A emoção enquanto função pedagógica e social : uma discussão sobre as emoções no ensino de física

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ido, Juliana Kaori
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFABC
Texto Completo: http://biblioteca.ufabc.edu.br/index.php?codigo_sophia=126572
Resumo: Orientador(a): Prof(a). Dr(a). Jose Guilherme De Oliveira Brockington
id UFBC_8e94849e5ab4b8ad91cc1a9968290595
oai_identifier_str oai:BDTD:126572
network_acronym_str UFBC
network_name_str Repositório Institucional da UFABC
repository_id_str
spelling A emoção enquanto função pedagógica e social : uma discussão sobre as emoções no ensino de físicaEMOÇÕESENSINO DE FÍSICACLIMA EMOCIONALEMOTIONSPHYSICS TEACHINGEMOTIONAL CLIMATEPROGRAMA DE PÓS GRADUAÇÃO EMOrientador(a): Prof(a). Dr(a). Jose Guilherme De Oliveira BrockingtonDissertação (mestrado) - Universidade Federal do ABC, Programa de Pós Graduação em . São Bernardo do Campo, 2023During the school journey students are introduced to many areas of knowledge through subjectives that will, somehow, awaken pleasure or aversion. In Physics' case, there are recurrent negative emotions of High School's students, from a restlessness with this theme that this research arises. The alternative chosen to explore this scenario was the investigation of emotions in Physics Teaching. Supported by Antônio Damásio's theory, we started from the conception that emotions are the body's reaction that aims to survive and provoque a series of effects. When considering classroom focus, the biological dimension of emotion is necessary, but not enough. This way, we also explore The pedagogical and social perspectives of emotional processes lived by the students in a Physics' course. Then, the central objective of this research was the verification of emotions in the classroom through Emotional Climate's investigation, looking for possible correlations of these emotions with teaching practice adopted by a professor in a Relative course by a public university in São Paulo. From the emotion's measurement of each student, we reunite the individual number and determine the Emotional Climate of the class. We analyzed how the students felt every 5 minutes, and analyzed the correlation between student's emotions and teacher's approach. The results indicate the possibility of emotions measurement, specially in classroom context, so identify how teaching approaches impact the Emotional Climate. Thus, this work reiterates the relevance of emotional aspects in education and reinforces the materiality of emotions.Brockington, José Guilherme de OliveiraMoreira, Ana PaulaNovais, Robson MacedoOliveira, Mauricio Pietrocola Pinto deUniversidade Federal do ABCIdo, Juliana Kaori2023info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdf153 f : il.http://biblioteca.ufabc.edu.br/index.php?codigo_sophia=126572http://biblioteca.ufabc.edu.br/index.php?codigo_sophia=126572&midiaext=81227Cover: http://biblioteca.ufabc.edu.br/php/capa.php?obra=126572porreponame:Repositório Institucional da UFABCinstname:Universidade Federal do ABC (UFABC)instacron:UFABCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-05-06T14:24:59Zoai:BDTD:126572Repositório InstitucionalPUBhttp://www.biblioteca.ufabc.edu.br/oai/oai.phpopendoar:2024-05-06T14:24:59Repositório Institucional da UFABC - Universidade Federal do ABC (UFABC)false
dc.title.none.fl_str_mv A emoção enquanto função pedagógica e social : uma discussão sobre as emoções no ensino de física
title A emoção enquanto função pedagógica e social : uma discussão sobre as emoções no ensino de física
spellingShingle A emoção enquanto função pedagógica e social : uma discussão sobre as emoções no ensino de física
Ido, Juliana Kaori
EMOÇÕES
ENSINO DE FÍSICA
CLIMA EMOCIONAL
EMOTIONS
PHYSICS TEACHING
EMOTIONAL CLIMATE
PROGRAMA DE PÓS GRADUAÇÃO EM
title_short A emoção enquanto função pedagógica e social : uma discussão sobre as emoções no ensino de física
title_full A emoção enquanto função pedagógica e social : uma discussão sobre as emoções no ensino de física
title_fullStr A emoção enquanto função pedagógica e social : uma discussão sobre as emoções no ensino de física
title_full_unstemmed A emoção enquanto função pedagógica e social : uma discussão sobre as emoções no ensino de física
title_sort A emoção enquanto função pedagógica e social : uma discussão sobre as emoções no ensino de física
author Ido, Juliana Kaori
author_facet Ido, Juliana Kaori
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Brockington, José Guilherme de Oliveira
Moreira, Ana Paula
Novais, Robson Macedo
Oliveira, Mauricio Pietrocola Pinto de
Universidade Federal do ABC
dc.contributor.author.fl_str_mv Ido, Juliana Kaori
dc.subject.por.fl_str_mv EMOÇÕES
ENSINO DE FÍSICA
CLIMA EMOCIONAL
EMOTIONS
PHYSICS TEACHING
EMOTIONAL CLIMATE
PROGRAMA DE PÓS GRADUAÇÃO EM
topic EMOÇÕES
ENSINO DE FÍSICA
CLIMA EMOCIONAL
EMOTIONS
PHYSICS TEACHING
EMOTIONAL CLIMATE
PROGRAMA DE PÓS GRADUAÇÃO EM
description Orientador(a): Prof(a). Dr(a). Jose Guilherme De Oliveira Brockington
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://biblioteca.ufabc.edu.br/index.php?codigo_sophia=126572
url http://biblioteca.ufabc.edu.br/index.php?codigo_sophia=126572
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://biblioteca.ufabc.edu.br/index.php?codigo_sophia=126572&midiaext=81227
Cover: http://biblioteca.ufabc.edu.br/php/capa.php?obra=126572
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
153 f : il.
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFABC
instname:Universidade Federal do ABC (UFABC)
instacron:UFABC
instname_str Universidade Federal do ABC (UFABC)
instacron_str UFABC
institution UFABC
reponame_str Repositório Institucional da UFABC
collection Repositório Institucional da UFABC
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFABC - Universidade Federal do ABC (UFABC)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1801502112667926528