MODELO TEÓRICO-METODOLÓGICO DE ELABORAÇÃO E VALIDAÇÃO DE TECNOLOGIA EDUCACIONAL PARA A ÁREA DA ENFERMAGEM

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sparapani, Valéria de Cassia
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Souza , Ana Izabel Jatobá de, Anders, Jane Cristina, Coelho Pina, Juliana, Kuerten Rocha, Patrícia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Baiana de Enfermagem (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufba.br/index.php/enfermagem/article/view/54361
Resumo: Objective: to present a theoretical-methodological model to guide the elaboration and validation of educational technologies such as booklets for the field of Nursing. Theoretical-reflective study based on Bloom's Taxonomy. Results: the study presents a theoretical-methodological model that describes the elaboration of the script and content of the educational material following the recommendations of Bloom's Taxonomy, in the dimension of the cognitive process. It also presents the steps for the elaboration and validation of educational booklets: situational diagnosis, literature and document review, content selection and summarization, script elaboration, image creation and layout, validation with specialists and with the target audience. Final considerations: the proposition of the theoretical-methodological model solidifies the knowledge of the literature and helps nurses and researchers in the elaboration of educational booklets with greater scientific rigor and likely to be effective.
id UFBA-14_2596b6ff997fe181e79ea73d58ad9c14
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufba.br:article/54361
network_acronym_str UFBA-14
network_name_str Revista Baiana de Enfermagem (Online)
repository_id_str
spelling MODELO TEÓRICO-METODOLÓGICO DE ELABORAÇÃO E VALIDAÇÃO DE TECNOLOGIA EDUCACIONAL PARA A ÁREA DA ENFERMAGEMEducational TechnologyNursingHealth EducationMethodologyEducational and Promotional MaterialsTecnología EducacionalEnfermeríaEducación en SaludMetodologíaMateriales Educativos y de DivulgaciónTecnologia educacionalEnfermagemEducação em saúdeMetodologiaMateriais educativos e de divulgaçãoObjective: to present a theoretical-methodological model to guide the elaboration and validation of educational technologies such as booklets for the field of Nursing. Theoretical-reflective study based on Bloom's Taxonomy. Results: the study presents a theoretical-methodological model that describes the elaboration of the script and content of the educational material following the recommendations of Bloom's Taxonomy, in the dimension of the cognitive process. It also presents the steps for the elaboration and validation of educational booklets: situational diagnosis, literature and document review, content selection and summarization, script elaboration, image creation and layout, validation with specialists and with the target audience. Final considerations: the proposition of the theoretical-methodological model solidifies the knowledge of the literature and helps nurses and researchers in the elaboration of educational booklets with greater scientific rigor and likely to be effective.Objetivo: presentar un modelo teórico-metodológico para orientar la elaboración y validación de cartillas educativas para el campo de la Enfermería. Estudio teórico-reflexivo basado en la Taxonomía de Bloom. Resultados: el estudio presenta un modelo teórico-metodológico que describe la elaboración del guión y contenido del material educativo siguiendo las recomendaciones de la Taxonomía de Bloom, en la dimensión del proceso cognitivo. También presenta los pasos para la elaboración y validación de cartillas educativas: diagnóstico situacional, revisión de literatura y documentos, selección y resumen de contenidos, elaboración de guiones, creación y maquetación de imágenes, validación con especialistas y con el público objetivo. Final considerations: la proposición del modelo teórico-metodológico solidifica el conocimiento de la literatura y ayuda a los enfermeros e investigadores en la elaboración de folletos educativos con mayor rigor científico y susceptibles de ser efectivos.Objetivo: apresentar um modelo teórico-metodológico para nortear a elaboração e validação de tecnologia educacional do tipo cartilhas educativas para a área da Enfermagem. Método: trata-se de um estudo teórico-reflexivo, baseado na Taxonomia de Bloom. Resultados: o estudo apresentou um modelo teórico-metodológico que descreve a elaboração do roteiro e conteúdo do material educativo seguindo as recomendações da Taxonomia de Bloom, na dimensão do processo cognitivo. Ainda, apresentou os passos para elaboração e validação de cartilhas educativas: diagnóstico situacional, revisão de literatura e documental, seleção e sumarização de conteúdo, elaboração do roteiro, criação e diagramação de imagens, validação com especialistas e com o público-alvo. Considerações finais: a proposição do modelo teórico-metodológico solidifica o conhecimento da literatura e auxilia enfermeiros e pesquisadores na elaboração de cartilhas educativas com maior rigor científico e passíveis de efetividade. Descritores: Tecnologia Educacional. Enfermagem. Educação em Saúde. Metodologia como Assunto. Materiais Educativos e de Divulgação.Universidade Federal da Bahia2023-11-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufba.br/index.php/enfermagem/article/view/5436110.18471/rbe.v37.54361Revista Baiana de Enfermagem; Vol. 37 (2023)Revista Baiana de Enfermagem; Vol. 37 (2023)Revista Baiana de Enfermagem‏; v. 37 (2023)2178-86500102-5430reponame:Revista Baiana de Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)instacron:UFBAporenghttps://periodicos.ufba.br/index.php/enfermagem/article/view/54361/32044https://periodicos.ufba.br/index.php/enfermagem/article/view/54361/32045Copyright (c) 2023 Revista Baiana de Enfermagem‏info:eu-repo/semantics/openAccessSparapani, Valéria de Cassia Souza , Ana Izabel Jatobá de Anders, Jane CristinaCoelho Pina, Juliana Kuerten Rocha, Patrícia 2023-07-21T13:56:45Zoai:ojs.periodicos.ufba.br:article/54361Revistahttps://portalseer.ufba.br/index.php/enfermagem/indexPUBhttps://portalseer.ufba.br/index.php/enfermagem/oairbaiana@ufba.br2178-86500102-5130opendoar:2023-07-21T13:56:45Revista Baiana de Enfermagem (Online) - Universidade Federal da Bahia (UFBA)false
