ELABORAÇÃO DE UMA CARTILHA INFORMATIVA PARA FAMILIARES E CUIDADORES DE CRIANÇAS COM AUTISMO
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Baiana de Enfermagem (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufba.br/index.php/enfermagem/article/view/52757 |
Resumo: | Objective: to describe the development of an informative booklet for family members and caregivers of children with Autism Spectrum Disorder. Method: experience report, carried out between September 2019 and July 2022 in a Stricto Sensu postgraduate course in nursing in southern Brazil. Results: the construction of the booklet involved the theoretical stage, content validation and construction of the prototype/booklet. The material was called Children with autism: booklet for family members and caregivers, consisting of six chapters: characteristics of the disorder, child behavior, rights of children with autism, future of children with autism and sharing experiences and visions. The content was validated, the prototype underwent usability and navigation testing, the booklet was hosted on Articulate Storyline Software and is available to the target audience. Final considerations: the process of creating educational resources for family members can help other researchers interested in the area. |
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ELABORAÇÃO DE UMA CARTILHA INFORMATIVA PARA FAMILIARES E CUIDADORES DE CRIANÇAS COM AUTISMOAcesso à informaçãoCriançaFamíliaTranstorno do Espectro AutistaPesquisa em EnfermagemObjective: to describe the development of an informative booklet for family members and caregivers of children with Autism Spectrum Disorder. Method: experience report, carried out between September 2019 and July 2022 in a Stricto Sensu postgraduate course in nursing in southern Brazil. Results: the construction of the booklet involved the theoretical stage, content validation and construction of the prototype/booklet. The material was called Children with autism: booklet for family members and caregivers, consisting of six chapters: characteristics of the disorder, child behavior, rights of children with autism, future of children with autism and sharing experiences and visions. The content was validated, the prototype underwent usability and navigation testing, the booklet was hosted on Articulate Storyline Software and is available to the target audience. Final considerations: the process of creating educational resources for family members can help other researchers interested in the area.Objetivo: describir el desarrollo de una cartilla informativa para familiares y cuidadores de niños con Trastorno del Espectro Autista. Método: relato de experiencia, realizado entre septiembre de 2019 y julio de 2022 en un posgrado Stricto Sensu en enfermería en el sur de Brasil. Resultados: la construcción de la cartilla implicó la etapa teórica, validación de contenido y construcción del prototipo/cartilla. El material se denominó Niños con autismo: cuadernillo para familiares y cuidadores, consta de seis capítulos: características del trastorno, comportamiento infantil, derechos de los niños con autismo, futuro de los niños con autismo y compartir experiencias y visiones. El contenido fue validado, el prototipo se sometió a pruebas de usabilidad y navegación, el folleto se alojó en Articulate Storyline Software y está disponible para el público objetivo. Consideraciones finales: el proceso de creación de recursos educativos para familiares puede ayudar a otros investigadores interesados en el área.Objetivo: descrever a elaboração de uma cartilha informativa para familiares e cuidadores de crianças que vivem Transtorno do Espectro Autista. Método:pesquisa metodológica, realizada entre setembro de 2019 a julho de 2022 no sul do Brasil. Resultados: a elaboração envolveu a etapa teórica, validação de conteúdo e construção da cartilha denominada “Crianças autistas**: cartilha para familiares e cuidadores”.Composta com seis capítulos: características do transtorno, comportamento da criança, direitos, futuro da criança com autismo e compartilhando experiências e visões. O conteúdo foi validado e para a construção da cartilha foram investigadas as preferências de dispositivos tecnológicos e layout de recursos informativos pelos familiares; após, o protótipo da cartilha passou por teste de usabilidade e navegação, hospedada no Articulate Storyline Software e está disponível para o público-alvo. Considerações finais:o processo de elaboração de recursos educativos para familiares pode auxiliar outros pesquisadores com interesse na área. Descritores:Acesso à informação.Criança.Família.Transtorno do Espectro Autista.Pesquisa em Enfermagem.Universidade Federal da Bahia2023-11-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufba.br/index.php/enfermagem/article/view/5275710.18471/rbe.v37.52757Revista Baiana de Enfermagem; Vol. 37 (2023)Revista Baiana de Enfermagem; Vol. 37 (2023)Revista Baiana de Enfermagem; v. 37 (2023)2178-86500102-5430reponame:Revista Baiana de Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)instacron:UFBAporenghttps://periodicos.ufba.br/index.php/enfermagem/article/view/52757/32046https://periodicos.ufba.br/index.php/enfermagem/article/view/52757/32047Copyright (c) 2023 Revista Baiana de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessWeissheimer, GiseleMazza, Verônica de AzevedoSpinillo, Carla GalvãoTeodoro, Fernanda CassanhoLima, Vanessa Ferreira deJurczyszyn, Julia Elice2023-08-31T15:10:42Zoai:ojs.periodicos.ufba.br:article/52757Revistahttps://portalseer.ufba.br/index.php/enfermagem/indexPUBhttps://portalseer.ufba.br/index.php/enfermagem/oairbaiana@ufba.br2178-86500102-5130opendoar:2023-08-31T15:10:42Revista Baiana de Enfermagem (Online) - Universidade Federal da Bahia (UFBA)false |
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