HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY, CLASS STRUGGLE AND SCHOOL EDUCATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
Texto Completo: | https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9697 |
Resumo: | After introducing the approach of the relationship between education and class struggle in today's society, this article deals with the meaning of the concept of violence pointing out the current condition of a world ruled by violence that finds justification in the fascism, defined as the metaphysics of the violence. Next it approaches the problem of the eradication of the violence in the social praxis in the perspectives of the Christian Personalism (metaphysics of the non-violence), Existentialism (subjective conception of the violence) and of the Marxism (objective conception of the violence and of the non-violence). Based on those analyses it makes evident, in the conclusion, the relationship between class struggle and school education in the historical-critical perspective. |
id |
UFBA-10_44d5f719ee708e2f26cdb6f250841071 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9697 |
network_acronym_str |
UFBA-10 |
network_name_str |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY, CLASS STRUGGLE AND SCHOOL EDUCATIONLA PEDAGOGÍA HISTÓRICO-CRÍTICA, LAS LUCHAS DE CLASE Y LA EDUCACIÓN ESCOLARA PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA, AS LUTAS DE CLASSE E A EDUCAÇÃO ESCOLARpedagogia histórico-críticaviolência e filosofialuta de classes e educação escolar.Historical-critical pedagogyViolence and philosophyClass struggle and school education.Pedagogía histórico-críticaViolencia y filosofíalucha de clases y educación escolar.After introducing the approach of the relationship between education and class struggle in today's society, this article deals with the meaning of the concept of violence pointing out the current condition of a world ruled by violence that finds justification in the fascism, defined as the metaphysics of the violence. Next it approaches the problem of the eradication of the violence in the social praxis in the perspectives of the Christian Personalism (metaphysics of the non-violence), Existentialism (subjective conception of the violence) and of the Marxism (objective conception of the violence and of the non-violence). Based on those analyses it makes evident, in the conclusion, the relationship between class struggle and school education in the historical-critical perspective.Después de introducir el abordaje de la relación entre educación y lucha de clases en la sociedad actual, este artículo trata del significado del concepto de violencia haciendo evidente la condición actual de un mundo regido por la violencia que encuentra justificativa en el fascismo, definido como metafísica de la violencia. Enseguida aborda el problema de la erradicación de la violencia en la praxis social en las perspectivas del personalismo cristiano (metafísica de la no violencia), del existencialismo (concepción subjetiva de la violencia) y del marxismo (concepción objetiva de la violencia y de la no violencia). Con base en esos análisis explicita, en la conclusión, la relación entre lucha de clases y educación escolar en la perspectiva histórico-crítica.Após introduzir a abordagem da relação entre educação e luta de classes na sociedade atual, este artigo trata do significado do conceito de violência evidenciando a condição atual de um mundo regido pela violência que encontra justificativa no fascismo, definido como metafísica da violência. Em seguida aborda o problema da erradicação da violência na práxis social nas perspectivas do personalismo cristão (metafísica da não-violência), do existencialismo (concepção subjetiva da violência) e do marxismo (concepção objetiva da violência e da não-violência). Com base nessas análises explicita, na conclusão, a relação entre luta de classes e educação escolar na perspectiva histórico-crítica.Universidade Federal da Bahia2013-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/969710.9771/gmed.v5i2.9697Germinal: marxismo e educação em debate; v. 5 n. 2 (2013): PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA; 25-462175-560410.9771/gmed.v5i2reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debateinstname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)instacron:UFBAporhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9697/7085Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessSaviani, Dermeval2017-10-19T15:51:18Zoai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9697Revistahttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/PUBhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/oairevistagerminal@ufba.br2175-56042175-5604opendoar:2017-10-19T15:51:18Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY, CLASS STRUGGLE AND SCHOOL EDUCATION LA PEDAGOGÍA HISTÓRICO-CRÍTICA, LAS LUCHAS DE CLASE Y LA EDUCACIÓN ESCOLAR A PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA, AS LUTAS DE CLASSE E A EDUCAÇÃO ESCOLAR |
title |
HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY, CLASS STRUGGLE AND SCHOOL EDUCATION |
spellingShingle |
HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY, CLASS STRUGGLE AND SCHOOL EDUCATION Saviani, Dermeval pedagogia histórico-crítica violência e filosofia luta de classes e educação escolar. Historical-critical pedagogy Violence and philosophy Class struggle and school education. Pedagogía histórico-crítica Violencia y filosofía lucha de clases y educación escolar. |
title_short |
HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY, CLASS STRUGGLE AND SCHOOL EDUCATION |
title_full |
HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY, CLASS STRUGGLE AND SCHOOL EDUCATION |
title_fullStr |
HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY, CLASS STRUGGLE AND SCHOOL EDUCATION |
title_full_unstemmed |
HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY, CLASS STRUGGLE AND SCHOOL EDUCATION |
title_sort |
HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY, CLASS STRUGGLE AND SCHOOL EDUCATION |
author |
Saviani, Dermeval |
author_facet |
Saviani, Dermeval |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Saviani, Dermeval |
dc.subject.por.fl_str_mv |
pedagogia histórico-crítica violência e filosofia luta de classes e educação escolar. Historical-critical pedagogy Violence and philosophy Class struggle and school education. Pedagogía histórico-crítica Violencia y filosofía lucha de clases y educación escolar. |
topic |
pedagogia histórico-crítica violência e filosofia luta de classes e educação escolar. Historical-critical pedagogy Violence and philosophy Class struggle and school education. Pedagogía histórico-crítica Violencia y filosofía lucha de clases y educación escolar. |
description |
After introducing the approach of the relationship between education and class struggle in today's society, this article deals with the meaning of the concept of violence pointing out the current condition of a world ruled by violence that finds justification in the fascism, defined as the metaphysics of the violence. Next it approaches the problem of the eradication of the violence in the social praxis in the perspectives of the Christian Personalism (metaphysics of the non-violence), Existentialism (subjective conception of the violence) and of the Marxism (objective conception of the violence and of the non-violence). Based on those analyses it makes evident, in the conclusion, the relationship between class struggle and school education in the historical-critical perspective. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9697 10.9771/gmed.v5i2.9697 |
url |
https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9697 |
identifier_str_mv |
10.9771/gmed.v5i2.9697 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9697/7085 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Bahia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Bahia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Germinal: marxismo e educação em debate; v. 5 n. 2 (2013): PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA; 25-46 2175-5604 10.9771/gmed.v5i2 reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debate instname:Universidade Federal da Bahia (UFBA) instacron:UFBA |
instname_str |
Universidade Federal da Bahia (UFBA) |
instacron_str |
UFBA |
institution |
UFBA |
reponame_str |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
collection |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistagerminal@ufba.br |
_version_ |
1798313516302598144 |