HISTORICAL PROJECT AND SCHOOLING PROJECT: CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL-CULTURAL THEORIES, HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY AND CRITICAL-OVERCOMING APPROACH TO THE TEACHING OF PHYSICAL EDUCATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/8965 |
Resumo: | The objective of the text is to answer questions about the delineation of a possible scientific status of Physical Education; about its nature in the context of pedagogical theories and/or professional fields; and about its specificity in the school. We did this by delimiting the responses to the contributions of Historical-Cultural theory, Historical-Critical pedagogy and the Critical-overcoming approach approach in the teaching of Physical Education. This option arises from the theoretical accumulation developed from the Research Groups articulated by LEPEL/FACED/UFBA and, from the formation of masters and doctors who contributed to the development of a Marxist-based theory. |
id |
UNISUL-4_c2566f8f143406b6813671e6f50e62b4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/8965 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
HISTORICAL PROJECT AND SCHOOLING PROJECT: CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL-CULTURAL THEORIES, HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY AND CRITICAL-OVERCOMING APPROACH TO THE TEACHING OF PHYSICAL EDUCATIONPROYECTO HISTÓRICO Y PROYECTO DE ESCOLARIZACIÓN: APORTACIONES DE LAS TEORÍAS HISTÓRICO Y CULTURAL, LA PEDAGOGÍA HISTÓRICOY CRITICA Y EL PLANTEAMIENTO CRÍTICO Y SUPERADOR A LA ENSEÑANZA DE LA EDUCACIÓN FÍSICAPROJETO HISTÓRICO E PROJETO DE ESCOLARIZAÇÃO: CONTRIBUIÇÕES DAS TEORIAS HISTÓRICO-CULTURAL, PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA E ABORDAGEM CRÍTICO- SUPERADORA DO ENSINO DA EDUCAÇÃO FÍSICAHistorical-Cultural theoryHistorical-Critical pedagogyCritical-overcoming approachCorporal culture.Planteamiento Crítico y SuperadorTeoría Histórico y CulturalPedagogía Histórico y CríticaCultura corporal.Abordagem Crítico-SuperadoraTeoria Histórico-CulturalPedagogia Histórico-CríticaCultura corporal.The objective of the text is to answer questions about the delineation of a possible scientific status of Physical Education; about its nature in the context of pedagogical theories and/or professional fields; and about its specificity in the school. We did this by delimiting the responses to the contributions of Historical-Cultural theory, Historical-Critical pedagogy and the Critical-overcoming approach approach in the teaching of Physical Education. This option arises from the theoretical accumulation developed from the Research Groups articulated by LEPEL/FACED/UFBA and, from the formation of masters and doctors who contributed to the development of a Marxist-based theory.El objetivo del texto es responder a las preguntas sobre la delimitación de un posible estatuto científico de la Educación Física; sobre su naturaleza en el contexto de las teorías pedagógicas y/o los campos profesionales; y sobre su especificidad en el ámbito escolar. Lo hicimos delimitando las respuestas a los aportes de la teoría Histórico y Cultural, la pedagogía Histórico y Critica, y el planteamiento Crítico y Superador en la enseñanza de la Educación Física. Esta opción surge de la acumulación teórica desarrollada a partir de los Grupos de Investigación articulados por LEPEL/FACED/UFBA y, de la formación de maestros y doctores que contribuyeron al desarrollo de una teoría basada en el marxismo.O objetivo do texto é responder as indagações sobre o delineamento de um possível estatuto científico da Educação Física; sobre sua natureza no contexto das teorias pedagógicas e/ou dos campos profissionais; e sobre sua especificidade no campo escolar. Fizemos isso delimitando as respostas às contribuições da teoria Histórico-Cultural, da pedagogia Histórico-Crítica e da abordagem Crítico-Superadora no ensino da Educação Física. Esta opção decorre do acúmulo teórico desenvolvido a partir dos Grupos de Pesquisa articulados pelo LEPEL/FACED/UFBA e, da formação de mestres e doutores que contribuíram no desenvolvimento de uma teoria de base marxista.Universidade do Sul de Santa Catarina2020-08-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMétodo Materialista Histórico Dialético.application/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/896510.19177/prppge.v14e25202052-70Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 14 n. 25 (2020); 52-702179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/8965/5299Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlbuquerque, Joelma de OliveiraTaffarel, Celi Nelza Zülke2020-08-26T19:23:34Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/8965Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2020-08-26T19:23:34Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
