HISTORY, WORK AND EDUCATION: COMMENT ON THE INTERNAL CONTROVERSIES ON THE MARXIST FIELD
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
Texto Completo: | https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9448 |
Resumo: | The paper raises to discussion the following questions on the debate about “History, work and education” in Brazil: why the lefts, in general, and the Marxists, in particular, boast in cultivate interpretative divergences about a long range of questions whether they are theoretical or practical? What implications this phenomena have to the advance of the militants’ conscience and the revolutionary struggle? To forward the debate the problem is examined at first via the reference of the classics of Marxism to at a second moment approach the controversies surrounding the central theme of this issue of Germinal: history, work and education. |
id |
UFBA-10_94f2ee186e825c3d85160dcb8da9bc5f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9448 |
network_acronym_str |
UFBA-10 |
network_name_str |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
HISTORY, WORK AND EDUCATION: COMMENT ON THE INTERNAL CONTROVERSIES ON THE MARXIST FIELDHISTORIA, TRABAJO Y EDUCACIÓN: COMENTARIOS SOBRE LA DISPUTA INTERNA AL CAMPO MARXISTAHISTÓRIA, TRABALHO E EDUCAÇÃO: COMENTÁRIO SOBRE AS CONTROVÉRSIAS INTERNAS AO CAMPO MARXISTAhistory-work-educationMarxist controversiesrevolutionary consciencerevolutionary theoryrevolutionary strategy.Historia-trabajo-educacióncontroversias marxistasconciencia revolucionariateoría revolucionariaestrategia revolucionaria.história-trabalho-educaçãocontrovérsias marxistasconsciência revolucionáriateoria revolucionáriaestratégia revolucionáriaThe paper raises to discussion the following questions on the debate about “History, work and education” in Brazil: why the lefts, in general, and the Marxists, in particular, boast in cultivate interpretative divergences about a long range of questions whether they are theoretical or practical? What implications this phenomena have to the advance of the militants’ conscience and the revolutionary struggle? To forward the debate the problem is examined at first via the reference of the classics of Marxism to at a second moment approach the controversies surrounding the central theme of this issue of Germinal: history, work and education.En el debate sobre el tema "Historia, Trabajo y Educación" en Brasil, este texto plantea las siguientes preguntas para el debate: ¿Por qué la Izquierda, generalmente, y los marxistas, en particular, sobresalen en el cultivo de desacuerdos de interpretación sobre diversos temas tanto prácticos como teóricos? Qué implicaciones tiene este fenómeno para avanzar en la conciencia de los militantes y para la lucha revolucionaria? Para tratar el debate, el problema se examina, al principio, con referencia a los clásicos del marxismo para, en segundo lugar, hacer frente a las controversias en torno al tema central de este número de la revista: la historia, el trabajo y la educación.No debate do tema “História, trabalho e educação” no Brasil, o texto levanta para discussão as seguintes questões: por que as esquerdas, de modo geral, e os marxistas, em particular, timbram em cultivar divergências interpretativas sobre as mais variadas questões sejam elas de ordem teórica ou de ordem prática? Que implicações tem esse fenômeno para o avanço da consciência dos militantes e para a luta revolucionária? Para o encaminhamento do debate o problema é examinado, num primeiro momento, tendo por referência os clássicos do marxismo para, num segundo momento, abordar as controvérsias em torno do tema central desse número da revista: história, trabalho e educação.Universidade Federal da Bahia2012-06-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/944810.9771/gmed.v3i2.9448Germinal: marxismo e educação em debate; v. 3 n. 2 (2011): HISTÓRIA, TRABALHO E EDUCAÇÃO; 4-142175-5604reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debateinstname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)instacron:UFBAporhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9448/6880Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessSaviani, Dermeval2017-10-19T15:49:57Zoai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9448Revistahttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/PUBhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/oairevistagerminal@ufba.br2175-56042175-5604opendoar:2017-10-19T15:49:57Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
