MODELO TEÓRICO-METODOLÓGICO DE ELABORAÇÃO E VALIDAÇÃO DE TECNOLOGIA EDUCACIONAL PARA A ÁREA DA ENFERMAGEM
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Baiana de Enfermagem (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufba.br/index.php/enfermagem/article/view/54361 |
Resumo: | Objective: to present a theoretical-methodological model to guide the elaboration and validation of educational technologies such as booklets for the field of Nursing. Theoretical-reflective study based on Bloom's Taxonomy. Results: the study presents a theoretical-methodological model that describes the elaboration of the script and content of the educational material following the recommendations of Bloom's Taxonomy, in the dimension of the cognitive process. It also presents the steps for the elaboration and validation of educational booklets: situational diagnosis, literature and document review, content selection and summarization, script elaboration, image creation and layout, validation with specialists and with the target audience. Final considerations: the proposition of the theoretical-methodological model solidifies the knowledge of the literature and helps nurses and researchers in the elaboration of educational booklets with greater scientific rigor and likely to be effective. |
id |
UFBA-14_2596b6ff997fe181e79ea73d58ad9c14 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufba.br:article/54361 |
network_acronym_str |
UFBA-14 |
network_name_str |
Revista Baiana de Enfermagem (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
MODELO TEÓRICO-METODOLÓGICO DE ELABORAÇÃO E VALIDAÇÃO DE TECNOLOGIA EDUCACIONAL PARA A ÁREA DA ENFERMAGEMEducational TechnologyNursingHealth EducationMethodologyEducational and Promotional MaterialsTecnología EducacionalEnfermeríaEducación en SaludMetodologíaMateriales Educativos y de DivulgaciónTecnologia educacionalEnfermagemEducação em saúdeMetodologiaMateriais educativos e de divulgaçãoObjective: to present a theoretical-methodological model to guide the elaboration and validation of educational technologies such as booklets for the field of Nursing. Theoretical-reflective study based on Bloom's Taxonomy. Results: the study presents a theoretical-methodological model that describes the elaboration of the script and content of the educational material following the recommendations of Bloom's Taxonomy, in the dimension of the cognitive process. It also presents the steps for the elaboration and validation of educational booklets: situational diagnosis, literature and document review, content selection and summarization, script elaboration, image creation and layout, validation with specialists and with the target audience. Final considerations: the proposition of the theoretical-methodological model solidifies the knowledge of the literature and helps nurses and researchers in the elaboration of educational booklets with greater scientific rigor and likely to be effective.Objetivo: presentar un modelo teórico-metodológico para orientar la elaboración y validación de cartillas educativas para el campo de la Enfermería. Estudio teórico-reflexivo basado en la Taxonomía de Bloom. Resultados: el estudio presenta un modelo teórico-metodológico que describe la elaboración del guión y contenido del material educativo siguiendo las recomendaciones de la Taxonomía de Bloom, en la dimensión del proceso cognitivo. También presenta los pasos para la elaboración y validación de cartillas educativas: diagnóstico situacional, revisión de literatura y documentos, selección y resumen de contenidos, elaboración de guiones, creación y maquetación de imágenes, validación con especialistas y con el público objetivo. Final considerations: la proposición del modelo teórico-metodológico solidifica el conocimiento de la literatura y ayuda a los enfermeros e investigadores en la elaboración de folletos educativos con mayor rigor científico y susceptibles de ser efectivos.Objetivo: apresentar um modelo teórico-metodológico para nortear a elaboração e validação de tecnologia educacional do tipo cartilhas educativas para a área da Enfermagem. Método: trata-se de um estudo teórico-reflexivo, baseado na Taxonomia de Bloom. Resultados: o estudo apresentou um modelo teórico-metodológico que descreve a elaboração do roteiro e conteúdo do material educativo seguindo as recomendações da Taxonomia de Bloom, na dimensão do processo cognitivo. Ainda, apresentou os passos para elaboração e validação de cartilhas educativas: diagnóstico situacional, revisão de literatura e documental, seleção e sumarização de conteúdo, elaboração do roteiro, criação e diagramação de imagens, validação com especialistas e com o público-alvo. Considerações finais: a proposição do modelo teórico-metodológico solidifica o conhecimento da literatura e auxilia enfermeiros e pesquisadores na elaboração de cartilhas educativas com maior rigor científico e passíveis de efetividade. Descritores: Tecnologia Educacional. Enfermagem. Educação em Saúde. Metodologia como Assunto. Materiais Educativos e de Divulgação.Universidade Federal da Bahia2023-11-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufba.br/index.php/enfermagem/article/view/5436110.18471/rbe.v37.54361Revista Baiana de Enfermagem; Vol. 37 (2023)Revista Baiana de Enfermagem; Vol. 37 (2023)Revista Baiana de Enfermagem; v. 37 (2023)2178-86500102-5430reponame:Revista Baiana de Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)instacron:UFBAporenghttps://periodicos.ufba.br/index.php/enfermagem/article/view/54361/32044https://periodicos.ufba.br/index.php/enfermagem/article/view/54361/32045Copyright (c) 2023 Revista Baiana de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessSparapani, Valéria de Cassia Souza , Ana Izabel Jatobá de Anders, Jane CristinaCoelho Pina, Juliana Kuerten Rocha, Patrícia 2023-07-21T13:56:45Zoai:ojs.periodicos.ufba.br:article/54361Revistahttps://portalseer.ufba.br/index.php/enfermagem/indexPUBhttps://portalseer.ufba.br/index.php/enfermagem/oairbaiana@ufba.br2178-86500102-5130opendoar:2023-07-21T13:56:45Revista Baiana de Enfermagem (Online) - Universidade Federal da Bahia (UFBA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
