MARXISM, EDUCATION AND EMANCIPATION OF THE PROLETARIAT

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas, Francisco Máuri de Carvalho
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Germinal: Marxismo e Educação em Debate
Texto Completo: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9633
Resumo: In the present study about human emancipation, based on marxist-Leninist tradition, I start my intent bringing the thought anarcho-syndicalist of Bartolomeo Vanzetti and Nicola Sacco, that in April 1927, were sentenced to death, in the United States, for the “crime” of being anarchists and syndicalists. Then I seek, investigating the works of Marx, Engels and Lenin, the foundational elements of human emancipation true, objective and concrete that can not be understood separated of political emancipation like its final form within the existing world order. In summary, it’s important to report, contra o senso comum de acadêmicos, that (1) the education should be seen as a supporting factor in the construction of emancipation and (2) and revolution, the gateway to the construction of socialism as a transition to the building of communist society.
id UFBA-10_29299c0eb33e5133bcc0f177371dec2e
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9633
network_acronym_str UFBA-10
network_name_str Germinal: Marxismo e Educação em Debate
repository_id_str
spelling MARXISM, EDUCATION AND EMANCIPATION OF THE PROLETARIATMARXISMO, EDUCACIÓN Y LA EMANCIPACIÓN DEL PROLETARIADOMARXISMO, EDUCAÇÃO E EMANCIPAÇÃO DO PROLETARIADOEmancipaçãoEducaçãoEmancipationMarxismEducation.EmancipacíonMarxismoEducación.In the present study about human emancipation, based on marxist-Leninist tradition, I start my intent bringing the thought anarcho-syndicalist of Bartolomeo Vanzetti and Nicola Sacco, that in April 1927, were sentenced to death, in the United States, for the “crime” of being anarchists and syndicalists. Then I seek, investigating the works of Marx, Engels and Lenin, the foundational elements of human emancipation true, objective and concrete that can not be understood separated of political emancipation like its final form within the existing world order. In summary, it’s important to report, contra o senso comum de acadêmicos, that (1) the education should be seen as a supporting factor in the construction of emancipation and (2) and revolution, the gateway to the construction of socialism as a transition to the building of communist society.En el presente estúdio sobre la emancipación humana, basado en la tradición marxista-leninista, empiezo mi intención trayendo sacar a la luz el pensamiento anarcosindicalista de Bartolomeo Vanzetti y Nicola Sacco que, en abril de 1927, fueron condenados a muerte, en los Estados Unidos, por el “delito” de ser anarquistas y sindicalistas. Entonces miro, trazando las obras de Marx, Engels y Lenin, los elementos fundamentales de la verdadera, objetiva y concreta emancipación humana que no puede ser entendida recortada/desprendido de la emancipación política como su forma definitiva en el orden mundial existente. En resumen, es necesario informar, a contrapelo del sentido común de los estudiosos, que (1) la educación debe ser vista como un factor de apoyo en la construcción de la emancipación y (2) la revolución la puerta de entrada a la construcción del socialismo como una transición a la construcción de la sociedad comunista.No presente estudo sobre a emancipação humana, encimado na tradição marxista-leninista, inicio meu intento trazendo à lume o pensamento anarco-sindicalista de Bartolomeo Vanzetti e Nicola Sacco que, em abril de 1927, foram condenados à morte, nos Estados Unidos, pelo “crime” de serem anarquistas e sindicalistas. Em seguida procuro rastreando nas obras de Marx, Engels e Lenin, os elementos fundantes da verdadeira, objetiva e concreta emancipação humana que não pode ser compreendida recortada/descolada da emancipação política como sua forma final no interior da ordem mundana existente. Em síntese, é mister reportar, na contramão do senso comum dos acadêmicos, que (1) a educação deverá ser considerada como fator coadjuvante na construção da emancipação e (2) e a revolução a porta de entrada à construção do socialismo como transição