Student assistance policies and student stay in the pandemic:: reflections from the experience of IFRN – Campus Natal Central

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Shilton Roque dos
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Drago, Crislaine Cassiano, Azevedo, Marcio Adriano de, Ferreira, Maria Aparecida dos Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Labor
Texto Completo: http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/71948
Resumo: This paper aims to analyze the actions of the student assistance policy of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Norte (IFRN) - Natal Central Campus, as a strategy for students to remain in the 2020 academic year, during the period of covid-19 pandemic. The qualitative research was developed through document analysis, including notices and news published on the institutional website, as well as the application of questionnaires to three social workers and three members of the pedagogical team on the campus. The results showed that the actions of the student assistance policy envision the concept and principle of the social quality of education, achieve its primary objective and greatly contribute to the permanence of students in school during the Covid-19 pandemic period, despite budgetary limitations determined by the educational policy adopted by the current government
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spelling Student assistance policies and student stay in the pandemic:: reflections from the experience of IFRN – Campus Natal CentralPolíticas de asistencia al estudiante y permanencia estudantil en la pandemia: : reflexiónes desde la experiencia del IFRN – Campus Natal Central Políticas de assistência estudantil e permanência de estudantes na pandemia: : reflexões a partir da experiência do IFRN – Campus Natal Central Student Assistance PoliciesPandemicPolitical evaluationStudent stay. Evaluation of public policiesPolíticas de assistência al estudiantePandemiaEvaluación políticaPermanencia del estudianteEvaluación de políticas públicasPolíticas de assistência estudantilPandemiaAvaliação políticaPermanência de estudantesAvaliação de políticas públicas.Avaliação de Politicas PúblicasEducação ProfissionalPandemiaAssistência EstudantilThis paper aims to analyze the actions of the student assistance policy of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Norte (IFRN) - Natal Central Campus, as a strategy for students to remain in the 2020 academic year, during the period of covid-19 pandemic. The qualitative research was developed through document analysis, including notices and news published on the institutional website, as well as the application of questionnaires to three social workers and three members of the pedagogical team on the campus. The results showed that the actions of the student assistance policy envision the concept and principle of the social quality of education, achieve its primary objective and greatly contribute to the permanence of students in school during the Covid-19 pandemic period, despite budgetary limitations determined by the educational policy adopted by the current governmentEste trabajo objetiva hacer una análisis de las acciones de la política de asistencia al estudiante dell Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN) - Campus Natal Central, como uma estrategia de permanencia de los estudiantes en año lectivo de 2020, durante el período de la Pandemia del Covid-19.  La investigación cualitatiutiva se desarolló a través del análisis de documentos, abarcando avisos y noticias publicada en el sitio eletrónico institucional, así como la aplicación de cuestionarios a tres asisntentes sociales y tres membros del equipo pedagógica del campus. Los resultados mostraron que las acciones de la política de asistencia al estudiante visualizan el concepto y principio de la calidad social de la educación, logran su objetivo primordial y contribuyen en gran medida a la permanencia de los estudiantes en la escuela durante el período pandémico del Covid-19, a pesar de las limitaciones presupuestarias determinadas por la política educativa adoptada por el actual gobierno.  Este trabalho tem como objetivo analisar as ações da política de assistência estudantil do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN) - Campus Natal Central, como estratégia de permanência dos estudantes no ano letivo de 2020, durante o período de pandemia de covid-19. A pesquisa, de caráter qualitativo, foi desenvolvida por meio de análise documental, abrangendo editais e notícias divulgadas no sítio institucional, bem como a aplicação de questionários a três assistentes sociais e três membros da equipe pedagógica do campus. Os resultados apontaram que as ações da política de assistência estudantil vislumbram o conceito e o princípio da qualidade social da educação, alcançam seu objetivo primordial e contribuem sobremaneira para permanência dos estudantes na escola durante o período de pandemia da Covid-19, apesar das limitações orçamentárias determinadas pela política educacional adotada pelo governo em curso.Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC2021-11-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/7194810.29148/labor.v1i26.71948Revista Labor; v. 1 n. 26 (2021): Evasão escolar em tempos de adversidades: saberes, políticas e práticas; 167-1921983-5000reponame:Revista Laborinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/71948/197534Copyright (c) 2021 Revista Laborinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Shilton Roque dos Drago, Crislaine Cassiano Azevedo, Marcio Adriano deFerreira, Maria Aparecida dos Santos2022-03-05T13:09:55Zoai:periodicos.ufc:article/71948Revistahttp://www.revistalabor.ufc.br/PUBhttp://www.periodicos.ufc.br/index.php/Labor/oai||eneas_arrais@hotmail.com||revista_labor@yahoo.com.br1983-50001983-5000opendoar:2022-03-05T13:09:55Revista Labor - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
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