From the Genesis of Social Being to Alienation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Labor |
Texto Completo: | http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/60506 |
Resumo: | This essay discusses the concept of Work presented by the brazilian prescribed curriculum of Technical Professional Education at High School (TPEHS) based on the theoretical and methodological contribution of the Dialectical Historical Materialism. Such documents attempted to overcome the duality between propaedeutic training and professional qualification and present the concept of Work as an essential foundation of the subject as an ontological, historical and social being. However, the curriculum is designed and organized based on a marketing logic, which understends professional training as a way to attend economic demands, maintaining the status quo and not being consistent with teh idea of Work stated by the TPEHS curriculum. |
id |
UFC-10_e87bba7adb3310cac798c9567d4c9084 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufc:article/60506 |
network_acronym_str |
UFC-10 |
network_name_str |
Revista Labor |
repository_id_str |
|
spelling |
From the Genesis of Social Being to AlienationDe la Génesis del Ser Social a la AlienaciónDa Gênese do Ser Social à AlienaçãoCurrículo prescritoFormação profissionalMarxismoTrabalho e EducaçãoEducação ProfissionalCurrículoThis essay discusses the concept of Work presented by the brazilian prescribed curriculum of Technical Professional Education at High School (TPEHS) based on the theoretical and methodological contribution of the Dialectical Historical Materialism. Such documents attempted to overcome the duality between propaedeutic training and professional qualification and present the concept of Work as an essential foundation of the subject as an ontological, historical and social being. However, the curriculum is designed and organized based on a marketing logic, which understends professional training as a way to attend economic demands, maintaining the status quo and not being consistent with teh idea of Work stated by the TPEHS curriculum. Este ensayo discute el concepto de Trabajo presentado en los currículos prescritos de la Educación Técnica Brasileña para el Nivel Medio (EPTNM) y tiene como bae teórica y metodológica el Materialismo Histórico Dialéctico. Los documentos intentaron superar la dualidad entre formación propedéutica y formación profesional y presentar el concepto de Trabajo como fundamento esencial del sujeto como ser ontológico, histórico y social. Sin embargo, el plan de estudios está diseñado y organizado con base en una lógica de marketing, que entiende la formación profesional como una forma de satisfacer las demandas económicas, manteniendo el status quo y, por tanto, no se corresponde con la idea de Trabajo que presenta la EPTNM.O presente ensaio discute sobre o conceito de Trabalho apresentado em currículos prescritos da Educação Profissional Técnica de Nível Médio (EPTNM) brasileira e tem como aporte teórico-metodológico o Materialismo Histórico Dialético. Tais documentos tentaram superar a dualidade entre a formação propedêutica e a formação profissional e apresentam o conceito de Trabalho como fundamento essencial do sujeito enquanto ser ontológico, histórico e social. No entanto, o currículo é pensado e organizado a partir de uma lógica mercadológica, que entende a formação profissional como forma de atender às demandas econômicas, mantendo o status quo e, dessa forma, não condiz com a ideia de Trabalho apresentada pelos currículos da EPTNM.Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC2021-05-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/6050610.29148/labor.v1i25.60506Revista Labor; v. 1 n. 25 (2021): Revista Labor; 408-4311983-5000reponame:Revista Laborinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/60506/196780Copyright (c) 2021 Revista Laborhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBoni, Bianca RafaelaGonçalves, Harryson Júnio Lessa2021-05-03T17:48:14Zoai:periodicos.ufc:article/60506Revistahttp://www.revistalabor.ufc.br/PUBhttp://www.periodicos.ufc.br/index.php/Labor/oai||eneas_arrais@hotmail.com||revista_labor@yahoo.com.br1983-50001983-5000opendoar:2021-05-03T17:48:14Revista Labor - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
From the Genesis of Social Being to Alienation De la Génesis del Ser Social a la Alienación Da Gênese do Ser Social à Alienação |
title |
From the Genesis of Social Being to Alienation |
spellingShingle |
From the Genesis of Social Being to Alienation Boni, Bianca Rafaela Currículo prescrito Formação profissional Marxismo Trabalho e Educação Educação Profissional Currículo |
title_short |
From the Genesis of Social Being to Alienation |
title_full |
From the Genesis of Social Being to Alienation |
title_fullStr |
From the Genesis of Social Being to Alienation |
title_full_unstemmed |
From the Genesis of Social Being to Alienation |
title_sort |
From the Genesis of Social Being to Alienation |
author |
Boni, Bianca Rafaela |
author_facet |
Boni, Bianca Rafaela Gonçalves, Harryson Júnio Lessa |
author_role |
author |
author2 |
Gonçalves, Harryson Júnio Lessa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Boni, Bianca Rafaela Gonçalves, Harryson Júnio Lessa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Currículo prescrito Formação profissional Marxismo Trabalho e Educação Educação Profissional Currículo |
topic |
Currículo prescrito Formação profissional Marxismo Trabalho e Educação Educação Profissional Currículo |
description |
This essay discusses the concept of Work presented by the brazilian prescribed curriculum of Technical Professional Education at High School (TPEHS) based on the theoretical and methodological contribution of the Dialectical Historical Materialism. Such documents attempted to overcome the duality between propaedeutic training and professional qualification and present the concept of Work as an essential foundation of the subject as an ontological, historical and social being. However, the curriculum is designed and organized based on a marketing logic, which understends professional training as a way to attend economic demands, maintaining the status quo and not being consistent with teh idea of Work stated by the TPEHS curriculum. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/60506 10.29148/labor.v1i25.60506 |
url |
http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/60506 |
identifier_str_mv |
10.29148/labor.v1i25.60506 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/60506/196780 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Labor http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Labor http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Labor; v. 1 n. 25 (2021): Revista Labor; 408-431 1983-5000 reponame:Revista Labor instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Revista Labor |
collection |
Revista Labor |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Labor - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
||eneas_arrais@hotmail.com||revista_labor@yahoo.com.br |
_version_ |
1798325397213937664 |