Os saberes e os desafios da docência: o que dizem os professores da Educação Profissional e Tecnológica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Labor |
Texto Completo: | http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/44255 |
Resumo: | This text aims to trace a path through researches using the state of the art about the knowledge necessary for teaching both in general education and Professional and Technological Education (EPT). It is intended to dialogue with these authors, questioning if there are any particularities in this knowledge that is safe to affirm that for EPT the knowledge and challenges of teaching are different than other levels and modalities of education. Once that is done, a dialogue with Freire (1996) and Aguiar Júnior (2010) will be created, which tells, respectively, about the knowledge necessary to the teacher formation and about the challenges of the teaching practice. To articulate these objectives, interviews were made with 43 teachers of an EPT institution, guided mainly by the five teaching challenges listed by Aguiar Júnior, which are: promoting and sustaining student engagement in school tasks, reframing school contents, building an activity curriculum, establishing productive and discursive interactions with student participation and dealing with cultural diversity, motivations, rhythms and skills of students. |
id |
UFC-10_14d4ec9c5ee3cb3d58529b6a376f159c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufc:article/44255 |
network_acronym_str |
UFC-10 |
network_name_str |
Revista Labor |
repository_id_str |
|
spelling |
Os saberes e os desafios da docência: o que dizem os professores da Educação Profissional e TecnológicaDocência. Educação Profissional. Desafios da educação. Saberes do docente. Formação de professores.Formação de professoresThis text aims to trace a path through researches using the state of the art about the knowledge necessary for teaching both in general education and Professional and Technological Education (EPT). It is intended to dialogue with these authors, questioning if there are any particularities in this knowledge that is safe to affirm that for EPT the knowledge and challenges of teaching are different than other levels and modalities of education. Once that is done, a dialogue with Freire (1996) and Aguiar Júnior (2010) will be created, which tells, respectively, about the knowledge necessary to the teacher formation and about the challenges of the teaching practice. To articulate these objectives, interviews were made with 43 teachers of an EPT institution, guided mainly by the five teaching challenges listed by Aguiar Júnior, which are: promoting and sustaining student engagement in school tasks, reframing school contents, building an activity curriculum, establishing productive and discursive interactions with student participation and dealing with cultural diversity, motivations, rhythms and skills of students.Este texto pretende hacer un recorrido por la investigación que se llevó a cabo en el estado del arte sobre los conocimientos necesarios para la enseñanza tanto en la educación en general como en la Educación Profesional y Tecnológica (EPT). Se pretende dialogar con estos autores, preguntándoles si existen particularidades en estos conocimientos que nos permitan afirmar que para la EPT los conocimientos y los retos de la enseñanza son diferentes de otros niveles y modalidades de enseñanza. Una vez hecho esto, se tejerá un diálogo con Freire (1996) y Aguiar Júnior (2010) que se ocupan, respectivamente, de los conocimientos necesarios para la formación del educador y los desafíos de la práctica docente. A fin de articular esos objetivos, también se celebraron entrevistas con 43 profesores de una institución de la red de EPT, guiadas principalmente por los cinco retos pedagógicos enumerados por Aguiar Júnior, a saber: promover y mantener la participación de los estudiantes en las tareas escolares, resignificar el contenido escolar, elaborar un plan de estudios compuesto de actividades, establecer interacciones discursivas productivas, con la participación de los estudiantes y abordar la diversidad cultural, las motivaciones, los ritmos y las aptitudes de los estudiantes. Este texto tem como objetivo fazer um percurso pelas pesquisas que realizaram o estado da arte sobre os saberes necessários à docência tanto na educação em geral quanto na Educação Profissional e Tecnológica (EPT). Pretende-se dialogar com esses autores, indagando se há algumas particularidades nesses saberes que permitam afirmar que para a EPT os saberes e desafios da docência são diferentes de outras níveis e modalidades de ensino. Feito isso, será tecido um diálogo com Freire (1996) e Aguiar Júnior (2010) que tratam, respectivamente, dos saberes necessários à formação do educador e dos desafios à prática docente. Para articular esses objetivos, foram também realizadas entrevistas com 43 professores de uma instituição da rede EPT, guiadas principalmente pelos cinco desafios da docência elencados por Aguiar Júnior, quais sejam: promover e sustentar engajamento dos estudantes nas tarefas escolares, ressignificar conteúdos escolares, construir um currículo composto por atividades, estabelecer interações discursivas produtivas, com participação dos estudantes e lidar com a diversidade cultural, motivações, ritmos e habilidades dos estudantes. Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC2020-06-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttp://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/4425510.29148/labor.v1i23.44255Revista Labor; v. 1 n. 23 (2020): Labor; 223-2431983-5000reponame:Revista Laborinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/44255/100491http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/44255/16245510.29148/revista labor.v1i23.44255.g100491Copyright (c) 2020 Revista Laborinfo:eu-repo/semantics/openAccessSpessatto, Marizete BortolanzaViella, Maria dos Anjos Lopes Carminati, Celso João2020-12-08T11:57:22Zoai:periodicos.ufc:article/44255Revistahttp://www.revistalabor.ufc.br/PUBhttp://www.periodicos.ufc.br/index.php/Labor/oai||eneas_arrais@hotmail.com||revista_labor@yahoo.com.br1983-50001983-5000opendoar:2020-12-08T11:57:22Revista Labor - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Os saberes e os desafios da docência: o que dizem os professores da Educação Profissional e Tecnológica |
title |
Os saberes e os desafios da docência: o que dizem os professores da Educação Profissional e Tecnológica |
spellingShingle |
Os saberes e os desafios da docência: o que dizem os professores da Educação Profissional e Tecnológica Spessatto, Marizete Bortolanza Docência. Educação Profissional. Desafios da educação. Saberes do docente. Formação de professores. Formação de professores |
title_short |
Os saberes e os desafios da docência: o que dizem os professores da Educação Profissional e Tecnológica |
title_full |
Os saberes e os desafios da docência: o que dizem os professores da Educação Profissional e Tecnológica |
title_fullStr |
Os saberes e os desafios da docência: o que dizem os professores da Educação Profissional e Tecnológica |
title_full_unstemmed |
Os saberes e os desafios da docência: o que dizem os professores da Educação Profissional e Tecnológica |
title_sort |
Os saberes e os desafios da docência: o que dizem os professores da Educação Profissional e Tecnológica |
author |
Spessatto, Marizete Bortolanza |
author_facet |
Spessatto, Marizete Bortolanza Viella, Maria dos Anjos Lopes Carminati, Celso João |
author_role |
author |
author2 |
Viella, Maria dos Anjos Lopes Carminati, Celso João |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Spessatto, Marizete Bortolanza Viella, Maria dos Anjos Lopes Carminati, Celso João |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Docência. Educação Profissional. Desafios da educação. Saberes do docente. Formação de professores. Formação de professores |
topic |
Docência. Educação Profissional. Desafios da educação. Saberes do docente. Formação de professores. Formação de professores |
description |
This text aims to trace a path through researches using the state of the art about the knowledge necessary for teaching both in general education and Professional and Technological Education (EPT). It is intended to dialogue with these authors, questioning if there are any particularities in this knowledge that is safe to affirm that for EPT the knowledge and challenges of teaching are different than other levels and modalities of education. Once that is done, a dialogue with Freire (1996) and Aguiar Júnior (2010) will be created, which tells, respectively, about the knowledge necessary to the teacher formation and about the challenges of the teaching practice. To articulate these objectives, interviews were made with 43 teachers of an EPT institution, guided mainly by the five teaching challenges listed by Aguiar Júnior, which are: promoting and sustaining student engagement in school tasks, reframing school contents, building an activity curriculum, establishing productive and discursive interactions with student participation and dealing with cultural diversity, motivations, rhythms and skills of students. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-06-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/44255 10.29148/labor.v1i23.44255 |
url |
http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/44255 |
identifier_str_mv |
10.29148/labor.v1i23.44255 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/44255/100491 http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/44255/162455 10.29148/revista labor.v1i23.44255.g100491 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Labor info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Labor |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Labor; v. 1 n. 23 (2020): Labor; 223-243 1983-5000 reponame:Revista Labor instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Revista Labor |
collection |
Revista Labor |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Labor - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
||eneas_arrais@hotmail.com||revista_labor@yahoo.com.br |
_version_ |
1809454506569629696 |