CENTRALITY AND URBAN HIERARCHY ON THE RAILWAY FROM RECIFE TO LIMOEIRO, TIMBAÚBA AND CAMPINA GRANDE BRANCH LINE IN THE BRAZILIAN NORTHEAST
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Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | GeoTextos (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufba.br/index.php/geotextos/article/view/56336 |
Resumo: | The railway constitutes an urban network par excellence, since several urban agglomerations are interconnected by the rails. These cities or places have distinct centralities, defined by the functions and influence they exercise in this network and by the capacity they have to attract different flows (goods, passengers, telegraph messages). The centrality of the railway city is as great as its capacity to intensify spatial interactions and expand its radius of influence. The objective of this article is to analyze the configuration of the urban network formed by the Railway line from Recife to Limoeiro, Timbaúba, and the Campina Grande branch line. The analysis of the object from the Urban Historical Geography is reflected in the defined temporal demarcation and the conduction of the synchronic diachronic analysis, with emphasis on the consulted documentary sources, such as: the Anuário estatístico do Brasil (1916, v. I, Territory and Population), Anuário estatístico do Brasil (1917, v. II, Economy and Finance), Anuário de Campina Grande (1925), Anuário estatístico da Parahyba do Norte (1918), Coleção das Leis do Império (1873 and 1876), Coleção das Leis da República (1902), Coleção de mapas históricos de David Rumsey (1908), Estatísticas das estradas de ferro da União e das fiscalizadas pela União (1906, 1907, 1910, 1913, 1914, 1917 and 1922) e os Relatórios do Ministério da Indústria, Viação e Obras Públicas (1902, 1905, 1906, 1907, 1910, 1911 and 1915). It is concluded that the implementation of the railway boosted or consolidated the centrality of the cities that make up the studied railway line. |
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CENTRALITY AND URBAN HIERARCHY ON THE RAILWAY FROM RECIFE TO LIMOEIRO, TIMBAÚBA AND CAMPINA GRANDE BRANCH LINE IN THE BRAZILIAN NORTHEASTCentralidade e hierarquia urbana na Estrada de Ferro Recife ao Limoeiro, Timbaúba e Ramal Campina Grande no Nordeste Brasileiro (1881-1907)CentralityUrban hierarchyRailwayPernambucoParaíbaBrasilCentralidadeHierarquia urbanaFerroviaPernambucoParaíbaBrasilThe railway constitutes an urban network par excellence, since several urban agglomerations are interconnected by the rails. These cities or places have distinct centralities, defined by the functions and influence they exercise in this network and by the capacity they have to attract different flows (goods, passengers, telegraph messages). The centrality of the railway city is as great as its capacity to intensify spatial interactions and expand its radius of influence. The objective of this article is to analyze the configuration of the urban network formed by the Railway line from Recife to Limoeiro, Timbaúba, and the Campina Grande branch line. The analysis of the object from the Urban Historical Geography is reflected in the defined temporal demarcation and the conduction of the synchronic diachronic analysis, with emphasis on the consulted documentary sources, such as: the Anuário estatístico do Brasil (1916, v. I, Territory and Population), Anuário estatístico do Brasil (1917, v. II, Economy and Finance), Anuário de Campina Grande (1925), Anuário estatístico da Parahyba do Norte (1918), Coleção das Leis do Império (1873 and 1876), Coleção das Leis da República (1902), Coleção de mapas históricos de David Rumsey (1908), Estatísticas das estradas de ferro da União e das fiscalizadas pela União (1906, 1907, 1910, 1913, 1914, 1917 and 1922) e os Relatórios do Ministério da Indústria, Viação e Obras Públicas (1902, 1905, 1906, 1907, 1910, 1911 and 1915). It is concluded that the implementation of the railway boosted or consolidated the centrality of the cities that make up the studied railway line.A ferrovia se constitui como uma rede urbana por excelência, uma vez que vários aglomerados urbanos são interconectados pelos trilhos. Essas cidades ou locais possuem centralidades distintas, definidas pelas funções e pela influência que exercem nessa rede bem como pela capacidade que têm de atrair os diversos fluxos (de mercadorias, passageiros, mensagens telegráficas). A centralidade da cidade ferroviária é tão maior quanto for sua capacidade de intensificar as interações espaciais e expandir seu raio de influência. O objetivo deste artigo é analisar a configuração da rede urbana formada pela Estrada de Ferro Recife ao Limoeiro, Timbaúba e Ramal Campina Grande. A análise do objeto a partir da Geografia Histórica Urbana se reflete na demarcação temporal definida e na condução da análise sincrônica-diacrônica, com ênfase nas fontes documentais consultadas, tais como: o Anuário estatístico do Brasil (1916, v. I, Território e População), Anuário estatístico do Brasil (1917, v. II, Economia e Finanças), Anuário de Campina Grande (1925), Anuário estatístico da Parahyba do Norte (1918), Coleção das Leis do Império (1873 e 1876), Coleção das Leis da República (1902), Coleção de mapas históricos de David Rumsey (1908), Estatísticas das estradas de ferro da União e das fiscalizadas pela União (1906, 1907, 1910, 1913, 1914, 1917 e 1922) e os Relatórios do Ministério da Indústria, Viação e Obras Públicas (1902, 1905, 1906, 1907, 1910, 1911 e 1915). Conclui-se que a implantação da ferrovia impulsionou ou consolidou a centralidade das cidades que compõem a linha férrea estudada.Universidade Federal da Bahia2023-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufba.br/index.php/geotextos/article/view/5633610.9771/geo.v0i2.56336GeoTextos; Vol. 19, N. 2 (dezembro de 2023)1984-55371809-189Xreponame:GeoTextos (Online)instname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)instacron:UFBAporhttps://periodicos.ufba.br/index.php/geotextos/article/view/56336/31022Copyright (c) 2023 Elizangela Justino de Oliveirainfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Elizangela Justino de 2023-12-15T19:49:47Zoai:ojs.periodicos.ufba.br:article/56336Revistahttps://periodicos.ufba.br/index.php/geotextosPUBhttps://periodicos.ufba.br/index.php/geotextos/oaiangeloserpa@hotmail.com||rodrigomei@hotmail.com1984-55371809-189Xopendoar:2023-12-15T19:49:47GeoTextos (Online) - Universidade Federal da Bahia (UFBA)false |
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