HISTORY, WORK AND EDUCATION: COMMENT ON THE INTERNAL CONTROVERSIES ON THE MARXIST FIELD

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Saviani, Dermeval
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Germinal: Marxismo e Educação em Debate
Texto Completo: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9448
Resumo: The paper raises to discussion the following questions on the debate about “History, work and education” in Brazil: why the lefts, in general, and the Marxists, in particular, boast in cultivate interpretative divergences about a long range of questions whether they are theoretical or practical? What implications this phenomena have to the advance of the militants’ conscience and the revolutionary struggle? To forward the debate the problem is examined at first via the reference of the classics of Marxism to at a second moment approach the controversies surrounding the central theme of this issue of Germinal: history, work and education.
id UFBA-10_94f2ee186e825c3d85160dcb8da9bc5f
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9448
network_acronym_str UFBA-10
network_name_str Germinal: Marxismo e Educação em Debate
repository_id_str
spelling HISTORY, WORK AND EDUCATION: COMMENT ON THE INTERNAL CONTROVERSIES ON THE MARXIST FIELDHISTORIA, TRABAJO Y EDUCACIÓN: COMENTARIOS SOBRE LA DISPUTA INTERNA AL CAMPO MARXISTAHISTÓRIA, TRABALHO E EDUCAÇÃO: COMENTÁRIO SOBRE AS CONTROVÉRSIAS INTERNAS AO CAMPO MARXISTAhistory-work-educationMarxist controversiesrevolutionary consciencerevolutionary theoryrevolutionary strategy.Historia-trabajo-educacióncontroversias marxistasconciencia revolucionariateoría revolucionariaestrategia revolucionaria.história-trabalho-educaçãocontrovérsias marxistasconsciência revolucionáriateoria revolucionáriaestratégia revolucionáriaThe paper raises to discussion the following questions on the debate about “History, work and education” in Brazil: why the lefts, in general, and the Marxists, in particular, boast in cultivate interpretative divergences about a long range of questions whether they are theoretical or practical? What implications this phenomena have to the advance of the militants’ conscience and the revolutionary struggle? To forward the debate the problem is examined at first via the reference of the classics of Marxism to at a second moment approach the controversies surrounding the central theme of this issue of Germinal: history, work and education.En el debate sobre el tema "Historia, Trabajo y Educación" en Brasil, este texto plantea las siguientes preguntas para el debate: ¿Por qué la Izquierda, generalmente, y los marxistas, en particular, sobresalen en el cultivo de desacuerdos de interpretación sobre diversos temas tanto prácticos como teóricos? Qué implicaciones tiene este fenómeno para avanzar en la conciencia de los militantes y para la lucha revolucionaria? Para tratar el debate, el problema se examina, al principio, con referencia a los clásicos del marxismo para, en segundo lugar, hacer frente a las controversias en torno al tema central de este número de la revista: la historia, el trabajo y la educación.No debate do tema “História, trabalho e educação” no Brasil, o texto levanta para discussão as seguintes questões: por que as esquerdas, de modo geral, e os marxistas, em particular, timbram em cultivar divergências interpretativas sobre as mais variadas questões sejam elas de ordem teórica ou de ordem prática? Que implicações tem esse fenômeno para o avanço da consciência dos militantes e para a luta revolucionária?  Para o encaminhamento do debate o problema é examinado, num primeiro momento, tendo por referência os clássicos do marxismo para, num segundo momento, abordar as controvérsias em torno do tema central desse número da revista: história, trabalho e educação.Universidade Federal da Bahia2012-06-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/944810.9771/gmed.v3i2.9448Germinal: marxismo e educação em debate; v. 3 n. 2 (2011): HISTÓRIA, TRABALHO E EDUCAÇÃO; 4-142175-5604reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debateinstname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)instacron:UFBAporhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9448/6880Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessSaviani, Dermeval2017-10-19T15:49:57Zoai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9448Revistahttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/PUBhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/oairevistagerminal@ufba.br2175-56042175-5604opendoar:2017-10-19T15:49:57Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA)false
dc.title.none.fl_str_mv HISTORY, WORK AND EDUCATION: COMMENT ON THE INTERNAL CONTROVERSIES ON THE MARXIST FIELD
HISTORIA, TRABAJO Y EDUCACIÓN: COMENTARIOS SOBRE LA DISPUTA INTERNA AL CAMPO MARXISTA
HISTÓRIA, TRABALHO E EDUCAÇÃO: COMENTÁRIO SOBRE AS CONTROVÉRSIAS INTERNAS AO CAMPO MARXISTA
title HISTORY, WORK AND EDUCATION: COMMENT ON THE INTERNAL CONTROVERSIES ON THE MARXIST FIELD
spellingShingle HISTORY, WORK AND EDUCATION: COMMENT ON THE INTERNAL CONTROVERSIES ON THE MARXIST FIELD
Saviani, Dermeval
history-work-education
Marxist controversies
revolutionary conscience
revolutionary theory
revolutionary strategy.
