From the Genesis of Social Being to Alienation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Boni, Bianca Rafaela
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Gonçalves, Harryson Júnio Lessa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Labor
Texto Completo: http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/60506
Resumo: This essay discusses the concept of Work presented by the brazilian prescribed curriculum of Technical Professional Education at High School (TPEHS) based on the theoretical and methodological contribution of the Dialectical Historical Materialism. Such documents attempted to overcome the duality between propaedeutic training and professional qualification and present the concept of Work as an essential foundation of the subject as an ontological, historical and social being. However, the curriculum is designed and organized based on a marketing logic, which understends professional training as a way to attend economic demands, maintaining the status quo and not being consistent with teh idea of Work stated by the TPEHS curriculum. 
id UFC-10_e87bba7adb3310cac798c9567d4c9084
oai_identifier_str oai:periodicos.ufc:article/60506
network_acronym_str UFC-10
network_name_str Revista Labor
repository_id_str
spelling From the Genesis of Social Being to AlienationDe la Génesis del Ser Social a la AlienaciónDa Gênese do Ser Social à AlienaçãoCurrículo prescritoFormação profissionalMarxismoTrabalho e EducaçãoEducação ProfissionalCurrículoThis essay discusses the concept of Work presented by the brazilian prescribed curriculum of Technical Professional Education at High School (TPEHS) based on the theoretical and methodological contribution of the Dialectical Historical Materialism. Such documents attempted to overcome the duality between propaedeutic training and professional qualification and present the concept of Work as an essential foundation of the subject as an ontological, historical and social being. However, the curriculum is designed and organized based on a marketing logic, which understends professional training as a way to attend economic demands, maintaining the status quo and not being consistent with teh idea of Work stated by the TPEHS curriculum. Este ensayo discute el concepto de Trabajo presentado en los currículos prescritos de la Educación Técnica Brasileña para el Nivel Medio (EPTNM) y tiene como bae teórica y metodológica el Materialismo Histórico Dialéctico. Los documentos intentaron superar la dualidad entre formación propedéutica y formación profesional y presentar el concepto de Trabajo como fundamento esencial del sujeto como ser ontológico, histórico y social. Sin embargo, el plan de estudios está diseñado y organizado con base en una lógica de marketing, que entiende la formación profesional como una forma de satisfacer las demandas económicas, manteniendo el status quo y, por tanto, no se corresponde con la idea de Trabajo que presenta la EPTNM.O presente ensaio discute sobre o conceito de Trabalho apresentado em currículos prescritos da Educação Profissional Técnica de Nível Médio (EPTNM) brasileira e tem como aporte teórico-metodológico o Materialismo Histórico Dialético. Tais documentos tentaram superar a dualidade entre a formação propedêutica e a formação profissional e apresentam o conceito de Trabalho como fundamento essencial do sujeito enquanto ser ontológico, histórico e social. No entanto, o currículo é pensado e organizado a partir de uma lógica mercadológica, que entende a formação profissional como forma de atender às demandas econômicas, mantendo o status quo e, dessa forma, não condiz com a ideia de Trabalho apresentada pelos currículos da EPTNM.Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC2021-05-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/6050610.29148/labor.v1i25.60506Revista Labor; v. 1 n. 25 (2021): Revista Labor; 408-4311983-5000reponame:Revista Laborinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/60506/196780Copyright (c) 2021 Revista Laborhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBoni, Bianca RafaelaGonçalves, Harryson Júnio Lessa2021-05-03T17:48:14Zoai:periodicos.ufc:article/60506Revistahttp://www.revistalabor.ufc.br/PUBhttp://www.periodicos.ufc.br/index.php/Labor/oai||eneas_arrais@hotmail.com||revista_labor@yahoo.com.br1983-50001983-5000opendoar:2021-05-03T17:48:14Revista Labor - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv From the Genesis of Social Being to Alienation
De la Génesis del Ser Social a la Alienación
Da Gênese do Ser Social à Alienação
title From the Genesis of Social Being to Alienation
spellingShingle From the Genesis of Social Being to Alienation
Boni, Bianca Rafaela
Currículo prescrito
Formação profissional
Marxismo
Trabalho e Educação
Educação Profissional
Currículo
title_short From the Genesis of Social Being to Alienation
title_full From the Genesis of Social Being to Alienation
title_fullStr From the Genesis of Social Being to Alienation
title_full_unstemmed From the Genesis of Social Being to Alienation
title_sort From the Genesis of Social Being to Alienation
author Boni, Bianca Rafaela
author_facet Boni, Bianca Rafaela
Gonçalves, Harryson Júnio Lessa
author_role author
author2 Gonçalves, Harryson Júnio Lessa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Boni, Bianca Rafaela
Gonçalves, Harryson Júnio Lessa
dc.subject.por.fl_str_mv Currículo prescrito
Formação profissional
Marxismo
Trabalho e Educação
Educação Profissional
Currículo
topic Currículo prescrito
Formação profissional
Marxismo
Trabalho e Educação
Educação Profissional
Currículo
description This essay discusses the concept of Work presented by the brazilian prescribed curriculum of Technical Professional Education at High School (TPEHS) based on the theoretical and methodological contribution of the Dialectical Historical Materialism. Such documents attempted to overcome the duality between propaedeutic training and professional qualification and present the concept of Work as an essential foundation of the subject as an ontological, historical and social being. However, the curriculum is designed and organized based on a marketing logic, which understends professional training as a way to attend economic demands, maintaining the status quo and not being consistent with teh idea of Work stated by the TPEHS curriculum. 
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/60506
10.29148/labor.v1i25.60506
url http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/60506
identifier_str_mv 10.29148/labor.v1i25.60506
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/60506/196780
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Labor
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Labor
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC
dc.source.none.fl_str_mv Revista Labor; v. 1 n. 25 (2021): Revista Labor; 408-431
1983-5000
reponame:Revista Labor
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Revista Labor
collection Revista Labor
repository.name.fl_str_mv Revista Labor - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv ||eneas_arrais@hotmail.com||revista_labor@yahoo.com.br
_version_ 1798325397213937664