Impact Evaluation of the Student Permanence Program of the Universidade Federal de São Paulo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cespedes, Juliana Garcia
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Minhoto, Maria Angélica Pedra, Oliveira, Suzana Cristina Pereira de, Rosa, Anderson da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2418
Resumo: The Student Aid Program (Pape) of the Universidade Federal de São Paulo is designed to assist students with a per capita family income of up to 1.5 minimum wages to guarantee their stay in the university. The resources come from the National Program of Student Assistance (Pnaes). The article analyzes the efficiency of Pape and the possible impacts on academic performance. To do so, the evasion and the coefficients of academic achievement between Pape participants and non-participants with the same income profile were compared. The results show that among Pape participants the percentage of evaders is lower and the coefficient of performance is larger and less dispersed. We conclude that the program has been efficacious to ensure the permanence of vulnerable students and to promote conditions of better academic performance, but to preserve it, it is necessary to expand its resources and transform the Pnaes into State policy.
id CESGRANRIO_764e08c933b2a31ec13d7bcccb389734
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/2418
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Impact Evaluation of the Student Permanence Program of the Universidade Federal de São PauloEvaluación de impacto del programa de permanencia estudiantil de la Universidade Federal de São PauloAvaliação de impacto do Programa de Permanência Estudantil da Universidade Federal de São PauloEvaluation of Public Policies; Pnaes; Student Stay; Academic Achievement; Higher EducationEvaluación de Políticas Públicas; Pnaes; Permanencia Estudantil; Rendimiento Académico; Enseñanza SuperiorEducacao; Avaliacao; Planejamento e Politica EducacionalAvaliação de políticas públicas; Pnaes; Permanência estudantil; Desempenho acadêmico; Ensino SuperiorThe Student Aid Program (Pape) of the Universidade Federal de São Paulo is designed to assist students with a per capita family income of up to 1.5 minimum wages to guarantee their stay in the university. The resources come from the National Program of Student Assistance (Pnaes). The article analyzes the efficiency of Pape and the possible impacts on academic performance. To do so, the evasion and the coefficients of academic achievement between Pape participants and non-participants with the same income profile were compared. The results show that among Pape participants the percentage of evaders is lower and the coefficient of performance is larger and less dispersed. We conclude that the program has been efficacious to ensure the permanence of vulnerable students and to promote conditions of better academic performance, but to preserve it, it is necessary to expand its resources and transform the Pnaes into State policy.El Programa de Ayuda Estudiantil (Pape) de la Universidad Federal de São Paulo está diseñado para ayudar a los estudiantes con un ingreso familiar per cápita de hasta 1.5 salarios mínimos para garantizar su permanencia en la universidad. Los recursos provienen del Programa Nacional de Asistencia Estudiantil (Pnaes). El artículo analiza la eficiencia de Pape y los posibles impactos en el rendimiento académico. Para ello, compara la evasión y los coeficientes de ingresos entre los participantes de Pape y los no participantes con el mismo perfil de ingresos. Los resultados muestran que, entre los participantes de Pape, el porcentaje de deserción es menor y que el coeficiente de ingresos es mayor y menos disperso. Se concluye que el programa ha sido eficaz en garantizar la permanencia de estudiantes vulnerables y en promover condiciones para un mejor desempeño académico, sin embargo, para preservarlo sería necesario ampliar sus recursos y transformar el Pnaes en política de Estado.O Programa de Auxílio Para Estudantes (Pape), da Universidade Federal de São Paulo, destina-se à assistência de estudantes com renda familiar per capita de até a 1,5 salário mínimo para garantir sua permanência na universidade. Os recursos vêm do Programa Nacional de Assistência Estudantil (Pnaes). O artigo analisa a eficácia do Pape e os possíveis impactos sobre o desempenho acadêmico. Para tanto, são comparados a evasão e os coeficientes de rendimento entre os participantes do Pape e os não participantes com perfil de renda igual. Os resultados mostram que, entre os participantes do Pape, o percentual de evadidos é menor e que o coeficiente de rendimento é maior e menos disperso. Conclui-se que o programa tem sido eficaz para garantir a permanência de estudantes vulneráveis e para promover condições de melhor desempenho acadêmico, porém, para preservá-lo, seria preciso ampliar seus recursos e transformar o Pnaes em política de Estado.Fundação CesgranrioCespedes, Juliana GarciaMinhoto, Maria Angélica PedraOliveira, Suzana