Historia-trabajo-educación
controversias marxistas
conciencia revolucionaria
teoría revolucionaria
estrategia revolucionaria.
história-trabalho-educação
controvérsias marxistas
consciência revolucionária
teoria revolucionária
estratégia revolucionária
title_short HISTORY, WORK AND EDUCATION: COMMENT ON THE INTERNAL CONTROVERSIES ON THE MARXIST FIELD
title_full HISTORY, WORK AND EDUCATION: COMMENT ON THE INTERNAL CONTROVERSIES ON THE MARXIST FIELD
title_fullStr HISTORY, WORK AND EDUCATION: COMMENT ON THE INTERNAL CONTROVERSIES ON THE MARXIST FIELD
title_full_unstemmed HISTORY, WORK AND EDUCATION: COMMENT ON THE INTERNAL CONTROVERSIES ON THE MARXIST FIELD
title_sort HISTORY, WORK AND EDUCATION: COMMENT ON THE INTERNAL CONTROVERSIES ON THE MARXIST FIELD
author Saviani, Dermeval
author_facet Saviani, Dermeval
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Saviani, Dermeval
dc.subject.por.fl_str_mv history-work-education
Marxist controversies
revolutionary conscience
revolutionary theory
revolutionary strategy.
Historia-trabajo-educación
controversias marxistas
conciencia revolucionaria
teoría revolucionaria
estrategia revolucionaria.
história-trabalho-educação
controvérsias marxistas
consciência revolucionária
teoria revolucionária
estratégia revolucionária
topic history-work-education
Marxist controversies
revolutionary conscience
revolutionary theory
revolutionary strategy.
Historia-trabajo-educación
controversias marxistas
conciencia revolucionaria
teoría revolucionaria
estrategia revolucionaria.
história-trabalho-educação
controvérsias marxistas
consciência revolucionária
teoria revolucionária
estratégia revolucionária
description The paper raises to discussion the following questions on the debate about “History, work and education” in Brazil: why the lefts, in general, and the Marxists, in particular, boast in cultivate interpretative divergences about a long range of questions whether they are theoretical or practical? What implications this phenomena have to the advance of the militants’ conscience and the revolutionary struggle? To forward the debate the problem is examined at first via the reference of the classics of Marxism to at a second moment approach the controversies surrounding the central theme of this issue of Germinal: history, work and education.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-06-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9448
10.9771/gmed.v3i2.9448
url https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9448
identifier_str_mv 10.9771/gmed.v3i2.9448
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9448/6880
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Bahia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Bahia
dc.source.none.fl_str_mv Germinal: marxismo e educação em debate; v. 3 n. 2 (2011): HISTÓRIA, TRABALHO E EDUCAÇÃO; 4-14
2175-5604
reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debate
instname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)
instacron:UFBA
instname_str Universidade Federal da Bahia (UFBA)
instacron_str UFBA
institution UFBA
reponame_str Germinal: Marxismo e Educação em Debate
collection Germinal: Marxismo e Educação em Debate
repository.name.fl_str_mv Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA)
repository.mail.fl_str_mv revistagerminal@ufba.br
_version_ 1798313515828641792