HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY, CLASS STRUGGLE AND SCHOOL EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Saviani, Dermeval
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Germinal: Marxismo e Educação em Debate
Texto Completo: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9697
Resumo: After introducing the approach of the relationship between education and class struggle in today's society, this article deals with the meaning of the concept of violence pointing out the current condition of a world ruled by violence that finds justification in the fascism, defined as the metaphysics of the violence. Next it approaches the problem of the eradication of the violence in the social praxis in the perspectives of the Christian Personalism (metaphysics of the non-violence), Existentialism (subjective conception of the violence) and of the Marxism (objective conception of the violence and of the non-violence). Based on those analyses it makes evident, in the conclusion, the relationship between class struggle and school education in the historical-critical perspective.
id UFBA-10_44d5f719ee708e2f26cdb6f250841071
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9697
network_acronym_str UFBA-10
network_name_str Germinal: Marxismo e Educação em Debate
repository_id_str
spelling HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY, CLASS STRUGGLE AND SCHOOL EDUCATIONLA PEDAGOGÍA HISTÓRICO-CRÍTICA, LAS LUCHAS DE CLASE Y LA EDUCACIÓN ESCOLARA PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA, AS LUTAS DE CLASSE E A EDUCAÇÃO ESCOLARpedagogia histórico-críticaviolência e filosofialuta de classes e educação escolar.Historical-critical pedagogyViolence and philosophyClass struggle and school education.Pedagogía histórico-críticaViolencia y filosofíalucha de clases y educación escolar.After introducing the approach of the relationship between education and class struggle in today's society, this article deals with the meaning of the concept of violence pointing out the current condition of a world ruled by violence that finds justification in the fascism, defined as the metaphysics of the violence. Next it approaches the problem of the eradication of the violence in the social praxis in the perspectives of the Christian Personalism (metaphysics of the non-violence), Existentialism (subjective conception of the violence) and of the Marxism (objective conception of the violence and of the non-violence). Based on those analyses it makes evident, in the conclusion, the relationship between class struggle and school education in the historical-critical perspective.Después de introducir el abordaje de la relación entre educación y lucha de clases en la sociedad actual, este artículo trata del significado del concepto de violencia haciendo evidente la condición actual de un mundo regido por la violencia que encuentra justificativa en el fascismo, definido como metafísica de la violencia. Enseguida aborda el problema de la erradicación de la violencia en la praxis social en las perspectivas del personalismo cristiano (metafísica de la no violencia), del existencialismo (concepción subjetiva de la violencia) y del marxismo (concepción objetiva de la violencia y de la no violencia). Con base en esos análisis explicita, en la conclusión, la relación entre lucha de clases y educación escolar en la perspectiva histórico-crítica.Após introduzir a abordagem da relação entre educação e luta de classes na sociedade atual, este artigo trata do significado do conceito de violência evidenciando a condição atual de um mundo regido pela violência que encontra justificativa no fascismo, definido como metafísica da violência. Em seguida aborda o problema da erradicação da violência na práxis social nas perspectivas do personalismo cristão (metafísica da não-violência), do existencialismo (concepção subjetiva da violência) e do marxismo (concepção objetiva da violência e da não-violência). Com base nessas análises explicita, na conclusão, a relação entre luta de classes e educação escolar na perspectiva histórico-crítica.Universidade Federal da Bahia2013-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/969710.9771/gmed.v5i2.9697Germinal: marxismo e educação em debate; v. 5 n. 2 (2013): PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA; 25-462175-560410.9771/gmed.v5i2reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debateinstname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)instacron:UFBAporhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9697/7085Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessSaviani, Dermeval2017-10-19T15:51:18Zoai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9697Revistahttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/PUBhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/oairevistagerminal@ufba.br2175-56042175-5604opendoar:2017-10-19T15:51:18Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA)false
dc.title.none.fl_str_mv HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY, CLASS STRUGGLE AND SCHOOL EDUCATION
LA PEDAGOGÍA HISTÓRICO-CRÍTICA, LAS LUCHAS DE CLASE Y LA EDUCACIÓN ESCOLAR
A PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA, AS LUTAS DE CLASSE E A EDUCAÇÃO ESCOLAR
title HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY, CLASS STRUGGLE AND SCHOOL EDUCATION
spellingShingle HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY, CLASS STRUGGLE AND SCHOOL EDUCATION
Saviani, Dermeval
pedagogia histórico-crítica
violência e filosofia
luta de classes e educação escolar.
Historical-critical pedagogy
Violence and philosophy
Class struggle and school education.
Pedagogía histórico-crítica
Violencia y filosofía
lucha de clases y educación escolar.
title_short HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY, CLASS STRUGGLE AND SCHOOL EDUCATION
title_full HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY, CLASS STRUGGLE AND SCHOOL EDUCATION
title_fullStr HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY, CLASS STRUGGLE AND SCHOOL EDUCATION
title_full_unstemmed HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY, CLASS STRUGGLE AND SCHOOL EDUCATION
title_sort HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY, CLASS STRUGGLE AND SCHOOL EDUCATION
author Saviani, Dermeval
author_facet Saviani, Dermeval
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Saviani, Dermeval
dc.subject.por.fl_str_mv pedagogia histórico-crítica
violência e filosofia
luta de classes e educação escolar.
Historical-critical pedagogy
Violence and philosophy
Class struggle and school education.
Pedagogía histórico-crítica
Violencia y filosofía
lucha de clases y educación escolar.
topic pedagogia histórico-crítica
violência e filosofia
luta de classes e educação escolar.
Historical-critical pedagogy
Violence and philosophy
Class struggle and school education.
Pedagogía histórico-crítica
Violencia y filosofía
lucha de clases y educación escolar.
description After introducing the approach of the relationship between education and class struggle in today's society, this article deals with the meaning of the concept of violence pointing out the current condition of a world ruled by violence that finds justification in the fascism, defined as the metaphysics of the violence. Next it approaches the problem of the eradication of the violence in the social praxis in the perspectives of the Christian Personalism (metaphysics of the non-violence), Existentialism (subjective conception of the violence) and of the Marxism (objective conception of the violence and of the non-violence). Based on those analyses it makes evident, in the conclusion, the relationship between class struggle and school education in the historical-critical perspective.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9697
10.9771/gmed.v5i2.9697
url https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9697
identifier_str_mv 10.9771/gmed.v5i2.9697
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9697/7085
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Bahia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Bahia
dc.source.none.fl_str_mv Germinal: marxismo e educação em debate; v. 5 n. 2 (2013): PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA; 25-46
2175-5604
10.9771/gmed.v5i2
reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debate
instname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)
instacron:UFBA
instname_str Universidade Federal da Bahia (UFBA)
instacron_str UFBA
institution UFBA
reponame_str Germinal: Marxismo e Educação em Debate
collection Germinal: Marxismo e Educação em Debate
repository.name.fl_str_mv Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA)
repository.mail.fl_str_mv revistagerminal@ufba.br
_version_ 1798313516302598144