Cristina Pereira deRosa, Anderson da Silva2021-10-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/241810.1590/s0104-403620210002902418Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 29, n. 113 (2021): Revista Ensaio Out./Dez.; 1067-10911809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2418/1463https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2418/1464https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2418/1465BrasilcronologicaPopulacionalDireitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-11-09T20:55:26Zoai:ojs.localhost:article/2418Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2021-11-09T20:55:26Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Impact Evaluation of the Student Permanence Program of the Universidade Federal de São Paulo
Evaluación de impacto del programa de permanencia estudiantil de la Universidade Federal de São Paulo
Avaliação de impacto do Programa de Permanência Estudantil da Universidade Federal de São Paulo
title Impact Evaluation of the Student Permanence Program of the Universidade Federal de São Paulo
spellingShingle Impact Evaluation of the Student Permanence Program of the Universidade Federal de São Paulo
Cespedes, Juliana Garcia
Evaluation of Public Policies; Pnaes; Student Stay; Academic Achievement; Higher Education
Evaluación de Políticas Públicas; Pnaes; Permanencia Estudantil; Rendimiento Académico; Enseñanza Superior
Educacao; Avaliacao; Planejamento e Politica Educacional
Avaliação de políticas públicas; Pnaes; Permanência estudantil; Desempenho acadêmico; Ensino Superior
title_short Impact Evaluation of the Student Permanence Program of the Universidade Federal de São Paulo
title_full Impact Evaluation of the Student Permanence Program of the Universidade Federal de São Paulo
title_fullStr Impact Evaluation of the Student Permanence Program of the Universidade Federal de São Paulo
title_full_unstemmed Impact Evaluation of the Student Permanence Program of the Universidade Federal de São Paulo
title_sort Impact Evaluation of the Student Permanence Program of the Universidade Federal de São Paulo
author Cespedes, Juliana Garcia
author_facet Cespedes, Juliana Garcia
Minhoto, Maria Angélica Pedra
Oliveira, Suzana Cristina Pereira de
Rosa, Anderson da Silva
author_role author
author2 Minhoto, Maria Angélica Pedra
Oliveira, Suzana Cristina Pereira de
Rosa, Anderson da Silva
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Cespedes, Juliana Garcia
Minhoto, Maria Angélica Pedra
Oliveira, Suzana Cristina Pereira de
Rosa, Anderson da Silva
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Evaluation of Public Policies; Pnaes; Student Stay; Academic Achievement; Higher Education
Evaluación de Políticas Públicas; Pnaes; Permanencia Estudantil; Rendimiento Académico; Enseñanza Superior
Educacao; Avaliacao; Planejamento e Politica Educacional
Avaliação de políticas públicas; Pnaes; Permanência estudantil; Desempenho acadêmico; Ensino Superior
topic Evaluation of Public Policies; Pnaes; Student Stay; Academic Achievement; Higher Education
Evaluación de Políticas Públicas; Pnaes; Permanencia Estudantil; Rendimiento Académico; Enseñanza Superior
Educacao; Avaliacao; Planejamento e Politica Educacional
Avaliação de políticas públicas; Pnaes; Permanência estudantil; Desempenho acadêmico; Ensino Superior
description The Student Aid Program (Pape) of the Universidade Federal de São Paulo is designed to assist students with a per capita family income of up to 1.5 minimum wages to guarantee their stay in the university. The resources come from the National Program of Student Assistance (Pnaes). The article analyzes the efficiency of Pape and the possible impacts on academic performance. To do so, the evasion and the coefficients of academic achievement between Pape participants and non-participants with the same income profile were compared. The results show that among Pape participants the percentage of evaders is lower and the coefficient of performance is larger and less dispersed. We conclude that the program has been efficacious to ensure the permanence of vulnerable students and to promote conditions of better academic performance, but to preserve it, it is necessary to expand its resources and transform the Pnaes into State policy.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-25
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2418
10.1590/s0104-403620210002902418
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2418
identifier_str_mv 10.1590/s0104-403620210002902418
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
spa
language por
eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2418/1463
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2418/1464
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2418/1465
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv





Brasil
cronologica
Populacional
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 29, n. 113 (2021): Revista Ensaio Out./Dez.; 1067-1091
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832030581915648