MARXISM, EDUCATION AND HUMAN EMANCIPATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Peixoto, Elza Margarida de Mendonça
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Germinal: Marxismo e Educação em Debate
Texto Completo: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9632
Resumo: The article recovers in Marxism, (a) the method for the apprehension of the objective conditions for the production of the notion of freedom at different historical conjunctures, (b) the conception of emancipation that will be built in the stage of development of the productive forces and these relations of production in capitalism as a mode of production. In this process, is recovered the notion of emancipation as a possible historical project with the end of class society, when men reach the realm of freedom for self-determination according to your needs. Established a horizon, resumes the role of teachers as organic intellectuals who work aligned to the working class as a class for itself, inside the capitalist school, resisting and ensuring to  the working class the access to knowledge accumulated by humanity, focused on the historical and critical perspective.
id UFBA-10_6282bb5bfc9b2beea0bbe046a2389bec
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9632
network_acronym_str UFBA-10
network_name_str Germinal: Marxismo e Educação em Debate
repository_id_str
spelling MARXISM, EDUCATION AND HUMAN EMANCIPATIONMARXISMO, EDUCACIÓN Y EMANCIPACIÓN HUMANAMARXISMO, EDUCAÇÃO E EMANCIPAÇÃO HUMANAMarxismMode of productionEmancipationEducation.MarxismoModo de producciónEmancipaciónEducación.marxismomodo de produçãoemancipaçãoeducaçãoThe article recovers in Marxism, (a) the method for the apprehension of the objective conditions for the production of the notion of freedom at different historical conjunctures, (b) the conception of emancipation that will be built in the stage of development of the productive forces and these relations of production in capitalism as a mode of production. In this process, is recovered the notion of emancipation as a possible historical project with the end of class society, when men reach the realm of freedom for self-determination according to your needs. Established a horizon, resumes the role of teachers as organic intellectuals who work aligned to the working class as a class for itself, inside the capitalist school, resisting and ensuring to  the working class the access to knowledge accumulated by humanity, focused on the historical and critical perspective.El artículo rescata en el marxismo, (a) el método para la aprehensión de las condiciones objetivas para la producción de la noción de libertad en diferentes coyunturas históricas, (b) la idea [la concepción] [el diseño] de la emancipación, que se construirá en la etapa de desarrollo de las fuerzas productivas y estas relaciones de producción características del capitalismo como modo de producción. En este proceso, se recupera el concepto [la noción] de la emancipación como proyecto histórico posible con el fin de la sociedad de clases, cuando los hombres alcanzan el campo [el reino] de la libertad a la autodeterminación de acuerdo a sus necesidades. Establecido un horizonte, retoma el papel de los profesores como intelectuales orgánicos que trabajan emparejados con a la clase obrera como clase para sí, dentro de la escuela capitalista, resistiendo y asegurando a la clase obrera el acceso a conocimientos acumulados por la humanidad centrados en la perspectiva histórica y crítica.O artigo recupera no marxismo, (a) o método para a apreensão das condições objetivas para a produção da noção de liberdade em diferentes conjunturas históricas; (b) a concepção de emancipação que vai ser construída no estágio de desenvolvimento das forças produtivas e dessa relações de produção próprias do capitalismo como modo de produção. Neste processo, recupera-se a noção de emancipação como projeto histórico possível com o fim da sociedade de classes, quando os homens atingem o reino da liberdade para autodeterminar-se conforme suas necessidades. Estabelecido um horizonte, retoma-se o papel dos professores como intelectuais orgânicos que atuam alinhados à classe trabalhadora como classe para si, por dentro da escola capitalista, resistindo e garantindo à classe trabalhadora o acesso aos conhecimentos acumulados pela humanidade, enfocados na perspectiva histórica e crítica.Universidade Federal da Bahia2013-10-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRevisão de LiteraturaReview of LiteratureRevisión de la Literaturaapplication/pdfhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/963210.9771/gmed.v5i1.9632Germinal: marxismo e educação em debate; v. 5 n. 1 (2013): EDUCAÇÃO E EMANCIPAÇÃO HUMANA; 5-282175-5604reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debateinstname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)instacron:UFBAporhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9632/7046Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessPeixoto, Elza Margarida de Mendonça2017-10-19T15:50:57Zoai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9632Revistahttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/PUBhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/oairevistagerminal@ufba.br2175-56042175-5604opendoar:2017-10-19T15:50:57Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA)false
dc.title.none.fl_str_mv MARXISM, EDUCATION AND HUMAN EMANCIPATION
MARXISMO, EDUCACIÓN Y EMANCIPACIÓN HUMANA
MARXISMO, EDUCAÇÃO E EMANCIPAÇÃO HUMANA
title MARXISM, EDUCATION AND HUMAN EMANCIPATION
spellingShingle MARXISM, EDUCATION AND HUMAN EMANCIPATION
Peixoto, Elza Margarida de Mendonça
Marxism
Mode of production
Emancipation
Education.
Marxismo
Modo de producción
Emancipación
Educación.
marxismo
modo de produção
emancipação
educação
title_short MARXISM, EDUCATION AND HUMAN EMANCIPATION
title_full MARXISM, EDUCATION AND HUMAN EMANCIPATION
title_fullStr MARXISM, EDUCATION AND HUMAN EMANCIPATION
title_full_unstemmed MARXISM, EDUCATION AND HUMAN EMANCIPATION
title_sort MARXISM, EDUCATION AND HUMAN EMANCIPATION
author Peixoto, Elza Margarida de Mendonça
author_facet Peixoto, Elza Margarida de Mendonça
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Peixoto, Elza Margarida de Mendonça
dc.subject.por.fl_str_mv Marxism
Mode of production
Emancipation
Education.
Marxismo
Modo de producción
Emancipación
Educación.
marxismo
modo de produção
emancipação
educação
topic Marxism
Mode of production
Emancipation
Education.
Marxismo
Modo de producción
Emancipación
Educación.
marxismo
modo de produção
emancipação
educação
description The article recovers in Marxism, (a) the method for the apprehension of the objective conditions for the production of the notion of freedom at different historical conjunctures, (b) the conception of emancipation that will be built in the stage of development of the productive forces and these relations of production in capitalism as a mode of production. In this process, is recovered the notion of emancipation as a possible historical project with the end of class society, when men reach the realm of freedom for self-determination according to your needs. Established a horizon, resumes the role of teachers as organic intellectuals who work aligned to the working class as a class for itself, inside the capitalist school, resisting and ensuring to  the working class the access to knowledge accumulated by humanity, focused on the historical and critical perspective.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-10-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Revisão de Literatura
Review of Literature
Revisión de la Literatura
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9632
10.9771/gmed.v5i1.9632
url https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9632
identifier_str_mv 10.9771/gmed.v5i1.9632
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9632/7046
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Bahia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Bahia
dc.source.none.fl_str_mv Germinal: marxismo e educação em debate; v. 5 n. 1 (2013): EDUCAÇÃO E EMANCIPAÇÃO HUMANA; 5-28
2175-5604
reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debate
instname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)
instacron:UFBA
instname_str Universidade Federal da Bahia (UFBA)
instacron_str UFBA
institution UFBA
reponame_str Germinal: Marxismo e Educação em Debate
collection Germinal: Marxismo e Educação em Debate
repository.name.fl_str_mv Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA)
repository.mail.fl_str_mv revistagerminal@ufba.br
_version_ 1798313516239683584