HISTORICAL PROJECT AND SCHOOLING PROJECT: CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL-CULTURAL THEORIES, HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY AND CRITICAL-OVERCOMING APPROACH TO THE TEACHING OF PHYSICAL EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Albuquerque, Joelma de Oliveira
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Taffarel, Celi Nelza Zülke
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/8965
Resumo: The objective of the text is to answer questions about the delineation of a possible scientific status of Physical Education; about its nature in the context of pedagogical theories and/or professional fields; and about its specificity in the school. We did this by delimiting the responses to the contributions of Historical-Cultural theory, Historical-Critical pedagogy and the Critical-overcoming approach approach in the teaching of Physical Education. This option arises from the theoretical accumulation developed from the Research Groups articulated by LEPEL/FACED/UFBA and, from the formation of masters and doctors who contributed to the development of a Marxist-based theory.
id UNISUL-4_c2566f8f143406b6813671e6f50e62b4
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/8965
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling HISTORICAL PROJECT AND SCHOOLING PROJECT: CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL-CULTURAL THEORIES, HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY AND CRITICAL-OVERCOMING APPROACH TO THE TEACHING OF PHYSICAL EDUCATIONPROYECTO HISTÓRICO Y PROYECTO DE ESCOLARIZACIÓN: APORTACIONES DE LAS TEORÍAS HISTÓRICO Y CULTURAL, LA PEDAGOGÍA HISTÓRICOY CRITICA Y EL PLANTEAMIENTO CRÍTICO Y SUPERADOR A LA ENSEÑANZA DE LA EDUCACIÓN FÍSICAPROJETO HISTÓRICO E PROJETO DE ESCOLARIZAÇÃO: CONTRIBUIÇÕES DAS TEORIAS HISTÓRICO-CULTURAL, PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA E ABORDAGEM CRÍTICO- SUPERADORA DO ENSINO DA EDUCAÇÃO FÍSICAHistorical-Cultural theoryHistorical-Critical pedagogyCritical-overcoming approachCorporal culture.Planteamiento Crítico y SuperadorTeoría Histórico y CulturalPedagogía Histórico y CríticaCultura corporal.Abordagem Crítico-SuperadoraTeoria Histórico-CulturalPedagogia Histórico-CríticaCultura corporal.The objective of the text is to answer questions about the delineation of a possible scientific status of Physical Education; about its nature in the context of pedagogical theories and/or professional fields; and about its specificity in the school. We did this by delimiting the responses to the contributions of Historical-Cultural theory, Historical-Critical pedagogy and the Critical-overcoming approach approach in the teaching of Physical Education. This option arises from the theoretical accumulation developed from the Research Groups articulated by LEPEL/FACED/UFBA and, from the formation of masters and doctors who contributed to the development of a Marxist-based theory.El objetivo del texto es responder a las preguntas sobre la delimitación de un posible estatuto científico de la Educación Física; sobre su naturaleza en el contexto de las teorías pedagógicas y/o los campos profesionales; y sobre su especificidad en el ámbito escolar. Lo hicimos delimitando las respuestas a los aportes de la teoría Histórico y Cultural, la pedagogía Histórico y Critica, y el planteamiento Crítico y Superador en la enseñanza de la Educación Física. Esta opción surge de la acumulación teórica desarrollada a partir de los Grupos de Investigación articulados por LEPEL/FACED/UFBA y, de la formación de maestros y doctores que contribuyeron al desarrollo de una teoría basada en el marxismo.O objetivo do texto é responder as indagações sobre o delineamento de um possível estatuto científico da Educação Física; sobre sua natureza no contexto das teorias pedagógicas e/ou dos campos profissionais; e sobre sua especificidade no campo escolar. Fizemos isso delimitando as respostas às contribuições da teoria Histórico-Cultural, da pedagogia Histórico-Crítica e da abordagem Crítico-Superadora no ensino da Educação Física. Esta opção decorre do acúmulo teórico desenvolvido a partir dos Grupos de Pesquisa articulados pelo LEPEL/FACED/UFBA e, da formação de mestres e doutores que contribuíram no desenvolvimento de uma teoria de base marxista.Universidade do Sul de Santa Catarina2020-08-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMétodo Materialista Histórico Dialético.application/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/896510.19177/prppge.v14e25202052-70Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 14 n. 25 (2020); 52-702179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/8965/5299Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlbuquerque, Joelma de OliveiraTaffarel, Celi Nelza Zülke2020-08-26T19:23:34Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/8965Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2020-08-26T19:23:34Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv HISTORICAL PROJECT AND SCHOOLING PROJECT: CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL-CULTURAL THEORIES, HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY AND CRITICAL-OVERCOMING APPROACH TO THE TEACHING OF PHYSICAL EDUCATION
PROYECTO HISTÓRICO Y PROYECTO DE ESCOLARIZACIÓN: APORTACIONES DE LAS TEORÍAS HISTÓRICO Y CULTURAL, LA PEDAGOGÍA HISTÓRICOY CRITICA Y EL PLANTEAMIENTO CRÍTICO Y SUPERADOR A LA ENSEÑANZA DE LA EDUCACIÓN FÍSICA
PROJETO HISTÓRICO E PROJETO DE ESCOLARIZAÇÃO: CONTRIBUIÇÕES DAS TEORIAS HISTÓRICO-CULTURAL, PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA E ABORDAGEM CRÍTICO- SUPERADORA DO ENSINO DA EDUCAÇÃO FÍSICA
title HISTORICAL PROJECT AND SCHOOLING PROJECT: CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL-CULTURAL THEORIES, HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY AND CRITICAL-OVERCOMING APPROACH TO THE TEACHING OF PHYSICAL EDUCATION
spellingShingle HISTORICAL PROJECT AND SCHOOLING PROJECT: CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL-CULTURAL THEORIES, HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY AND CRITICAL-OVERCOMING APPROACH TO THE TEACHING OF PHYSICAL EDUCATION
Albuquerque, Joelma de Oliveira
Historical-Cultural theory
Historical-Critical pedagogy
Critical-overcoming approach
Corporal culture.
