MARXISM, EDUCATION AND HUMAN EMANCIPATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
Texto Completo: | https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9632 |
Resumo: | The article recovers in Marxism, (a) the method for the apprehension of the objective conditions for the production of the notion of freedom at different historical conjunctures, (b) the conception of emancipation that will be built in the stage of development of the productive forces and these relations of production in capitalism as a mode of production. In this process, is recovered the notion of emancipation as a possible historical project with the end of class society, when men reach the realm of freedom for self-determination according to your needs. Established a horizon, resumes the role of teachers as organic intellectuals who work aligned to the working class as a class for itself, inside the capitalist school, resisting and ensuring to the working class the access to knowledge accumulated by humanity, focused on the historical and critical perspective. |
id |
UFBA-10_6282bb5bfc9b2beea0bbe046a2389bec |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9632 |
network_acronym_str |
UFBA-10 |
network_name_str |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
MARXISM, EDUCATION AND HUMAN EMANCIPATIONMARXISMO, EDUCACIÓN Y EMANCIPACIÓN HUMANAMARXISMO, EDUCAÇÃO E EMANCIPAÇÃO HUMANAMarxismMode of productionEmancipationEducation.MarxismoModo de producciónEmancipaciónEducación.marxismomodo de produçãoemancipaçãoeducaçãoThe article recovers in Marxism, (a) the method for the apprehension of the objective conditions for the production of the notion of freedom at different historical conjunctures, (b) the conception of emancipation that will be built in the stage of development of the productive forces and these relations of production in capitalism as a mode of production. In this process, is recovered the notion of emancipation as a possible historical project with the end of class society, when men reach the realm of freedom for self-determination according to your needs. Established a horizon, resumes the role of teachers as organic intellectuals who work aligned to the working class as a class for itself, inside the capitalist school, resisting and ensuring to the working class the access to knowledge accumulated by humanity, focused on the historical and critical perspective.El artículo rescata en el marxismo, (a) el método para la aprehensión de las condiciones objetivas para la producción de la noción de libertad en diferentes coyunturas históricas, (b) la idea [la concepción] [el diseño] de la emancipación, que se construirá en la etapa de desarrollo de las fuerzas productivas y estas relaciones de producción características del capitalismo como modo de producción. En este proceso, se recupera el concepto [la noción] de la emancipación como proyecto histórico posible con el fin de la sociedad de clases, cuando los hombres alcanzan el campo [el reino] de la libertad a la autodeterminación de acuerdo a sus necesidades. Establecido un horizonte, retoma el papel de los profesores como intelectuales orgánicos que trabajan emparejados con a la clase obrera como clase para sí, dentro de la escuela capitalista, resistiendo y asegurando a la clase obrera el acceso a conocimientos acumulados por la humanidad centrados en la perspectiva histórica y crítica.O artigo recupera no marxismo, (a) o método para a apreensão das condições objetivas para a produção da noção de liberdade em diferentes conjunturas históricas; (b) a concepção de emancipação que vai ser construída no estágio de desenvolvimento das forças produtivas e dessa relações de produção próprias do capitalismo como modo de produção. Neste processo, recupera-se a noção de emancipação como projeto histórico possível com o fim da sociedade de classes, quando os homens atingem o reino da liberdade para autodeterminar-se conforme suas necessidades. Estabelecido um horizonte, retoma-se o papel dos professores como intelectuais orgânicos que atuam alinhados à classe trabalhadora como classe para si, por dentro da escola capitalista, resistindo e garantindo à classe trabalhadora o acesso aos conhecimentos acumulados pela humanidade, enfocados na perspectiva histórica e crítica.Universidade Federal da Bahia2013-10-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRevisão de LiteraturaReview of LiteratureRevisión de la Literaturaapplication/pdfhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/963210.9771/gmed.v5i1.9632Germinal: marxismo e educação em debate; v. 5 n. 1 (2013): EDUCAÇÃO E EMANCIPAÇÃO HUMANA; 5-282175-5604reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debateinstname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)instacron:UFBAporhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9632/7046Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessPeixoto, Elza Margarida de Mendonça2017-10-19T15:50:57Zoai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9632Revistahttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/PUBhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/oairevistagerminal@ufba.br2175-56042175-5604opendoar:2017-10-19T15:50:57Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
MARXISM, EDUCATION AND HUMAN EMANCIPATION MARXISMO, EDUCACIÓN Y EMANCIPACIÓN HUMANA MARXISMO, EDUCAÇÃO E EMANCIPAÇÃO HUMANA |
title |
MARXISM, EDUCATION AND HUMAN EMANCIPATION |
spellingShingle |
MARXISM, EDUCATION AND HUMAN EMANCIPATION Peixoto, Elza Margarida de Mendonça Marxism Mode of production Emancipation Education. Marxismo Modo de producción Emancipación Educación. marxismo modo de produção emancipação educação |
title_short |
MARXISM, EDUCATION AND HUMAN EMANCIPATION |
title_full |
MARXISM, EDUCATION AND HUMAN EMANCIPATION |
title_fullStr |
MARXISM, EDUCATION AND HUMAN EMANCIPATION |
title_full_unstemmed |
MARXISM, EDUCATION AND HUMAN EMANCIPATION |
title_sort |
MARXISM, EDUCATION AND HUMAN EMANCIPATION |
author |
Peixoto, Elza Margarida de Mendonça |
author_facet |
Peixoto, Elza Margarida de Mendonça |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Peixoto, Elza Margarida de Mendonça |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Marxism Mode of production Emancipation Education. Marxismo Modo de producción Emancipación Educación. marxismo modo de produção emancipação educação |
topic |
Marxism Mode of production Emancipation Education. Marxismo Modo de producción Emancipación Educación. marxismo modo de produção emancipação educação |
description |
The article recovers in Marxism, (a) the method for the apprehension of the objective conditions for the production of the notion of freedom at different historical conjunctures, (b) the conception of emancipation that will be built in the stage of development of the productive forces and these relations of production in capitalism as a mode of production. In this process, is recovered the notion of emancipation as a possible historical project with the end of class society, when men reach the realm of freedom for self-determination according to your needs. Established a horizon, resumes the role of teachers as organic intellectuals who work aligned to the working class as a class for itself, inside the capitalist school, resisting and ensuring to the working class the access to knowledge accumulated by humanity, focused on the historical and critical perspective. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-10-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Revisão de Literatura Review of Literature Revisión de la Literatura |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9632 10.9771/gmed.v5i1.9632 |
url |
https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9632 |
identifier_str_mv |
10.9771/gmed.v5i1.9632 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9632/7046 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Bahia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Bahia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Germinal: marxismo e educação em debate; v. 5 n. 1 (2013): EDUCAÇÃO E EMANCIPAÇÃO HUMANA; 5-28 2175-5604 reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debate instname:Universidade Federal da Bahia (UFBA) instacron:UFBA |
instname_str |
Universidade Federal da Bahia (UFBA) |
instacron_str |
UFBA |
institution |
UFBA |
reponame_str |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
collection |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistagerminal@ufba.br |
_version_ |
1798313516239683584 |