MODELO TEÓRICO-METODOLÓGICO DE ELABORAÇÃO E VALIDAÇÃO DE TECNOLOGIA EDUCACIONAL PARA A ÁREA DA ENFERMAGEM |
title |
MODELO TEÓRICO-METODOLÓGICO DE ELABORAÇÃO E VALIDAÇÃO DE TECNOLOGIA EDUCACIONAL PARA A ÁREA DA ENFERMAGEM |
spellingShingle |
MODELO TEÓRICO-METODOLÓGICO DE ELABORAÇÃO E VALIDAÇÃO DE TECNOLOGIA EDUCACIONAL PARA A ÁREA DA ENFERMAGEM Sparapani, Valéria de Cassia Educational Technology Nursing Health Education Methodology Educational and Promotional Materials Tecnología Educacional Enfermería Educación en Salud Metodología Materiales Educativos y de Divulgación Tecnologia educacional Enfermagem Educação em saúde Metodologia Materiais educativos e de divulgação |
title_short |
MODELO TEÓRICO-METODOLÓGICO DE ELABORAÇÃO E VALIDAÇÃO DE TECNOLOGIA EDUCACIONAL PARA A ÁREA DA ENFERMAGEM |
title_full |
MODELO TEÓRICO-METODOLÓGICO DE ELABORAÇÃO E VALIDAÇÃO DE TECNOLOGIA EDUCACIONAL PARA A ÁREA DA ENFERMAGEM |
title_fullStr |
MODELO TEÓRICO-METODOLÓGICO DE ELABORAÇÃO E VALIDAÇÃO DE TECNOLOGIA EDUCACIONAL PARA A ÁREA DA ENFERMAGEM |
title_full_unstemmed |
MODELO TEÓRICO-METODOLÓGICO DE ELABORAÇÃO E VALIDAÇÃO DE TECNOLOGIA EDUCACIONAL PARA A ÁREA DA ENFERMAGEM |
title_sort |
MODELO TEÓRICO-METODOLÓGICO DE ELABORAÇÃO E VALIDAÇÃO DE TECNOLOGIA EDUCACIONAL PARA A ÁREA DA ENFERMAGEM |
author |
Sparapani, Valéria de Cassia |
author_facet |
Sparapani, Valéria de Cassia Souza , Ana Izabel Jatobá de Anders, Jane Cristina Coelho Pina, Juliana Kuerten Rocha, Patrícia |
author_role |
author |
author2 |
Souza , Ana Izabel Jatobá de Anders, Jane Cristina Coelho Pina, Juliana Kuerten Rocha, Patrícia |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sparapani, Valéria de Cassia Souza , Ana Izabel Jatobá de Anders, Jane Cristina Coelho Pina, Juliana Kuerten Rocha, Patrícia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educational Technology Nursing Health Education Methodology Educational and Promotional Materials Tecnología Educacional Enfermería Educación en Salud Metodología Materiales Educativos y de Divulgación Tecnologia educacional Enfermagem Educação em saúde Metodologia Materiais educativos e de divulgação |
topic |
Educational Technology Nursing Health Education Methodology Educational and Promotional Materials Tecnología Educacional Enfermería Educación en Salud Metodología Materiales Educativos y de Divulgación Tecnologia educacional Enfermagem Educação em saúde Metodologia Materiais educativos e de divulgação |
description |
Objective: to present a theoretical-methodological model to guide the elaboration and validation of educational technologies such as booklets for the field of Nursing. Theoretical-reflective study based on Bloom's Taxonomy. Results: the study presents a theoretical-methodological model that describes the elaboration of the script and content of the educational material following the recommendations of Bloom's Taxonomy, in the dimension of the cognitive process. It also presents the steps for the elaboration and validation of educational booklets: situational diagnosis, literature and document review, content selection and summarization, script elaboration, image creation and layout, validation with specialists and with the target audience. Final considerations: the proposition of the theoretical-methodological model solidifies the knowledge of the literature and helps nurses and researchers in the elaboration of educational booklets with greater scientific rigor and likely to be effective. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufba.br/index.php/enfermagem/article/view/54361 10.18471/rbe.v37.54361 |
url |
https://periodicos.ufba.br/index.php/enfermagem/article/view/54361 |
identifier_str_mv |
10.18471/rbe.v37.54361 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufba.br/index.php/enfermagem/article/view/54361/32044 https://periodicos.ufba.br/index.php/enfermagem/article/view/54361/32045 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Baiana de Enfermagem info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Baiana de Enfermagem |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Bahia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Bahia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Baiana de Enfermagem; Vol. 37 (2023) Revista Baiana de Enfermagem; Vol. 37 (2023) Revista Baiana de Enfermagem; v. 37 (2023) 2178-8650 0102-5430 reponame:Revista Baiana de Enfermagem (Online) instname:Universidade Federal da Bahia (UFBA) instacron:UFBA |
instname_str |
Universidade Federal da Bahia (UFBA) |
instacron_str |
UFBA |
institution |
UFBA |
reponame_str |
Revista Baiana de Enfermagem (Online) |
collection |
Revista Baiana de Enfermagem (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Baiana de Enfermagem (Online) - Universidade Federal da Bahia (UFBA) |
repository.mail.fl_str_mv |
rbaiana@ufba.br |
_version_ |
1797066772500709376 |