Technical Teaching in Theater: : conformation or resistance?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Magalhães, Benedita Alcidema Coelho dos Santos
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Araujo, Ronaldo Marcos de Lima
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Labor
Texto Completo: http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/60189
Resumo: This text deals with professional education in arts. It aims to analyze the trajectory of technical teaching in Theater at the Federal University of Pará, its purposes and contradictions, in the scope of professional education. The methodology used was the case study and the approach was considered qualitative. Semi-structured interviews and document analysis were used. The interviews revealed that the School of Theater and Dance and alongside the training of theater professionals, went through four phases: the golden phase of creation, the phase of decay; the renovation phase and; the institutionalization phase. We can conclude that having a theater course (which for decades existed freely and now in an institutionalized way) in professional education, in spite of all the limitations of this teaching method, means for the theater school and for the formation of an artist a question of survival and the guarantee of continuity in the formation and legitimation of art inside the academy, which appears to be conformation, reveals itself as resistance.
id UFC-10_e8643f79021cbaa60f378e425a276df7
oai_identifier_str oai:periodicos.ufc:article/60189
network_acronym_str UFC-10
network_name_str Revista Labor
repository_id_str
spelling Technical Teaching in Theater: : conformation or resistance?Enseñanza Técnica en Teatro: : ¿conformación o resistencia?O Ensino Técnico em Teatro: : conformação ou resistência?TrabalhoArteEducação profissionalensino técnico em teatroeducação profissionalThis text deals with professional education in arts. It aims to analyze the trajectory of technical teaching in Theater at the Federal University of Pará, its purposes and contradictions, in the scope of professional education. The methodology used was the case study and the approach was considered qualitative. Semi-structured interviews and document analysis were used. The interviews revealed that the School of Theater and Dance and alongside the training of theater professionals, went through four phases: the golden phase of creation, the phase of decay; the renovation phase and; the institutionalization phase. We can conclude that having a theater course (which for decades existed freely and now in an institutionalized way) in professional education, in spite of all the limitations of this teaching method, means for the theater school and for the formation of an artist a question of survival and the guarantee of continuity in the formation and legitimation of art inside the academy, which appears to be conformation, reveals itself as resistance.Este texto trata de la educación profesional en el arte. Tiene como objetivo analizar la trayectoria de la docencia técnica en Teatro en la Universidad Federal de Pará, sus propósitos y contradicciones, en el ámbito de la formación profesional. La metodología utilizada fue el estudio de caso y el enfoque se consideró cualitativo. Se utilizaron entrevistas semiestructuradas y análisis de documentos. Las entrevistas revelaron que la Escuela de Teatro y Danza y, paralelamente, la formación de los profesionales del teatro, pasó por cuatro fases: la fase dorada de la creación, la fase de decadencia; la fase de renovación y; la fase de institucionalización. Podemos concluir que contar con un curso de teatro, que durante décadas existió libremente y ahora de manera institucionalizada en la formación profesional, aunque, con todas las limitaciones de esta modalidad docente, significa para la escuela de teatro y para la para la formación de artistas, una cuestión de supervivencia y garantía de continuidad en la formación y legitimación del arte dentro de la academia, que parece conformación, se revela como resistencia.Este texto trata da educação profissional em arte. Objetiva analisar a trajetória do ensino técnico em Teatro da Universidade Federal do Pará, suas finalidades e contradições, no âmbito da educação profissional. A metodologia utilizada foi o estudo de caso e a abordagem foi considerada qualitativa. Utilizou-se entrevistas semiestruturadas e análise de documentos. As entrevistas revelaram que a Escola de Teatro e Dança e concomitantemente a formação dos profissionais de teatro, passou por quatro fases: a fase áurea de criação, a fase de decadência; a fase de renovação e; a fase de institucionalização. Podemos concluir que ter um curso de teatro, que por décadas existiu de forma livre e agora de modo institucionalizado na educação profissional, ainda que, com todas as limitações desta modalidade de ensino, significa para a escola de teatro e para a formação de artistas, uma questão de sobrevivência e garantia de continuidade da formação e legitimação da arte no interior da academia, o que aparenta ser conformação, revela-se como resistência.Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC2020-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/6018910.29148/labor.v2i24.60189Revista Labor; v. 2 n. 24 (2020): Labor; 131-1541983-5000reponame:Revista Laborinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/60189/162547Copyright (c) 2020 Revista Laborinfo:eu-repo/semantics/openAccessMagalhães, Benedita Alcidema Coelho dos SantosAraujo, Ronaldo Marcos de Lima2021-03-08T11:51:12Zoai:periodicos.ufc:article/60189Revistahttp://www.revistalabor.ufc.br/PUBhttp://www.periodicos.ufc.br/index.php/Labor/oai||eneas_arrais@hotmail.com||revista_labor@yahoo.com.br1983-50001983-5000opendoar:2021-03-08T11:51:12Revista Labor - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Technical Teaching in Theater: : conformation or resistance?
Enseñanza Técnica en Teatro: : ¿conformación o resistencia?
O Ensino Técnico em Teatro: : conformação ou resistência?
title Technical Teaching in Theater: : conformation or resistance?
spellingShingle Technical Teaching in Theater: : conformation or resistance?
Magalhães, Benedita Alcidema Coelho dos Santos
Trabalho
Arte
Educação profissional
ensino técnico em teatro
educação profissional
title_short Technical Teaching in Theater: : conformation or resistance?
title_full Technical Teaching in Theater: : conformation or resistance?
title_fullStr Technical Teaching in Theater: : conformation or resistance?
title_full_unstemmed Technical Teaching in Theater: : conformation or resistance?
title_sort Technical Teaching in Theater: : conformation or resistance?
author Magalhães, Benedita Alcidema Coelho dos Santos
author_facet Magalhães, Benedita Alcidema Coelho dos Santos
Araujo, Ronaldo Marcos de Lima
author_role author
author2 Araujo, Ronaldo Marcos de Lima
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Magalhães, Benedita Alcidema Coelho dos Santos
Araujo, Ronaldo Marcos de Lima
dc.subject.por.fl_str_mv Trabalho
Arte
Educação profissional
ensino técnico em teatro
educação profissional
topic Trabalho
Arte
Educação profissional
ensino técnico em teatro
educação profissional
description This text deals with professional education in arts. It aims to analyze the trajectory of technical teaching in Theater at the Federal University of Pará, its purposes and contradictions, in the scope of professional education. The methodology used was the case study and the approach was considered qualitative. Semi-structured interviews and document analysis were used. The interviews revealed that the School of Theater and Dance and alongside the training of theater professionals, went through four phases: the golden phase of creation, the phase of decay; the renovation phase and; the institutionalization phase. We can conclude that having a theater course (which for decades existed freely and now in an institutionalized way) in professional education, in spite of all the limitations of this teaching method, means for the theater school and for the formation of an artist a question of survival and the guarantee of continuity in the formation and legitimation of art inside the academy, which appears to be conformation, reveals itself as resistance.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/60189
10.29148/labor.v2i24.60189
url http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/60189
identifier_str_mv 10.29148/labor.v2i24.60189
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/60189/162547
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Labor
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Labor
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC
dc.source.none.fl_str_mv Revista Labor; v. 2 n. 24 (2020): Labor; 131-154
1983-5000
reponame:Revista Labor
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Revista Labor
collection Revista Labor
repository.name.fl_str_mv Revista Labor - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv ||eneas_arrais@hotmail.com||revista_labor@yahoo.com.br
_version_ 1809454506691264512