Lobato de Souza
title_sort Educação do Campo: um estudo da Escola Municipal Profª Marluce de Carvalho Lobato de Souza
author Nascimento, Erilene Guerreiro
author_facet Nascimento, Erilene Guerreiro
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Nogueira, Eulina Maria Leite
http://lattes.cnpq.br/7518673342621764
Oliveira, Angela Maria Gonçalves de
http://lattes.cnpq.br/1047034055749049
Mendonça, Maria de Fátima dos Santos
http://lattes.cnpq.br/6205510913798802
https://orcid.org/0000-0002-7725-6464
https://orcid.org/0000-0002-7725-6464
https://orcid.org/0000-0003-1619-8958
https://orcid.org/0000-0003-1619-8958
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento, Erilene Guerreiro
dc.subject.por.fl_str_mv Educação do Campo
Valorização do Espaço
Práticas Pedagógicas
Estudo
CIÊNCIAS HUMANAS: EDUCAÇÃO
Formação de alunos
Profissionais da educação
Educação - Estudo e ensino
Escolas do campo
Comunidade escolar
topic Educação do Campo
Valorização do Espaço
Práticas Pedagógicas
Estudo
CIÊNCIAS HUMANAS: EDUCAÇÃO
Formação de alunos
Profissionais da educação
Educação - Estudo e ensino
Escolas do campo
Comunidade escolar
description This research aims to study the training of students and the appreciation in space of students in the context of a country school located in a settlement in the municipality of Humaitá-AM, in view of the pedagogical aspects, the challenges encountered by rural education professionals who work at this school in relation to the physical, pedagogical, administrative structure and how the environment is approached in classes. Our approach is to qualitative research, which was based on Minayo's studies (2009). The data collection instruments were records through photos, data documentary and interview via WhatsApp, because not only our municipality of Humaitá, but the country and the world is experiencing the effect of a pandemic of guest-19, it was also not possible to make the direct observations. The research participants were four (4) teachers and one (1) School pedagogue. Therefore, this theme came from the following question, in the need for analyze how the training of field students and the enhancement of their space works. In this In this sense, this research aimed to analyze the training of students in the field and in the valorization of its space in time and curriculum model that enables growth. Taking into account the importance of an education designed and practiced for children of the field in all respects. More specifically, we seek to understand the context of peasants; know their pedagogical practices and their relationship with the environment.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-13
2021-06-22T00:29:43Z
2021-06-16
2021-06-22T00:29:43Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5865
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5865
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Brasil
Universidade
Humaitá-AM
Pedagogia - Licenciatura - Humaitá
publisher.none.fl_str_mv Brasil
Universidade
Humaitá-AM
Pedagogia - Licenciatura - Humaitá
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFAM
instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron:UFAM
instname_str Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron_str UFAM
institution UFAM
reponame_str Repositório Institucional da UFAM
collection Repositório Institucional da UFAM
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798061055158517760