HISTORY, WORK AND EDUCATION: COMMENT ON THE INTERNAL CONTROVERSIES ON THE MARXIST FIELD HISTORIA, TRABAJO Y EDUCACIÓN: COMENTARIOS SOBRE LA DISPUTA INTERNA AL CAMPO MARXISTA HISTÓRIA, TRABALHO E EDUCAÇÃO: COMENTÁRIO SOBRE AS CONTROVÉRSIAS INTERNAS AO CAMPO MARXISTA |
title |
HISTORY, WORK AND EDUCATION: COMMENT ON THE INTERNAL CONTROVERSIES ON THE MARXIST FIELD |
spellingShingle |
HISTORY, WORK AND EDUCATION: COMMENT ON THE INTERNAL CONTROVERSIES ON THE MARXIST FIELD Saviani, Dermeval history-work-education Marxist controversies revolutionary conscience revolutionary theory revolutionary strategy. Historia-trabajo-educación controversias marxistas conciencia revolucionaria teoría revolucionaria estrategia revolucionaria. história-trabalho-educação controvérsias marxistas consciência revolucionária teoria revolucionária estratégia revolucionária |
title_short |
HISTORY, WORK AND EDUCATION: COMMENT ON THE INTERNAL CONTROVERSIES ON THE MARXIST FIELD |
title_full |
HISTORY, WORK AND EDUCATION: COMMENT ON THE INTERNAL CONTROVERSIES ON THE MARXIST FIELD |
title_fullStr |
HISTORY, WORK AND EDUCATION: COMMENT ON THE INTERNAL CONTROVERSIES ON THE MARXIST FIELD |
title_full_unstemmed |
HISTORY, WORK AND EDUCATION: COMMENT ON THE INTERNAL CONTROVERSIES ON THE MARXIST FIELD |
title_sort |
HISTORY, WORK AND EDUCATION: COMMENT ON THE INTERNAL CONTROVERSIES ON THE MARXIST FIELD |
author |
Saviani, Dermeval |
author_facet |
Saviani, Dermeval |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Saviani, Dermeval |
dc.subject.por.fl_str_mv |
history-work-education Marxist controversies revolutionary conscience revolutionary theory revolutionary strategy. Historia-trabajo-educación controversias marxistas conciencia revolucionaria teoría revolucionaria estrategia revolucionaria. história-trabalho-educação controvérsias marxistas consciência revolucionária teoria revolucionária estratégia revolucionária |
topic |
history-work-education Marxist controversies revolutionary conscience revolutionary theory revolutionary strategy. Historia-trabajo-educación controversias marxistas conciencia revolucionaria teoría revolucionaria estrategia revolucionaria. história-trabalho-educação controvérsias marxistas consciência revolucionária teoria revolucionária estratégia revolucionária |
description |
The paper raises to discussion the following questions on the debate about “History, work and education” in Brazil: why the lefts, in general, and the Marxists, in particular, boast in cultivate interpretative divergences about a long range of questions whether they are theoretical or practical? What implications this phenomena have to the advance of the militants’ conscience and the revolutionary struggle? To forward the debate the problem is examined at first via the reference of the classics of Marxism to at a second moment approach the controversies surrounding the central theme of this issue of Germinal: history, work and education. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-06-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9448 10.9771/gmed.v3i2.9448 |
url |
https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9448 |
identifier_str_mv |
10.9771/gmed.v3i2.9448 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9448/6880 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Bahia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Bahia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Germinal: marxismo e educação em debate; v. 3 n. 2 (2011): HISTÓRIA, TRABALHO E EDUCAÇÃO; 4-14 2175-5604 reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debate instname:Universidade Federal da Bahia (UFBA) instacron:UFBA |
instname_str |
Universidade Federal da Bahia (UFBA) |
instacron_str |
UFBA |
institution |
UFBA |
reponame_str |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
collection |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistagerminal@ufba.br |
_version_ |
1798313515828641792 |