dc.title.none.fl_str_mv MODELO TEÓRICO-METODOLÓGICO DE ELABORAÇÃO E VALIDAÇÃO DE TECNOLOGIA EDUCACIONAL PARA A ÁREA DA ENFERMAGEM
title MODELO TEÓRICO-METODOLÓGICO DE ELABORAÇÃO E VALIDAÇÃO DE TECNOLOGIA EDUCACIONAL PARA A ÁREA DA ENFERMAGEM
spellingShingle MODELO TEÓRICO-METODOLÓGICO DE ELABORAÇÃO E VALIDAÇÃO DE TECNOLOGIA EDUCACIONAL PARA A ÁREA DA ENFERMAGEM
Sparapani, Valéria de Cassia
Educational Technology
Nursing
Health Education
Methodology
Educational and Promotional Materials
Tecnología Educacional
Enfermería
Educación en Salud
Metodología
Materiales Educativos y de Divulgación
Tecnologia educacional
Enfermagem
Educação em saúde
Metodologia
Materiais educativos e de divulgação
title_short MODELO TEÓRICO-METODOLÓGICO DE ELABORAÇÃO E VALIDAÇÃO DE TECNOLOGIA EDUCACIONAL PARA A ÁREA DA ENFERMAGEM
title_full MODELO TEÓRICO-METODOLÓGICO DE ELABORAÇÃO E VALIDAÇÃO DE TECNOLOGIA EDUCACIONAL PARA A ÁREA DA ENFERMAGEM
title_fullStr MODELO TEÓRICO-METODOLÓGICO DE ELABORAÇÃO E VALIDAÇÃO DE TECNOLOGIA EDUCACIONAL PARA A ÁREA DA ENFERMAGEM
title_full_unstemmed MODELO TEÓRICO-METODOLÓGICO DE ELABORAÇÃO E VALIDAÇÃO DE TECNOLOGIA EDUCACIONAL PARA A ÁREA DA ENFERMAGEM
title_sort MODELO TEÓRICO-METODOLÓGICO DE ELABORAÇÃO E VALIDAÇÃO DE TECNOLOGIA EDUCACIONAL PARA A ÁREA DA ENFERMAGEM
author Sparapani, Valéria de Cassia
author_facet Sparapani, Valéria de Cassia
Souza , Ana Izabel Jatobá de
Anders, Jane Cristina
Coelho Pina, Juliana
Kuerten Rocha, Patrícia
author_role author
author2 Souza , Ana Izabel Jatobá de
Anders, Jane Cristina
Coelho Pina, Juliana
Kuerten Rocha, Patrícia
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sparapani, Valéria de Cassia
Souza , Ana Izabel Jatobá de
Anders, Jane Cristina
Coelho Pina, Juliana
Kuerten Rocha, Patrícia
dc.subject.por.fl_str_mv Educational Technology
Nursing
Health Education
Methodology
Educational and Promotional Materials
Tecnología Educacional
Enfermería
Educación en Salud
Metodología
Materiales Educativos y de Divulgación
Tecnologia educacional
Enfermagem
Educação em saúde
Metodologia
Materiais educativos e de divulgação
topic Educational Technology
Nursing
Health Education
Methodology
Educational and Promotional Materials
Tecnología Educacional
Enfermería
Educación en Salud
Metodología
Materiales Educativos y de Divulgación
Tecnologia educacional
Enfermagem
Educação em saúde
Metodologia
Materiais educativos e de divulgação
description Objective: to present a theoretical-methodological model to guide the elaboration and validation of educational technologies such as booklets for the field of Nursing. Theoretical-reflective study based on Bloom's Taxonomy. Results: the study presents a theoretical-methodological model that describes the elaboration of the script and content of the educational material following the recommendations of Bloom's Taxonomy, in the dimension of the cognitive process. It also presents the steps for the elaboration and validation of educational booklets: situational diagnosis, literature and document review, content selection and summarization, script elaboration, image creation and layout, validation with specialists and with the target audience. Final considerations: the proposition of the theoretical-methodological model solidifies the knowledge of the literature and helps nurses and researchers in the elaboration of educational booklets with greater scientific rigor and likely to be effective.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufba.br/index.php/enfermagem/article/view/54361
10.18471/rbe.v37.54361
url https://periodicos.ufba.br/index.php/enfermagem/article/view/54361
identifier_str_mv 10.18471/rbe.v37.54361
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufba.br/index.php/enfermagem/article/view/54361/32044
https://periodicos.ufba.br/index.php/enfermagem/article/view/54361/32045
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Baiana de Enfermagem‏
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Baiana de Enfermagem‏
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Bahia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Bahia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Baiana de Enfermagem; Vol. 37 (2023)
Revista Baiana de Enfermagem; Vol. 37 (2023)
Revista Baiana de Enfermagem‏; v. 37 (2023)
2178-8650
0102-5430
reponame:Revista Baiana de Enfermagem (Online)
instname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)
instacron:UFBA
instname_str Universidade Federal da Bahia (UFBA)
instacron_str UFBA
institution UFBA
reponame_str Revista Baiana de Enfermagem (Online)
collection Revista Baiana de Enfermagem (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Baiana de Enfermagem (Online) - Universidade Federal da Bahia (UFBA)
repository.mail.fl_str_mv rbaiana@ufba.br
_version_ 1797066772500709376