Planteamiento Crítico y Superador
Teoría Histórico y Cultural
Pedagogía Histórico y Crítica
Cultura corporal.
Abordagem Crítico-Superadora
Teoria Histórico-Cultural
Pedagogia Histórico-Crítica
Cultura corporal.
title_short HISTORICAL PROJECT AND SCHOOLING PROJECT: CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL-CULTURAL THEORIES, HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY AND CRITICAL-OVERCOMING APPROACH TO THE TEACHING OF PHYSICAL EDUCATION
title_full HISTORICAL PROJECT AND SCHOOLING PROJECT: CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL-CULTURAL THEORIES, HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY AND CRITICAL-OVERCOMING APPROACH TO THE TEACHING OF PHYSICAL EDUCATION
title_fullStr HISTORICAL PROJECT AND SCHOOLING PROJECT: CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL-CULTURAL THEORIES, HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY AND CRITICAL-OVERCOMING APPROACH TO THE TEACHING OF PHYSICAL EDUCATION
title_full_unstemmed HISTORICAL PROJECT AND SCHOOLING PROJECT: CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL-CULTURAL THEORIES, HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY AND CRITICAL-OVERCOMING APPROACH TO THE TEACHING OF PHYSICAL EDUCATION
title_sort HISTORICAL PROJECT AND SCHOOLING PROJECT: CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL-CULTURAL THEORIES, HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY AND CRITICAL-OVERCOMING APPROACH TO THE TEACHING OF PHYSICAL EDUCATION
author Albuquerque, Joelma de Oliveira
author_facet Albuquerque, Joelma de Oliveira
Taffarel, Celi Nelza Zülke
author_role author
author2 Taffarel, Celi Nelza Zülke
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Albuquerque, Joelma de Oliveira
Taffarel, Celi Nelza Zülke
dc.subject.por.fl_str_mv Historical-Cultural theory
Historical-Critical pedagogy
Critical-overcoming approach
Corporal culture.
Planteamiento Crítico y Superador
Teoría Histórico y Cultural
Pedagogía Histórico y Crítica
Cultura corporal.
Abordagem Crítico-Superadora
Teoria Histórico-Cultural
Pedagogia Histórico-Crítica
Cultura corporal.
topic Historical-Cultural theory
Historical-Critical pedagogy
Critical-overcoming approach
Corporal culture.
Planteamiento Crítico y Superador
Teoría Histórico y Cultural
Pedagogía Histórico y Crítica
Cultura corporal.
Abordagem Crítico-Superadora
Teoria Histórico-Cultural
Pedagogia Histórico-Crítica
Cultura corporal.
description The objective of the text is to answer questions about the delineation of a possible scientific status of Physical Education; about its nature in the context of pedagogical theories and/or professional fields; and about its specificity in the school. We did this by delimiting the responses to the contributions of Historical-Cultural theory, Historical-Critical pedagogy and the Critical-overcoming approach approach in the teaching of Physical Education. This option arises from the theoretical accumulation developed from the Research Groups articulated by LEPEL/FACED/UFBA and, from the formation of masters and doctors who contributed to the development of a Marxist-based theory.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Método Materialista Histórico Dialético.
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/8965
10.19177/prppge.v14e25202052-70
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/8965
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v14e25202052-70
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/8965/5299
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 14 n. 25 (2020); 52-70
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218749008084992