Os saberes e os desafios da docência: o que dizem os professores da Educação Profissional e Tecnológica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Spessatto, Marizete Bortolanza
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Viella, Maria dos Anjos Lopes, Carminati, Celso João
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Labor
Texto Completo: http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/44255
Resumo: This text aims to trace a path through researches using the state of the art about the knowledge necessary for teaching both in general education and Professional and Technological Education (EPT). It is intended to dialogue with these authors, questioning if there are any particularities in this knowledge that is safe to affirm that for EPT the knowledge and challenges of teaching are different than other levels and modalities of education. Once that is done, a dialogue with Freire (1996) and Aguiar Júnior (2010) will be created, which tells, respectively, about the knowledge necessary to the teacher formation and about the challenges of the teaching practice. To articulate these objectives, interviews were made with 43 teachers of an EPT institution, guided mainly by the five teaching challenges listed by Aguiar Júnior, which are: promoting and sustaining student engagement in school tasks, reframing school contents, building an activity curriculum, establishing productive and discursive interactions with student participation and dealing with cultural diversity, motivations, rhythms and skills of students.
id UFC-10_14d4ec9c5ee3cb3d58529b6a376f159c
oai_identifier_str oai:periodicos.ufc:article/44255
network_acronym_str UFC-10
network_name_str Revista Labor
repository_id_str
spelling Os saberes e os desafios da docência: o que dizem os professores da Educação Profissional e TecnológicaDocência. Educação Profissional. Desafios da educação. Saberes do docente. Formação de professores.Formação de professoresThis text aims to trace a path through researches using the state of the art about the knowledge necessary for teaching both in general education and Professional and Technological Education (EPT). It is intended to dialogue with these authors, questioning if there are any particularities in this knowledge that is safe to affirm that for EPT the knowledge and challenges of teaching are different than other levels and modalities of education. Once that is done, a dialogue with Freire (1996) and Aguiar Júnior (2010) will be created, which tells, respectively, about the knowledge necessary to the teacher formation and about the challenges of the teaching practice. To articulate these objectives, interviews were made with 43 teachers of an EPT institution, guided mainly by the five teaching challenges listed by Aguiar Júnior, which are: promoting and sustaining student engagement in school tasks, reframing school contents, building an activity curriculum, establishing productive and discursive interactions with student participation and dealing with cultural diversity, motivations, rhythms and skills of students.Este texto pretende hacer un recorrido por la investigación que se llevó a cabo en el estado del arte sobre los conocimientos necesarios para la enseñanza tanto en la educación en general como en la Educación Profesional y Tecnológica (EPT). Se pretende dialogar con estos autores, preguntándoles si existen particularidades en estos conocimientos que nos permitan afirmar que para la EPT los conocimientos y los retos de la enseñanza son diferentes de otros niveles y modalidades de enseñanza. Una vez hecho esto, se tejerá un diálogo con Freire (1996) y Aguiar Júnior (2010) que se ocupan, respectivamente, de los conocimientos necesarios para la formación del educador y los desafíos de la práctica docente. A fin de articular esos objetivos, también se celebraron entrevistas con 43 profesores de una institución de la red de EPT, guiadas principalmente por los cinco retos pedagógicos enumerados por Aguiar Júnior, a saber: promover y mantener la participación de los estudiantes en las tareas escolares, resignificar el contenido escolar, elaborar un plan de estudios compuesto de actividades, establecer interacciones discursivas productivas, con la participación de los estudiantes y abordar la diversidad cultural, las motivaciones, los ritmos y las aptitudes de los estudiantes.  Este texto tem como objetivo fazer um percurso pelas pesquisas que realizaram o estado da arte sobre os saberes necessários à docência tanto na educação em geral quanto na Educação Profissional e Tecnológica (EPT). Pretende-se dialogar com esses autores, indagando se há algumas particularidades nesses saberes que permitam afirmar que para a EPT os saberes e desafios da docência são diferentes de outras níveis e modalidades de ensino. Feito isso, será tecido um diálogo com Freire (1996) e Aguiar Júnior (2010) que tratam, respectivamente, dos saberes necessários à formação do educador e dos desafios à prática docente. Para articular esses objetivos, foram também realizadas entrevistas com 43 professores de uma instituição da rede EPT, guiadas principalmente pelos cinco desafios da docência elencados por Aguiar Júnior, quais sejam: promover e sustentar engajamento dos estudantes nas tarefas escolares, ressignificar conteúdos escolares, construir um currículo composto por atividades, estabelecer interações discursivas produtivas, com participação dos estudantes e lidar com a diversidade cultural, motivações, ritmos e habilidades dos estudantes.  Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC2020-06-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttp://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/4425510.29148/labor.v1i23.44255Revista Labor; v. 1 n. 23 (2020): Labor; 223-2431983-5000reponame:Revista Laborinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/44255/100491http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/44255/16245510.29148/revista labor.v1i23.44255.g100491Copyright (c) 2020 Revista Laborinfo:eu-repo/semantics/openAccessSpessatto, Marizete BortolanzaViella, Maria dos Anjos Lopes Carminati, Celso João2020-12-08T11:57:22Zoai:periodicos.ufc:article/44255Revistahttp://www.revistalabor.ufc.br/PUBhttp://www.periodicos.ufc.br/index.php/Labor/oai||eneas_arrais@hotmail.com||revista_labor@yahoo.com.br1983-50001983-5000opendoar:2020-12-08T11:57:22Revista Labor - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Os saberes e os desafios da docência: o que dizem os professores da Educação Profissional e Tecnológica
title Os saberes e os desafios da docência: o que dizem os professores da Educação Profissional e Tecnológica
spellingShingle Os saberes e os desafios da docência: o que dizem os professores da Educação Profissional e Tecnológica
Spessatto, Marizete Bortolanza
Docência. Educação Profissional. Desafios da educação. Saberes do docente. Formação de professores.
Formação de professores
title_short Os saberes e os desafios da docência: o que dizem os professores da Educação Profissional e Tecnológica
title_full Os saberes e os desafios da docência: o que dizem os professores da Educação Profissional e Tecnológica
title_fullStr Os saberes e os desafios da docência: o que dizem os professores da Educação Profissional e Tecnológica
title_full_unstemmed Os saberes e os desafios da docência: o que dizem os professores da Educação Profissional e Tecnológica
title_sort Os saberes e os desafios da docência: o que dizem os professores da Educação Profissional e Tecnológica
author Spessatto, Marizete Bortolanza
author_facet Spessatto, Marizete Bortolanza
Viella, Maria dos Anjos Lopes
Carminati, Celso João
author_role author
author2 Viella, Maria dos Anjos Lopes
Carminati, Celso João
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Spessatto, Marizete Bortolanza
Viella, Maria dos Anjos Lopes
Carminati, Celso João
dc.subject.por.fl_str_mv Docência. Educação Profissional. Desafios da educação. Saberes do docente. Formação de professores.
Formação de professores
topic Docência. Educação Profissional. Desafios da educação. Saberes do docente. Formação de professores.
Formação de professores
description This text aims to trace a path through researches using the state of the art about the knowledge necessary for teaching both in general education and Professional and Technological Education (EPT). It is intended to dialogue with these authors, questioning if there are any particularities in this knowledge that is safe to affirm that for EPT the knowledge and challenges of teaching are different than other levels and modalities of education. Once that is done, a dialogue with Freire (1996) and Aguiar Júnior (2010) will be created, which tells, respectively, about the knowledge necessary to the teacher formation and about the challenges of the teaching practice. To articulate these objectives, interviews were made with 43 teachers of an EPT institution, guided mainly by the five teaching challenges listed by Aguiar Júnior, which are: promoting and sustaining student engagement in school tasks, reframing school contents, building an activity curriculum, establishing productive and discursive interactions with student participation and dealing with cultural diversity, motivations, rhythms and skills of students.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-06-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/44255
10.29148/labor.v1i23.44255
url http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/44255
identifier_str_mv 10.29148/labor.v1i23.44255
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/44255/100491
http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/44255/162455
10.29148/revista labor.v1i23.44255.g100491
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Labor
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Labor
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC
dc.source.none.fl_str_mv Revista Labor; v. 1 n. 23 (2020): Labor; 223-243
1983-5000
reponame:Revista Labor
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Revista Labor
collection Revista Labor
repository.name.fl_str_mv Revista Labor - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv ||eneas_arrais@hotmail.com||revista_labor@yahoo.com.br
_version_ 1809454506569629696