REFLECTIONS ON THE MOVEMENT OF POLITICAL PARTICIPATION IN SOCIETY EDUCATOR OF CLASSES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
Texto Completo: | https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9387 |
Resumo: | This article is a reflection on the political participation of the movement of educators in Brazil from mobilizations for democratization of the country. Starts with a brief discussion of the relationship between state and society and the importance of political participation of individuals in building another more just and egalitarian society. This struggle has always been limited by the interests of antagonistic classes in disputes over political projects in the country. Such conflicts, fierce cyclical crises of capital restructures itself from time to time, show us the challenge of building counter-hegemony mechanisms that may consolidate actions in fighting social injustices that plague the rights of the working class. |
id |
UFBA-10_3c048d77741f20481dee243671d397ce |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9387 |
network_acronym_str |
UFBA-10 |
network_name_str |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
REFLECTIONS ON THE MOVEMENT OF POLITICAL PARTICIPATION IN SOCIETY EDUCATOR OF CLASSESREFLEXIONES SOBRE EL MOVIMIENTO DE LA PARTICIPACIÓN POLÍTICA DE EDUCADOR SOCIEDAD DE CLASESREFLEXÕES SOBRE A PARTICIPAÇÃO POLÍTICA DO MOVIMENTO DOS EDUCADORES NA SOCIEDADE DE CLASSESEducationPolitical ParticipationEducatorsSociety.EducaciónParticipación PolíticaEducadoresSociedad.Educaçãoparticipação políticaeducadoressociedadeThis article is a reflection on the political participation of the movement of educators in Brazil from mobilizations for democratization of the country. Starts with a brief discussion of the relationship between state and society and the importance of political participation of individuals in building another more just and egalitarian society. This struggle has always been limited by the interests of antagonistic classes in disputes over political projects in the country. Such conflicts, fierce cyclical crises of capital restructures itself from time to time, show us the challenge of building counter-hegemony mechanisms that may consolidate actions in fighting social injustices that plague the rights of the working class.Este artículo es una reflexión sobre la participación política del movimiento de educadores en Brasil de movilizaciones por la democratización del país. Empieza con una breve discusión de la relación entre Estado y sociedad y la importancia de la participación política de los individuos en la construcción de otra sociedad más justa e igualitaria. Esta lucha ha sido siempre limitada por los intereses de las clases antagónicas en las disputas sobre proyectos políticos en el país. Estos conflictos, feroces crisis cíclicas del capital se reestructura de vez en cuando, nos muestran el desafío de construir contra-hegemonía mecanismos que pueden consolidar las acciones en la lucha contra las injusticias sociales que afectan a los derechos de la clase trabajadora.Este artigo trata de uma reflexão sobre a participação política do movimento dos educadores no Brasil a partir das mobilizações pela redemocratização do país. Inicia fazendo uma breve discussão sobre as relações entre Estado e sociedade e a importância da participação política dos sujeitos na construção de outra sociedade mais justa e igualitária. Essa luta sempre esteve balizada pelos interesses antagônicos das classes em disputas por projetos políticos no país. Tais conflitos, acirrados pelas crises cíclicas do capital que se reestrutura de tempos em tempos, mostram-nos o desafio em construir mecanismos de contra-hegemonia que possam consolidar-se em ações de enfrentamentos às injustiças sociais que assolam os direitos da classe trabalhadora.Universidade Federal da Bahia2013-07-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos ParesRevisão de LiteraturaReview of LiteratureRevisión de la Literaturaapplication/pdfhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/938710.9771/gmed.v4i2.9387Germinal: marxismo e educação em debate; v. 4 n. 2 (2012): DESAFIOS DA HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO NA PERSPECTIVA MARXISTA; 81-892175-5604reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debateinstname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)instacron:UFBAporhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9387/6825Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Slvia Alves dos2017-10-19T15:50:41Zoai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9387Revistahttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/PUBhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/oairevistagerminal@ufba.br2175-56042175-5604opendoar:2017-10-19T15:50:41Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
REFLECTIONS ON THE MOVEMENT OF POLITICAL PARTICIPATION IN SOCIETY EDUCATOR OF CLASSES REFLEXIONES SOBRE EL MOVIMIENTO DE LA PARTICIPACIÓN POLÍTICA DE EDUCADOR SOCIEDAD DE CLASES REFLEXÕES SOBRE A PARTICIPAÇÃO POLÍTICA DO MOVIMENTO DOS EDUCADORES NA SOCIEDADE DE CLASSES |
title |
REFLECTIONS ON THE MOVEMENT OF POLITICAL PARTICIPATION IN SOCIETY EDUCATOR OF CLASSES |
spellingShingle |
REFLECTIONS ON THE MOVEMENT OF POLITICAL PARTICIPATION IN SOCIETY EDUCATOR OF CLASSES Santos, Slvia Alves dos Education Political Participation Educators Society. Educación Participación Política Educadores Sociedad. Educação participação política educadores sociedade |
title_short |
REFLECTIONS ON THE MOVEMENT OF POLITICAL PARTICIPATION IN SOCIETY EDUCATOR OF CLASSES |
title_full |
REFLECTIONS ON THE MOVEMENT OF POLITICAL PARTICIPATION IN SOCIETY EDUCATOR OF CLASSES |
title_fullStr |
REFLECTIONS ON THE MOVEMENT OF POLITICAL PARTICIPATION IN SOCIETY EDUCATOR OF CLASSES |
title_full_unstemmed |
REFLECTIONS ON THE MOVEMENT OF POLITICAL PARTICIPATION IN SOCIETY EDUCATOR OF CLASSES |
title_sort |
REFLECTIONS ON THE MOVEMENT OF POLITICAL PARTICIPATION IN SOCIETY EDUCATOR OF CLASSES |
author |
Santos, Slvia Alves dos |
author_facet |
Santos, Slvia Alves dos |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Slvia Alves dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education Political Participation Educators Society. Educación Participación Política Educadores Sociedad. Educação participação política educadores sociedade |
topic |
Education Political Participation Educators Society. Educación Participación Política Educadores Sociedad. Educação participação política educadores sociedade |
description |
This article is a reflection on the political participation of the movement of educators in Brazil from mobilizations for democratization of the country. Starts with a brief discussion of the relationship between state and society and the importance of political participation of individuals in building another more just and egalitarian society. This struggle has always been limited by the interests of antagonistic classes in disputes over political projects in the country. Such conflicts, fierce cyclical crises of capital restructures itself from time to time, show us the challenge of building counter-hegemony mechanisms that may consolidate actions in fighting social injustices that plague the rights of the working class. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-07-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos Pares Revisão de Literatura Review of Literature Revisión de la Literatura |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9387 10.9771/gmed.v4i2.9387 |
url |
https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9387 |
identifier_str_mv |
10.9771/gmed.v4i2.9387 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9387/6825 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Bahia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Bahia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Germinal: marxismo e educação em debate; v. 4 n. 2 (2012): DESAFIOS DA HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO NA PERSPECTIVA MARXISTA; 81-89 2175-5604 reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debate instname:Universidade Federal da Bahia (UFBA) instacron:UFBA |
instname_str |
Universidade Federal da Bahia (UFBA) |
instacron_str |
UFBA |
institution |
UFBA |
reponame_str |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
collection |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistagerminal@ufba.br |
_version_ |
1798313515769921536 |