Student assistance policies and student stay in the pandemic:: reflections from the experience of IFRN – Campus Natal Central
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Labor |
Texto Completo: | http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/71948 |
Resumo: | This paper aims to analyze the actions of the student assistance policy of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Norte (IFRN) - Natal Central Campus, as a strategy for students to remain in the 2020 academic year, during the period of covid-19 pandemic. The qualitative research was developed through document analysis, including notices and news published on the institutional website, as well as the application of questionnaires to three social workers and three members of the pedagogical team on the campus. The results showed that the actions of the student assistance policy envision the concept and principle of the social quality of education, achieve its primary objective and greatly contribute to the permanence of students in school during the Covid-19 pandemic period, despite budgetary limitations determined by the educational policy adopted by the current government |
id |
UFC-10_1d54993c9922dfbdba253268386c624e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufc:article/71948 |
network_acronym_str |
UFC-10 |
network_name_str |
Revista Labor |
repository_id_str |
|
spelling |
Student assistance policies and student stay in the pandemic:: reflections from the experience of IFRN – Campus Natal CentralPolíticas de asistencia al estudiante y permanencia estudantil en la pandemia: : reflexiónes desde la experiencia del IFRN – Campus Natal Central Políticas de assistência estudantil e permanência de estudantes na pandemia: : reflexões a partir da experiência do IFRN – Campus Natal Central Student Assistance PoliciesPandemicPolitical evaluationStudent stay. Evaluation of public policiesPolíticas de assistência al estudiantePandemiaEvaluación políticaPermanencia del estudianteEvaluación de políticas públicasPolíticas de assistência estudantilPandemiaAvaliação políticaPermanência de estudantesAvaliação de políticas públicas.Avaliação de Politicas PúblicasEducação ProfissionalPandemiaAssistência EstudantilThis paper aims to analyze the actions of the student assistance policy of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Norte (IFRN) - Natal Central Campus, as a strategy for students to remain in the 2020 academic year, during the period of covid-19 pandemic. The qualitative research was developed through document analysis, including notices and news published on the institutional website, as well as the application of questionnaires to three social workers and three members of the pedagogical team on the campus. The results showed that the actions of the student assistance policy envision the concept and principle of the social quality of education, achieve its primary objective and greatly contribute to the permanence of students in school during the Covid-19 pandemic period, despite budgetary limitations determined by the educational policy adopted by the current governmentEste trabajo objetiva hacer una análisis de las acciones de la política de asistencia al estudiante dell Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN) - Campus Natal Central, como uma estrategia de permanencia de los estudiantes en año lectivo de 2020, durante el período de la Pandemia del Covid-19. La investigación cualitatiutiva se desarolló a través del análisis de documentos, abarcando avisos y noticias publicada en el sitio eletrónico institucional, así como la aplicación de cuestionarios a tres asisntentes sociales y tres membros del equipo pedagógica del campus. Los resultados mostraron que las acciones de la política de asistencia al estudiante visualizan el concepto y principio de la calidad social de la educación, logran su objetivo primordial y contribuyen en gran medida a la permanencia de los estudiantes en la escuela durante el período pandémico del Covid-19, a pesar de las limitaciones presupuestarias determinadas por la política educativa adoptada por el actual gobierno. Este trabalho tem como objetivo analisar as ações da política de assistência estudantil do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN) - Campus Natal Central, como estratégia de permanência dos estudantes no ano letivo de 2020, durante o período de pandemia de covid-19. A pesquisa, de caráter qualitativo, foi desenvolvida por meio de análise documental, abrangendo editais e notícias divulgadas no sítio institucional, bem como a aplicação de questionários a três assistentes sociais e três membros da equipe pedagógica do campus. Os resultados apontaram que as ações da política de assistência estudantil vislumbram o conceito e o princípio da qualidade social da educação, alcançam seu objetivo primordial e contribuem sobremaneira para permanência dos estudantes na escola durante o período de pandemia da Covid-19, apesar das limitações orçamentárias determinadas pela política educacional adotada pelo governo em curso.Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC2021-11-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/7194810.29148/labor.v1i26.71948Revista Labor; v. 1 n. 26 (2021): Evasão escolar em tempos de adversidades: saberes, políticas e práticas; 167-1921983-5000reponame:Revista Laborinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/71948/197534Copyright (c) 2021 Revista Laborinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Shilton Roque dos Drago, Crislaine Cassiano Azevedo, Marcio Adriano deFerreira, Maria Aparecida dos Santos2022-03-05T13:09:55Zoai:periodicos.ufc:article/71948Revistahttp://www.revistalabor.ufc.br/PUBhttp://www.periodicos.ufc.br/index.php/Labor/oai||eneas_arrais@hotmail.com||revista_labor@yahoo.com.br1983-50001983-5000opendoar:2022-03-05T13:09:55Revista Labor - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Student assistance policies and student stay in the pandemic:: reflections from the experience of IFRN – Campus Natal Central Políticas de asistencia al estudiante y permanencia estudantil en la pandemia: : reflexiónes desde la experiencia del IFRN – Campus Natal Central Políticas de assistência estudantil e permanência de estudantes na pandemia: : reflexões a partir da experiência do IFRN – Campus Natal Central |
title |
Student assistance policies and student stay in the pandemic:: reflections from the experience of IFRN – Campus Natal Central |
spellingShingle |
Student assistance policies and student stay in the pandemic:: reflections from the experience of IFRN – Campus Natal Central Santos, Shilton Roque dos Student Assistance Policies Pandemic Political evaluation Student stay . Evaluation of public policies Políticas de assistência al estudiante Pandemia Evaluación política Permanencia del estudiante Evaluación de políticas públicas Políticas de assistência estudantil Pandemia Avaliação política Permanência de estudantes Avaliação de políticas públicas. Avaliação de Politicas Públicas Educação Profissional Pandemia Assistência Estudantil |
title_short |
Student assistance policies and student stay in the pandemic:: reflections from the experience of IFRN – Campus Natal Central |
title_full |
Student assistance policies and student stay in the pandemic:: reflections from the experience of IFRN – Campus Natal Central |
title_fullStr |
Student assistance policies and student stay in the pandemic:: reflections from the experience of IFRN – Campus Natal Central |
title_full_unstemmed |
Student assistance policies and student stay in the pandemic:: reflections from the experience of IFRN – Campus Natal Central |
title_sort |
Student assistance policies and student stay in the pandemic:: reflections from the experience of IFRN – Campus Natal Central |
author |
Santos, Shilton Roque dos |
author_facet |
Santos, Shilton Roque dos Drago, Crislaine Cassiano Azevedo, Marcio Adriano de Ferreira, Maria Aparecida dos Santos |
author_role |
author |
author2 |
Drago, Crislaine Cassiano Azevedo, Marcio Adriano de Ferreira, Maria Aparecida dos Santos |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Shilton Roque dos Drago, Crislaine Cassiano Azevedo, Marcio Adriano de Ferreira, Maria Aparecida dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Student Assistance Policies Pandemic Political evaluation Student stay . Evaluation of public policies Políticas de assistência al estudiante Pandemia Evaluación política Permanencia del estudiante Evaluación de políticas públicas Políticas de assistência estudantil Pandemia Avaliação política Permanência de estudantes Avaliação de políticas públicas. Avaliação de Politicas Públicas Educação Profissional Pandemia Assistência Estudantil |
topic |
Student Assistance Policies Pandemic Political evaluation Student stay . Evaluation of public policies Políticas de assistência al estudiante Pandemia Evaluación política Permanencia del estudiante Evaluación de políticas públicas Políticas de assistência estudantil Pandemia Avaliação política Permanência de estudantes Avaliação de políticas públicas. Avaliação de Politicas Públicas Educação Profissional Pandemia Assistência Estudantil |
description |
This paper aims to analyze the actions of the student assistance policy of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Norte (IFRN) - Natal Central Campus, as a strategy for students to remain in the 2020 academic year, during the period of covid-19 pandemic. The qualitative research was developed through document analysis, including notices and news published on the institutional website, as well as the application of questionnaires to three social workers and three members of the pedagogical team on the campus. The results showed that the actions of the student assistance policy envision the concept and principle of the social quality of education, achieve its primary objective and greatly contribute to the permanence of students in school during the Covid-19 pandemic period, despite budgetary limitations determined by the educational policy adopted by the current government |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/71948 10.29148/labor.v1i26.71948 |
url |
http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/71948 |
identifier_str_mv |
10.29148/labor.v1i26.71948 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/71948/197534 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Labor info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Labor |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Labor; v. 1 n. 26 (2021): Evasão escolar em tempos de adversidades: saberes, políticas e práticas; 167-192 1983-5000 reponame:Revista Labor instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Revista Labor |
collection |
Revista Labor |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Labor - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
||eneas_arrais@hotmail.com||revista_labor@yahoo.com.br |
_version_ |
1809454507240718336 |