HISTORICAL PROJECT AND SCHOOLING PROJECT: CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL-CULTURAL THEORIES, HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY AND CRITICAL-OVERCOMING APPROACH TO THE TEACHING OF PHYSICAL EDUCATION PROYECTO HISTÓRICO Y PROYECTO DE ESCOLARIZACIÓN: APORTACIONES DE LAS TEORÍAS HISTÓRICO Y CULTURAL, LA PEDAGOGÍA HISTÓRICOY CRITICA Y EL PLANTEAMIENTO CRÍTICO Y SUPERADOR A LA ENSEÑANZA DE LA EDUCACIÓN FÍSICA PROJETO HISTÓRICO E PROJETO DE ESCOLARIZAÇÃO: CONTRIBUIÇÕES DAS TEORIAS HISTÓRICO-CULTURAL, PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA E ABORDAGEM CRÍTICO- SUPERADORA DO ENSINO DA EDUCAÇÃO FÍSICA |
title |
HISTORICAL PROJECT AND SCHOOLING PROJECT: CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL-CULTURAL THEORIES, HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY AND CRITICAL-OVERCOMING APPROACH TO THE TEACHING OF PHYSICAL EDUCATION |
spellingShingle |
HISTORICAL PROJECT AND SCHOOLING PROJECT: CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL-CULTURAL THEORIES, HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY AND CRITICAL-OVERCOMING APPROACH TO THE TEACHING OF PHYSICAL EDUCATION Albuquerque, Joelma de Oliveira Historical-Cultural theory Historical-Critical pedagogy Critical-overcoming approach Corporal culture. Planteamiento Crítico y Superador Teoría Histórico y Cultural Pedagogía Histórico y Crítica Cultura corporal. Abordagem Crítico-Superadora Teoria Histórico-Cultural Pedagogia Histórico-Crítica Cultura corporal. |
title_short |
HISTORICAL PROJECT AND SCHOOLING PROJECT: CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL-CULTURAL THEORIES, HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY AND CRITICAL-OVERCOMING APPROACH TO THE TEACHING OF PHYSICAL EDUCATION |
title_full |
HISTORICAL PROJECT AND SCHOOLING PROJECT: CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL-CULTURAL THEORIES, HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY AND CRITICAL-OVERCOMING APPROACH TO THE TEACHING OF PHYSICAL EDUCATION |
title_fullStr |
HISTORICAL PROJECT AND SCHOOLING PROJECT: CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL-CULTURAL THEORIES, HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY AND CRITICAL-OVERCOMING APPROACH TO THE TEACHING OF PHYSICAL EDUCATION |
title_full_unstemmed |
HISTORICAL PROJECT AND SCHOOLING PROJECT: CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL-CULTURAL THEORIES, HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY AND CRITICAL-OVERCOMING APPROACH TO THE TEACHING OF PHYSICAL EDUCATION |
title_sort |
HISTORICAL PROJECT AND SCHOOLING PROJECT: CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL-CULTURAL THEORIES, HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY AND CRITICAL-OVERCOMING APPROACH TO THE TEACHING OF PHYSICAL EDUCATION |
author |
Albuquerque, Joelma de Oliveira |
author_facet |
Albuquerque, Joelma de Oliveira Taffarel, Celi Nelza Zülke |
author_role |
author |
author2 |
Taffarel, Celi Nelza Zülke |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Albuquerque, Joelma de Oliveira Taffarel, Celi Nelza Zülke |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Historical-Cultural theory Historical-Critical pedagogy Critical-overcoming approach Corporal culture. Planteamiento Crítico y Superador Teoría Histórico y Cultural Pedagogía Histórico y Crítica Cultura corporal. Abordagem Crítico-Superadora Teoria Histórico-Cultural Pedagogia Histórico-Crítica Cultura corporal. |
topic |
Historical-Cultural theory Historical-Critical pedagogy Critical-overcoming approach Corporal culture. Planteamiento Crítico y Superador Teoría Histórico y Cultural Pedagogía Histórico y Crítica Cultura corporal. Abordagem Crítico-Superadora Teoria Histórico-Cultural Pedagogia Histórico-Crítica Cultura corporal. |
description |
The objective of the text is to answer questions about the delineation of a possible scientific status of Physical Education; about its nature in the context of pedagogical theories and/or professional fields; and about its specificity in the school. We did this by delimiting the responses to the contributions of Historical-Cultural theory, Historical-Critical pedagogy and the Critical-overcoming approach approach in the teaching of Physical Education. This option arises from the theoretical accumulation developed from the Research Groups articulated by LEPEL/FACED/UFBA and, from the formation of masters and doctors who contributed to the development of a Marxist-based theory. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Método Materialista Histórico Dialético. |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/8965 10.19177/prppge.v14e25202052-70 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/8965 |
identifier_str_mv |
10.19177/prppge.v14e25202052-70 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/8965/5299 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 14 n. 25 (2020); 52-70 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218749008084992 |