à edificação da sociedade comunista.Universidade Federal da Bahia2013-10-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRevisão de Literatura - EnsaioReview of LiteratureRevisión de la Literatura - Ensayoapplication/pdfhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/963310.9771/gmed.v5i1.9633Germinal: marxismo e educação em debate; v. 5 n. 1 (2013): EDUCAÇÃO E EMANCIPAÇÃO HUMANA; 29-522175-5604reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debateinstname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)instacron:UFBAporhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9633/7137Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, Francisco Máuri de Carvalho2017-10-19T15:50:57Zoai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9633Revistahttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/PUBhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/oairevistagerminal@ufba.br2175-56042175-5604opendoar:2017-10-19T15:50:57Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA)false
dc.title.none.fl_str_mv MARXISM, EDUCATION AND EMANCIPATION OF THE PROLETARIAT
MARXISMO, EDUCACIÓN Y LA EMANCIPACIÓN DEL PROLETARIADO
MARXISMO, EDUCAÇÃO E EMANCIPAÇÃO DO PROLETARIADO
title MARXISM, EDUCATION AND EMANCIPATION OF THE PROLETARIAT
spellingShingle MARXISM, EDUCATION AND EMANCIPATION OF THE PROLETARIAT
Freitas, Francisco Máuri de Carvalho
Emancipação
Educação
Emancipation
Marxism
Education.
Emancipacíon
Marxismo
Educación.
title_short MARXISM, EDUCATION AND EMANCIPATION OF THE PROLETARIAT
title_full MARXISM, EDUCATION AND EMANCIPATION OF THE PROLETARIAT
title_fullStr MARXISM, EDUCATION AND EMANCIPATION OF THE PROLETARIAT
title_full_unstemmed MARXISM, EDUCATION AND EMANCIPATION OF THE PROLETARIAT
title_sort MARXISM, EDUCATION AND EMANCIPATION OF THE PROLETARIAT
author Freitas, Francisco Máuri de Carvalho
author_facet Freitas, Francisco Máuri de Carvalho
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Freitas, Francisco Máuri de Carvalho
dc.subject.por.fl_str_mv Emancipação
Educação
Emancipation
Marxism
Education.
Emancipacíon
Marxismo
Educación.
topic Emancipação
Educação
Emancipation
Marxism
Education.
Emancipacíon
Marxismo
Educación.
description In the present study about human emancipation, based on marxist-Leninist tradition, I start my intent bringing the thought anarcho-syndicalist of Bartolomeo Vanzetti and Nicola Sacco, that in April 1927, were sentenced to death, in the United States, for the “crime” of being anarchists and syndicalists. Then I seek, investigating the works of Marx, Engels and Lenin, the foundational elements of human emancipation true, objective and concrete that can not be understood separated of political emancipation like its final form within the existing world order. In summary, it’s important to report, contra o senso comum de acadêmicos, that (1) the education should be seen as a supporting factor in the construction of emancipation and (2) and revolution, the gateway to the construction of socialism as a transition to the building of communist society.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-10-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Revisão de Literatura - Ensaio
Review of Literature
Revisión de la Literatura - Ensayo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9633
10.9771/gmed.v5i1.9633
url https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9633
identifier_str_mv 10.9771/gmed.v5i1.9633
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9633/7137
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Bahia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Bahia
dc.source.none.fl_str_mv Germinal: marxismo e educação em debate; v. 5 n. 1 (2013): EDUCAÇÃO E EMANCIPAÇÃO HUMANA; 29-52
2175-5604
reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debate
instname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)
instacron:UFBA
instname_str Universidade Federal da Bahia (UFBA)
instacron_str UFBA
institution UFBA
reponame_str Germinal: Marxismo e Educação em Debate
collection Germinal: Marxismo e Educação em Debate
repository.name.fl_str_mv Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA)
repository.mail.fl_str_mv revistagerminal@ufba.br
_version_ 1798313516241780736